Pe 29 iunie 2016 raportorul special ONU pentru drepturile minorităților, Rita Izsák-Ndiaye, a prezentat în cadrul unei conferințe de presă constatările preliminare după vizita întreprinsă în Republica Moldova. În aceeaşi zi, portalul Sputnik.md, filiala moldovenească a agenției ruseşti, a difuzat o ştire cu titlul: „La ONU au pledat împotriva închiderii şcolilor din Moldova”.
Ştirea care a apărut doar în versiunea în limba rusă a site-ului Sputnik.md face referire la declaraţiile făcute în cadrul unei conferinţe de presă la Chişinău de către doamna Rita Izsák-Ndiaye. Autorii au informat că raportorul ONU pentru drepturile minorităților „le-a propus autorităților o variantă alternativă a optimizării instituțiilor școlare preuniversitare – crearea claselor multinaționale”. Rita Izsák-Ndiaye este citată în articol cu următoarea declarație: „Cercetările realizate de mine în cele nouă zile de aflare în Moldova arată că contractele în unele bănci şi instituții, precum şi prospectele medicale se fac doar într-o limbă. Trezesc întrebări şi concursurile pentru ocuparea posturilor de directori de şcoală referitor la şansele egale pentru vorbitorii de altă limbă decât cea a naţiunii titulare”.
Articolul agenţiei Sputnik a fost preluat de site-urile Point.md şi V-Moldove.ru.
În conferinţa de presă a raportorului ONU pentru drepturile minorităților, subiectul abordat de Sputnik apare la minutul 14.40. Comparând declaraţiile făcute de Rita Izsák-Ndiaye cu citatul care îi este atribuit în ştirea agenţiei Sputnik, observăm că unele afirmaţii au fost distorsionate. Astfel, ea nu a făcut aprecieri personale, ci a folosit adesea în prezentarea sa sintagme precum: „reprezentanţii minorităţilor consultaţi au spus” sau „unii reprezentanţi ai minorităţilor regretă”. În ceea ce priveşte optimizarea şcolilor, raportorul ONU pentru drepturile minorităților a declarat: „Au fost exprimate îngrijorări în contextul procesului de optimizare școlară, care a dus la închiderea claselor în care se predă în limba minorităților. Cred că o soluție pe termen lung ar fi introducerea claselor bilingve și multilingve, în care copiii să studieze atât în limba lor maternă, cât și în limba de stat. De asta, salut primele proiecte pilot de educație bilingvă din Găgăuzia. (…) Alte domenii problematice menționate au inclus: drepturile consumatorilor, cum ar fi contractele bancare monolingve; accesul la asistența medicală, inclusiv prospecte medicale doar în limba de stat; sau dificultatea de a susține teste în limba de stat pentru examenele ce țin de administrarea școlară”.
Contrar afirmaţiilor din titlul ştirii, „la ONU” nu s-a pledat împotriva închiderii şcolilor din Moldova, or, la ONU nici nu s-a discutat această problemă, raportorul ONU pentru drepturile minorităților abia a venit în Moldova să se documenteze. Raportul şi recomandările Ritei Izsák-Ndiaye vor fi prezentate Consiliului ONU pentru drepturile omului în martie 2017.
Veaceslav Balan, coordonator naţional al Oficiului Înaltului Comisar ONU pentru Drepturile Omului, a spus pentru Asociaţia Presei Independente (API) că unele afirmații din ştirea difuzată de Sputnik.md nu sunt corecte, fiind rupte din context. „Nu este corect că doamna raportor pledează împotriva închiderii școlilor în toate cazurile. Ea a menţionat că, în unele cazuri, atunci când se pune problema închiderii unor clase sau şcoli pe motiv că nu sunt suficienţi elevi, în loc de închiderea acestor clase, merită de gândit şi de făcut clase comune şi astfel, posibil, nu va fi nevoie de închis clase şi şcoli”, a adăugat sursa citată. În plus, Veaceslav Balan susţine că doamna raportor nu dă sfaturi guvernului, ea spune care e problema şi unde poate oferi mai multe opţiuni, dar ultima decizie aparține autorităților.
Valentina Basiul
_____________
Articolul a fost realizat în cadrul Campaniei media împotriva informaţiei false şi tendenţioase – STOP FALS!, desfăşurată de Asociaţia Presei Independente (API), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) şi Asociația VIP a Telejurnaliștilor Independenți din Moldova (ATVJI).