CJI lansează Media Radar, aplicația mobilă care evaluează credibilitatea portalurilor de știri

0

Din 22 octombrie, consumatorii de media pot afla care dintre zecile de portaluri informaționale din Republica Moldova sunt sau nu credibile. O pot face prin intermediul Media Radar, un nou produs lansat în cadrul proiectului „Comunicare strategică și suport pentru mass-media în Republica Moldova”, cu sprijinul financiar al Uniunii Europene. Media Radar este o aplicație mobilă care evaluează credibilitatea site-urilor de știri în urma monitorizării acestora și atribuirii scorurilor pentru fiecare.

Aplicația Media Radar oferă date privind gradul de credibilitate a site-urilor mai multor instituții media de la noi după ce platformele sunt evaluate în baza mai multor criterii stabilite în metodologia de monitorizare – de la calitatea materialelor jurnalistice, la prezența datelor de contact și a politicii editoriale. În funcție de punctajul obținut, fiecărui site îi sunt atribuite verdicte despre cât de credibil, mai puțin sau deloc credibil este fiecare portal informațional. Utilizatorii aplicației sunt notificați imediat după modificarea scorului oferit unui site. Totodată, există opțiunea prin care consumatorii de media pot afla date doar despre portalul de care sunt interesați.

Site-urile de știri vor fi evaluate sistematic, urmărind evoluțiile sau involuțiile de pe segmentul mass-media online, iar rezultatele vor fi publicate în topul celor mai credibile surse de informare online. Datele sunt disponibile și pe platforma Media Radar.

Prin intermediul acestui produs, CJI și-a propus să ajute consumatorii de media să navigheze mai ușor prin informația oferită zilnic de numeroasele resurse media online. „Despre necesitatea evaluării credibilității portalurilor informaționale am început să discutăm cu colegii din breaslă încă în 2017-2018, atunci când în unele media online devenise evidentă tendința de manipulare a informației. Or, ținând cont de rapiditatea cu care se extindea online-ul, era important ca jucătorii de pe această piață să se autoreglementeze, să adopte un comportament corect, să fie transparenți, să adere la standardele profesionale și deontologice și să ofere conținut de calitate”, explică Nadine Gogu, directoare executivă a CJI.

În prezent, aplicația oferă scoruri pentru 35 de instituții media monitorizate cu sprijinul financiar al Ambasadei Statelor Unite ale Americii, în cadrul proiectului „Monitorizarea rețelelor sociale în alegeri”.

„Rezultatele obținute la prima etapă de monitorizare ne arată că există carențe pe segmentele ce țin asigurarea transparenței și accesibilității datelor de identificare, dar și de calitatea conținutului. Am făcut această monitorizare nu pentru a eticheta portalurile, ci pentru a-i încuraja pe colegii noștri din online să îmbunătățească produsele pe care le oferă publicului și să devină mai transparenți în ceea ce privește datele de identificare și politica editorială”, mai spune Nadine Gogu.

Aplicația Media Radar este disponibilă în limbile română și rusă și poate fi descărcată din Google Play sau App Store.