Raport CJI: Numărul de radiodifuzori părtinitori, în creștere

0

O parte din posturile tv cu acoperire națională și regională reflectă relativ neutru campania pentru alegerile locale generale și cele parlamentare noi din 20 octombrie 2019, iar altă parte fac partizanat politic, favorizând sau defavorizând anumiți concurenți electorali, – sunt concluziile celui de al treilea raport de monitorizare a comportamentului mass-mediei în campania electorală, lansat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI).

În perioada 5-11 octombrie 2019, la cele 10 posturi TV monitorizate au fost înregistrate următoarele tendințe de reflectare a campaniei electorale:

  • O mare parte din posturile monitorizate au oferit acces relativ egal candidaților în alegeri, care au fost protagoniști în știri separate sau au fost menționați în știri cu caracter electoral direct sau indirect;
  • Majoritatea subiectelor electorale au fost bazate pe o singură sursă de informație, fără a asigura pluralism de opinie și fără a trata subiectele în profunzime;
  • Majoritatea absolută a materialelor relevante au fost dezechilibrate din perspectiva asigurării egalității de gen, de cele mai multe ori fiind citați bărbații;
  • O parte din posturile monitorizate au fost părtinitoare, favorizând sau defavorizând anumiți concurenți electorali;
  • Postul public de televiziune Moldova 1 nu a asigurat pluralism de opinie, oferind acces în știri la aproximativ jumătate din numărul concurenților electorali, fără a favoriza sau defavoriza evident vreunul din ei;
  • Radiodifuzorii privați Prime TV și Publika TV au reflectat activitatea majorității concurenților electorali neutru, cu excepția candidatului ACUM/PPDA/PAS, Andrei Năstase, care a fost defavorizat prin selectarea informațiilor în context negativ;
  • NTV Moldova și Accent TV au continuat să-i promoveze preponderent pe candidații PSRM, in special pe Ion Ceban, favorizându-i atât prin spațiul mare alocat, cât și prin contextul pozitiv al aparițiilor;
  • La RTR Moldova s-a remarcat favorizarea candidatului PSRM Ion Ceban, prin numărul relativ mare de materiale care au reflectat activitățile acestuia;
  • Jurnal TV a reflectat activitățile majorității concurenților electorali, asigurând un pluralism relativ al opiniilor. Andrei Năstase, ACUM/PPDA/PAS, a beneficiat de un număr relativ mai mare de apariții.
  • Pro TV și TV8 au oferit acces majorității candidaților care au desfășurat activități de campanie, fără a favoriza sau defavoriza evident vreun concurent electoral;
  • Televiziunea Centrală a favorizat clar reprezentanții Partidului Politic Șor, defavorizându-l pe Andrei Năstase (ACUM/PPDA/PAS).

Prin monitorizarea mass-media, CJI și-a propus să informeze publicul cu privire la comportamentul presei în campania electorală și accesul concurenților electorali la mass-media, dar și să sesizeze instituțiile de reglementare cu privire la tendințele în măsură să afecteze performanța mass-mediei sau să compromită abilitatea acesteia de a oferi publicului informații veridice, echidistante și pluraliste.

În total au fost monitorizați 10 radiodifuzori: Moldova 1, Prime TV, Publika TV, Jurnal TV, RTR Moldova, NTV Moldova, Accent TV, Pro TV, TV 8 și Televiziunea Centrală. Posturile au fost selectate în conformitate cu următoarele criterii: audiența/impactul (național, regional), tipul de media (audiovizual), forma de proprietate (publică, privată), limba difuzării (română, rusă).

Acest raport este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu suportul Fundației Est-Europene, din resursele acordate de Suedia, și suportul Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și al UKAID.

Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanțatorilor.