Publicitate politică mascată despre Ilan Șor și Orheiland, prezentată publicului drept material informativ

0

Portalul Ziarulnational.md a publicat vineri, 10 septembrie, la rubrica Știri, un material cu titlul „FOTO // Peste jumătate de MILION de oameni au vizitat vara Orheiland, parc construit la inițiativa lui Ilan Șor. Sezonul estival la cel mai mare parc de distracții din R. Moldova continuă, cu respectarea măsurilor anti-COVID-19 ”. 

Articolul prezintă opiniile mai multor vizitatori ai parcului de distracții cu prilejul încheierii sezonului estival, iar autorii pun accent pe faptul că parcul a fost construit la inițiativa politicianului și deputatului Ilan Șor, acesta fiind plasat în lumină pozitivă. „Sute de mii de copii din republica noastră, dar și din străinătate, care au vizitat în această vară Orheiland, cel mai mare parc de distracții din R. Moldova și din regiune, construit la inițiativa lui Ilan Șor, au avut parte amintiri și de momente de neuitat, a declarat directorul Orheiland, Ion Druță”, potrivit știrii. 

Chiar dacă autorii fac trimitere la un comunicat de presă al Partidului Șor, redacția citează fidel din sursele acestuia, textul nefiind adaptat pentru o știre. Totodată, sunt inserate mai multe fotografii din parc, iar mențiunea că ar fi vorba de un material publicitar lipsește. Materialul creează astfel impresia de publicitate politică mascată.  

În context, prin marcarea corespunzătoare a conținutului media, presa separă conținutul jurnalistic de publicitatea comercială sau politică. Cele din urmă sunt plătite, iar aceste plăți/achitări sunt impozitate. Potrivit Codului deontologic al jurnalistului, „este obligatorie separarea clară a produselor jurnalistice de cele realizate în scop publicitar. Materialele în scop publicitar sunt marcate distinct și sunt prezentate astfel încât să nu poată fi confundate cu cele jurnalistice”.