Studiu de caz. Lansarea de către liderul PDM, Vladimir Plahotniuc, a inițiativei de introducere a votului uninominal

0

Context: La 6 martie 2017 președintele Partidului Democrat, Vladimir Plahotniuc, a susținut un briefing, în care a anunțat că formațiunea sa va depune la Parlament un proiect de modificare a Codului Electoral. Acesta va viza schimbarea sistemului de alegere a deputaților: de la cel bazat pe liste de partid, cum este în prezent, la cel pe circumscripții uninominale. În aceeași zi, la majoritatea televiziunilor și pe online au fost lansate spoturi publicitare de promovare a votului uninominal. La reflectarea subiectului unele instituții media au folosit tehnici de manipulare și de propagandă, și practici non-jurnalistice, contrare normelor deontologiei profesionale.

Prezentarea/abordarea unilaterală a faptelor/subiectului. În știrile de la Publika și Prime, jurnaliștii au prezentat inițiativa lui Vladimir Plahotniuc drept una exclusiv pozitivă și nu au vorbit deloc despre eventualele dezavantaje ale acestui sistem. Știrile au fost construite pe tehnici de propagandă electorală și nu pe principiile unui jurnalism de informare. Ex.: „CE ESTE VOTUL UNINOMINAL. Precizările pe care trebuie să le știe fiecare cetățean” (Publika, 6 martie); „A început campania națională de colectare a semnăturilor pentru votul uninominal. Ce spun oamenii” (Publika, 9 martie).

Citarea unor experți necunoscuți. Drept exemplu poate servi un fragment din știrea intitulată „Liderul PLDM, Viorel Cibotaru, despre votul uninominal: Este mai uman, va aduce personalități în Parlament”, difuzată de Publika la 7 martie: „Observatorii politici susțin că fiecare dintre cei trei politicieni au propriile interese pentru a respinge modificarea sistemului electoral: Andrei Năstase critică tot ce vine din partea lui Vlad Plahotniuc, Maia Sandu nu are echipă în teritoriu, astfel că se reduc șansele ca cineva de la PAS să acceadă în Parlament, iar Viorel Cibotaru este interesat în menținerea actualului sistem, care s-a dovedit a fi vicios, în speranța că va reuși să facă un bloc electoral cu PAS și PPDA, ca să mențină PLDM în Parlament”. Publicul nu are cum să verifice cine sunt „observatorii politici” citați și nici dacă ei au făcut astfel de declarații. Faptul că „observatorilor” nu li s-a spus pe nume și nu au fost citați cu exactitate – când anume și ce au spus – arată că s-a urmărit transmiterea unei opinii (care poate fi și a reporterului, de vreme ce nu avem pârghii să aflăm a cui exact este) ce pune într-o lumină negativă adversarii ideii de introducere a votului uninominal.

Același lucru în constatăm la Accent TV, în ediția de știri din 6 martie, prin textul prezentatoarei la introducerea știrii despre inițiativa legislativă a PD: „Experții prezic de mult timp acest scenariu, subliniind că este singura posibilitate ca Partidul Democrat să rămână la putere”. „Experții” apar și la 7 martie: „Precizăm că aceasta nu e o primă tentativă a guvernării de a promova inițiative calificate de experți drept „deocheate”.

Opinii amestecate cu fapte. Textul reporterului Accent TV la 6 martie, în știrea despre lansarea inițiativei lui Vladimir Plahotniuc: „Conferința de presă a început pe subiecte abstracte. Vladmir Plahotniuc a declarat că în fiecare zi de luni, împreună cu colegii de partid, discută problemele țării noastre. Acesta a promis că Partidul Democrat va fi mai aproape de oameni, iar după ce și-a scos masca, a anunțat vestea principală”. Textul reporterului Accent TV din 7 martie: „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova spune un ferm NU perspectivei continuării regimului aflat sub cizma PDM”.

Prezentarea selectivă, în cazul dat, a opiniilor. În știrile difuzate de Sputnik.md la acest subiect a fost prezentat doar punctul de vedere al lui Igor Dodon. Opiniile celorlalți politicieni (de ex., Maia Sandu, care a susținut o conferință de presă la subiect sau liderii fracțiunilor parlamentare), făcute publice în aceeași zi cu lansarea inițiativei, au fost omise. Tehnica în cauză a fost aplicată și la Accent TV unde, la 6 martie, a fost prezentată doar reacția lui Igor Dodon la inițiativa PDM, iar a doua zi, pe 7 martie – reacția Partidului Socialiștilor și a europarlamentarului român Siegfried Mureșan.

Cetățenii susțin inițiativa privind votul uninominal și demiterea deputaților”, este titlul  știrii difuzată de Publika pe 6 martie, care include un vox-populi cu oameni care au aceeași opinie – pozitivă – despre inițiativa PDM. Aceasta indică asupra faptului că vocile au fost selectate în funcție de mesajul pe care l-au transmis și că opiniile critice au fost eliminate. După aceeași tehnică a fost realizată știrea din 8 martie, „Diaspora salută inițiativa PDM de a introduce votul uninominal la alegerile parlamentare”.

Generalizarea. Aici, cele mai evidente sunt știrile difuzate de Publika.md la 8 martie: „Diaspora salută inițiativa PDM de a introduce votul uninominal la alegerile parlamentare”; „Cetățenii susțin inițiativa privind votul uninominal și demiterea deputaților”. În știrea despre diaspora, nimeni dintre protagoniști nu a vorbit în numele diasporei, respectiv, generalizarea prezintă o afirmație forțată, prin care s-a dorit acreditarea ideii că ideea votului uninominal este agreată de o masă mare de oameni.

Propaganda: În prima zi, la lansarea inițiativei, pe portalul Publika.md au apărut șase știri, majoritatea cu video, referitoare la propunerea făcută de Vladimir Plahotniuc. La acestea se adaugă alte două știri – una despre reacția lui Igor Dodon și a câțiva deputați și alta, intitulată „Cetățenii susțin inițiativa privind votul uninominal și demiterea deputaților”. În total, șapte știri „pozitive”, în care este promovată inițiativa, iar una și cu reacții. Din 7 martie, pe Publika.md apar zilnic cel puțin una-trei știri în care este promovat votul uninominal, fără ca să fie prezentate și opinii contrare. Și pentru că, potrivit Dicționarului de Sociologie[1], propaganda este „activitatea sistematică de transmitere, promovare sau răspândire a unor doctrine, teze sau idei de pe pozițiile unei anumite grupări sociale și ideologii, în scopul influențării, schimbării, formării unor concepții, atitudini, opinii, convingeri sau comportamente…”, vom concluziona că repetarea sistematică și promovarea insistentă a ideii că votul uninominal este un fapt exclusiv benefic pentru Republica Moldova reprezintă o mostră de propagandă.

Viorica Zaharia, expertă media

_______________________

Articolul a fost realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul Campaniei media împotriva informației false și tendențioase STOP FALS!, desfășurată de Asociația Presei Independente (API), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și Asociația VIP a Telejurnaliștilor Independenți din Moldova (ATVJI).

[1] Cătălin Zamfir, Lazăr Vlăsceanu, Dicționar de Sociologie, București, 1998, p. 332., p. 457. http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro