Diversitatea manipulării televizate în perioada electorală

0

Judecând după conținutul știrilor de la unele televiziuni autohtone, noțiunile de „perioadă electorală” și de „campanie electorală” există la noi pentru a suna frumos în textele legilor, dar și pentru ca orice candidat înscris în cursă ori potențial concurent să omită îndemnul „Votați-mă!” în timpul celei dintâi.

Principiile de echitate, responsabilitate, veridicitate, echilibru și imparțialitate, ce se regăsesc în Codul electoral, Codul audiovizualului și Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile prezidențiale din 30 octombrie 2016 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, par însă a fi înțelese diferit de posturile TV, iar ceea ce urmărim zi de zi la ecran seamănă cu un cuvânt din altă operă – și acela este „manipulare”. Principale buletine de știri de la opt posturi TV din țară (Moldova 1, PRO TV Chișinău, Jurnal TV, RTR Moldova, Canal 2, Canal 3, Prime TV și Publika TV) difuzate în săptămâna 19-25 septembrie (cu excepția RTR Moldova, care nu are știri în week-end) conturează, cu anumite excepții, un peisaj inechitabil, dezechilibrat și părtinitor.

Postul public Moldova1  a asigurat informarea despre aspectele electorale și activitățile concurenților/partidelor mai mult sau mai puțin echilibrat. Cu excepția zilei de sâmbătă, 24.09, celelalte șase ediții ale Mesagerului au cuprins de la una la cinci știri cu un caracter electoral (depunerea de către candidați a listelor de subscripție, înregistrarea în prealabil a cetățenilor moldoveni din străinătate, activitatea concurenților sau a potențialilor candidați, informațiile CEC cu referire la procesul electoral). Totuși, nicio știre nu a vizat activitatea unui candidat înscris în cursă – Andrei Năstase (doar vineri, 23.09 o știre s-a referit la acuzațiile aduse „DA” de către Vasile Iacubov). La fel, duminică, 25.09, postul public a relatat despre viziunea asupra scrutinului a unui partid care nu participă în cursa pentru prezidențiale (Partidul societății progresiste (min.21)).

 

 

PRO TV Chișinău a acoperit subiectele electorale ce au vizat depunerea de către potențialii candidați la fotoliul prezidențial a listelor cu semnături, activitatea celor înscriși în cursă sau informațiile generale furnizate de CEC. Postul a evitat subiectele cu o puternică tentă conflictuală, speculative sau unilaterale. Duminică, 25.09, PRO TV (min.8) a difuzat o știre despre activitățile (fie lipsa acestora) tuturor candidaților, sau ale celor care și-au anunțat intenția de a candida la funcția de președinte. Niciun alt post, din cele opt monitorizate, nu a prezentat o astfel de informație, care este conformă cu principiile de echitate, echilibru și imparțialitate.

Jurnal TV a înclinat balanța în favoarea unui concurent – Andrei Năstase, relatând diverse aspecte ale activității acestuia (întrevederi cu diaspora, părerile unor experți despre șansele mai mari în fața Maiei Sandu, cererea respinsă de Curtea de Apel privind înregistrarea lui Marian Lupu, ancheta europeană cerută pentru linșaj mediatic, apelul către CEC privind prelungirea termenului de înregistrare a cetățenilor de peste hotare, opinia candidatului cu privire la reținerea judecătorilor și a executorilor judecătorești, întâlnirile programate cu cetățenii, mesajul către fiica sa cu ocazia zilei de naștere, vizita la Washington). Postul a ignorat, în același timp, depunerea de către unii candidați a listelor cu semnături la CEC (Inna Popenco), activitățile altor candidați (singurul candidat vizat într-o știre de vineri, 23.09, a fost Mihai Ghimpu, care a fost plasat în context negativ (min.21), sau alte aspecte ce vizează procesul electoral.

RTR Moldova  a asigurat echitatea și echilibrul, în special, dintre câțiva concurenți sau partidele care i-au înaintat. Astfel, Dmitri Ciubașenco și Igor Dodon, dar și acțiunile Partidului Nostru/ale lui Renato Usatîi și cele ale PSRM, au putut fi cunoscute în detalii pe parcursul săptămânii. Vesti-Moldova a mai constituit arenă pentru atacurile/răspunsul la atacurile altor posturi TV, dar și drept platformă pentru publicitatea Fundației de caritate „Renato Usatîi” (min.2). În măsură mai mică au fost vizați Inna Popenco și Mihai Ghimpu, iar Iurie Leancă, Maia Sandu sau Andrei Năstase/PPDA au fost plasați în contexte mai puțin pozitive. De asemenea, postul a relatat despre aspectele procesului electoral, furnizate de CEC.

Canal 2, Canal 3, Prime TV și Publika TV au favorizat net un singur candidat (Marian Lupu), dar și acțiunile partidului/membrilor partidului acestuia (PDM). Astfel, în săptămâna 19-25 septembrie, telespectatorii au fost informați pe larg despre participarea lui Marian Lupu la Forul Internaționalei Socialiste (iar de acolo, despre părerile prietenilor din străinătate ai candidatului democrat privind calitățile acestuia din urmă pentru postul de președinte al Republicii Moldova,  (min. 21); despre opiniile concurentului cu referire la ideea de integrare europeană (din comunicate de presă și un interviu); despre apelul PDM și al candidatului către ceilalți concurenți; despre cum văd Marian Lupu și PDM viitorul tinerilor în politică, dar și despre mesajul post-cutremur al aceluiași candidat. La acestea se adaugă campaniile Caravana europeană, Împreună suntem mai puternici, Noua politică, toate ale PDM, precum și inaugurarea unor terenuri de joacă pentru copii, campaniile Renaște Moldova, Familii ocrotite și, mai nou, Satul viitorului, realizate de bine-cunoscuta fundație a unui membru al Partidului Democrat.

Menționăm că toate aceste subiecte s-au repetat la cele patru posturi TV care, în același timp, au vizat selectiv aspectele procesului electoral (fiind menționată doar procedura de înregistrare prealabilă a cetățenilor din străinătate). La fel, un concurent înscris în cursă (Andrei Năstase) și liderul unui partid participant la scrutin (Renato Usatîi) au fost ținta unor acuzații grave, difuzate în fiecare zi.

Așadar, deși la momentul monitorizării campania electorală nu începuse încă, unele televiziuni au profitat din plin de perioada electorală pentru a manipula și a intoxica opinia publică, oferind o imagine incompletă a procesului electoral. Aparent, nu încalcă legea, căci nu suntem îndemnați deschis să votăm candidatul X sau Y. Dar, dacă instituția/instituțiile abilitate nu măsoară cât cântărește echitatea, echilibrul și imparțialitatea în perioada electorală, fixându-se doar pe campanie, pentru ce mai avem nevoie de atâtea expresii frumoase în legislație?!.

Aneta Gonța, expertă, Asociația Presei Electronice

_________________

Articolul a fost realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul Campaniei media împotriva informației false și tendențioaseSTOP FALS!, desfășurată de Asociația Presei Independente (API), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și Asociația VIP a Telejurnaliștilor Independenți din Moldova (ATVJI).