Stereotipurile de gen perpetuate de presă

0

Portalul Sputnik.md a publicat marți, 10 septembrie, o știre cu titlul: „N-o să-ți vină să crezi: Două femei s-au tras de păr într-un microbuz din Capitală – Video”. În material se relatează despre o ceartă iscată între două pasagere dintr-un maxi-taxi de linie din Chișinău.

Titlul, precum și textul știrii, abundă în calificative și sintagme care nu-și au locul într-o știre scrisă profesionist: N-o să-ți vină să crezi: Două femei s-au tras de părmahalagioaiceau dat frâu liber emoțiilor și s-au tras de părAtitudinea subiectivă a jurnalistului transpare inclusiv în faptul că a accentuat prezența femeilor, dar și a bărbaților care au vrut să aplaneze conflictul: Furia celor două era atât de mare încât bărbaților, care călătoreau cu microbuzul, le-a fost greu să le despartă.

În acest sens, Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnaliști recomandă: „Vom evita stereotipurile de gen prezente inclusiv în mediul organizațional, impunând atitudini, valori, comportamente, precum ar fi „bărbații sunt obiectivi, agresivi, stăpâni pe sine, reci, ambițioși, competitivi, dominanți, independenți și raționali. În schimb, femeile sunt subiective, orientate spre sentimente, grijă, aspect exterior, dependență”.

Cu privire la titlu, Ghidul recomandă ca acestea să fie neutre și fără nuanțări: „Vom da informația scurt, brut, la obiect, neutru, fără nuanțări. Vom reda faptele fără a exagera”.