O nouă componență a Consiliului de Presă din Republica Moldova (CP) ar urma să fie constituită pentru perioada ianuarie 2022 – ianuarie 2024. La concurs pot participa candidaţi recomandaţi de mediul jurnalistic şi de consumatorii de produse mass-media.
Consiliul de Presă este o structură independentă de autoreglementare jurnalistică, creată pentru sporirea responsabilităţii instituţiilor mass-media şi a jurnaliştilor din Republica Moldova faţă de public, soluţionarea litigiilor dintre instituţiile mass-media sau jurnalişti şi consumatori, promovarea jurnalismului de calitate şi a respectării standardelor şi a deontologiei jurnalistice. Consiliul de Presă monitorizează şi examinează încălcarea prevederilor Codului deontologic al jurnalistului din Republica Moldova.
Din componenţa Consiliului de Presă din Republica Moldova fac parte nouă persoane, selectate în rezultatul unui concurs naţional deschis. Cinci membri ai Consiliului reprezintă mediul jurnalistic (inclusiv unul din partea instituțiilor mass-media din UTA Gagauz-Yeri), iar patru membri reprezintă consumatorii de produse media. Membrii Consiliului de Presă sunt aleşi de o comisie specială de selectare pentru un mandat de doi ani şi activează pe bază de voluntariat.
Potrivit comunicatului oficial, candidaţii care vor reprezenta în Consiliul de Presă mediul jurnalistic pot fi propuşi de către redacţiile instituţiilor mass-media, organizaţii profesionale ale jurnaliştilor, organizaţii patronale şi organizaţii necomerciale din mass-media.
Pretendenții trebuie să corespundă următoarelor criterii:
– cunoaşte şi respectă principiile deontologiei jurnalistice;
– este o persoană integră, onestă şi imparţială;
– nu are vreo apartenenţă politică, iar în ultimii cinci ani nu a fost membru al vreunui partid sau structură politică;
– este profesionist/ă şi se bucură de autoritate în comunitatea jurnalistică;
– are vechime de muncă în jurnalism de cel puţin trei ani;
– reprezintă o instituţie mass-media care a semnat şi respectă Codul deontologic al jurnalistului.
Candidaţii care vor reprezenta în Consiliul de Presă consumatorii de produse mass-media pot fi propuşi de către grupuri de consumatori de cel puţin zece persoane, de organizaţii necomerciale şi asociaţii ale profesioniştilor din diferite domenii, organizaţii sindicale, patronale, religioase, partide politice.
Aceștia trebuie să corespundă următoarelor criterii:
– cunoaşte prevederile generale ale deontologiei jurnalistice;
– este o persoană integră, onestă şi imparţială;
– este profesionist/ă şi se bucură de autoritate în domeniul pe care îl reprezintă şi în societate.
Concursul este deschis până pe 6 ianuarie 2022.