1.220 vizualizări

Zvonuri și dezinformări răspândite în continuare pe fundalul războiului și al valului de refugiați. Reacția autorităților

Atacul armat din Ucraina, care durează deja de trei săptămâni, precum și valul de refugiați care l-a urmat au amplificat războiul informațional, care s-a extins și în țara noastră. Pe rețelele sociale au fost răspândite tot felul de zvonuri, iar unele site-uri și posturi de televiziune au publicat mesaje manipulatoare. Autoritățile au încercat să reacționeze pe măsură. Canalul de Telegram „Prima Sursă” a dezmințit zvonuri, Serviciul de Informații și Securitate a solicitat blocarea site-urilor care incitau la ură și război, iar Consiliul Audiovizualului a sancționat cu amenzi de zeci de mii de lei posturile TV care au difuzat informații tendențioase.

Astfel, Canalul de Telegram „Prima Sursă”, creat de autorități în ultimele săptămâni, a trebuit să dezmintă un șir de zvonuri cum ar fi: „Misiunile diplomatice sunt evacuate din Republica Moldova”; „În Republica Moldova s-a dat ordin de mobilizare”; „Lansarea de rachete deasupra Aeroportului din Vinița a avut loc de pe teritoriul regiunii transnistrene”; „Pentru a le oferi refugiaților adăpost, elevii din Moldova vor trece la învățământul online”; „Fiecare refugiat va primi o alocație de 15 mii de lei (video care a circulat pe rețelele sociale)”; „Guvernul obligă cetățenii să doneze salariul de o zi pentru susținerea refugiaților ucraineni aflați pe teritoriul Republicii Moldova” și altele, al căror scop era să creeze panică în societate și să incite la ură. Guvernul a venit cu explicații clare, de fiecare dată, iar majoritatea instituțiilor de presă au preluat aceste dezmințiri.

În ședința din 11 martie, Consiliul Audiovizualului (CA) a sancționat posturile Primul în Moldova și NTV Moldova cu 50.000 de lei în total pentru încălcarea regulilor privind informarea corectă la subiectul situației din Ucraina.

Pe 17 martie, CA a atras atenția asupra faptului că posturile RTR Moldova și NTV Moldova au încălcat repetat prevederile stabilite de Codul serviciilor media audiovizuale. RTR Moldova a fost amendat cu 10.000 de lei pentru încălcările depistate în buletinul „Vesti nedeli”, privind evenimentele din Ucraina, și cu aceeași sumă pentru faptul că nu a prezentat înregistrările solicitate de autoritate. În ediția retransmisă, autorul emisiunii a utilizat frecvent sintagma „naziști ucraineni”, iar din afirmațiile lui nu era clar la cine se referă – la un grup politic sau un grup etnic. „Această expresie poate fi tratată ca o încercare de a incita la ură”, au concluzionat membrii CA.

NTV Moldova, care a admis mai multe erori în buletinul de știri din 9 martie, a fost sancționat cu 25.000 de lei și cu avertizare publică. CA a examinat patru subiecte din cadrul acestui program informativ. În unul din ele, intitulat „Ucraina, poligon biologic” postul a manipulat opinia publică, afirmând că presupusele laboratoare biologice din Ucraina ar fi americane. Membrii CA au considerat neadecvat și cuvântul „poligon” din titlul știrii, care putea induce în eroare telespectatorii. Ei au obiectat și faptul că în știre sunt prezentate pozițiile Chinei și Rusiei la subiect, însă lipsește poziția Ucrainei.

„Serviciul de Informații și Securitate (SIS) înregistrează o creștere exponențială a  știrilor false la subiectul escaladării conflictului din Ucraina, dar și a mesajelor de ură orchestrate la adresa refugiaților, a declarat  directorului instituției, Alexand Esaulenco în cadrul unui    briefing de presă care a avut loc pe 18 martie.

Serviciul de Informații și Securitate (SIS) a solicitat blocarea a 11 site-uri până în prezent, între care Iurierosca.md și Rosca.md, care ar fi gestionate de politicianul Iurie Roșca. La fel, la solicitarea SIS au fost blocate site-rile Rta.md și Indigolotos.info. Potrivit unui comunicat de presă, portalurile au fost incluse în lista surselor cu conținut online „care promovează informații ce incită la ură și război, în condițiile stării de urgență”. „Atenționăm că SIS va interveni prompt, în cooperare cu organele de ocrotire a normelorde drept, în prevenirea și contracararea oricăror activități de propagandă și incitare la ură, inclusiv prin sancționare în strictă conformitate cu legea a persoanelor implicate în astfel de ilegalități”, a subliniat Alexandr Esaulenco.

SIS  a îndemnat societatea să se informeze din surse oficiale și veridice și a încurajat cetățenii să sesizeze instituția în cazul în care vor observa informații ce incită la ură și război, utilizând acest link.

Totodată, Procuratura pentru Combaterea Criminalității Organizate și Cauze Speciale (PCCOCS), în comun cu ofițerii SIS și SPIA, au anunțat că anchetează acțiunile unor persoane care, pe parcursul anului 2022, proliferează în public informații tendențioase și inventate în contextul războiului din Ucraina. Potrivit Procuraturii Generale, „faptele investigate vizează răspândirea acestor informații în mod sistematic, prin diverse mijloace – Internet, TV, radio, presă tipărită” și sunt pasibile de răspundere penală.

Încă un fals dezmințit de autorități. Se referă la misiunile diplomatice din Republica Moldova

În spațiul public s-a vehicultat zvonul precum că misiunile diplomatice din țara noastră ar fi evacuate. Canalul oficial de Telegram Prima sursă atenționează că acesta este un fals.
Mediacritica.md

CA a sancționat RTR Moldova și NTV Moldova pentru reflectare unilaterală, amestec dintre fapte și opinii și alte încălcări ale CSMA

Consiliul Audiovizualului a amendat postul de televiziune RTR Moldova cu 10.000 de lei pentru încălcările depistate în buletinul „Vesti Nedeli”, privind evenimentele din Ucraina, și cu aceeași sumă pentru faptul că nu a prezentat înregistrările solicitate de Autoritate.
Media-azi.md

Directorul SIS: Se atestă o creștere exponențială a promovării știrilor false în contextul conflictului din Ucraina

Serviciul de Informații și Securitate (SIS) înregistrează o „creștere exponențială” a știrilor false în contextul conflictului militar din Ucraina, potrivit directorului instituției, Alexandr Esaulenco.
Mediacritica.md