Săptămâna trecută, mai multe portaluri informaționale au distribuit știri care o vizează pe Natalia Davidovici, candidată pe listele Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS) la alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie, afirmând că n-ar avea niciun „respect față de valorile naționale ale acestui stat”. Concluziile, însoțite de catalogări, amestec dintre fapte și opinii, dar fără drept la replică, pornesc de la un spot electoral în care candidata se referă la limba vorbită și dezbinarea din societate cu privire la acest subiect.
Pe 6 iunie, Timpul.md a publicat o știre cu un titlu retoric: „ Davidovici, locul 10 în lista PAS: Românii sunt fasciști. O vor vota unioniștii?”. În articol se face referire la „propagandista pro-rusă Natalia Davidovici”, care apare într-un spot video al Partidului Acțiune și Solidaritate, unde spune: „Simt o adevărată durere când aud atacuri reciproce despre naționalitate sau limba de comunicare. Timp de 30 de ani am fost divizați în «ai noștri» și «ai voștri». (…) Haideți să facem singuri ordine în țara noastră, în propria noastră casă”. Autorul recurge la amestec dintre fapte și opinii, afirmând în știre că „Natalia Davidovici uită, ca majoritatea pro-rușilor din R. Moldova care repetă aceste teorii, să ne spună exact – cine, când, cum și sub ce formă divizează. E un detaliu-cheie. Care este țara noastră, tov. Davidovici? Avem impresia că Țara noastră și «țara voastră» sunt două lucruri foarte diferite”.
Redacția a continuat să publice știri denigratoare la adresa candidatei, utilizând catalogări și opinii – „Cine a stabilit lista PAS? Contrabandiști, torționari, trădători și moldoveniști ”, „Vata din telogreika sovietică vrea în Parlament” sau „Natalia Davidovici de la PAS joacă aceeași piesă cu Constantin Starîș, locul 11 în lista Dodon-Voronin”.
Aceiași abordarea au avut-o și echipa portalului 10tv.md, afirmând în știri că politiciana „nu știe limba română și vrea să fie deputat în Parlament”. Și această redacție a criticat spotul electoral al candidatei: „Nu se deosebește deloc de mesajele propagandistice diseminate de liderii partidelor ce au cordonul ombilical legat de Kremlinul lui Putin – Voronin, Dodon, Usatîi ori Șor. Este un mesaj ce scrijelește adânc în inima fiecărui român basarabean. Este un mesaj mincinos. Este propagandă”.
Mai mult, știrea e însoțită de un video în care se comentează spotul cu Natalia Davidovici. Autorul utilizează expresii precum: „… cu ochii înlăcrimați se victimizează și ne îndeamnă să o votăm (…) Nu mai spunem nimic că în 30 de ani ar fi putut să învețe un pic românește, dacă se vrea să se facă deputat” sau „Vezi, Doamne, ea suferă, ea care se laudă prin ziare cu bunicul său înrolat în armata sovietică”.
Și redacțiile Breakingnews.md și Abcnews.md au informat cu aceleași accente „ ce fel de competențe ai dacă în 30 de ani nu ai putut să înveți limba română” sau au scris despre reacția candidatului Alianța pentru Unirea Românilor, Valeriu Muntean, care declară că știe „prima acțiune pe care o va face doamna Davidovici în următorul Parlament, se va asigura că toată documentația îi este tradusă în limba rusă și că mereu funcționează căștile pentru traducerile sincron din și în limba rusă”.
Codul deontologic prevede că „jurnalistul trebuie să facă o distincție clară între fapte și opinii și să nu prezinte opiniile drept fapte”.
Și Ghidul cu norme etice susține că „în prezentarea evenimentelor vom face o distincţie clară între informaţie şi opinie, evitându-se orice confuzie. Ştirile sunt fapte şi date. (…) Opiniile exprimate sub formă de comentarii ale unor evenimente sau acţiuni cu referinţă la persoane sau instituţii nu trebuie să nege sau să ascundă în mod intenţionat fapte sau date reale. Vom însera opiniile într-un articol informativ doar din partea unei surse intervievate sau citate, dar niciodată din partea reporterului. (…) Vom evita să ne spunem opinia în articolele de ştiri”.
Codul deontologic vorbește și despre importanța dreptului la replică, de care trebuie să beneficieze „orice persoană supusă criticii negative”.
Iar Ghidul de stil cu norme etice stipulează că „vom respecta principiul potrivit căruia orice persoană vizată direct într-un material are dreptul la replică pe subiectul materialului publicat. Astfel, vom oferi spaţiu pentru replică, de regulă pe aceeaşi pagină şi în dimensiuni proporţionale cu spaţiul alocat afirmaţiilor contestate”.