Lansarea unui blog informativ despre evenimentele școlare, studierea furnizorilor de servicii media sau analiza conținuturilor din presă sunt doar unele dintre activitățile desfășurate în cadrul orelor de Educație pentru media. Despre experiența de predare și relevanța acestei discipline pedagogii au vorbit în cadrul primului forum de educație media – Moldova Media Literacy Forum, organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent pe 17 septembrie.
Silvia Cricovan este învățătoare în clasele primare la Liceul teoretic Alexandru Ioan Cuza din Chișinău și predă cursul de Educație pentru media pentru al doilea an. Ea susține că, pentru micii învățăcei, cursul începe cu prezentarea unor concepte simple și care pot fi însușite ușor la această vârstă. Profesoara remarcă faptul că elevii sunt interesați de aceste ore, inclusiv pentru că li se permite să utilizeze telefonul mobil, și recunoaște că manualele elaborate cu suportul Centrului pentru Jurnalism Independent pentru a preda acest curs le sunt de mare ajutor cadrelor didactice. „Este un manual foarte bine gândit și realizat. În el sunt arătate instrumente de consum media, este completat cu link-uri care pot fi accesate de copii și imagini care arată ce reprezintă mass-media. (…) Noi studiem aceste instrumente, cum a apărut radioul, televiziunea. Promoția trecută a adus de acasă cele mai vechi radiouri, cunoscute ca tocika (difuzor de radioficare)”, explică Silvia Cricovan.
Silvia Cricovan. Sursa foto: CJI/Denis Tcaci
Totodată, ea consideră utile mai multe întâlniri cu profesioniștii din domeniu, schimburi de experiență, precum și suplimentarea literaturii metodice la subiect.
Profesoara de limbă română Aliona Pulbere, de la Liceul teoretic Mihail Bârcă din Mileștii Mici (r. Ialoveni), la fel predă de doi ani și Educație pentru media, doar că la ciclul gimnazial, adică pentru adolescenți. „Această disciplină are un rol important în alfabetizarea media. Copilul poate să cunoască unele noțiuni, concepte pe care nu le poate afla decât atunci când ele îi sunt expuse, sunt discutate, analizate. Desigur că tindem și îl creștem ca pe un cetățean care gândește critic, analizează, discerne avalanșa de informații care este în sursele media. Eu consider că este o disciplină importantă. Ea vine cu un profund impact prin formarea unor competențe, inclusiv cele digitale. Până la urmă, noi îi învățăm să creeze mici conținuturi media”, spune Aliona Pulbere.
„ÎȚI PERMITE SĂ FII CREATIV ȘI INOVATIV”
Ea își amintește că, la orele de Educație pentru media pe care le predă, au asistat și colegi de-ai săi. „Mi-au mărturisit că au aflat multe lucruri și chiar au rămas impresionați. E o disciplină ce îți permite să fii creativ, inovativ”, menționează Aliona Pulbere. Potrivit ei, inclusiv părinții solicită predarea acestui curs, ca să li se explice copiilor fenomenele din societate.
Aliona Pulbere (în mijloc). Sursa foto: CJI/Denis Tcaci
La Telenești, 80 de elevi înscriși în clasa a 10-a au început pentru prima dată, în acest an, să studieze Educația pentru media. Natalia Sultan, profesoară la Liceul teoretic Lucian Blaga, a desfășurat deja trei lecții în cadrul cărora a reușit să discute cu elevii despre funcțiile mass-media, impactul acestora asupra societății și cum să facă deosebirea între știrile false și cele adevărate. „Chiar i-am întrebat dacă le place acest curs. 90% din răspunsuri au fost afirmative, ceea ce m-a bucurat”, mărturisește Natalia Sultan. Potrivit ei, elevii intenționează să lanseze, în cadrul orelor, și un blog despre noutățile școlii. „Am stabilit că vom face produse media pentru evaluarea cunoștințelor acumulate pe parcursul unui semestru. Chiar să creăm un blog – blogul clasei – sau, dacă vor dori, și blogul personal ca să putem și noi fi utili în spațiul online”, conchide ea.
Natalia Sultan. Sursa foto: CJI/Denis Tcaci
Mai nou, de educația media au parte și elevii Liceului teoretic Waldorf din Chișinău, fiind predate de profesorul Iulian Bogatu, ziarist la Universul Pedagogic. „Predau de patru ani și sunt bucuros că a apărut un astfel de curs, deoarece pot combina experiența mea de ziarist cu cea de pedagog”, ne spune el.
Iulian Bogatu. Surda foto: CJI/Denis Tcaci
Învățătorul susține că elevii săi sunt foarte receptivi în studierea acestei discipline. „Mulți rămân și după lecții ca să discutăm în continuare subiectul abordat la oră, să-l dezvoltăm. E ușor de lucrat cu ei – foarte repede prind. Noi degeaba credem că ei nu au gândire critică. Ei au o gândire intuitivă foarte bună și o știre falsă o simt. Noi doar trebuie să-i îndrumăm pe calea rațională a lucrurilor, așa ca ei să-și dea seama logic ce e fals și ce nu. Să poată explica asta. Pentru că de obicei ei simt ce e fals, se închid în sine și nu mai vorbesc”, explică Iulian Bogatu.
Prin organizarea Moldova Media Literacy Forum, CJI și-a propus să adune la Chișinău profesori și profesoare de Educație pentru media, experți locali și de peste hotare ca să pună în discuție ultimele evoluții în domeniu, să afle experiența țărilor vecine și să analizeze perspectivele acestei noi discipline în Republica Moldova. La finalul evenimentului a fost adoptată și o rezoluție.