53.107 vizualizări

Președintele, între fenomenul fake news și profiluri false

Vineri, 24 ianuarie, pe pagina de Facebook a lui Igor Dodon a fost difuzată tradiționala emisiune „Președintele răspunde”. Ediția a atras atenția jurnaliștilor prin declarațiile potrivit cărora, în ultima perioadă, șeful statului ar fi devenit ținta unei campanii de manipulare promovată de oponenții săi politici prin intermediul mass-media. În timp ce unii exponenți ai presei i-au dat dreptate lui Igor Dodon, alții au căutat să afle cine sunt, de fapt, internauții care îi adresează întrebări președintelui.

Astfel, Accent TV a dat pe post o știre cu titlul „Două milioane de lei se cheltuiesc zilnic pentru campanii de fake news împotriva președintelui”, în care a relatat subiectul exclusiv prin prisma șefului statului. Aceeași abordare au avut-o portalurile Moldova-suverana.md și Politics.md, care au titrat – „Cheltuieli zilnice de peste 1,5 milioane de lei pentru campanii de manipulare împotriva președintelui Igor Dodon” și, respectiv, „ȘOCANT! 2.000.000 de lei cheltuiți ZILNIC pentru campanii de fake news împotriva președintelui Igor Dodon”.

Postul de televiziune TV8 a scris la aceeași temă: „Directorul IPE întreabă cine plătește oamenii care monitorizează toată presa la indicația președintelui: «Cifre fantastice de la Dodon! Așteptăm ancheta»”. Pe lângă declarațiile șefului statului, în știre este redată și opinia comentatorului politic Vitalie Andrievschi, director al Institutului de Politică Efectivă (IPE), care se arată mirat de cifrele prezentate de Igor Dodon.

Unele redacții au abordat subiectul prin prisma autenticității internauților care i-ar fi adresat întrebări lui Igor Dodon în cadrul emisiunii, studiindu-le profilurile. „Fantomele din vlogul președintelui: Cât de reali sunt internauții care-i adresează întrebări”, a titrat Agora.md. Portalul Deschide.md și-a întitulat materialul: „Președintele răspunde” unor internauți inexistenți. Emisiunea fake a lui Igor Dodon”. Jurnaliștii au scos la iveală că din cei opt cetățeni care i-ar fi adresat întrebări președintelui prin intermediul Fecebookului, doar un singur profil ar fi existat în realitate. Articolul a fost preluat și de Independent.md: „Se pare, cum e președintele, așa sunt și internauții, adică fake”. 

Vedeți mai jos selecția de știri.

 

 

Două milioane de lei se cheltuiesc zilnic pentru campanii de fake news împotriva președintelui

Adversarii politici ai președintelui Moldovei, Igor Dodon, cheltuiesc zilnic aproximativ două milioane de lei pentru scrierea și distribuirea de știri false și așa-numitele investigații care vizează denigrarea imaginii șefului statului. Igor Dodon a menționat despre acest lucru în ediția curentă a platformei, „Președintele răspunde”, subliniind că este o risipă de bani, deoarece o campanie atât de murdară nu-l deranjează nici pe șeful statului, nici pe rudele sale. Sursele de finanțare pentru aceste campanii însă l-au interesat pe președinte.
A-tv.md

Directorul IPE întreabă cine plătește oamenii care monitorizează toată presa la indicația președintelui: „Cifre fantastice de la Dodon! Așteptăm ancheta”

Comentatorul politic Vitalie Andrievschi, director al Institutului de Politică Efectivă (IPE), se arată mirat de cifrele prezentate de șeful statului Igor Dodon, care s-a plâns că este atacat zilnic în presă și pe rețelele sociale, iar atacurile ar fi regizate, în acest scop cheltuindu-se 1,5-2 milioane de lei pe zi.
TV8

„Președintele răspunde” unor internauți inexistenți. Emisiunea fake a lui Igor Dodon

În emisiunea „Președintele răspunde” întrebările îi sunt adresate lui Igor Dodon de internauți inexistenți. Profilurile de Facebook ale cetățenilor R. Moldova, pe care Dodon le prezintă că i-au adresat întrebări nu există pe rețeaua de socializare.
Deschide.md