Mass-media: un fenomen creat de şi pentru oameni

0

Ţi-ai imaginat cum ar fi o zi fără informaţie?!. Incluzi radioul – iar de acolo se aude doar… liniştea. Porneşti televizorul – dar ecranul e negru şi mut. Vrei să afli ce se întâmplă în lume din Internet – însă drept răspuns primeşti o permanentă „eroare de conexiune”. Iar paginile de ziar şi reviste sunt goale. Ori nu mai sunt deloc…

Toate aceste lucruri reprezintă mass-media – un fenomen cu care ne-am obişnuit într-atât, încât ne pare firesc precum aerul şi aproape că nu îl observăm. Aceasta, deşi el nu există cu de la sine putere, ci datorită oamenilor şi cu concursul lor.

Aşadar, ce este mass-media?

DEX-ul ne spune că acest termen, atât de familiar astăzi, „desemnează ansamblul mijloacelor și modalităților tehnice moderne de informare și influențare a opiniei publice, cuprinzând radioul, televiziunea, presa, internetul etc.; alte mijloace de comunicare în masă”. Provine din limba engleză, fiind o expresie folosită la plural – „mediile de mase”, formulă în care s-a încetăţenit în mai toate limbile lumii.

Mai nou, cuvântul este folosit şi la singular, atunci când vrei să indici asupra unei anume entităţi („media X nu respectă etica jurnalistică”), şi se pare că în polemica referitoare la utilizarea sintagmei cu pricina doar la plural sau şi la singular încă nu se întrezăreşte un final. Comunicatorii şi jurnaliştii de modă/şcoală (mai) veche insistă asupra pluralului – „mass-media sunt produsul societăţii în care există” -, dar tot mai des vom întâlni şi versiunea „mass-media este a patra putere în stat”.

La plural sau la singular, cert este că într-un timp extrem de scurt – cel puţin, din perspectiva istoriei universale – mass-media şi-au făcut un loc solid în viaţa noastră şi, deseori fără să ne dăm seama, ne determină acţiunile zilnice, dar şi credinţele, convingerile şi atitudinile. Nimic grav, cât timp o fac corect şi cu bună-credinţă, căci în acest caz consumatorului – care este fiecare dintre noi – i se oferă şansa de a tria informaţia şi de a alege ceea ce este bine pentru el şi lumea în care trăieşte.

Lucrurile încep să degradeze atunci când mass-media, din tradiţionalul instrument de informare şi de divertisment, aşa cum trebuie să fie prin definiţie, se transformă în instrument de manipulare. Şi în ultimul secol nu puţine au fost perioadele când manipularea din şi prin intermediul mass-media a atins cote maxime ale nebuniei. Dar este un subiect la care vom reveni nu o dată în cadrul acestei pagini şi rubrici.

Sursă foto: http://gatesapgov.blogspot.md/

____________________

Spotul video a fost realizat în cadrul Campaniei media împotriva informaţiei false şi tendenţioase  STOP FALS!, desfăşurată de Asociaţia Presei Independente (API), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) şi Asociația VIP a Telejurnaliștilor Independenți din Moldova (ATVJI).