Scumpirea carburanților, asociată cu alegerea noii președinte a țării

0

Portalul Telegraph.md a publicat luni, 18 ianuarie, o știre cu titlul:  „VIDEO // După alegerea Maiei Sandu, benzina s-a scumpit de trei ori”.

Știrea informează despre ultimele prețuri afișate la stațiile de comercializare a carburanților, pornind de la scumpirile din această lună. Autorul articolului și-a permis însă să facă o asociere directă între scumpirea carburanților și numirea Maiei Sandu în funcția de președintă a țării, atât în titlu, cât și în debutul textului: „După alegerea președintelui actual Maia Sandu carburanții s-au scumpit în țara noastră de trei ori”. De asemenea, autorii invocă perioada când Maia Sandu era prim-ministră, în anul 2019, menționând că „și în timpul premieratului Maiei Sandu situația nu a fost mai bună, atunci scumpindu-se energia electrică cu circa 30%

La sfârșitul știrii este inserat un video realizat de o altă instituție media în august 2019, cu opiniile unor cetățeni nemulțumiți de majorările tarifelor la energia electrică. Și în acest caz, redacția portalului Telegraph.md face legătura dintre funcția de atunci a Maiei Sandu, care ocupa fotoliul de prim-ministră, și scumpiri, generalizând că cetățenii erau „foarte nemulțumiți de aceste scumpiri, cei mai afectați fiind bătrânii.

Astfel, autorii materialului recurg la interpretări, odată ce între schimbările pe piața produselor petroliere și atribuțiile unui șef de stat nu există o legătură directă. În context, expertul Veaceslav Ioniță de la IDIS Viitorul explică, într-un articol pe blogul său, că ar exista două motive principale care au determinat scumpirile – creșterea accizelor și a prețului petrolului pe piețele internaționale.  

Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnaliști conține prevederi despre acuratețea cu care presa trebuie să trateze informația: „Jurnalismul nu lasă loc pentru speculaţii. Nu există nicio scuză pentru inexactităţi. Pentru a afla adevărul, trebuie cercetate toate informaţiile şi faptele relevante”. Și în privința titlurilor, același ghid recomandă: „Vom da, pur şi simplu, informaţia: scurt, brut, la obiect, neutru, fără nuanţări. Titlurile trebuie să prindă esenţa problemei prin câteva cuvinte bine alese”.