Studiu de caz. Selectarea faptelor, informație neverificată

0

(Sputnik.md, 8 noiembrie 2016)

Gen: Știre

Titlu: „Oamenii Maiei Sandu au cerut bani de la Ilan Șor. Detalii despre sumă

Știrea a apărut în perioada în care mai multe portaluri au preluat de pe un blog o informație potrivit căreia în conturile Partidului PAS ar fi fost virate 300 de mii de lei de la compania „Durfremol”, care aparține omului de afaceri urmărit penal în dosarul „furtului miliardului”, Ilan Șor. Având în vedere că o eventuală acceptare a unei astfel de donații ar compromite candidatul PAS, poziționat categoric împotriva corupției, subiectul a devenit unul foarte exploatat în presă, care publica informații noi pe măsură ce apăreau răspunsuri la neclaritățile legate de acest subiect.

Astfel, știrea de pe sputnik.md a venit cu o informație nouă: comentariul lui Ilan Șor referitor la donația făcută de firma sa partidului PAS. „Ilan Șor s-a prezentat marți la o nouă ședință de judecată. Acesta a declarat pentru presă că mai multe persoane din anturajul Maiei Sandu i-au solicitat ajutor financiar pentru campania electorală. Omul de afaceri susține că nu a refuzat să acorde sprijinul solicitat. Însă el se arată nedumerit de comportamentul de care au dat dovadă cei de la PAS, după ce au obținut ajutorul financiar pe care tot ei l-au cerut”.

Știrea nu ar fi fost tendențioasă și incompletă, dacă jurnaliștii l-ar fi citat direct pe Șor – din știre lipsește un citat – și ar fi solicitat o reacție de la formațiunea vizată. Ei au prezentat însă informația unilateral, fără să pună la îndoială afirmațiile lui Ilan Șor sau să le verifice prin mijloacele posibile.

Titlul, care conține o afirmație ce nu este luată între ghilimele, deci nu este citat, reprezintă, în aceste condiții, un enunț ce aparține redacției. Astfel, jurnaliștii induc cititorii în eroare, prezentând solicitarea banilor ca un fapt împlinit și nu ca o versiune a faptelor, oferită de una dintre părțile interesate. Codul Deontologic obligă jurnaliștii să solicite opinia tuturor părților relevante pentru subiectul abordat, în special în cazul știrilor în care se relatează despre un conflict. În acest caz, titlul a fost construit astfel, încât să transmită ideea falsă că PAS, deși se declară împotriva corupților și cere investigarea marii fraude bancare, solicită bani tocmai de la persoana care are statut de învinuit în acel dosar.

Viorica Zaharia, expertă media

_____________________

Studiul de caz a fost realizat în cadrul proiectului ”Monitorizarea mass-media în campania electorală 2016”. Proiectul este implementat de Asociația Presei Independente (API) și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) cu sprijinul financiar al National Endowment for Democracy (SUA) şi al Consiliul Europei. Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor.