Site-ul Timpul.md a publicat, pe 24 mai, știrea cu titlul: „SURSE / SONDAJ INTERN: PAS la 47%, AUR la 7,6%”, preluată și de site-ul 10tv.md, în care lansează datele unui așa-zis „sondaj intern” referitor la șansele partidelor în apropiata campanie electorală parlamentară. Autorii nu prezintă date despre organizația care a realizat chestionarul, perioada când a fost efectuat, dimensiunea eșantionului etc., iar precizarea ambiguă că sondajul „intern” ar fi fost făcut „fără cei din regiunea de est a Republicii Moldova și fără diaspora” creează și mai multă confuzie în mintea cititorului.
Sondajul încalcă însă principalele condiții care l-ar califica drept credibil și nu conține informațiile de bază, stabilite în Punctul 55 al Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale în mass-media: „denumirea organizaţiei care a efectuat sondajul; data sau intervalul de timp în care s-a desfăşurat sondajul şi metoda utilizată; dimensiunea eşantionului şi marja maximă de eroare; persoana care a comandat sondajul şi sursa de finanţare; dovada privind notificarea CEC despre desfăşurarea sondajului de opinie cu tematică electorală în conformitate cu art. 70”.
La fel, acesta contravine și Codului electoral al Republicii Moldova, care stipulează, în Articolul 70, punctul 10, că „în perioada electorală, orice sondaje de opinie privind preferinţele politice ale alegătorilor pot fi efectuate numai cu condiţia înştiinţării prealabile a Comisiei Electorale Centrale”.
Au fost neglijate și recomandările care se conțin în Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnaliști privind reflectarea sondajelor de opinie: „Vom indica în mod obligatoriu compania/organizaţia care a efectuat sondajul şi finanţatorul acestuia. Vom indica perioada, metoda chestionării (faţă în faţă sau la telefon) şi eşantionul. Vom informa publicul în mod obligatoriu despre marginea de eroare. (…) Nu vom conta pe interpretările pe marginea rezultatelor, făcute de organizaţia care a comandat sondajul. Vom reflecta rezultatele în contextul tendinţelor şi doar atunci când explicaţiile specialiştilor vor fi convingătoare. Nu vom credita sondajele cu mai multă credibilitate decât ar fi cazul. Vom folosi termeni ca «sugerează» în loc de «demonstrează» sau «arată». Vom atrage atenţia cititorilor asupra oricăror evenimente care ar fi putut influenţa întrun anume fel rezultatele sondajului”.
Captură foto: Timpul.md