După ce presa românească – în special, cea din Arad – a dezmințit o știre falsă, în care se susținea că „14 copii care se aflau într-un microbuz școlar au decedat în urma unui accident produs în județul Arad”, un alt articol cu un titlu asemănător – „Microbuz școlar implicat într-un accident, la Cahul – 14 copii au decedat, alți 7 transportați la spital în stare critică…” continuă să fie distribuit intens în Republica Moldova.
Cele două știri duc spre portaluri necunoscute, cu denumiri diferite, dar care publică același conținut fals, neconfirmat de surse specializate sau de alte media. Ambele știri sunt însoțite de un colaj fotografic trucat identic, reprezentând un mijloc de transport răsturnat, alături de o altă poză în care apar niște copii cu fețe descoperite, pe fundalul unei instituții de învățământ. Drept indiciu că articolele sunt false servește și faptul că, pentru a accesa titlul, se cere să distribui mai întâi conținutul.
Amintim că acum o săptămână, în articolul „Ce ascund titlurile „clickbait”? Speculații, senzațional, surse anonime” de pe Mediacritica, ne refeream exact la un asemenea tip de materiale. Mai mult, știrea apare pe același portal, cu denumirea schimbată, care de această data publică informația despre accidentul de la Cahul.
Mediacritica atenționează atât jurnaliștii, cât și consumatorii de media, să fie atenți la informațiile pe care le accesează și le distribuie mai departe, pentru a evita capcanele știrilor false de tip „clickbite”, provenind din surse anonime. Ghidul de stil cu norme etice recomandă, la realizarea materialelor jurnalistice, claritate, exactitate și concizie, astfel ca cititorii să fie convinși că articolele sunt, înainte de toate, documentate.