Mai multe știri și informații neverificate despre coronavirus au „inundat” spațiul public prin intermediul WhatsApp

0

Aplicația de mesagerie WhatsApp, deținută de Facebook, a devenit un potențial canal de dezinformare despre coronavirus, notează The Washington Post.

La câteva ore după ce Nigeria a confirmat vineri, 28 februarie, primul său caz de infectare cu virusul Covid-19, Olumide Makanjuola, un activist pentru drepturile omului, care locuiește în statul Lagos, a deschis WhatsApp și a fost bombardat de „sentimentul de panică”. Utilizatorii serviciului de mesagerie au copiat și retransmis mesaje cu avertizări că zborurile locale, hotelurile și școlile ar fi putut fi contaminate. Niciuna dintre informații nu a fost verificată, susține Makanjuola, însă ele s-au strecurat prin grupuri private de WhatsApp, unele cu sute de participanți. „Virusul este mai aproape de noi decât credem”, se menționa în două dintre mesaje.

În timp ce liderii guvernamentali și profesioniștii din domeniul sănătății sunt într-o cursă continuă pentru a ține situația sub control, ca să nu se ajungă în pragul unei pandemii, aceștia luptă în același timp cu un alt flagel greu de stăpânit și anume explozia jumătăților de adevăr și a falsurilor distribuite în mediul online, notează publicația. Nicăieri amenințarea nu ar fi mai gravă decât pe WhatsApp, un serviciu ținut departe de controlul public, dar vast prin raza sa de acțiune la nivel global.

Locuitorii din Nigeria, Singapore, Brazilia, Pakistan, Irlanda și alte țări spun că au fost martorii mai multor dezinformări pe WhatsApp cu privire la numărul de persoane afectate de coronavirus, modul de transmitere a bolii și disponibilitatea tratamentelor. Mesajele și mesageria vocală au provocat frică și panică în rândul populației.

Carl Woog, purtător de cuvânt al WhatsApp, a declarat că compania a fost vigilentă în încercarea de a reduce gradul de dezinformare, subliniind că lucrează cu guvernele și alți actori „pentru a răspunde la imensa provocare pe care o prezintă coronavirusul”. „WhatsApp este un instrument important pentru lucrătorii din domeniul sănătății. Am angajat ministerele de resort din întreaga lume pentru ca cetățenii să primească informații exacte despre virus prin modalități simple oferite de WhatsApp”, se precizează într-un comunicat de presă al companiei.

Pe 26 februarie, mai mulți internauți din Republica Moldova au spus că au primit pe telefonul mobil un mesaj din partea Guvernului. Unii dintre ei s-au arătat surprinși de gestul Executivului. În mesaj, cetățenii Republicii Moldova erau îndemnați să sune medicul de familie în cazul în care prezintă simptome de febră sau tuse și, de asemenea, să apeleze 112 dacă se simt rău și s-au întors din țări afectate de coronavirus.

Mediacritica vă îndeamnă să fiți vigilenți, să vă păstrați calmul și să verificați mai multe surse de informații atunci când citiți știri la subiectul virusului Covid-19.

Sursa foto: Reuters