Mai multe instituții media din R. Moldova folosesc tehnici de manipulare informațională

0

Informaţii dintr-o singură sursă, exagerarea faptelor și folosirea etichetărilor în știri, manipularea și promovarea intereselor proprietarilor de media sunt câteva dintre abaterile deontologice la care atrage atenția raportul trimestrial de monitorizare „Elemente de propagandă, dezinformare şi război informaţional în spaţiul mediatic autohton” lansat marți, 23 februarie, de către Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI).

În perioada 1 noiembrie 2015 – 31 ianuarie 2016, CJI a monitorizat 12 instituţii media (cu acoperire națională, care produc conținut în limbile română şi rusă) – portaluri de ştiri, versiuni online ale publicațiilor săptămânale şi posturi TV, cu scopul de a evidenția principalele greşeli comise de jurnalişti, cu intenţie sau fără, la relatarea faptelor și de a spori vigilența consumatorilor de media faţă de sursele de informare nesigure. Printre subiectele monitorizate s-au numărat evenimentele politice din țară, cum ar fi vizita preşedintelui Parlamentului la Bruxelles, relaţiile dintre Chişinău şi Tiraspol, desemnarea lui Ion Sturza în calitate de candidat la funcţia de premier, propunerea de către majoritatea parlamentară a candidaturii lui Vlad Plahotniuc la funcţia de prim-ministru, votarea şi învestirea Guvernului Filip etc. Totodată, au fost monitorizate și subiecte de actualitate internațională – intervenţia militară a Rusiei în Siria, criza refugiaților din Europa, evenimentele din Ucraina.

Potrivit raportului, cele mai frecvente abateri de la normele deontologice la prezentarea echilibrată a faptelor şi la reflectarea obiectivă a realităţii au fost constatate în materialele difuzate de Publika TV, RTR, REN TV, Novostipmr.ru, Sputnik.md.

Raportul CJI recomandă jurnaliștilor să se conducă în activitatea lor exclusiv de normele Codului Deontologic, să respecte standardele jurnalismului de calitate și să selecteze subiectele în funcţie de interesul public, nu politic sau al proprietarilor trusturilor de presă. Jurnaliștii ar trebui să renunțe la practicile de prezentare unilaterală a faptelor și la comentarea informaţiilor, iar redacţiile care preiau şi retransmit ştiri externe ar trebui să verifice informaţiile din cât mai multe surse internaţionale credibile, pentru a evita informarea eronată a consumatorilor, se mai spune în raport.

______________

Raportul a fost realizat în cadrul Campaniei media împotriva informaţiei false şi tendenţioase – STOP FALS!, desfăşurată de Asociaţia Presei Independente (API), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) şi Asociația VIP a Telejurnaliștilor Independenți din Moldova (ATVJI).