STUDIU // Cum se descurcă moldovenii la identificarea știrilor false

0

Aproape o treime din cetățenii Republicii Moldova afirmă că ar cunoaște ce înseamnă o știre falsă, însă doar 8 la sută din participanții la un studiu național au reușit să identifice corect știrile veridice și cele false, – sunt concluziile sondajului național privind percepția populației despre mass-media și aptitudinile mediatice, publicat la finele anului trecut.

Participanților la cercetare li s-au propus să citească cinci știri, dintre care două adevărate, iar trei  – false, fiind rugați să le identifice corespunzător. Potrivit răspunsurilor, jumătate dintre respondenți au determinat corect prima știre ca fiind adevărată (51%). În fragment se vorbea despre restricțiile impuse de Italia pentru intrarea în țară a cetățenior moldoveni, în legătură cu pandemia de Covid-19. Din perspectiva demografică, cele mai multe răspunsuri corecte au fost date de respondenții din mediul urban (56%), din regiunea de nord (52%) și din Chișinău (66%). Cea mai mare rată a răspunsurilor corecte revine cetățenilor cu studii superioare – 62%, iar rata celor care nu au știut ce să răspundă a fost mai mare în rândul cetățenilor cu studii primare și gimnaziale (67% și 43%, respectiv). Femeile și bărbații au oferit răspunsuri corecte în proporție relativ egală (52% și 50%).

Pe de altă parte, 44% dintre respondenți au considerat drept adevăr afirmația că „Covid-19 a fost creat special în laboratoare pentru a reduce populația mondială”. Cei mai mulți participanți la sondaj care au identificat incorect știrea drept adevărată sunt din mediul rural – 49%, cu vârsta cuprinsă între 46-65 de ani – 48%. Majoritatea au studii primare și gimnaziale – 66 și 53%, respectiv, rata femeilor care au oferit răspunsuri incorecte fiind mai mare (46%) decât a bărbaților (43%).

Alte două știri au fost identificate corect drept false de cea mai mare parte a participanților la sondaj (73% și, respectiv, 47%).

Pentru a evalua capacitatea populației de a deosebi știrile false de adevărate a fost calculat un indicator compus, fiind determinată ponderea respondenților care au identificat corect (adevărat sau fals) toate cinci știri, patru din cinci, trei din cinci și mai puțin.

Astfel, conform indicatorului compus, 8% din respondenți au identificat corect toate știrile, 19% – patru știri din cinci, 44% – trei știri, 73% – două știri din cinci, iar 91% au identificat corect cel puțin o știre.

Studiul privind percepția cetățenilor despre mass-media și abilitățile lor media a fost realizat în luna august 2020 de compania Magenta Consulting, în cadrul unui parteneriat între proiectul „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID și de Ambasada Marii Britanii la Chișinău și implementat de Internews în Moldova, și proiectul „Comunicare strategică și sprijin pentru mass media în Republica Moldova”, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de CommWithUs, Thomson Media și Centrul pentru Jurnalism Independent. Studiul a inclus focus grupuri în patru localități din Republica Moldova și un sondaj la care au participat 1.364 de persoane. Marja de eroare a sondajul constituie +/- 3,5%.