Vloggerii și bloggerii: jurnaliști sau formatori de opinie?

0

Unii îi numesc formatori de opinie, alții spun că sunt jurnaliști, doar că puțin „altfel”. Vorbesc deschis și spun tot ce „au pe suflet” – unii prin texte, ceilalți prin filmulețe pe care, de foarte multe ori, tot ei le filmează și le montează. Vorbim despre bloggeri și vloggeri, ultimii fiind noile vedete din spațiul online.

Vlada Ciobanu scrie pe blogul său de peste zece ani. La început, pentru că își făcea studiile în domeniul științelor politice, și materiale pe care le publica purtau amprenta politicului. Acum însă Vlada abordează diverse subiecte, cele mai citite fiind totuși cele despre religie, politică sau pe teme de gender.

Vlada Ciobanu, bloggeră :„Era ceva ce oamenii încurcau ca jurnalism și toată lumea comenta: „Asta nu este jurnalism”. Și eu spuneam că nici nu trebuie să fie jurnalism. Este probabil un fel de editorial samizdat. În care tu singur scrii, singur verifici, singur ai grijă să promovezi”.

„Linia dintre jurnalism, blogger, vlogger este foarte sură, nu este foarte clară”.

Termenul de blog a apărut la mijlocul anilor ’90. Pe atunci blogul era considerat un fel de „jurnal online”, unde oamenii își povesteau trăirile zilnice. În anul 2000, bloggering-ul deja era un fenomen folosit pe larg de politicieni în SUA, pentru a se promova, iar în unele școli de jurnalism a devenit obiect de studiu.

Vlada Ciobanu, bloggeră :„Oricine poate să facă acest lucru, însă cred că trebuie să avem o responsabilitate față de cititorii noștri. Foarte des avem bloguri scrise gramatical incorect, foarte multe. Mie mi se pare că, atunci când un om scrie foarte mult – deși eu tot scriu mult -, este o lipsă de respect față de cititor. Cred că un blogger are datoria ca să-și citească textul, să-l recitească, pentru ca să fie cât mai curat, să nu fure din timpul cititorului”.

După anul 2000, în America a apărut o alternativă a blogului, și anume, videoblogul, unde textul a fost înlocuit cu imaginea. De obicei, vloggerii sunt oameni pozitivi și transmit o stare de bine prin filmulețele lor. Unul dintre cei mai cunoscuți și nonconformiști vloggeri de la noi este actorul Emilian Crețu.

Emilian Crețu, actor, vlogger: „De fapt, eu sunt actor și stilist make-up, dar peste noapte m-am pomenit și vlogger. Nici nu știam de această profesie, dar în urma postărilor mele pe Facebook mulți scriau „vloggerul Emilian Crețu””.

„Este și asta o profesie. Din moment ce aduce un venit, atunci este o profesie”.

Videoblogul lui Emilian Crețu se numește „Da, sunt român” și se deosebește de alte vloguri prin maniera în care aici sunt create materialele. Personajele Geta și doamna Dora, cărora le dă viață Emilian, nu sunt întâmplătoare: ele reflectă felul de a fi al multor concetățeni de-ai noștri. Astfel, prin intermediul lor, vloggerul încearcă să atragă atenția asupra unor probleme din societate.

„Nu cred că este o anumită regulă, faci ceea ce vrei tu. Important e să fie cât mai actual și să-i atingă pe oamenii care privesc”.

„Trebuie să fii deosebit de ceilalți, trebuie să gândești un pic altfel. Trebuie cumva să atragi prin carismă, oamenii să te urmărească. Nu poate chiar oricine să devină vlogger”.

„Sunt unii oameni care chiar nu merită să facă acest lucru, pentru că te uiți și spui: „ce-i asta?!”, și cumva acești oameni știrbesc din vloggerii adevărați”.

În Republica Moldova primul blog a apărut în anul 2002, iar primul videoblog – cu aproximativ zece ani mai târziu. Potrivit datelor oficiale, astăzi în lume sunt publicate, zilnic, peste 75 de mii de bloguri, iar la fiecare oră sunt adăugate aproximativ 50 de mii de articole.

__________________________

flagAcest video a fost finanțat de un grant oferit de Departamentul de Stat al SUA. Opiniile, constatările și concluziile  din articol aparțin autorilor și nu reflectă neapărat pe cele ale Departamentului de Stat al SUA.