Studiu CIMA // De unde se informează tinerii și cât de mult cred ceea ce citesc pe Internet

0

Tendința tinerilor de a accesa știrile de pe dispozitivele lor mobile este în continuă creștere, iar rețelele sociale sunt cele mai răspândite platforme de furnizare a informațiilor pentru tânăra generație arată studiul realizat de Centrul de Asistență Internațională pentru Mass-media (CIMA) în mai multe țări în curs de dezvoltare. 

Cercetarea, pentru care au fost chestionați 138 de tineri din Columbia, Ghana, Indonezia, Mexic, Nigeria și Thailanda, ilustrează modul în care noile tehnologii  informaționale se impun în rândul  tinerilor, modificând fundamental relația dintre producătorii de știri și consumatori de media.

Accesul la dispozitivele mobile determină din ce în ce mai mult obiceiurile de consum al știrilor

Potrivit studiului, 61% dintre tinerii chestionați se informează prin intermediul unui smartphone, televiziunea și radioul clasându-se pe locurile doi și trei drept surse de informare. „Odată cu sporirea accesului la Internet prin intermediul smartphone-urilor, tinerii sunt expuși la mai multe știri și informații ca niciodată. În special în țările cu conexiuni la Internet lente sau costisitoare, aplicațiile de socializare cu lățime de bandă zero, care oferă conținut personalizat de știri din mai multe surse, au crescut în popularitate”, concluzionează autorii.

Tinerii accesează știrile în primul rând prin intermediul rețelelor sociale

Rezultatele cercetării mai arată că rețelele sociale depășesc semnificativ sursele tradiționale de media sau site-urile instituțiilor de presă atunci când vine vorba de platforma prin care tânăra generație accesează știrile: „În loc să meargă direct la aplicația sau site-ul web al unei instituții, social media este principala poartă către știri în Columbia, Mexic, Nigeria și Thailanda. Acest lucru sugerează o relație schimbătoare între presă și public. În mod tradițional, redacțiile aveau o relație directă cu publicul lor – un consumator de știri se îndrepta direct către un ziar, o televiziune, un post de radio sau un site de știri”.

Tinerii sunt sceptici cu privire la știrile pe care le citesc pe Internet

În ciuda faptului că majoritatea tinerilor chestionați recurg la rețele pentru a accesa știrile, mulți dintre ei nu au încredere în ceea ce citesc, concluzionează de asemenea cercetătorii. „Ei sunt extrem de conștienți de capacitatea acestor platforme de a amplifica dezinformarea. 83% dintre tinerii care au participat la acest sondaj nu au încredere în majoritatea știrilor pe care le văd pe Internet și se arată îndeosebi de îngrijorați dacă știrile pe care le accesează sunt reale”, potrivit datelor.

Formatele video digitale nu sunt un panaceu pentru a ajunge la publicul tânăr

Popularitatea platformelor de socializare precum YouTube, Instagram și TikTok în rândul tinerilor ar putea sugera că accentul pe împachetarea informației în format video ar prinde mai mult la această categorie de public. Cu toate acestea, respondenții la acest sondaj au arătat că aproape jumătate dintre ei ar opta mai degrabă pentru știri în formă scrisă (48%), 28% – mai degrabă video, iar 24% – și știri scrise, și video.

„Deși există, fără îndoială, cerere pentru știri în format video în țările în curs de dezvoltare, există în continuare o delimitare generală a preferințelor digitale. Din acest motiv, mulți tineri fie nu sunt interesați de conținutul video digital, fie nu pot să-l acceseze în mod regulat”, argumentează CIMA.

Audiența tânără și diversificarea conținutului de știri

Respondenții la sondaj afirmă că subiectele de care sunt interesați sunt rareori acoperite de mass-media (69%). Acesta poate fi unul dintre motivele pentru care tinerii preferă în mare măsură să acceseze o gamă diversă de surse, explică autorii, decât să se rezume la câteva instituții media.

Sursa imaginilor: www.cima.ned.org