Studiu de caz. Publicitate electorală fără marcajul corespunzător

0

Kомсомольская Правда в Молдове, 28 septembrie 2016

Titlu: „Молдова в преддверии президентских выборов: Как Демпартия решила оздоровить политический класс, начав с себя

Gen: Articol informativ-analitic

Ziarul Kомсомольская Правда в Молдове a inaugurat, pe durata campaniei electorale, rubrica „Президентские выборы в Молдове-2016”, fapt despre care și-a anunțat cititorii la 28 septembrie 2016, când a publicat primul material: „Этим материалом мы открываем серию статей, посвященных политическим партиям, чьи кандидаты участвуют в президентских выборах”/„Tr. – Cu acest material lansăm o serie de articole dedicate partidelor politice, ai căror candidați paticipă la alegerile prezidențiale”. Redacția nu a făcult alte precizări legate de natura articolelor pe care le va publica.

Astfel, la această rubrică, primul articol publicat are titlul „Молдова в преддверии президентских выборов: Как Демпартия решила оздоровить политический класс, начав с себя”. Autorul a manifestat o atitudine pro-PDM și comentează în termeni exclusiv laudativi inițiativa vicepreședintelui PDM, Vladimir Plahotniuc, de a „reforma clasa politică”. Afirmând că posibilităție liderilor „partidelor noi apărute” sunt „limitate la populism și demagogie”, autorul constată că anume PDM a ales calea „unei însănătoșiri temeinice” a clasei politice: „Весьма символично, что за реформирование политического класса первой взялась ДПМ – правящая партия. Именно она, в отличие от других формирований, по собственному желанию готова выйти из зоны комфорта – ради общего блага. Эта партия хочет быть первой, и у нее это получается”/„Tr. – Simbolic este faptul că primul care s-a apucat de reformarea clasei politice a fost Partidul Democrat – partid aflat la guvernare. Anume el, spre deosebire de alte formațiuni, este gata, din proprie inițiativă, să iasă din zona de confort – pentru binele comun. Acest partid vrea să fie primul și acest lucru îi reușește”. La finalul articolului, autorul răspunde, fără să facă trimitere la vreo sursă, la întrebarea: De ce anume acum PDM a inițiat reformarea? „Потому что потом будет поздно — уж больно высока степень недоверия молдавских граждан к представителям политического класса. А доверие возвращать нужно — иначе наша страна побьет очередные антирекорды”/„Tr. – Pentru că pe urmă va fi târziu – e prea mare nivelul de neîncredere a cetățenilor moldoveni în reprezentanții clasei politice. Dar încrederea trebuie restabilită – în caz contrar, țara noastră va doborî noi antirecorduri”.

Textul este însoțit de două fotografii de la unul dintre evenimentele de partid ale PDM: în ele se vede o mulțime de oameni având eșarfe albe, pe care sunt imprimate logo-ul PDM și sloganul acestuia „Creștem Moldova”.

În pofida caracterului vădit electoral al expunerii, publicația nu a notat nicăieri, nici în denumirea rubricii și nici în apropiere de text, faptul că articolul reprezintă publicitate electorală. Astfel, cititorii îl pot lua drept articol informativ-analitic, ceea ce contravine Codului Deontologic, care prevede marcarea clară a articolelor publicate contra plată. Chiar și dacă acest produs mediatic ar fi unul în care jrunalistul își expune propriile opinii asupra unor fapte, modul în care a fost scris încalcă o altă normă deontologică ”Jurnalistul isi exprima opiniile pe o baza factuala, pornind de la informatii pe care, de buna credinta, le considera adevarate”.

Viorica Zaharia, expertă media

_______________

Studiul de caz a fost realizat în cadrul proiectului ”Monitorizarea mass-media în campania electorală 2016”. Proiectul este implementat de Asociația Presei Independente (API) și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) cu sprijinul financiar al National Endowment for Democracy (SUA) şi al Consiliul Europei. Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor.