Instituțiile media continuă să vâneze vizualizări pe seama expresiilor folosite în materialele lor, iar sfârșitul lunii februarie s-a remarcat printr-un șir de titluri bizare, inexacte sau exagerate.
Portalul Today.md a publicat vineri, 28 februarie, un articol cu titlul „Vlad Filat o răsplătește pe Maia Sandu pentru că l-a eliberat din pușcărie”. În știre se anunță despre retragerea exponentului PLDM Anatolie Postolachi din cursa electorală pentru alegerile parlamentare repetate din circumscripția Hâncești și îndemnul lansat candidatului independent Grigore Cobzac de a-i urma exemplul. Din conținutul materialului nu este clară legătura dintre retragerea candidatului liberal-democrat și eliberarea fostului prim-ministru Vlad Filat. Titlul manipulatoriu vine în dezacord cu conținutul materialului, reprezintă o judecată de valoare și reflectă o atitudine subiectivă a autorilor.
Un caz similar a fost admis de Sputnik.md, care a titrat în aceeași zi: „Pentru prima dată în 11 ani: Kremlinul confirmă vizita lui Putin în Moldova”. Autorii ar vrea să sugereze din titlu că vizita președintelui Federației Ruse a fost deja coordonată la nivel oficial. Textul vorbește însă despre „o posibilă vizită a liderului rus la Chișinău”, despre faptul că Vladimir Putin „ar putea veni în Moldova”, că „vizita este posibilă, însă nu există deocamdată înțelegeri privind data concretă” și „nici statutul vizitei nu este stabilit: de lucru, oficială sau de stat”.
Colegii de la Timpul.md au sesizat tonul exagerat al celor de la Sputnik.md și au scris, la rândul lor, pe o notă ironică: „Sputnik.md este în „extaz” / Putin „vine” în Moldova să-l ajute pe Dodon să nu piardă alegerile”, amestecând faptele cu opiniile și exprimând niște judecăți de valoare.
Titluri exagerate sau cu limbaj neadecvat au folosit și cei de la Komsomoliskaia Pravda. Prin articolul „Nu este o glumă! Președintele țării răspunde la întrebările cetățenilor la telefonul mobil” (Это не шутка! Президент Молдовы отвечает на вопросы граждан по телефону) jurnaliștii au recurs mai degrabă la aprecieri, decât la informare neutră, fără nuanțări. Într-o altă știre – „Colonele, ai înebunit: Conducătorii auto care încalcă regulile de circulație au început să lupte cu polițiștii în Moldova”/ Колонел, ты офигел: В Молдове начали бороться с полицейскими – нарушителями ПДД – se recurge la limbaj inadecvat care, potrivit Ghidului de stil cu norme etice, aduce ofense bunului simț al cititorului în loc să informeze despre o inițiativă promovată la nivel național – cea de a interzice tonarea geamurilor la autoturisme.
Un titlu scandalos a afișat și portalul Noi.md – „Năstase bate ultimul cui în sicriul ACUM. Ce anunț a făcut”. Știrea despre anunțul liderului Partidului Platforma Demnitate și Adevăr (PPDA), Andrei Năstase, că „este gata să candideze pentru fotoliul de președinte în alegerile din toamna acestui an”, este interpretată printr-o expresie inadecvată, cu mesaj negativ.
În ceea ce privește titlurile, Ghidul de stil cu norme etice recomandă redarea faptelor fără a exagera: „Vom da, pur și simplu, informaţia: scurt, brut, la obiect, neutru, fără nuanţări. Titlurile trebuie să prindă esenţa problemei prin câteva cuvinte bine alese”. De asemenea, în prezentarea evenimentelor, jurnaliștii au obligația „să facă o distincţie clară între informaţie şi opinie, evitându-se orice confuzie. Ştirile sunt fapte şi date. Opiniile exprimă gânduri, idei, convingeri, judecăţi de valoare ale ziariştilor, mijloacelor de informare în masă. Vom insera opiniile într-un articol informativ doar din partea unei surse intervievate sau citate, dar niciodată din partea reporterului. Opiniile jurnaliştilor sau cele ale ziarului le vom publica doar în paginile dedicate editorialelor, opiniilor şi comentariilor, sau pe aceeaşi pagină cu ştirea respectivă, însă le vom delimita clar (prin paginare). Vom evita să ne spunem opinia în articolele de ştiri”.
Sursa foto: https://searchnewsglobal.files.wordpress.com/