Studiu de caz: Subiecte electorale în principalele ediții informative ale televiziunilor TV Moldova 1, Prime TV, Jurnal TV, NTV Moldova și Accent TV

0

Prezentul studiu de caz se întemeiază pe cadrul normativ existent de reglementare a reflectării de către mass-media a alegerilor prezidențiale din 30 octombrie 2016 și pe analiza subiectelor electorale realizate de către televiziunile monitorizate (TV Moldova 1 și Accent TV – edițiile din 13 octombrie; Prime TV, Jurnal TV și NTV Moldova – edițiile din 14 octombrie).

Cadrul normativ:

Codul electoral, art. 64 (1) Radiodifuzorii, în cadrul tuturor programelor lor, au obligaţia de a respecta principiile de echitate, responsabilitate, echilibru şi imparţialitate în reflectarea alegerilor.

Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile prezidențiale din 30 octombrie 2016 în mijloacele de informare în masă din RM, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr.181 din 6 septembrie 2016:

  1. Prezentul regulament… are drept scop asigurarea reflectării echitabile, echilibrate şi imparţiale a campaniei electorale la alegerile prezidențiale de către radiodifuzori, promovarea libertăţii de exprimare şi pluralismului politic, stabilirea unor norme obligatorii pentru aplicarea în practică a acestor principii de către radiodifuzori…
  1. Până la începerea campaniei electorale, radiodifuzorii au dreptul să reflecte și să informeze publicul cu privire la:
  • activitatea partidelor și a altor organizații social-politice în conformitate cu principiile reflectării echitabile, echilibrate și imparțiale a alegerilor prezidențiale;
  • să reflecte activitatea grupurilor de inițiativă pentru susținerea candidaților la funcția de Președinte al Republicii Moldova;
  • toate aspectele electorale, liber de orice amestec din partea autorităților publice, partidelor și a altor organizații social-politice sau a altor entități.
  1. Radiodifuzorii, în programele de ştiri și în programele de autor, vor reflectata evenimentele din campania electorală cu respectarea prevederilor Codului electoral, prezentului regulament.

Remarcă:

Nici legislația în vigoare, nici Regulamentul CEC nu prevăd expres obligațiunea radiodifuzorilor de a plasa subiectele electorale în edițiile informative la o rubrică specială. Regulamentul CEC, p.5., stabilește cum pot radiodifuzorii informa publicul până la începerea campaniei electorale, nu și în campania electorală. Acest fapt poate genera speculații din partea radiodifuzorilor, pe măsură să dezorienteze electoratul.

Constatări în urma analizei:

Nr. Televiziuni Subiecte electorale Timp alocat (min./sec./%) în ediție Abordare
1. TV  Moldova 1 4 subiecte: 3.20. (9,3%) Subiectele 1 și 2 au aproximativ aceeași durată. Candidații M. Sandu și I. Dodon au intervenții directe.
1. M. Sandu ar putea fi candidatul unic al 3 partide; În subiectul 3 sunt citați, aproximativ în proporții egale, liderul PDM și cel al PSRM.
2. I.  Dodon  și-a  făcut  publiceprioritățile programului electoral ; Context neutru în toate subiectele.
Televiziunea a alocat subiectelor electorale ceva mai mult de 9 la sută din durata ediției informative.
3.   Liderul   democraților   doreștedezbateri  electorale  doar  cu I.Dodon,
4. Anunț: cineparticipă    la „Platforma    electorală”    la    TV Moldova 1.
2. Prime TV 6 subiecte: 10.15. (28,3%) În subiectul 1 sunt prezentate mai multe opinii de pe rețele de socializare care o pun
1. Năstase regretă; doar în lumină negativă pe candidata M. Sandu. Pe respectivele rețele de socializare
2. Vânătoare de voturi; sunt și altfel de opinii, dar nu au fost prezentate, pentru  a echilibra subiectul, fapt ce
3. PDM acuză; indică asupra unei abordări selective.
4. Priorități anunțate; Subiectul 2 este unul critic la adresa liderului PPN, care „vânează” voturile lui A.
5. Vor putea vota – cu pașapoarte expirate; Năstase, după retragerea acestuia din cursa prezidențială.
Subiectul 4 îl prezintă doar în context pozitiv pe candidatul PDM, care și-a anunțat
6. Cer acces la pământ. prioritățile  programului  electoral  la  întâlniri  cu  cetățeni  din  Căușeni.  Candidatul,
surprins între copii la o grădiniță și între medici și pacienți la un spital, fortifică
imaginea pozitivă a protagonistului central.
Subiectul 6, realizat în raionul Dubăsari, „în cadrul turneului electoral de promovare a
lui  Marian  Lupu  la  funcţia  de  preşedinte”,  sugerează  telespectatorului  că  doar
candidatul PDM ar putea să rezolve problema accesului la terenurile lor agricole,
blocat  de  administrația  de  la  Tiraspol. Subiectul  contravine  prevederilor  p.5  din
Regulamentul CEC.
Din 6 subiecte unul este neutru („Vor putea vota – cu pașapoarte expirate”), două îl
favorizează pe candidatul PDM și trei – sunt critice la adresa candidaților PPN și
PAS.
Televiziunea  a  alocat  subiectelor  electorale  aproape  o  treime  din  durata  ediției
informative.
3. Jurnal Tv 4 subiecte 12.05. (30,2%) Subiectul 1, de circa 6 minute, a fost realizat din compilații ale emisiunii de ciclu
1. Candidatul comun, o necesitate; „Cabinetul  din  umbră”,  inclusiv  3  intervenții  ale  liderului  PPDA.  Protagoniștii  se
2. Mai multe buletine   decât alegători; pronunță  pentru  un  candidat  comun,  dar  exprimă  opinii  diferite  asupra  numelui
acestuia.
3.  Alegerile motiv  de speranță; Subiectul 3 îl prezintă pe liderul PPDA la o întâlnire cu cetățenii din Trușeni.
Subiectul 4 face trimitere la presa din SUA și readuce în atenție dezvăluirile lui M.
4. Jaful secolului, în vizorul preseidin SUA. Gofman și meritele liderului PPDA de a promova o rezoluție pe agenda Congresului
american vizând persoanele care se fac vinovate de frauda bancară din RM.
Toate subiectele îl pun în lumină pozitivă pe concurentul electoral Andrei Năstase.
Televiziunea  a  alocat  subiectelor  electorale  aproape  o  treime  din  durata  ediției
informative.
4. NTV Moldova 5 subiecte: 13.30. (49,3%) Subiectul 2 îl prezintă pe liderul PSRM la monumentul lui Ștefan cel Mare, iar pe
1. La vot, cu pașapoarte cu termen expirat; liderul PDM – în incinta CEC. I. Dodon apare la ecran cu o replică de 25 de sec., iar
2.Confruntarea Dodon – Lupu; M. Lupu este citat de pe FB, 16 sec. Apoi urmează o nouă replică (citat) a lui I.
Dodon, de 50 de sec. Subiect dezechilibrat informațional și părtinitor față de liderul
3. Împotriva  lichidării   raionului Taraclia; PSRM.
Subiectul 3, cel mai lung, îl prezintă în lumină pozitivă pe candidatul PSRM la
4. Comuniștii îl urmează pe Dodon; întâlnirile electorale din raionul Taraclia.
Subiectul 4, deși vizează membri ai PCRM din Ocnița și Dubăsari, sugerează că toți
5. Hramul Chișinăului la 580 de ani. comuniștii îl susțin pe candidatul PSRM.
Subiectul  5  include  o  intervenție  directă  a  candidatului  PSRM,  dar  și  una  a
consilierului municipal PSRM, I. Ceban.
Din 5 subiecte, 4 favorizează candidatul PSRM sau PSRM.
Televiziunea  a  alocat  subiectelor  electorale  aproape  jumătate  din  durata  ediției
informative.
5. Accent TV 7 subiecte: 18.25. (38,8%) În subiectul 1, liderul PSRM apare cu o intervenție directă, de 32 de sec. care, între
1. Socialiștii  au  pregătit  o  nouă moțiune  de  cenzură a Guvernului Filip; altele, aduce acuze reprezentanților fracțiunilor parlamentare PCRM și PLDM. Lidera
fracțiunii PCRM are o intervenție directă, de 21 de sec., în care explică de ce nu a
susținut demersul PSRM. Reacțiile PLDM, dar și ale Guvernului, lipsesc.
2. Dodon: Economia Moldovei are viitor; În subiectul 2, candidatul PSRM are două intervenții a câte 30 de sec. Autorul
subiectului  dorește  să  convingă  telespectatorii  că  la  componenta  economică  a
3. Campania  de  denigrare  a  lui Dodon este în toi; programului electoral al candidatului PSRM au trudit cei mai buni specialiști.
Subiectul 3 este, de fapt, un răspuns al unui fruntaș PSRM (V. Bătrâncea) la o
4. Epopeea candidatului comun numai culminează; afirmație a candidatei PAS, M. Sandu. M. Sandu apare în imagine, preț de 25 de
sec., după care este inserat un citat de pe FB, de 50 de sec.
5. Lupu: voi participa la dezbateri numai cu Dodon; Subiectul  4  critică  încetineala  dreptei  de  a  desemna  un  candidat  comun  la
prezidențiale,  iar  subiectul  5 evidențiază  faptul că liderul PSRM este  considerat
6. Unificarea  țării  –  un  viitor  mai bun; unicul inamic al candidatului PDM în alegerile prezidențiale.
În  subiectul  6,  candidatul  PSRM,  aflat  la  întâlniri  electorale  în  Ceadîr-Lunga  și
7. Ceban: Problemele personale nu trebuie   cumulate   cu   cele   de serviciu. Taraclia, are trei intervenții directe, cu durata cumulată de 75 de sec. în decurs de 2
min.și 50 de sec.
Subiectul 7, deși nu este unul strict electoral, pune accent pe rolul fracțiunii PSRM în
consiliul municipal. În subiect apare doar liderul fracțiunii PSRM, I. Ceban.
Televiziunea a alocat subiectelor electorale aproape 40 la sută din durata ediției
informative.

Concluzii

  • Edițiile informative analizate relevă faptul că televiziunile reflectă alegerile prezidențiale foarte diferit, atât ca număr de subiecte electorale, cât și ca durată de timp alocată subiectelor electorale și ca abordare. Cu excepția TV Moldova 1, nici numărul, și nici durata impunătoare a subiectelor electorale nu oferă telespectatorilor plusvaloare informativă cu referire la procesul electoral, în general, și la candidați, în particular.
  • TV Moldova 1 a reflectat evenimentele electorale în mod echilibrat și neutru, lăsând telespectatorul să-și formeze opinia de sine stătător.
  • Prime TV a continuat să favorizeze un singur candidat, cel al PDM, și să critice mai mulți oponenți ai acestuia, în special, candidatul PAS și PPN.
  • Jurnal TV a favorizat liderul PPDA și a adus din nou critici „oligarhului Plahotniuc” și PDM.
  • NTV Moldova a continuat să promoveze masiv imaginea candidatului PSRM și a PSRM.
  • Accent Tv, pe de o parte, a favorizat, ca și anterior, candidatul PSRM și PSRM, iar pe de altă parte, „a luptat” cu lidera PAS și cu primarul municipiului Chișinău, membru al PL.

Recomandări:

  • TV Moldova 1 să păstreze și să fortifice abordarea adecvată a evenimentelor electorale, demonstrată în ediția informativă analizată.
  • Prime TV, Jurnal TV, NTV Moldova și Accent TV să lase lupta electorală pe seama partidelor politice și a candidaților la prezidențiale, îndreptățind astfel menirea firească a edițiilor lor informative.
  • Televiziunile să-și respecte propriile angajamente de a nu admite abordări discriminatorii în raport cu vreun concurent electoral, or, prezența pe ecran a numai câtorva candidați nu relevă o reflectare echitabilă a alegerilor.

Ion Bunduchi, expert media

________________________

Studiul de caz a fost realizat în cadrul proiectului ”Monitorizarea mass-media în campania electorală 2016”. Proiectul este implementat de Asociația Presei Independente (API) și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) cu sprijinul financiar al National Endowment for Democracy (SUA) şi al Consiliul Europei. Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor.