În ultimul an, în arsenalul propagandistic al politicienilor, a devenit populară o unealtă nouă, pe cât de eficientă, pe atât de enervantă. Cel mai des i se spune „trol” sau „bot[1]”, dar nu e nimic altceva decât un profil pe reţelele de socializare care apare cu un singur scop — să creeze o polemică sterilă în jurul unui subiect de natură politică.
Vreau din start să facem o distincţie între profilurile unor persoane reale, care uneori postează ceva enervant sau raspândesc fake news, pe de o parte, şi profilurile evident false, pe de altă parte. Acestea au zero sau puține poze cu o faţă umană pe ele, și chiar și atunci cel mai des pozele sunt preluate de pe alte profiluri sau site-uri. Anume despre ultima categorie de troli aş vrea să vă vorbesc.
Cel mai des, putem vedea şi anumite tendinţe şi șabloane (pattern-uri) după care funcționează profilurile lor. De aceea, voi încerca să fac o mică clasificare a acestor profiluri specifice, dând fiecărei categorii câte un nume sugestiv.
„Fan PDM”, de defensivă sau trolii de lăudat guvernarea
Domnul „Sorina Cibotaru” este un bot foarte activ, atât pe profil cât și în comentarii. Doar 6 poze, toate preluate de pe internet. Și desigur, niciun comentariu de la prietenii dragi.
Aceste profiluri false au menirea să apere „onoarea” guvernării pe cele mai populare pagini, în comentariile unor politicieni de opoziție sau în grupuri. Cel mai des ei nu aduc ofense și nu folosesc limbaj necenzurat, ci intră în polemică şi încearcă să-i prezinte pe oponenți că fiind extremiști sau ipocriți. Sunt cei mai sârguincioși troli, care pot fi luați uneori drept niște idioți utili, niște naivi creduli. Însă în spatele profilurilor false stau oameni reali, plătiți pentru ceea ce fac.
„Sirienii Maiei Sandu”, „Experţii în țopi” sau trolii de atac
Aceşti troli sunt cei mai numeroşi şi cei mai agresivi dintre toţi. Sunt tipul de troli tipici care atacă constant paginile politicienilor de opoziţie, postează comentarii provocatoare (destul de des făcând copy-paste), pline de înjurături, insulte şi bădărănie. De obicei încearcă să promoveze una din următoarele teze:
1) „PAS şi PPDA sunt proiectul lui Plahatniuc” — o teză mai puțin populară, dar întâlnită în timpul campaniei electorale și a protestelor, în special pe paginile susținătorilor PSRM.
2) „PAS şi PPDA sunt proiectul lui Dodon/a Kremlinului” — comentariul cel mai des răspândit în timpul protestelor din 2016. În prezent, trolii nu mai folosesc această tactică.
3) „PAS şi PPDA sunt finanțați de Țopa și Filat” — o teză cu o mulțime de comentarii, articole de pe bloguri apărute peste noapte, știri de pe site-urile holdingului Prime-Publika-Canal2&3, toate pentru a răspândi și a întreține teoria conspirației, în care sunt amestecate și fapte, și neadevăruri.
4) „Societatea civilă e cumpărată de Țopa/Filat/Plahatniuc/Kremlin” — comentariile pe aceste teme sunt populare doar în timpul protestelor.
„Unionistu’ ”
https://www.facebook.com/sandu.druta/ (exemplul perfect de bot bine lucrat. Toate pozele făcute în aceeași zi — și cele de la plimbare în haine groase, și cele de pe plajă sau din călătorii, toate sunt făcute pe 15 mai 2015. Comentarii de la prietenii dragi – zero.)
Sunt troli din aceeași categorie de profiluri false, care atacă constant și fără discriminare paginile opoziţiei (inclusiv ale socialiştilor), dar și liderii societăţii civile, însă aproape niciodată Partidul Democrat. Singura diferenţă e că grupul lor ţintă sunt unioniştii. Scopul lor primordial e să răspândească o idee foarte simplă: cine nu susţine pe faţă Unirea, e trădător. Şi această idee se aplică exclusiv celor din PPDA şi PAS.
„Socialistu’ ”
Cel mai des atacă paginile PAS și PPDA, dar uneori și cele ale unioniștilor. În cazuri extreme au obiceiul de a scrie în grafie chirilică. În majoritatea cazurilor, folosesc un limbaj obscen și încearcă să reducă discuția la un schimb de înjurături și scuipături virtuale. Nimic nou.
„Dezamăgitu’”
(Comentarii de la două profiluri false, linkurile sunt mai sus)
Acest tip de troli ce activizează înaintea alegerilor, în timpul unei campanii şi mai ales înainte de proteste masive. Scopul lor e să discrediteze însăși ideea protestului, să stârnească dezamăgirea în opoziţie şi în ideea că se poate schimba ceva.
Nu voi încerca să caut o logică în postările şi comentariile trolilor — ea lipseşte.
În schimb, voi expune aici asemănările pe care le-am observat între troli, indiferent de „apartenenţa politică”:
- Profilul conţine puţine poze care reprezintă o persoană reală sau pozele sunt neclare, nu se recunoaşte fața omului;
- Zero poze comune cu alţi utilizatori și cu atât mai puțin, mențiuni (tag-uri) de la alți;
- Poze ca dintr-un magazin de modă, nerealiste, preluate de pe internet. Cel mai des sunt postate toate pe aceeași dată;
- O mulţime de poze care conţin satiră politică, predominante pe profil;
- Un minim de comentarii de la prieteni la fotografiile de pe profil;
- Profilul a apărut recent, iar alte evenimente din viaţa omului nu se văd;
- Like-uri doar la pagini de ştiri şi la paginile legate de politică;
- Membru doar în grupuri / like-uri doar la pagini legate de politică;
- Prieten(ă) cu o mulţime de alți troli
Acum, mulţi (aparent şi unii troli) ar putea să-mi reproşeze că facebook-ul permite modificarea anumitor setări legate de confidențialitate („privacy”) şi de accesul altora la pagina utilizatorului. Însă logica şi bunul simt ne sugerează uneori că un anumit cont este fals:
Ce putem face pentru a lupta cu postacii care răspândesc știri false, înjurături și spam electoral de pe profiluri false?
1)Să-i blocam și să-i raportăm pe Facebook și alte rețele de socializare. Cu cât mai multe raportări primește un profil pe Facebook, cu atât e mai mare șansa ca profilul fals să fie șters.
2) Să ne înscriem pe grupul Trollhunt de pe Facebook (https://www.facebook.com/groups/1871390849740611/) si să-i invităm acolo pe prietenii noștri, pentru ai putea preveni despre un eventual trol care a ajuns în lista lor de prieteni.
3) Să instalăm extensia Trolless (https://chrome.google.com/webstore/detail/trolless/pphdhabokkdhjpciefklpacdfpmjebgn), pentru a depista cu ușurință profilurile postacilor.
În linii generale, în segmentul moldovenesc de pe social media putem presupune că numărul trolilor nu depășește câteva sute. Deci, cu un pic de efort, vom putea să curățim newsfeed-ul nostru de astfel de profiluri și să le îngreunăm lucrul.
[1] Bot, pl. boți — prescurtare a cuvântului „robot”, după modelul limbii engleze (bot, bots). Conform Dicționarului Merriam-Webster, termenul se referă la: 1. un program de calculator care execută comenzi repetitive automate, adesea rău-intenționate, sau 2. un program de calculator sau un personaj (ca cele din jocurile video) al cărui comportament imită acțiunile unei persoane reale. În articolul nostru, e folosit cu sensul al doilea.
Vasile Popa, Software Developer/Student la Universitatea Liberă din Berlin
_____________________
Articolul a fost realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul Campaniei media împotriva informației false și tendențioase STOP FALS!, desfășurată de Asociația Presei Independente (API), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și Asociația Telejurnaliștilor Independenți din Moldova (ATVJI).