Emisiunea „Media Azi”, ediția 34: Liniile roșii ale jurnalistului

0

Orice profesie are niște standarde etice – constructorii trebuie să folosească materiale de calitate, altfel clădirile pe care le construiesc se pot dărâma; medicii trebuie să trateze toți pacienții, indiferent de convingerile lor politice, sau deosebirile de gen, de exemplu, pentru aceasta depun jurământul lui Hipocrates. Dar care sunt liniile roșii ale jurnalistului?- Despre Codul deontologic și normele etice pe care trebuie să le respecte mass-media discută în emisiunea Media Azi jurnalistul Nicolae Negru și președinta Consiliului de Presă, Viorica Zaharia.În opinia invitatei la emisiune, în profesia de jurnalist nu e nevoie de jurăminte suplimentare, dar este obligatoriu ca fiecare jurnalist și redacție să-și asume Codul deontologic.

Așadar, ce angajamente ar trebui să-și ia jurnalistul în fața propriei conștiințe? Care sunt principiile încălcate cel mai des în jurnalismul autohton? De ce ar trebui să facem o distincție fermă între campaniile informaționale și cele de denigrare? Și, în context: de ce pârghii dispune Consiliul de presă pentru a-i trage la răspundere pe jurnaliștii care fac campanii de denigrare?

Într-o altă ordine de idei, participanții la emisiune se întreabă: De ce materialele care pun în circulație zvonuri sau bârfe sunt mult mai citite decât cele în care autorii măsoară minuțios orice cuvânt? Ce facem cu presa online, cu blogherii, care în general nu respectă nicio regulă?

„Prin tirajarea bârfelor și a informațiilor neverificate putem să dăunăm nu doar unei persoane, ci unor mase întregi de oameni”, este de părere Viorica Zaharia. În opinia ei, misiunea jurnalistului este să prezinte informația în așa fel, încât să nu dăuneze și să nu influențeze negativ opinia publică.