Expresiile literar-artistice din știre nu sunt „perne de amortizare” pentru titlurile senzaționaliste

0

Sputnik.md a publicat duminică, 9 septembrie, o știre cu titlul: „Nimeni nu s-a așteptat la asta: Vezi ce le-a făcut unor copii un bărbat de la Poșta Veche”. Titlul materialului este formulat într-o manieră care provoacă cititorul și îl ține în suspans (tehnica click-bait), sugerând posibilitatea unui abuz sau al unui alt lucru ieșit din comun. Totuși, din corpul știrii aflăm că într-un sector al capitalei a fost inaugurat un loc de joacă pentru copii, sponsorizat de către un locatar al blocului de locuit. După intriga provocată de titlul senzaționalist, cititorului îi este prezentată o știre în esență pozitivă, care relatează fapta bună a unui locuitor al capitalei, însă abundă în adjective și judecăți de valoare. Luate împreună, acestea diminuează credibilitatea și profesionalismul jurnalistic:

„Mare bucurie pe capul unor copii”, „nu le venea să creadă ochilor”, „ca orice lucru bun”, „copii s-au veselit împreună cu cel mai haios clovn”, „pare incredibil”, „fapta unui bărbat adevărat”, „pur și simplu și-a pus ca scop să-i bucure pe copiii de pe strada Iazului”.

Asemenea formulări sunt considerate, conform prevederilor din Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnaliști, drept „determinative expresive”, care nuanțează subiectul și trădează o atitudine subiectivă și moralizatoare a jurnalistului față de cele relatate. Or, normele și standardele jurnalismului informativ nu admit ca faptele să fie prezentate prin prisma opiniilor sau a atitudinii jurnalistului.

Ghidul de stil recomandă, în acest sens: „Vom evita determinativele expresive, de obicei cu funcțiune de adjectiv, în special la redactarea știrilor. Un stil concis e mai eficient decât unul cu înflorituri”.