O parte din instituțiile media monitorizate în intervalul 21 mai – 2 iunie 2018 au reflectat relativ neutru cel de-al doilea tur al campaniei pentru alegeri locale din 3 iunie 2018, în timp ce altele au făcut partizanat politic, relevă cel de-al cincilea raport de monitorizare a comportamentului mass-mediei în campania electorală, lansat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în data de 5 iunie.
Concluziile generale ale monitorizării arată că în cele două săptămâni de campanie pentru turul al doilea de scrutin, unii radiodifuzori au manifestat atitudini favorabile sau defavorabile în raport cu un candidat sau altul, iar câteva posturi s-au angajat în promovarea masivă a unui anumit candidat.
Postul public Moldova 1 și posturile private RTR Moldova și Pro TV au avut un comportament relativ echilibrat, oferind acces ambilor concurenți electorali în știri, fără a favoriza sau defavoriza evident vreunul dintre ei. Postul privat TV 8 i-a reflectat pe ambii candidați neutru, fiind totodată evident un ușor dezechilibru în favoarea candidatului PPDA/PAS/PLDM, Andrei Năstase, care a fost reflectat în câteva rânduri în context pozitiv, și în defavoarea candidatului PSRM Ion Ceban, reflectat și în context negativ.
Radiodifuzorii naționali Prime TV, Canal 2 și Publika TV, care au anunțat că nu vor reflecta campania electorală, au difuzat mai multe materiale cu caracter electoral care au fost favorabile pentru candidatul PSRM Ion Ceban și defavorabile pentru candidatul PPDA/PAS/PLDM, Andrei Năstase.
Jurnal TV a oferit acces în știri ambilor candidați, care au fost prezentați în contexte diferite. Candidatul PPDA/PAS/PLDM Andrei Năstase a fost favorizat masiv, prin reflectare exclusiv pozitivă, iar candidatul PSRM Ion Ceban a fost prezentat atât în lumină negativă, cât și neutră, și pozitivă.
NTV Moldova și Accent TV l-au promovat masiv pe candidatul PSRM Ion Ceban la Primăria Chișinău și l-au defavorizat masiv pe Andrei Năstase, PPDA/PAS/PLDM, pe care l-au prezentat exclusiv în lumină negativă.
Raportul recomandă jurnaliștilor să utilizeze rapoartele de monitorizare ca instrumente pentru autoreglementare și să renunțe la aprecierea sau comentarea acțiunilor electorale, să ofere dreptul la replică și să reflecte veridic evenimentele, fără a deforma sensul realității prin montaj şi comentarii. Prin monitorizarea mass-media, CJI și-a propus să informeze publicul cu privire la comportamentul presei în campania electorală și accesul concurenților electorali la mass-media, dar și să sesizeze instituțiile de reglementare cu privire la tendințele în măsură să afecteze performanța mass-mediei sau să compromită abilitatea acesteia de a oferi publicului informații veridice, echidistante și pluraliste.
____________________________________
Raportul de monitorizare este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în calitate de partener în cadrul proiectului „Mass-media în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID și implementat de Internews. Proiectul MEDIA-M își propune să promoveze dezvoltarea unei prese independente și profesioniste în Moldova, oferindu-le cetățenilor acces la o diversitate de perspective și contribuind la formarea unui sector media mai rezistent la presiuni politice și financiare.