Publicitate politică mascată despre realizările Partidului Șor la Orhei, prezentată  de unele portaluri ca material informativ

0

Mai multe portaluri au publicat vineri, 12 noiembrie, articole cu titluri aproape identice în care relatau despre acțiunile politicianului Ilan Șor și echipei sale privind modernizarea curților de bloc din orașul Orhei. 

Pe Sinteza.org materialul apare cu  titlul: „VIDEO// Peste 50 de curți de bloc din Orhei au fost modernizate de echipa lui Ilan Șor”. Pe Realitatea.md acesta are titlul:Peste 50 de curți de bloc din Orhei au fost modernizate de echipa lui Ilan Șor. O nouă curte a fost dată în exploatare”. La fel, și pe Unimedia.info: „Peste 50 de curți de bloc din Orhei au fost modernizate de echipa lui Ilan Șor. O nouă curte a fost dată recent în exploatare”.

Materialele fac publicitate politică deschisă formațiunii conduse de Ilan Șor, vorbind despre realizările „echipei lui Ilan Șor”, inclusiv prin opiniile locuitorilor din oraș, care laudă faptul că au fost renovate mai multe curți, prin pozele reprezentanților acestui partid și secvențele video pe care le conțin. Niciunul din ele nu menționează însă faptul că ar fi vorba despre un produs publicitar, și nu jurnalistic. Mai mult decât atât, pe Sinteza.org și Realitatea.md   articolele poartă semnătura unor autori, sugerându-se că ar fi vorba de materiale jurnalistice. Doar Unimedia.info, care semnează din partea redacției, face următoarea precizare: „Această categorie conține comunicate de presă și analize ale partidelor, organizațiilor și instituțiilor care dețin abonamente UNIMEDIA”. Precizarea în cauză nu este însă pe măsură să convingă că materialul respectiv nu este publicitate politică mascată.

Menționăm, în context, că sursele deontologice stipulează că prin marcarea corespunzătoare a conținutului media, presa separă conținutul jurnalistic de publicitatea comercială sau politică. Cele din urmă sunt plătite, iar aceste plăți/achitări sunt impozitate.

Potrivit Codului deontologic al jurnalistului, „este obligatorie separarea clară a produselor jurnalistice de cele realizate în scop publicitar. Materialele în scop publicitar sunt marcate distinct și sunt prezentate astfel încât să nu poată fi confundate cu cele jurnalistice”.

 

Sursa foto: Sinteza.org