Trolii Rusiei desfășoară în prezent o campanie „mai subtilă” de dezinformare a alegătorilor americani, în preajma alegerilor prezidențiale din noiembrie din SUA, prin angajarea jurnaliștilor americani freelance (independenți), rămași fără slujbă din cauza pandemiei de Covid-19. Ziariștii sunt angajați prin intermediul anunțurilor de mică publicitate și creează, uneori chiar neintenționat, conținut pentru conturi operate de actori statali ai Rusiei, notează Dig24.ro cu referire la Agerpres.
Potrivit sursei, Facebook a anunţat marţi, 1 septembrie, că a identificat şi a închis website-ul de ştiri Peace Data, care ar avea legături cu Agenţia rusă de cercetări privind Internetul. Cu o zi mai devreme, Twitter anunţa că a identificat şi a inclus pe lista neagră mai multe conturi operate de actori statali ruşi, printre care și Peace Data.
Portalul a distribuit relatări care ar fi fost scrise de jurnalişti freelanceri americani, care s-ar putea să nu fi ştiut cine sunt şefii lor sau cum ar putea fi folosit conţinutul pe care îl produc.
Un jurnalist freelancer anonim din SUA, care susţine că şi-a pierdut locul de muncă din cauza pandemiei de Covid-19, a declarat pentru postul de televiziune NBC că, pomenindu-se într-o situație disperată, şi-a dat acceptul să scrie pentru Peace Data, fără a şti cine se află în spatele acestuia.
„Mi-au transmis pe Twitter: Hei, vrei să scrii pentru noi, îţi vom da 200 de dolari pe articol”, a mărturisit jurnalistul.
Peace Data a plasat anunţuri de angajare pe un portal în care erau căutați freelanceri ce scriu despre „anti-război, corupţie, abuz de putere, încălcări ale drepturilor omului şi chestii de acest fel”.
„Se confirmă ceea ce cred că am crezut cu toţii: actori statali ruşi încearcă să vizeze alegerile din 2020 şi dezbaterea publică din SUA şi să fie creativi în legătură cu asta”, a explicat Nathaniel Gleicher, care conduce echipa de securitate cibernetică a Facebook.
Gleicher a adăugat că această strategie e diferită de cea adoptată la alegerile americane din 2016, când trolii au invadat Facebook şi Twitter cu propagandă menită să semene discordie între alegători şi să afecteze campania lui Hillary Clinton, aşa cum a arătat raportul Mueller.