„Domnișoara” și „artileria grea”: cum alimentează presa stereotipurile de gen?

0

Site-ul Noi.md a publicat luni, 15 octombrie, o știre cu titlul „CNA scoate artileria grea! De azi o domnișoară va lupta cu cei corupți (FOTO)”. Știrea face referință la o postare făcută de șefa serviciului de presă CNA, Angela Starinschi, pe o rețea de socializare, în care anunță că „pentru prima dată în istoria CNA, în grupa specială de intervenţie avem o domnişoară”. Preluând informațiile din postarea comunicatoarei CNA, portalul Noi.md a păstrat expresia „domnișoară”, care are o mică valoare informațională, însă transmite un semnal că jurnalistul preferă să accentueze vârsta sau statutul matrimonial al femeii, în detrimentul calităților sale profesionale. Pe lângă aceasta, expresiile „CNA scoate artileria grea!” și „o domnișoară va lupta cu cei corupți” se bazează pe un contrast exagerat dintre stereotipul fragilității feminine și condițiile de lucru dure în organele de forță. Evidențierea în mod ostentativ a trăsăturilor-șablon ale femeii, dar și sublinierea contrastelor duc la concluzia că ar fi vorba de o excepții, care nu fac altceva decât să alimenteze stereotipurile de gen.

În acest sens, jurnaliștii se pot conduce de câteva recomandări din Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnaliști, care notează: „Dacă materialul este despre o femeie profesionistă vom încerca să facem aceleași referințe generale pe care le-am face unui bărbat profesionist și viceversa”.

„Vom evita stereotipurile de gen prezente și în mediul organizațional, impunând atitudini, valori, comportamente, precum ar fi „bărbații sunt obiectivi, agresivi, stăpâni pe sine, reci, ambițioși, competitivi, dominanți, independenți și raționali. În schimb, femeile sunt subiective, orientate spre sentimente, grijă, aspect exterior, dependență””.

Cu privire la titlu, același ghid recomandă ca titlurile să fie neutre și fără nuanțări: „Vom da informația scurt, brut, la obiect, neutru, fără nuanțări. Vom reda faptele fără a exagera”.