„Este complicat să înțeleg ce site-uri de știri sunt credibile, am nevoie de ajutor.”
„Am nevoie de un instrument care să-mi zică dacă un site este credibil sau nu. Prea multe dezinformări și prea multe știri false. Nu vreau să fiu manipulată de știrile false.”
„Folosesc site-ul Mediaradar, care arată veridicitatea portalurilor media. Mă bucur că site-urile din care mă informez se află în topul celor credibile.”
„Cred că avem nevoie de astfel de aplicații pentru situații critice cum ar fi alegerile prezidențiale, cum oponenții se atacă cu minciuni și sunt publicate pe site-uri false. Asta influențează modul în care votăm și astfel, și viitorul nostru.”
Cantitatea informațiilor pe care o asimilăm zilnic este una chiar… industrială, aș zice, și nu cred că exagerez: știri, spoturi video, investigații, emisiuni TV și radio, articole, comentarii și opinii. O parte dintre ele sunt departe de a fi corecte și circulă în special pe site-urile web. Care-s și ele foarte multe. Recunoaște, de câte ori ți-a fost complicat să te lămurești în toate site-urile de știri pe care le cunoști, ca și tinerii pe care i-ai auzit mai devreme? Cu siguranță, nu o dată. Tuturor ne-ar fi de ajutor să ne putem da seama care instituții media sunt credibile.
Bună, sunt Ana Sârbu și în această ediție a podcastului cuMINTE vorbim despre cum să ne dăm seama, cât mai simplu, care portaluri de informare sunt de încredere și care nu.
Să presupunem că tocmai ai deschis un link cu o știre. În primul rând, în momentul când îl accesezi, asigură-te că nu este un site de tip clickbait, adică nu are un titlu senzațional, scris cu CAPSLOCK și semne de exclamare, dar mai ales, fii sigur că nu te obligă să-l distribui pe rețelele sociale ca să-l poți citi. După ce te-ai asigurat că nu ai accesat un astfel de site, verifică prezența datelor de contact. La categoria DESPRE NOI sau CONTACTE, o instituție media care se respectă afișează informații despre proprietar, numele jurnaliștilor, numărul de telefon, adresa fizică și cea electronică. Este foarte important să știm cine a scris știrea și să putem lua legătura cu acea persoană sau cu proprietarii site-ului. Asta arată că instituția media nu are nimic de ascuns, este deschisă și credibilă.
„Întâi de toate, trebuie să spunem că politica editorială este un set de reguli și principii asumate de o redacție, pe care aceasta o respectă și după care se ghidează în reflectarea realității. Prin urmare, orice redacție care pretinde a fi credibilă și respectă cititorii își va prezenta politica editorială în compartimentul «despre noi». Astfel, beneficiarul sau beneficiara de știri va ști la ce să se aștepte de la un site sau altul. Urmează numele și datele de contact ale autorilor/autoarelor materialelor, sunt ei personaje reale, pot fi identificați? Dacă aceste date lipsesc sau nu sunt suficiente, atunci trebuie să ne punem întrebări. La fel, gradul de actualizare a site-ului – dacă sunt sau nu suficiente materiale, atunci trebuie să ne punem întrebări. De asemenea, titlurile în acord sau dezacord cu textul sau semnarea de către redacție a Codului deontologic al jurnalistului sunt și ele indicii pentru credibilitate. Ultimul criteriu nu trebuie tratat decât în complex cu celelalte, pentru că avem în Moldova site-uri care respectă normele deontologice, dar care încă nu au reușit să semneze Codul”, potrivit cercetătoarei media Aneta Gonța.
Să recapitulăm: numele autorilor, datele de contact, politica editorială, semnarea Codului deontologic – toate aceste elemente sunt importante să înțelegem dacă un site de știri este credibil sau ba. La ele se mai adaugă și calitatea cu care a fost scris fiecare articol.
Pare un pic complicat și presupun că ai prefera un instrument ce ar face toată treaba pentru tine. Ghici ce? Centrul pentru Jurnalism Independent a lansat recent un astfel de instrument. Se numește Media Radar și este o aplicație mobilă care evaluează credibilitatea site-urilor. Mai exact, cele mai populare platforme de știri din Moldova sunt monitorizate conform criteriilor despre care ți-am vorbit mai devreme și fiecare dintre ele primește la final un scor. Dacă descarci aplicația în telefonul tău și o accesezi, vei găsi acolo un top – de la cel mai credibil la cel mai puțin credibil site. Vei mai vedea și punctajul acumulat de fiecare portal pentru fiecare criteriu, ca să știi ce e bine și ce mai puțin bine pe portalurile de unde obișnuiești să te informezi. În prezent, aplicația oferă scoruri pentru 35 de instituții media. Ele sunt monitorizate periodic și își pot schimba punctajul, iar având aplicația în telefon, poți să te abonezi la notificări. Așa vei fi anunțat când un anumit site își schimbă punctajul și își sporește credibilitatea sau, invers, pierde din ea.
„Un alt criteriu important este calitatea materialelor, fără de care nu putem vorbi despre credibilitate. Pentru a determina dacă un material este calitativ sau mai puțin calitativ, acesta este evaluat pentru a vedea dacă corespunde anumitor rigori. În primul rând este evaluat pentru a vedea dacă subiectul este de actualitate și de interes public, dacă are impact asupra majorității populației. De asemenea, sunt evaluate sursele citate, dacă sunt citate, ar trebui să fie surse diverse. Atunci când avem materiale controversate, este obligatoriu să fie citate ambele părți. Urmează imparțialitatea din partea redacției sau autorului, mai ales când vorbim de știri -ele trebuie să se bazeze pe fapte, nu trebuie să conțină opinii, adjective, etichete. Și o altă rigoare – materialul trebuie să fie semnat de un autor, redacție. Doar întrunind toate aceste rigori, putem să spunem că un material este calitativ”, potrivit Nadine Gogu, directoarea executivă a CJI.
Descarcă Media Radar din Google Play sau App Store. Mai mult, aplicația are și o variantă web – radar.mediacritica.md. Astfel, poți verifica oricând credibilitatea unui portal sau altul – de pe telefon, tabletă sau computer. Media Radar te va ajuta să rămâi informat.
Fii sceptic și ai grijă ce alegi să consumi. Iar dacă nu ești sigur, Mediacritica.md și podcastul cuMinte îți vin în ajutor. Filtrează cuMINTEa trează! Urmărește-ne pe Google Podcasts, Apple Podcasts și SoundCloud.
——————————————
Podcastul cuMINTE este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu sprijinul Ambasadei Finlandei la București, în cadrul proiectului „Instrumente inovatoare de educație media pentru cetățeni bine informați”.