Studiu de caz. Prezentarea opiniilor în locul faptelor

0

a.Today.md, 3 octombrie 2016

Gen: Știre

Titlu: „Moscova vrea să câștige alegerile de la Chișinău: Năstase, Usatâi și Dodon din nou pe baricade

Moscova dorește să câștige cu orice preț alegerile prezidențiale din Republica Moldova, astfel că i-a obligat din nou pe politicienii pe care îi controlează – Igor Dodon, Renato Usatîi și Andrei Năstase – să se unească”- acesta este prima frază din știrea publicată 3 octombrie 2016 de portalul Today.md, referitoare la un protest al formațiunilor din opoziție. După o astfel de afirmație,în mod logic ar fi trebuit să urmeze o frază în care jurnalistul să vină cu argumente/dovezi că protestul este un rezultat al unui ordin/dispoziție dat de cineva care reprezintă autoritățile Federației Ruse. Următoarea frază conține însă o nouă judecată de valoare, exprimată într-un limbaj propriu comentariului și nu știrii:„Cât n-ar fi de stranie această „struțo-cămilă” politică, ea însă este confirmată din nou după protestele de la începutul acestui an”.

Ignorând descrierea detaliilor factologice relevante – fapt considerat, cel mai probabil, rezolvat prin link la video de la protest de pe site-ul Privesc.eu – autorii au comentat tendențios participarea celor trei formațiuni -PPDA, PSRM și PN – la manifestația din fața Parlamentului: „Faptul protestul comun al două partide pro-ruse și unul, oficial „pro-europeana fost organizat foarte rapid demonstrează că acestea l-au pus la cale din timp. În pofida acestui fapt, la acțiune a venit un număr extrem de mic de persoane – cam 100-200 de manifestanți, ceea ce confirmă ratingul în scădere al celor trei formațiuni, în special PN și PPDA”.Niciuna dintre afirmațiile făcute de autorul știrii nu a fost confirmată prin probe și declarații ale surselor directe – protagoniștii evenimentului.

Astfel, cititorului i-au fost prezentate opinii în loc de fapte, ignorându-se regulile elementare de întocmire a unui material informativ, care trebuie să conțină răspunsuri la întrebările: Cine? Ce a făcut? Când? Unde? De ce?. Autorul nu a explicat cititorului care au fost revendicările protestatarilor și de ce aceștia au venit la Parlament, în schimb, a alocat un spațiu semnificativ interpretării prezenței lor acolo. Dincolo de faptul că au fost încălcate normele deontologice referitoare la verificarea informațiilor prezentate, separarea faptelor de opinii, echilibru și echidistanță, știrea are un caracter manipulator prin omisiunea elementelor și interpretarea negativă faptelor.

b. Moldova24.info, 5 octombrie 2016

Gen: știre

Titlu: „Maia se leapădă de Năstase. S-a pornit de una singură în campanie

Evenimentul de lansare în campania electorală a candidatului Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS), Maia Sandu, a fost prezentat pe portalul Moldova.24 printr-o știre în care opiniile autorului au înlocuit faptele și din care au lipsit detalii relevante. Întregul text a fost construit nu pe evenimentul propriu-zis, ci pe comentariul autorului, potrivit căruia lansarea ar însemna despărțirea un alt lider al opoziției, Andrei Năstase,cu care Maia Sandu a încheiat o înțelegere privind înaintarea unui singur candidat. Chiar prima frază, cea care, potrivit rigorilor jurnalismului, ar trebui să redea esența știri săi vorbească despre un fapt, conține opinie, care nu este susținută în text de argumente: „După ce astăzi liderul PAS, Maia Sandu, s-a lansat oficial în campania prezidențială, ideea candidatului comun PAS și DA poate fi aruncată în analele istoriei”.

studiu 2Codul Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova prevede că„jurnalistul face o distincţie clară între fapte şi opinii şi nu-şi prezintă propriile opinii drept fapte”. De asemenea, afirmația din titlu, care anunță că Maia Sandu ar fi rupt înțelegerea cu Andrei Năstase este manipulatoare și induce cititorul în eroare, întrucât nu se confirmă în text, or, acesta nu conține declarațiile surselor directe – Maia Sandu și Andrei Năstase-referitoare la o eventuală„despărțire”.

Faptul că portalul a folosit evenimentul drept prilej informațional pentru-l ataca pe Andrei Năstase îl confirmă și următoarea frază:”Cel mai interesant este lansarea în campanie are loc exact în ziua în care RISE.MD publică un material devastator despre Andrei Năstase în care se confirmă informațiile publicate anterior despre toate legăturile dubioase ale liderului DA cu activitatea criminală a nașului său ȚOPA și rețeaua de firme OFFSHORE pe care o are acesta”. Deși sugerează că lansarea ar fi fost gândită special după apariția „materialului devastator”, jurnalistul nu oferă nicio probă pentru această judecată de valoare și nu caută o confirmare a observației sale la staff-urile de campanie ale celor două partide. Știrea abundă în critici, etichetări și acuzații la adresa lui Andrei Năstase,care iau locul detaliilor relevante despre evenimentul propriu-zis: prevederile contractului social, anunțat de Maia Sandu la lansarea în campanie, reacția celor prezenți etc.

În concluzie, materialul nu reprezintă o știre nici prin conținutul factologic și nici prin limbajul și tonalitatea expunerii, ci este un material de opinie, împachetat și plasat pe site drept articol informativ/știre,contrar normei deontologice care prevede că „materialele de opinie trebuie prezentate în paginile/emisiunile/rubricile special dedicate sau sunt delimitate grafic de cele de informaţii”.

Viorica Zaharia, expertă media

______________

Studiul de caz a fost realizat în cadrul proiectului ”Monitorizarea mass-media în campania electorală 2016”. Proiectul este implementat de Asociația Presei Independente (API) și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) cu sprijinul financiar al National Endowment for Democracy (SUA) şi al Consiliul Europei. Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor.