Trei organizaţii din domeniul mass-media – Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), Asociaţia Presei Independente (API) şi Asociaţia Telejurnaliştilor Independenţi – vor desfăşura Campania media împotriva informaţiei false şi partizane. Campania are scopul de a informa consumatorii de media despre fenomenul de propagandă şi dezinformare, precum şi de a-i pregăti să identifice informaţia falsă difuzată de presă, dar şi pe reţelele de socializare, transmite IPN.
Potrivit lui Nadine Gogu, directoarea Centrului pentru Jurnalism Independent, astfel de campanii sunt foarte necesare deoarece, în ultimii ani, suntem expuşi unei propagande puternice din afara graniţelor, în special, din Federaţia Rusă. În acelaşi timp, cetăţenii sunt supuşi manipulării prin intermediul buletinelor de ştiri şi, mai ales, al emisiunilor analitice. Campania încurajează utilizarea a diverse instrumente care să ajute oamenii să înţeleagă de unde vine propaganda şi manipularea.
Petru Macovei, directorul executiv al API, a declarat că această campanie a început la 1 noiembrie 2015, având câteva componente, cum ar fi producerea şi distribuirea materialelor jurnalistice, menite să dezmintă informaţiile false sau manipulatorii, şi producerea unor investigaţii radio şi video despre propagandă. De asemenea, va fi publicat un supliment la „Ziarul de Gardă”, în română şi rusă, la aceeaşi tematică, vor fi organizate 32 de dezbateri în toată ţara cu consumatori media de diferite vârste şi, lunar, va avea loc un club de discuţii cu jurnaliştii şi formatorii de opinie.
În cadrul campaniei va fi lansată o pagină web menită să dezvolte spiritul critic al consumatorilor media – Mediacritica.md. Încă o activitate ţine de elaborarea unor rapoarte trimestriale de monitorizare a mass-media despre prezentarea informaţiei manipulatorii şi mincinoase. Vor fi efectuate şi două sondaje de opinie – primul la începutul campaniei şi altul la sfârşit -, pentru a studia percepţia oamenilor.
Petru Macovei a menţionat că se doreşte ca cel puţin o parte din locuitorii Republicii Moldova să înţeleagă ce înseamnă propaganda şi cum să se protejeze de efectele nocive ale acesteia. „Acum valul de informaţie propagandistică este mai mare, deoarece contextul geopolitic este aşa cum este. Însă nu doar mass-media străine prezintă informaţia în mod manipulator, şi presa din ţara noastră o face”.
Expertul spune că oamenii trebuie învăţaţi să gândească singuri şi să nu-i lase pe alţii să decidă în locul lor ce este adevărat şi ce nu este. „Însă cetăţenii Republicii Moldovan nu au fost învăţaţi să depună efort pentru a se documenta şi, în mod tradiţional, au avut încredere în ceea ce le-au servit mass-media. „În contextul evoluţiilor din Moldova, dar şi ţinând cont de situaţia regională, oamenii trebuie să înceapă a gândi critic, să se documenteze. Dacă nu se va face acest lucru, cetăţenii în continuare vor considera că a fost mai bine în URSS”, a adăugat Petru Macovei.
Nadine Gogu este convinsă de necesitatea utilizării a cât mai multe mijloace pentru a combate fenomenul propagandei şi al manipulării, astfel încât să nu se mai pună problema de a recurge la interzicerea anumitor posturi TV. „Oamenii pur şi simplu vor înţelege că sunt manipulaţi şi vor ignora anumite informaţii. Dacă, însă, nu se va întreprinde nimic, există riscul ca oamenii să creadă orbeşte ceea ce li se spune la televizor sau, mai grav, să se întâmple ceea ce a fost în Ucraina ori să se schimbe vectorul extern al ţării. CJI va pune accent pe elaborarea paginii Mediacritica.md unde se va arăta cum se face manipularea în mass-media”, a spus directoarea CJI.
_______________________
Campania de informare este posibilă datorită ajutorului generos al poporului american oferit prin intermediul Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID) în cadrul programului FHI 360 „Parteneriate pentru o Societate Civilă Durabilă în Moldova”.