Un vox populi tendențios despre dezamăgirea cetățenilor în politicieni, în pragul alegerilor

0

La 18 iunie, postul de televiziune NTV Moldova a difuzat un material de tip vox populi, realizat la Dubăsari, în care a interpretat subiectiv opiniile participanților la sondaj, în așa fel încât să pună în lumină negativă anumite formațiuni politice. 

Realizatorii materialului recurg din start la manipulare, exprimând o opinie subiectivă chiar în intro-ul știrii: După ce au guvernat țara timp de 12 ani, partidele proeuropene au reușit să dezamăgească o bună parte a societății. Moldovenii spun că, din 2009, formațiunile pro-occidentale au împărțit doar promisiuni despre o viață mai bună, însă în realitate cetățenii au ajuns mai săraci și fără speranță în ziua de mâine. Pe 11 iulie, oamenii spun că vor ieși masiv la votare pentru a schimba direcția în care se îndreaptă Republica Moldova”. 

În timp ce sunt puse pe post opiniile oamenilor din stradă, autorii afișează pe burtieră: Proeuropenii i-au dezamăgit pe alegători. Telespectatorul nu găsește însă niciun argument în spusele oamenilor care ar confirma declarațiile prezentatoarei. În afirmațiile pe care le fac, persoanele intervievate nu vizează vreun partid anume, ele se arată nemulțumite de  viața pe care o duc, de creșterea prețurilor, de depopularea țării și de toți politicienii care au condus până în prezent Republica Moldova. Fraza de pe burtieră, cu pretenție de titlu, nu este justificată în niciun fel, exprimând exclusiv poziția redacției.

Într-o discuție mai veche pe MediaForum despre cum arată voxul ideal, era citat  profesorul Ioan Laza de la Universitatea din Oradea, care afirma:  „Selectarea răspunsurilor este o operațiune delicată și importantă, ce poate influența sensul general al materialului. Ea trebuie făcută echilibrat, fără partizanat, redând diversitatea opiniilor și a argumentelor întâlnite”.

Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova conține prevederi despre  „titluri care corespund conținutului materialului jurnalistic și le evită pe cele care induc publicul în eroare”. Iar cu privire la sondajele stradale, Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnaliști recomandă: „Vom edita vox populi astfel, încât ambele părţi ale unei dispute să fie prezentate echitabil şi echilibrat.