1.192 vizualizări

Prima săptămână de război: lupta cu dezinformarea, manipularea și falsurile răspândite în Republica Moldova

Declanșarea războiului în Ucraina a fost însoțită și de pătrunderea la scară largă în mass-media și pe rețelele sociale a tot felul de zvonuri și falsuri informaționale. Acestea sunt invadate de informații cu caracter manipulator, care dezinformează cetățenii, îi incită la ură sau încearcă să justifice războiul din Ucraina. Autoritățile țării au creat un canal special pe Telegram, Prima Sursă”, unde falsurile sunt dezmințite. Tot aici putem afla și despre cele mai importante decizii oficiale luate în contextul crizei de securitate din țara vecină.

Consiliul Audiovizualului a monitorizat mai mulți radiodifuzori în același context. Trei posturi TV au fost avertizate public și amendate pentru felul în care au informat despre evenimentele din Ucraina. În ședința  din 2 martie a autorității, NTV Moldova a fost avertizat public și amendat cu 15.000 de lei în total, Primul în Moldova – cu 20.000 de lei, iar RTR Moldova – cu 5.000 de lei.

Datele monitorizării au arătat că NTV Moldova a renunțat să retransmită în ultimele zile emisiuni din Federația Rusă, înlocuindu-le cu filme sau divertisment. Totuși, televiziunea a încălcat mai multe norme privind asigurarea informării corecte a publicului în buletinele de știri: nu a asigurat distincția clară dintre fapte și opinii, a enunțat ipoteze despre cauza unor eventuale catastrofe fără punctul de vedere al autorităților, nu a prezentat principalele puncte de vedere aflate în opoziție și nu a respectat cerințele de difuzare corectă a unui vox populi.

Postul  RTR Moldova, de asemenea, a renunțat la emisiunile de dezbateri și cele retransmise din Federația Rusă. Potrivit CA, acest post a admis însă omisiuni în programele difuzate. În ediția specială a buletinului de știri a fost inserat un text pe banda de știri, dar în cele zece ore, cât a fost difuzat mesajul special, urmăritorii nu au fost anunțați despre ce se întâmplă în Ucraina. „Presupunând că beneficiarii s-ar fi informat doar din această sursă, aceștia au fost informați incomplet, distorsionat și unilateral”, au concluzionat membrii CA.

O altă monitorizare efectuată de CA a vizat  emisiunile din prime-time a cinci canale: Moldova 1, Prime TV, Jurnal TV, NTV Moldova și Primul în Moldova. În cazul Moldova 1, Jurnal TV și Prime TV nu au fost depistate abateri. La postul Primul în Moldova s-a observat încălcarea mai multor prevederi ale articolului ce vizează informarea corectă despre evenimente din țara vecină, în mod special în emisiunile retransmise. Potrivit monitorizării, spațiul de emisie oferit reprezentanților Federației Ruse a fost net superior din punct de vedere proporțional în comparație cu cel al reprezentanților altor părți.

Între timp, Comisia pentru Situații Excepționale a decis să le interzică posturilor TV și radio să retransmită emisiunile informative din Federația Rusă inclusiv.

Fenomenul dezinformării a fost prezent și în spațiul online. Serviciul de Informații și Securitate a solicitat blocarea mai multor site-uri în contextul crizei de securitate din Ucraina. Astfel, pentru difuzarea unor informații ce justifică „agresiunea militară contra puterii legal alese din Ucraina”, au fost blocate, pe perioada stării de urgență,  portalurile Vkurse.md, Sputnik.md, Gagauznews.md, Ehomd.info, Acasa-24.site. 

Una din ultimele măsuri pe care le-a luat Comisia pentru Situații Excepționale înlupta cu dezinformarea și manipularea cetățenilor a fost decizia din 2 martie, prin care a obligat  posturile TV, radio și distribuitorii de servicii media să suspende, pe perioada stării de urgență, difuzarea și retransmisia programelor din Federația Rusă și Belarus. Cei care nu se vor conforma cerințelor enunțate vor fi sancționați de CA – în cazul furnizorilor de servicii, cu suspendarea licenței de emisie, iar în cazul distribuitorilor cu amenzi  de la 40.000 de lei până la 70.000 de lei.

5 falsuri care au circulat în mediul online de la demararea războiului în Ucraina, dezmințite oficial

În ultimele zile, spațiul online este invadat de știri false cu caracter manipulator, care dezinformează cetățenii, îi incită la ură sau încearcă să justifice războiul din Ucraina. Vă prezentăm în continuare cinci falsuri care au circulat pe Internet de la demararea acțiunilor militare în statul vecin. În ultimele zile, spațiul online este invadat de știri false cu caracter manipulator, care dezinformează cetățenii, îi incită la ură sau încearcă să justifice războiul din Ucraina.
Mediacritica.md

Trei posturi TV, avertizate public și amendate pentru felul în care au informat despre evenimentele din Ucraina

Consiliul Audiovizualului a sancționat mai multe posturi de televiziune în contextul informării despre criza de securitate din regiune. NTV Moldova a fost avertizat public și amendat cu 15.000 de lei în total (5.000 dintre care pentru neprezentarea înregistrărilor), Primul în Moldova – cu 20.000 de lei, iar RTR Moldova – cu 5.000 de lei. Deciziile au fost luate pe 2 martie.
Mediacritica.md

Mai multe site-uri din Republica Moldova au fost sistate în contextul crizei de securitate din Ucraina

Serviciul de Informații și Securitate (SIS) a blocat mai multe site-uri din Republica Moldova în contextul crizei de securitate din Ucraina. Astfel, pe 25 februarie, în baza ordinului directorului SIS, Alexandr Esaulenco, a fost blocat site-ul Vkurse.md, pe motiv că ar distribui pe teritoriul Republicii Moldova informații de proveniență externă, „care justifică agresiunea militară contra puterii legal alese din Ucraina”.
Mediacritica.md