Emisiunile matinale, care pentru multe posturi de radio sau TV reprezintă o veritabilă carte de vizită, sunt un produs media amplu şi divers. Dovadă şi faptul că în ele se regăsesc mai multe genuri de presă, cum ar fi interviul, reportajul, live-urile, știrile și divertismentul. Acesta este difuzat doar în orele dimineții.
Matinalul de televiziune, așa cum îl cunoaștem astăzi, a luat naștere în Statele Unite ale Americii, acum 60 de ani. Lumea ecranelor azurii – majoritatea din care încă erau alb-negre pe atunci – a fost revoluționată de postul NBC, care a introdus în grilă o emisiune concepută special pentru primele ore ale zilei.
În R. Moldova, emisiunea de matinal a fost lansată la televiziunea publică și se intitula Telematinal. Astăzi, orice post de radio sau TV realizează un astfel de produs media cu scopul de a informa telespectatorul și, de ce nu?, de a-l ajuta să se trezească mai ușor și să pornească mai vioi activitățile zilnice.
Cătălin Ungureanu prezintă emisiunea „Bună dimineața de weekend!”, difuzată săptămânal de postul public de televiziune, încă de la primele ei ediții. El spune că misiunea unui matinal este să trezească lumea cu o idee. „Ne place să dăm niște linii de idei, niște gânduri, să facem din opinia publică ceva consistent și, dacă ne putem asuma responsabilitatea asta care ne onorează, dar ne și responsabilizează în egală măsură. Însă, nu o să aducem tot gunoiul în atenția Dvs., nu vrem să vă alimentăm dorința de bârfă”.
„Suntem în emisie sâmbăta și duminica, lucrul se desfășoară pe parcursul întregii săptămâni – la nivel de montaj, hai să sunăm pe unul, hai să sunăm pe celălalt. Cu asta se ocupă producătoarea. După asta reporterii filmează, pleacă cu cameramanii în teritoriu, la evenimente, pleacă în casele oamenilor, iau reportaje. E o muncă foarte consistentă în spatele emisiunii și eu fac să conveargă toată treaba asta într-un punct de două ore, atât cât durează emisiunea „Bună dimineața de week-end. Eu mi-am asumat rolul de exorcist, scoatem demonul somnului din oameni”, adaugă Cătălin Ungureanu .
De regulă, matinalul de televiziune este transmis în direct dintr-un platou special decorat şi amenajat, cu foarte multe lumini și camere de luat vederi. Pentru realizarea matinalului de la „Moldova 1” sunt antrenate circa 30 de persoane, a căror zi de muncă începe mult mai devreme decât emisia propriu-zisă.
Cu toate acestea, matinalul nu are un tipar bătut în cuie, dovadă fiind și emisiunea de matinal a celor de la postul de televiziune TNT Bravo.
Ana Smolnițchi, prezentatoare TNT Bravo „Ne-am gândit că a venit timpul să ieșim din studiourile glamuroase, să renunțăm la fixativ și la bucle, să mergem la oameni, să vedem cu ce se ocupă ei în fiecare dimineață, cum își încep ei ziua. Am decis că e frumos să vezi ce fac ei la locul de muncă sau pe terenul de joacă, în funcție de vârsta pe care o are protagonistul, să vedem ce pasiuni are. Cea mai potrivită metodă de a arăta acest lucru e să mergi la el acasă ori serviciu. Noi nu montăm, nu denaturăm realitatea, arătăm protagoniștii noștri așa cum sunt ei – de regulă, foarte haioși, sinceri și veseli. Așa că noi am decis să creăm un altfel de matinal”.
__________
Acest video a fost finanțat de un grant oferit de Departamentul de Stat al SUA. Opiniile, constatările și concluziile din articol aparțin autorilor și nu reflectă neapărat pe cele ale Departamentului de Stat al SUA.