Digital News Report 2020: Rețelele sociale, principala sursă de dezinformare în opinia oamenilor

0

Preocupările legate de dezinformare rămân mari la nivel global, concluzionează studiul Digital News Report 2020, lansat de Institutul Reuters din Marea Britanie. Potrivit cercetării, desfășurată în 40 de țări ale lumii, 40% dintre respondenți se arată îngrijorați cu privire la răspândirea informațiilor false sau înșelătoare pe rețelele sociale, comparativ cu 20% dintre cei care sunt îngrijorați de aceeași problemă în legătură cu site-urile și aplicațiile de știri.

Raportul arată că principalele surse de anxietate asociate cu răspândirea informațiilor false sau înșelătoare au fost identificate ca fiind Facebook (29%), YouTube (6%) și Twitter (5%). Cu toate acestea, în țări precum Brazilia, Chile, Mexic, Malaezia și Singapore, unde aplicația WhatsApp este mai populară, anume acest serviciu de mesagerie a fost desemnat drept unul îngrijorător în contextul răspândirii falsurilor. Studiul atenționează că „acest lucru este deosebit de grav, deoarece informațiile false tind să fie mai puțin vizibile și mai greu de detectat pe aceste rețele private criptate”.

Datele mai relevă că pandemia de coronavirus a generat o creștere a consumului de știri și a sporit substanțial utilizarea rețelelor sociale. 56% dintre respondenți se declară preocupați de distincția dintre adevărat și fals atunci când vine vorba de știrile care circulă pe Internet. Potrivit oamenilor, politicienii s-ar face cel mai mult responsabili de promovarea informațiilor false și manipulaoare (40%), topul fiind urmat de activiști politici (14%), jurnaliști (13%), cetățeni de rând (13%) și guverne străine (10%).

Digital News Report 2020 a fost  realizat pe un eșantion de 80.000 de consumatori de știri  din 40 de țări. Raportul analizează impactul coronavirusului asupra consumului de știri și perspectivelor economice ale instituțiilor de presă. Cercetătorii trec în revistă progresele înregistrate în noile modele de afaceri online, încrederea în media și dezinformarea, populismul, precum și popularitatea noilor produselor media precum  podcasturile și buletinele informative prin e-mail.

Sursa foto: Digitalnewsreport.org