Rata infectărilor cu coronavirus în SUA: interpretări în stil senzaționalist și surse imposibil de verificat

0

Timpul.md a publicat joi, 2 aprilie, o știre cu titlul: Țara care va fi MĂTURATĂ de coronavirus. Va fi mai RĂU decât în Italia. Textul relatează despre numărul de persoane infectate cu noul coronavirus în Statele Unite ale Americii, în știre făcându-se referință și la un infografic care până la urmă nu a fost inserat.

Atât în titlu, cât și în unele pasaje din text s-au strecurat calificative și judecăți de valoare care nu-și au locul în știri: „va fi MĂTURATĂ”, „va fi mai RĂU” sau „poate fi remarcat un lucru îngrijorător, în contextul evoluției rapide a numărului de persoane infectate”. Mai mult, calificativele din titlu au fost scrise cu majuscule, pentru a conferi o gravitate sporită mesajului transmis.

În acest sens, cu referire la titluri, Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnaliști recomandă: „Vom da, pur și simplu, informația: scurt, brut, la obiect, neutru, fără nuanțări. Vom reda faptele fără a exagera”. De asemenea, cu privire la stilul jurnalistic, același ghid recomandă abținerea de la etichetări și subiectivism: „Vom evita determinativele expresive, de obicei cu funcțiune de adjectiv, în special la redactarea știrilor. Un stil concis e mai eficient decât unul cu înflorituri”.

Ghidul de stil cu norme etice recomandă claritate, exactitate și concizie la realizarea materialelor jurnalistice, astfel ca cititorii să fie convinși că articolele sunt documentate și nepărtinitoare. „O știre, un reportaj sau un articol nu trebuie să lase loc pentru speculații. Nu există nicio scuză pentru inexactități. Pentru a afla adevărul, trebuie cercetate toate informațiile și faptele relevante. Vom respecta adevărul și dreptul publicului la adevăr, considerând aceasta ca fiind prima responsabilitate a jurnalistului”, se menționează în ghid.

În aceeași ordine de idei, Codul deontologic prevede ca jurnalistul să întreprindă „demersuri pentru a colecta informații din surse credibile și citabile”. Așadar, interpretarea, de către jurnaliști, a unui infografic  care până la urmă nu este prezentat în știre știrbește din credibilitatea informației prezentate.

Sursa: captură foto Timpul.md