Presa de nişă: pentru profesii, interese și pasiuni

0

Atunci când vrem să aflăm cu ce rezultat s-a terminat meciul de fotbal de ieri seară, deschidem un site din domeniul sportiv, la fel cum, fiind interesați de ultimele ştiri din medicină, accesăm portaluri specializate în acest domeniu. Astfel, din dorinţa oamenilor de a găsi cât mai repede informaţia necesară – iar aceasta să fie de calitate -, a apărut şi presa „de nişă” sau „specializată”. În ultimii ani, în Republica Moldova a crescut tendinţa de a crea site-uri specializate, destinate unor anumite grupuri de oameni interesaţi de un anumit domeniul – fie că este cultură, justiție, agricultură sau medicinii. Iar, potrivit datelor statistice, presa specializată începe să fie tot mai accesată…

Elena Cioina, redactor-şef e-Sănătate: „Atunci când eşti un site generalist, relatezi sau faci ştiri ocazional despre o anumită problemă într-un anumit domeniu. La un site specializat, lucrurile le vezi zilnic – cum se schimbă, ce se întâmplă, unde se îndreaptă anumite reforme, ce fac autorităţile din acest domeniu. Sănătatea este un domeniu chiar de interes, indiferent că abordez problema sănătăţii sau faci nişte ştiri utilitare pentru oameni”.

E-Sănătate este prima, în Moldova, reţea de portaluri despre şi pentru sănătate. Aici poate fi găsită orice informaţie din domeniul medical – de la problemele spitalelor din țară până la instruirea personalului medical, de la știri utile până la ultimele descoperiri sau inovații din domeniul sănătăţii.

Elena Cioina, redactor-şef e-Sănătate: „Pe Sănătatea-Info, oamenii sunt interesaţi să afle mai mult despre corupţia din sistem, despre interesele din domeniul sănătăţii. Din păcate, se citeşte foarte mult despre malpraxis – e bine că se citeşte, e păcat că se întâmplă astfel de situaţii. Dar, în acelaşi timp, oamenilor le place să citească şi ştiri pozitive – dacă avem despre doctori buni, atunci ele sunt destul de citite; interviurile sunt foarte bine citite”.

Un alt site de nişă este BizLaw. Este un portal destinat tuturor celor care au tangenţă ori sunt interesați de domeniul juridic. Aici pot fi găsite informaţii juridice atât pentru profesioniştii din domeniu, cât şi pentru publicul larg.

Olga Cebanu, redactor-şef BizLaw: „Cele mai accesate sunt sfaturile experţilor. Pentru că te învaţă tot felul: dacă vecinii sunt gălăgioşi – unde te adresezi; dacă ţi-ai luat permisul – ce faci; adică sunt sfaturi foarte practice. Urmează ştirile, în special, cele despre judecători: care și unde a fost numit sau demis; ce avocat a rămas fără licenţă. Sau modificările din Codul Penal, de exemplu, sunt foarte accesate”.

Chiar dacă vorbim de jurnalism specializat, principiile de realizare a unui material sunt identice cu cele ale jurnalismului clasic: obiectivitate, imparţialitate şi corectitudine. Iar reporterul trebuie să prezinte opiniile a cel puţin două surse diferite şi, de asemenea, să răspundă la întrebările-cheie ale unei ştiri. Însă cine sunt cei care fac ştiri pe un anumit domeniu?

Elena Cioina, redactor-şef e-Sănătate: „Sunt oamenii interesaţi de domeniul respectiv. Nu! Sunt oameni care au lucrat în presa generalistă, dar la un moment dat au simţit că doresc să facă ceva mult mai îngust”.

Olga Cebanu, redactor-şef BizLaw: „Noi suntem trei în echipă, toate trei suntem de formare jurnaliste, dar avem background un pic şi juridic. Ideea e că, dacă omul nu a avut treaba până acum cu legile, nu prea l-a interesat acest domeniu, este foarte greu. Pentru că el nu ştie unde să caute, cum să caute şi, din toate proiectele de legi, nu ştie să găsească ştirea, noutatea. Notele informative, de exemplu, la proiectele de legi sunt scrise într-un limbaj de lemn, acolo se spune că articolul nu ştiu care se schimbă cu nu ştiu care… Cititorul nu are timp să deschidă Codul Penal și să se uite ce articol ce prevede el, respectiv, noi încercăm să le „traducem” un pic: iată care a fost problema, care este noutatea şi care vor fi rezultatele în urma implementării lui”.

Presa specializată poate fi împărţită în mai multe categorii: după domeniul de activitate putem vorbi de presa economică, financiară, ştiinţifică, culturală, medicală, sportivă. După public-ţintă, există presă care se adresează copiilor, tinerilor, pensionarilor, specialiştilor  în diverse domenii sau locuitorilor din anumite regiuni. De asemenea, este media care se împart în funcție de hobby-uri: pentru cei pasionați de grădinărit, de pescuit, de mașini sau de vânătoare.

_____________________

flagAcest video a fost finanțat de un grant oferit de Departamentul de Stat al SUA. Opiniile, constatările și concluziile  din articol aparțin autorilor și nu reflectă neapărat pe cele ale Departamentului de Stat al SUA.