Jurnalistul Dumitru Lazur, moderatorul ediției de săptămâna curentă a emisiunii Media Azi, discută cu Dumitru Ciorici, antreprenor media, co-fondator al portalului de știri Agora.md, despre noile provocări profesionale și impactul pe care îl au rețelele de socializare asupra jurnalismului.
În ultimii ani, tot mai multă lume se informează de pe rețelele de socializare. Persoanele publice, inclusiv politicienii, postează aici opinii și informații despre activitatea lor. Postările respective sunt preluate apoi de jurnaliști și devin știri. Cum se explică apariția și perpetuarea acestui tip de jurnalism?
În opinia lui Dumitru Ciorici, a devenit ceva obișnuit ca jurnalistul să găsească un comunicat de presă mai curând pe Facebook, decât să-l primească în poșta electronică, așa cum se întâmpla acum 5-10 ani. „Mesajele postate acolo de persoane publice sau care prezintă interes pentru jurnaliști pot fi preluate de ei, doar că ar trebui să existe o documentare mai profundă în sensul ăsta”, susține invitatul emisiunii.
Cum argumentăm graba de a publica o știre doar în baza unei postări de pe Facebook? ? Și, în același timp, cum facem față solicitării de informație cât mai rapidă din partea consumatorilor de media, care justifică într-un fel goana după viteză în transmiterea știrilor? Ce ar trebui să facem pentru a ne asigura că informația pe care am găsit-o pe rețelele de socializare este veridică, iar persoana care a postat-o este una reală?
În emisiune veți găsi răspunsuri la acestea, dar și la alte întrebări, cum ar fi: mai sunt oare importante în epoca digitală astfel de principii ca verificarea surselor, acuratețea și echidistanța? Cum reacționează cititorii la știrile false sau la titlurile ce denaturează realitatea? Și, oare, toate acestea nu sunt cauze ale regresării jurnalismului autohton?
Vă reamintim, că emisiunea „Media Azi” este un produs realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent și poate fi vizionată pe portalurile Media Azi, Mediacritica și pe YouTube.