Jurnalismul on-line, o știre continuă

0

Odată cu apariția Internetului, jurnalismul a cunoscut o nouă formă de distribuire a informației: mediul online, a cărui principală caracteristică este viteza cu care ajunge la consumator. Și pentru că, pe un portal de ştiri, vom găsi în egală măsură materiale în format audio, video sau narativ, în ultimii ani jurnalismul online capătă tot mai mult teren în fața presei scrise sau a TV-ului.

Mediul online în Republica Moldova are mari perspective, este de părere Alexandru Lebedev, fondatorul site-ului de știri pentru tineri diez.md. Iată cum explică Alexandru caracteristicile jurnalismului online: „Pe online, dacă tu nu ai dat acum știrea, peste cinci minute este deja târziu. Și aceasta este o provocare. Fiindcă mereu trebuie să fii în acea cursă pentru informații, pentru surse, pentru subiecte. În același timp, mediul on-line oferă foarte multe posibilități și avantaje pentru jurnalismul de investigație. Deoarece, folosind jurnalismul de date, poți să faci cercetări mult mai aprofundate, corelând unele lucruri pe care, în mod obișnuit, nu le-ai putea vedea – anumite tendințe, influențe sau alte lucruri. De exemplu „Panama Papers” – ei de asemenea folosesc foarte multe instrumente online pentru a înota în toate documentele care sunt”.

„Pe lângă aceleași reportaje pe care le faci, poți să le prezinți în diferite unghiuri, cu diferite infografice, short videos, cu diferite hărți, ca să demonstrezi exact lucrul de care tu ai nevoie, pe care uneori în mod tradițional în presa scrisă n-ai putea să-l redai, la TV ai timp limitat și n-ai putea să-l redai, însă pe on-line limita e cerul…”.

În online, un material poate fi corectat, completat sau modificat oricând. Totuși, etica rămâne aceeași ca și în jurnalismul tradițional, iar o știre pe un site trebuie să îndeplinească aceleași criterii ca o știre radio, TV sau în ziar.

Alexandru Lebedev susține: „Eu aș spune că jurnalismul online este un „amestec” de presă, fiindcă el combină celelalte genuri existente – audio, video, text scris -, le combină într-un amalgam care oferă, în general, o nouă formă a acestui jurnalism. Etica jurnalistului este cam în fiecare mediu aceeași. Desigur partea asta de viteză cu regula clasică de a da o informație din două-trei surse până a o publica e un pic diferită. Acum știrea mereu se actualizează. Dacă ai scris în presa scrisă sau TV și ai nevoie, la ora șase, să dai reportajul – și dacă nu ai informația, nu dai, pentru că nu-i balansată -, acum, cu orice informație nouă care apare, actualizezi știrea. E un fel de știre continuă. Ai o informație, o pui, cititorul o vede și poate veni cu surse, detalii pe care poate tu nu le știai”.

„Aceleași știri care apar, însă de data aceasta nu mai spui că X-ulescu a declarat asta, pui exact codul de pe profilul lui de socializare unde a declarat acest lucru. Și atunci utilizatorii, pe lângă faptul că citesc declarațiile persoanei date, următorul pas pe care pot să-l facă este să comenteze aceste declarații. Cititorul se simte integrat în această comunicare. Nu mai este o comunicare unidirecțională, acum cititorul poate oferi el însuși informații, poate crea discuții și dezbateri din care reportajele pot să evolueze mai departe”.

Un site este un spațiu virtual, folosit de jurnaliști pentru a aduce informații publicului. Totodată, consumatorul de presă on-line trebuie să fie atent la conținutul și calitatea acestor materiale, precum și la sursele de informare în mediul on-line. Este valabilă aceeași regulă ca pentru toate genurile de presă: vizualizați doar site-uri de calitate.