Sputnik.md a publicat miercuri, 13 martie, o știre cu titlul: „Scandalos: La Autogara Drochia, păsările sunt otrăvite cu otravă pentru șobolani – Video”. Știrea se bazează pe un video de 13 secunde, postat de către un internaut pe rețelele de socializare, în care este surprinsă o vrabie ce se presupune că ar fi fost otrăvită. Întregul material este construit în jurul acestui filmuleț, iar autorul, deși face anumite presupuneri și aduce acuzații, nu a cerut opinia celor vizați: „Nu este clar cine a săvârșit această crimă împotriva naturii, dacă cumva aceasta a fost inspirată de administrația Gării auto sau s-a făcut cu acceptul acesteia. Nici oamenii legii nu au venit cu o reacție în acest caz scandalos…”.
Cu referire la asemenea situații, prevederile Ghidului de stil cu norme etice pentru jurnaliști sunt clare și specifice: „Jurnalismul nu lasă loc pentru speculații. Nu există nicio scuză pentru inexactități. Pentru a afla adevărul, trebuie cercetate toate informațiile și faptele relevante”. În plus, Ghidul spune că subiectele de interes public trebuie documentate cât mai temeinic, pentru ca știrile să aibă credibilitate în ochii cititorului: „Vom identifica neapărat sursele, dezvăluindu-le numele, prenumele, funcția, după caz, statul social sau vârsta”.
De asemenea, observăm că știrea are un limbaj artistic ce abundă în judecăți de valoare: „asta depășește orice limite”, „caz scandalos” „…atestă o cădere morală degradantă a autorilor lui, care sunt adevărați infractori”, „nu este clar cine a săvârșit această crimă împotriva naturii”. Prin sintagmele în cauză, autorul materialului a nuanțat subiectul și l-a relatat pe o notă subiectivă, în text lipsind însă fapte, probe și declarații ale persoanelor responsabile de cazul dat.
În acest sens, Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnaliști recomandă: „Vom evita determinativele expresive, de obicei cu funcțiune de adjectiv, în special, la redactarea știrilor. Un stil concis este mai eficient decât unul cu înflorituri”. În plus, Ghidul atenționeză că jurnaliștii trebuie să aibă grijă la formularea titlului: „Vom da, pur și simplu, informația: scurt, brut, la obiect, neutru, fără nuanțări. Titlurile trebuie să prindă esența problemei prin câteva cuvinte bine alese”.