Studiu de caz. Etichetare, agitație electorală nemarcată

0

Moldova24.info, 26 octombrie 2016

Gen: Știre

Titlu: „Dodon despre Năstase: prostul satului!

Autorul reproduce o postare de pe Facebook a candidatului socialist Igor Dodon, ca reacție la decizia Maiei Sandu și a lui Andrei Năstase de a merge în alegeri cu un singur candidat. Jurnalistul face o introducere în care comentează mesajul lui Dodon și își exprimă propria opinie: „Igor Dodon a răbufnit într-un comentariu pe facebook în care spune WHO is WHO”. În continuare, cuvintele socialistului sunt redate fără a fi luate în ghilimele, ceea ce înseamnă că jurnalistul subscrie: „Potrivit lui Dodon, perdantul acestei campanii este Andrei Năstase, care a fost transformat în prostul satului”.

Postarea de pe Facebook a lui Igor Dodon a fost preluată integral, deși conține etichetări: „prostul satului”; expresii ironice: „sfânta Maia”,„Chirtoacă în fustă” și agitație electorală. Pentru corectitudinea și acuratețea informării, jurnalistul ar fi trebuit să treacă prin filtrul deontologiei profesionale mesajul lui Igor Dodon și să preia doar acele pasaje care sunt informative, evitând atacurile la adresa oponenților politici. De asemenea, nu a existat o reacție celor vizați în știre și pomeniți în context negativ, contrar normei din Codul Deontologic care prevede că „jurnalistul solicită opinia tuturor părților relevante pentru subiect”. De asemenea, a fost reprodus integral pasajul în care Igor Dodon se promovează pe sine și pe partidul său:„Noi, socialiștii, ne vom mobiliza și mai mult acum. Vom lupta cu toate forțele, cu toată puterea să înfrângem această guvernare oligarhică și coruptă, cu toate marionetele ei”.

Codul Deontologic prevede că jurnalistul „transmite informațiile într-o manieră onestă și echilibrată”.În acest caz, portalul a oferit tribună politicianului pentru a ataca oponenții politici și pentru a-și promova propria candidatură.

Viorica Zaharia, expert media

__________________

Studiul de caz a fost realizat în cadrul proiectului ”Monitorizarea mass-media în campania electorală 2016”. Proiectul este implementat de Asociația Presei Independente (API) și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) cu sprijinul financiar al National Endowment for Democracy (SUA) şi al Consiliul Europei. Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor.