Cine finanţează televiziunile și din ce bani sunt plătite salariile jurnaliştilor? Sunt întrebări care mereu au provocat discuţii. În timp ce majoritatea mass-media centrale susţin că îşi formează bugetele din publicitate, pentru multe redacții regionale publicitatea rămâne un vis. Şi totuşi, de unde ia bani presa din Republica Moldova? Am încercat să aflăm de la unul dintre fondatorii site-ului Agora.md şi de la şefa reţelei de televiziuni locale „Canal Regional”.
Tudor Darie, antreprenor IT, Agora.md : „În momentul fondării, asociaţii, fondatorii acestei afaceri au cotizat, investit bani personali în dezvoltarea companiei. Am avut şi un grant destul de important din partea Ambasadei SUA, care ne-a permis să creăm fundamentul pentru dezvoltarea unei TV online în Republica Moldova. În felul acesta noi am achiziţionat echipament, am amenajat spaţiu, am angajat reporteri şi am început să lucrăm”.
Platforma Agora.md a fost lansată la începutul anului 2014. Deși este una nouă pe piaţa media, ea nu duce lipsă de publicitate O altă situaţie se atestă la televiziunile locale. Directoarea rețelei de posturi „Canal Regional” susţine că instituţia pe care o conduce este evitată de casele de publicitate. Acest fapt însă îi face să găsească alte metode prin care pot să-şi acopere cheltuielile.
Ludmila Topal, directoare „Canal Regional”: „Televiziunile din centrele raionale supravieţuiesc din publicitatea locală care, aşa cum se ştie, costă puţin. Apoi, ele prestează servicii pentru oamenii, organizaţiile sau organele de conducere locale. A treia sursă de venit importantă sunt proiectele, granturile. Fără susţinerea aceasta din partea organizaţiilor externe pot să spun cu siguranţă că televiziunile locale nici nu ar exista pe piaţa din Republica Moldova”.
În prezent „Canal Regional” emite pe circa 60 la sută din teritoriul republicii. La cele 12 posturi din reţea este difuzată publicitate cu mesaj mai mult social. Directoarea instituţiei susține că prezenţa unei persoane sau a unei companii ce s-ar ocupa de publicitate pentru posturile din rețea ar aduce un profit mai mare companiei, lucru confirmat şi de către reprezentanţii site-urilor online.
Ludmila Topal, directoare „Canal Regional”: „Agenţiile de publicitate nu vor să lucreze cu noi, clienţii nu vor să lucreze cu noi, deoarece lucrează doar prin agenţii. Să plătim un manager pe publicitate noi nu ne putem permite. Și totuşi, publicitate noi avem, însă nu e comercială, dar socială”.
Tudor Darie, antreprenor IT, Agora.md: „Noi lucrăm cu mai multe agenţii pe piaţă, în acelaşi timp suntem la etapa când ne creăm un departament comercial care va fi responsabil de pregătirea, realizarea materialelor comerciale pentru clienţi. De multe ori, când pregăteşte materialul, reporterul are perspectiva doar a utilizatorului şi scapă perspectiva clientului”.
Indiferent dacă se plasează pe segmentul online sau TV, instituțiile media care vor să câștige din publicitate trebuie să îşi regândească conceptul. Mai ales că, potrivit estimărilor la nivel internațional, în anul 2017 – pentru prima dată – publicitatea online o va depăşi pe cea de la TV, având o creștere de 16 la sută.
Ludmila Topal, directoare „Canal Regional”: „Noi înţelegem şi vedem că TV treptat este depăşită de online. La noi totuşi problema nu este atât de gravă ca la alte TV, deoarece telespectatorii noştri sunt locuitorii satelor care încă privesc televizorul şi sunt obişnuiţi să se uite la ştiri. Noi ne străduim să ne modernizăm să găsim soluţii să modernizăm site-ul nostru”.
Tudor Darie, antreprenor IT, Agora.md: „Astăzi deja vedem că mai mult de jumătate dintre vizitele pe site sunt de pe dispozitive mobile. Or, acele bannere mari și frumoase nu se mai văd bine pe telefoane. Trebuie să ne regândim modelul nostru de business. De aia mergem puternic către content şi vom suplimenta cu un conţinut adaptat pentru mobile”.
Piața de publicitate în mass-media continuă să fie dominată de TV. Potrivit experților, în 2015, posturile de televiziune au atras 55 la sută din totalul reclamelor, iar restul cotei i-a revenit presei scrise, radioului și online-ului.
_________________
Acest video a fost finanțat de un grant oferit de Departamentul de Stat al SUA. Opiniile, constatările și concluziile din articol aparțin autorilor și nu reflectă neapărat pe cele ale Departamentului de Stat al SUA.