
1 

 

 

 

 

 

 

 

 

Raport de monitorizare 

 

MOLDOVA 1 

 

Perioada: 31 august – 6 septembrie 2020 

 

Autor: Victor Gotișan  
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
Realizarea acestui raport a fost posibilă datorită suportului generos din partea poporului american și 
britanic prin intermediul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și UK Aid. 
Conținutul acestui material ține de responsabilitatea Centrului pentru Jurnalism Independent și nu 
reflectă în mod necesar viziunea UK Aid, USAID sau a Guvernului Statelor Unite. 
 



2 

I. INFORMAȚII GENERALE 

 

În perioada 31 august – 6 septembrie 2020, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a monitorizat 

postul public de televiziune Moldova 1 pentru a identifica dacă în materialele jurnalistice difuzate se 

conțin elemente de dezinformare și încălcări ale normelor deontologice. A fost analizat modul în care 

postul public de televiziune reflectă evenimentele din domeniile politic, economic, social și altele, și 

cum respectă normele profesionale și etice precum verificarea informațiilor din câteva surse, 

pluralismul de opinii, asigurarea echilibrului în cazul știrilor conflictuale etc.  

 

Pentru monitorizare au fost selectate principalele buletine de știri ale zilei. S-a pornit de la premisa că 

știrile instituției media publice trebuie să conțină în exclusivitate fapte și nu opinii ale jurnaliștilor, 

trebuie să fie scrise într-un limbaj neutru și accesibil și să reflecte cât mai corect realitatea, cu 

respectarea echilibrului surselor.  

 

Scopul monitorizării 

 

Monitorizarea are ca scop să stabilească în ce măsură postul public de televiziune Moldova 1 

informează cetățenii corect, echidistant și imparțial, din punct de vedere jurnalistic, despre activitatea 

guvernului în raport cu opoziția politică în momente de tensiune și/sau criză. Acest lucru s-a realizat în 

baza analizei cantitative și calitative a conținutului buletinelor principale de știri („Mesager”), care au 

fost evaluate din perspectiva respectării principiilor de informare corectă, stabilite atât de codul de 

conduită al instituției media publice cât și în Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii 

Moldova. S-a atras atenția în special la reflectarea activității actorilor și/sau entităților politice (mai 

ales a celor oficiale/guvernamentale).  

 

Cadrul metodologic 

 

Pornind de la scopul cercetării de a evalua în ce măsură Moldova 1 respectă principiile de echidistanță, 

imparțialitate, corectitudine și neutralitate politică, dar și de la ipoteza potrivit căreia Moldova 1 tinde 

să își ajusteze conținutul mediatic la mesajele guvernării, este imperativă analiza cantitativă și 

calitativă a știrilor și emisiunilor de sinteză care au potențialul de a influența opinia publică. Astfel, 

metodologia studiului a combinat două metode, cea cantitativă și cea calitativă/comparativă de 

cercetare a produsului mediatic. Totodată știrile au fost analizate și din perspectiva tehnicilor de 

manipulare și dezinformare. Aceasta pentru ai îi ajută pe consumatori să distingă între un produs 

jurnalistic manipulator și altul care reflectă echidistant realitatea. 

 

Prin analiza cantitativă au fost explorate tendințele de mediatizare a subiectelor de interes public din 

perioada selectată. Este o metodă de cercetare care presupune monitorizarea, eșantionarea și codarea 

materialelor jurnalistice astfel încât să capteze tenta politică, dacă aceasta există (numărul de materiale 

care pun în lumină pozitivă anumiți actori politici); modul în care sunt puse în practică principiile de 

imparțialitate și echidistanță în materialele informative și analitice (numărul de materiale corecte și 

echidistante); dacă se asigură echilibrul surselor (numărul de materiale echilibrate); căror surse li se 

acordă prioritate în știri (numărul surselor citate direct sau citate indirect/menționate); cum se oferă 

spațiul de emisie pentru actorii și entitățile politice (volumul în secunde a spațiului alocat), precum și 

alte aspecte. Prin aspectul metodologic calitativ/comparativ s-a urmărit interpretarea datelor și a 

informației obținute în urma analizei cantitative. A fost investigat conținutul mediatic într-o manieră 



3 

aprofundată pentru a determina dacă Moldova 1 respectă principiile de echidistanță, imparțialitate, 

corectitudine și neutralitate politică. 

 

Perioada monitorizării: 31 august – 6 septembrie 2020. 

 

Principalele produse media monitorizate la postul Moldova 1. 

▪ 7 ediții ale buletinului informativ principal „Mesager” din perioada 31 august – 6 septembrie 

2020. 

 

Tendințe generale 

Datele monitorizării relevă faptul că în cazul principalului buletin informativ „Mesager”: 

➢ Covid-19 a fost cea mai des abordată tematică a știrilor. Din totalul celor 138 de știri (cu 

excepția celor de la rubrica Sport), 37 au vizat – direct sau indirect – subiectul pandemiei de 

Covid-19, ceea ce reprezintă aproximativ 27%; 

➢ Mai mult de jumătate din cele 138 de știri nu au inclus surse citate direct;  

➢ Autoritățile centrale continuă să se numere printre entitățile vizate cel mai des în știrile 

Moldova 1. Totuși, în comparație cu perioada de monitorizare anterioară (9 – 15 martie 2020), 

ponderea citării directe sau indirecte a autorităților centrale a scăzut (Președinție, Guvern, 

Parlament). Pe de altă parte, a crescut numărul cazurilor în care reprezentanți ai autorităților 

locale au fost citați direct sau indirect, în special cei care reprezintă municipiul Chișinău;  

➢ Persoanele menționate sau citate cel mai des drept surse – direct sau indirect – în știrile 

Moldova 1 au fost președintele Igor Dodon, prim-ministrul Ion Chicu, ministrul Educației, 

Culturii și Cercetării, Igor Șarov, și reprezentanții Primăriei municipiului Chișinău; 

➢ Comparativ cu perioada anterioară de raportare, s-a observat o diversificare mai mare a 

surselor știrilor;  

➢ Președintele Igor Dodon a beneficiat de cea mai mare prezență în știrile Moldova 1. Șeful 

statului a fost fie menționat, fie citat direct sau indirect în cel puțin 16 știri din 138, ceea ce a 

reprezentat 11%. Altfel spus, fiecare a 9-a știre l-a avut drept protagonist pe președintele Igor 

Dodon. Totodată, în majoritatea acestora, șeful statului a fost pus într-o lumină pozitivă;  

➢ Sub aspect deontologic, în știrile Moldova 1 au fost identificate câteva abateri, printre care 

tehnica de manipulare a Salvatorului național/Mesia; lipsa dreptului la replică; lipsa sursei pe 

imaginile video preluate; sugestia;  

➢ În știrile sale, Moldova 1 l-a prezentat într-o lumină pozitivă pe președintele Igor Dodon (unele 

știri fiind la limita publicității politice și semănând mai mult a știri de campanie electorală);  

➢ Moldova 1 a reflectat neutru și echidistant informația privind partidele și politicienii de 

opoziție (Partidul Acțiune și Solidaritate; Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”; 

Partidul Politic Pro-Moldova, Partidul Politic „Șor”; Partidul Politic „Partidul Nostru”; Partidul 

Liberal din Moldova etc.). 

 

 

 

II. ANALIZA DATELOR 

 



4 

Buletinul informativ „Mesager” 

 

31 august 2020 

 

Analiza cantitativă 

Ediția din 31 august 2020 a principalului buletin de știri „Mesager” al postului public de televiziune 

Moldova 1 a cuprins 20 de știri, cu excepția celor de la rubrica Sport (4 știri) și Meteo. Toate știrile au 

fost informative, nici una dintre ele nu a implicat elemente de conflict, care ar fi cerut asigurarea 

dreptului la replică pentru cel vizat și/sau acuzat. 4 dintre cele 20 de știri au fost incluse la rubrica 

„Știri pe scurt”. 8 dintre cele 20 de știri au abordat – fie direct, fie indirect – tematica pandemiei de 

Covid-19, iar 5 din numărul total au fost despre sau au vizat municipiul Chișinău. 

 

În 9 știri din totalul celor 20 au figurat surse citate direct, iar în alte 8 știri sursele au fost doar citate 

indirect sau menționate, în timp ce 3 știri au fost elaborate în baza intervențiilor directe ale 

jurnalistului sau jurnalistei (live) în care aceștia au prezentat informația făcând trimitere la anumite 

surse, date și/sau declarații. Astfel, o știre a avut o sursă directă, 2 știri – 2 surse directe, 2 știri – 4 

surse, 2 știri – 6 surse, 2 știri – 7 surse directe și o știre – 9 surse.  

 

 
 

Viceprimara municipiului Chișinău, Angela Cutasevici, a fost citată direct în 2 știri, beneficiind de un 

timp de emisie total de 48 de secunde. Celelalte surse (reprezentanți ai autorităților sau politicieni) au 

fost citate direct în câte o știre: Andrei Năstase, (Partidul Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”, 

PPPDA) – 13 secunde; Dorin Chirtoacă (Partidul Liberal din Moldova, PL) – 16 secunde; Valeriu 

Munteanu (Uniunea Salvați Basarabia, USB) – 20 de secunde; Monica Babuc (Partidul Democrat din 

Moldova, PDM) – 10 secunde; Peter Michalko, ambasadorul Uniunii Europene (UE) în Republica 

Moldova – 33 de secunde; Oleg Țulea, ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene (MAEIE) – 

29 de secunde; Igor Șarov, ministrul Educației, Culturii și Cercetării – 23 de secunde. Președintele 

Igor Dodon și președinta Parlamentului, Zinaida Greceanîi, au fost subiectul unei știri în care au 

felicitat cetățenii Republicii Moldova cu ocazia sărbătorii „Limba Noastră”. La fel și lidera Partidului 

Acțiune și Solidaritate (PAS), Maia Sandu, a fost subiectul unei știri cu aceeași tematică. Toți trei au 

fost citați indirect, în baza declarațiilor publicate de aceștia pe Facebook. 

8

2
1

2

2

2

1

Numărul de surse citate direct în știri

Fără surse citate direct

2 surse

1 sursă

4 surse

6 surse

7 surse

9 surse

http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-31-august-2020


5 

 

Analiza calitativă 

Covid-19 a fost principalul subiect al majorității știrilor din cadrul „Mesager”-ului din 31 august 2020. 

Totodată, 3 știri au avut drept tematică sărbătoarea „Limba Noastră”. Moldova 1 a inclus diverse surse 

în știri, oferindu-le un spațiu egal de emisie. În cazul știrilor din cadrul acestui buletinul informativ nu 

au fost identificate abateri deontologice și/sau tehnici de manipulare.  

 

1 septembrie 2020 

 

Analiza cantitativă 

„Mesager”-ul din 1 septembrie 2020 a inclus 20 de știri, dintre care 16 la rubrica Știri principale, iar 4 

la rubrica Știri pe scurt. Cele mai multe știri au avut drept tematică directă sau indirectă Covid-19 (5 

știri). Președintele Igor Dodon și primarul municipiului Chișinău, Ion Ceban, au fost protagoniști a 2 

știri, în timp ce prim-ministrul Ion Chicu, președinta Parlamentului, Zinaida Greceanîi, și ministrul 

Educației, Culturii și Cercetării, Igor Șarov, au fost vizați în câte o șire fiecare. În ceea ce privește 

politicienii, Andrei Năstase (PPPDA), Tudor Deliu (Partidul Liberal Democrat din Moldova, PLDM) 

și Renato Usatîi (Partidul Politic „Partidul Nostru”, PN) au fost surse și protagoniști ai unei singure 

știri despre depunerea documentelor la Comisia Electorală Centrală (CEC) pentru înregistrarea 

grupurilor de inițiativă care vor colecta semnăturile pentru susținerea candidaților la funcția de 

președinte al Republicii Moldova.  

 

Puțin mai mult de jumătate din știri – 11 – nu au avut surse citate direct (4 dintre acestea, incluse la 

rubrica Știri pe scurt), iar în două dintre ele reporterii au intervenit direct.  

 

 
 

În ceea ce privește spațiul de emisie dedicat citării directe, atunci Igor Dodon a avut două intervenții în 

două știri diferite, cu un timp total de emisie de 37 de secunde, ministrul Igor Șarov a fost citat direct 

într-o știre, cu o declarație de 36 secunde, iar liderul PPPDA, Andrei Năstase, într-o altă știre, cu o 

intervenție de 24 de secunde. 

11

2

1

1

2

1

1
1

Numărul de surse citate direct în știri

Fără surse citate direct

1 sursă

2 surse

3 surse

4 surse

5 surse

6 surse

10 surse

http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-1-septembrie-2020


6 

 

 
 

Analiza calitativă 

Moldova 1 i-a pus într-o lumină pozitivă pe președintele Igor Dodon și primarul municipiului 

Chișinău, Ion Ceban, în știrile în care cei doi au fost protagoniști. Favorizarea s-a putut observa în 

special după modul în care au fost construite aceste știri, contextul în care au fost prezentați și mai ales 

după selecția declarațiilor difuzate direct. De exemplu, Moldova 1 a început una din știri cu faptul că 

„19 școli nu și-au deschis astăzi ușile pentru elevi”, desfășurându-și procesul educațional de la 

distanță. Ulterior, jurnaliștii au schimbat ușor subiectul anunțat în intro și au transmis mesajul de 

felicitare al președintelui Igor Dodon cu prilejul debutului noului an școlar. El a specificat că, „în 

prezent, fiecare membru al societății, care are copil de școală, a înțeles într-o măsură mai mare decât 

la începutul pandemiei rolul și importanța profesiei de pedagog”. Ulterior se vorbește și despre 

mesajul premierului Ion Chicu, care a dat asigurări că autoritățile vor oferi condițiile corespunzătoare 

„pentru protejarea sănătății copiilor și tinerilor Moldovei”. Apoi, autorii știrii au revenit la subiectul 

primar – cele 19 școli care nu și-au început activitatea – și declarația ministrului Igor Șarov, care a 

menționat despre instituțiile care s-au deschis și cele care nu și-au început procesul de învățământ. 

Știrea se încheie, din nou, cu un citat direct din felicitarea președintelui Igor Dodon, potrivit căruia 

„țara noastră are viitor”. 

 

Într-o altă știre, Moldova 1 a menționat despre faptul că în perioada 1-11 septembrie 2020 pot fi 

depuse documentele pentru înregistrarea, la CEC, a grupurilor de inițiativă care vor colecta 

semnăturile pentru susținerea candidaților la funcția de președinte al Republicii Moldova. Au fost 

citați direct primii 3 candidații care au depus dosarele: Tudor Deliu (PLDM), Renato Usatîi (PN) și 

Andrei Năstase (PPPDA). Totodată, în continuarea știrii, jurnaliștii de la Moldova 1 au menționat că 

„între timp, șeful statului Igor Dodon a îndemnat candidații care luptă pentru fotoliul de președinte să 

dea dovadă de corectitudine în această campanie electorală”, citându-l cu o declarație directă în 

context. Intervenția șefului statului a fost irelevantă în acest caz și a avut doar menirea să-l pună pe 

președinte într-o lumină pozitivă.  

 

În cazul știrii despre „Sute de mii de lei pentru un loc în cimitir. 6 persoane, administratori și angajați 

ai cimitirului Sf. Lazăr din Capitală, au fost reținute pentru că ar fi luat mită pentru a vinde sau a 

rezerva locuri de veci”, jurnaliștii de la Moldova 1 au menționat despre faptul că „la cele întâmplate a 

reacționat și edilul Capitalei, Ion Ceban, care a precizat că se va lupta cu corupția în oraș și a 

îndemnat oamenii să-l informeze despre acte de corupție la funcționarii publici... El consideră că toți 

trebuie să fie egali în fața legii” (tehnica de manipulare a Salvatorului național). Și în acest caz, 

37

11

24 23
21

36

0

10

20

30

40

Igor Dodon (2) Ion Ceban Andrei Năstase Renato Usatîi Tudor Deliu Igor Șarov

Declarații directe, în secunde



7 

mențiunea a avut menirea să-l prezinte pe Ion Ceban într-o lumină pozitivă. Totodată, în cadrul acestei 

știri, Moldova 1 a inclus imagini video cu scene în timp ce cineva ia mită, dar nu a indicat sursa 

imaginilor video preluate.  

 

2 septembrie 2020 

 

Analiza cantitativă 

Ediția din 2 septembrie 2020 a „Mesager”-ului a inclus 23 de știri, dintre care 5 au fost trecute la 

rubrica Știri pe scurt. Cinci din numărul total de știri au avut drept tematică Covid-19 (direct sau 

indirect), majoritatea acestora fiind incluse la rubrica Principalele știri. Printre alte subiecte ale știrilor 

s-au mai numărat: grădinițele din Capitală vor activa conform unui program extins; în ajunul zilei 

Armatei Naționale, mai mulți militari au donat sânge; un gimnaziu din satul Aluatu, raionul Taraclia, a 

beneficiat de un set de tehnică computerizată din partea României; încă 5 pretendenți la fotoliul de 

președinte al Republicii Moldova au depus actele la CEC pentru înregistrarea grupurilor de inițiativă 

pentru colectarea semnăturilor; cererea depusă la Procuratura Generală (PG) de către deputatul 

socialist Oleg Lipski privind investigarea unei companii afiliate liderului Partidului Politic Șor, Ilan 

Șor, care, potrivit parlamentarului, ar fi sponsorizat campania electorală pentru alegerile prezidențiale 

din 2016 a Maiei Sandu; solicitarea deputatei PAS, Galina Sajin, către Autoritatea Națională de 

Integritate (ANI) privind presupusele vacanțe de lux ale președintelui Igor Dodon; acuzațiile 

deputatului PPPDA Iurie Reniță privind numirea a 3 noi ambasadori și altele.  

 

Reprezentanții autorităților centrale și/sau locale au fost cel mai des citați drept surse (7). Printre 

aceștia se numără Alexandru Pânzari, ministrul Apărării; Marina Golovaci, secretară de stat la 

Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale; Alexandru Holostenco, secretar de stat la MAEIE; 

Boris Gîlcă, șef de direcție la Primăria Chișinău; Angela Cutasevici, viceprimară a municipiului 

Chișinău. Președintele Igor Dodon și premierul Ion Chicu au fost menționați fiecare în câte o șire. În 

ceea ce privește politicienii, Maia Sandu (PAS) a fost vizată în două știri, pe când Andrian Candu 

(Pro-Moldova), Dorin Chirtoacă (Blocul electoral „Unirea”), Octavian Țîcu (Partidul Unității 

Naționale, PUN), Galina Sajin (PAS), Oleg Lipski (PSRM), Igor Grosu (PAS), Renato Usatîi (PN), 

Ilan Șor (Partidul Politic Șor) au fost vizați în câte o știre (menționați, citați direct sau indirect).  

 

12 știri nu au inclus surse citate direct, 4 știri au avut câte 1 sursă citată direct, 4 știri - câte 2 surse, 3 

știri – 4 surse, iar o știre a avut 5 surse citate direct.  

 

Cu referire la timpul de emisie al declarațiilor, reprezentanții Primăriei municipiului Chişinău au 

beneficiat de cel mai mult spațiu: viceprimara Angela Cutasevici – 40 de secunde; Boris Gîlcă, șef 

adjunct al Direcției Sănătate din cadrul Primăriei Chișinău – 40 de secunde. În ceea ce privește 

politicieni, atunci Iurie Reniță (PPPDA) a intervenit direct timp de 40 de secunde, Igor Grosu (PAS) – 

33 de secunde și Igor Vremea (PDM) - 30 de secunde.  

 

http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-2-septembrie-2020


8 

 
 

Analiza calitativă 

2 din cele 23 de știri difuzate de Moldova 1 în „Mesager”-ul din 2 septembrie 2020 au avut un caracter 

conflictual. Una dintre ele a fost despre plângerea deputatului socialist Oleg Lipski la PG, în care 

acesta solicită să fie investigată activitatea unei companii care ar fi afiliată liderului Partidului Politic 

Șor, Ilan Șor. Potrivit lui Lipski, firma ar fi sponsorizat campania electorală pentru alegerile 

prezidențiale din 2016 a Maiei Sandu. Reporterii Moldova 1 au asigurat dreptul la replică persoanei 

vizate prin citarea directă a reprezentantului PAS, Igor Grosu.  

 

O altă știre conflictuală a fost cea despre solicitarea deputatei PAS Galina Sajin, care a cerut ANI să 

vină cu un răspuns „privind presupusele vacanțe de lux ale președintelui Igor Dodon”. Și în acest caz, 

jurnaliștii de la Moldova 1 i-au oferit dreptul la replică lui Igor Dodon prin citarea declarațiilor 

purtătoarei sale de cuvânt, Carmena Sterpul. 

 

În același timp, Moldova 1 a difuzat o știre în care a menționat despre faptul că Ministerul de Interne 

de la Moscova a încheiat urmărirea penală în „dosarul Landromat”, în care sunt vizați fostul lider 

democrat Vlad Plahotniuc, președintele PN, Renato Usatîi, și omul de afaceri Veaceslav Platon. 

Potrivit comunicatului emis de instituție, Plahotniuc și Platon ar fi pus la cale planul și l-ar fi realizat 

cu ajutorul primarului de Bălți, Renato Usatîi. Dat fiind acuzațiile grave care au fost aduse celor trei de 

către Ministerul de Interne al Federației Ruse, Moldova 1 avea misiunea să le asigure dreptul la 

replică, ceea ce nu s-a întâmplat (lipsa dreptului la replică).  

 

3 septembrie 2020 

 

Analiza cantitativă 
În „Mesager”-ul din 3 septembrie 2020 au fost difuzate în total 21 de știri. Primele 3 dintre acestea au 

fost la subiectul pandemiei de Covid-19, iar 4 materiale s-au regăsit la rubrica Știri pe scurt.  

 

Postul public de televiziune a făcut cel mai des trimitere la autorități centrale sau locale drept surse ale 

știrilor. În 9 din 21 de materiale a fost menționată, citată direct sau indirect cel puțin o un funcționar 

sau demnitar. Președintele Igor Dodon a fost citat și/sau menționat în 3 știri, la fel și premierul Ion 

Chicu. Printre alți funcționari și demnitari menționați și/sau citați direct în știri s-au numărat miniștrii 

Alexandru Pînzari, Oleg Țulea, Igor Șarov și viceprimarul municipiului Chișinău, Ilie Ceban.  

 

În ceea ce privește spațiul oferit declarațiilor, atunci premierul Ion Chicu a beneficiat de 2 intervenții 

directe cu un total de emisie de 41 de secunde; președintele Igor Dodon - o intervenție directă cu un 

40 40 40

33
30

21
24 24

20

0

10

20

30

40

50

Angela
Cutasevici

Boris Gîlcă Iurie Reniță Igor Grosu Igor Vremea Maia Sandu Andrian
Candu

Octavian 
Țîcu

Dorin
Chirtoacă

Declarații directe, în secunde

http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-3-septembrie-2020


9 

total de emisie de 20 de secunde; ministrul Alexandru Pînzari – o intervenție directă de 18 secunde; 

ambasadorul cu misiuni speciale Andrei Popov – o intervenție directă de 45 de secunde; viceprimarul 

municipiului Chișinău, Ilie Ceban – o intervenție directă de 41 de secunde. La fel, procurorul general 

Alexandr Stoianoglo a fost subiect al unei știri în care a fost citat direct cu o declarație de 40 de 

secunde.  

 

Cu referire la politicieni, Andrei Năstase (PPPDA) fost prezent cu o intervenție directă de 38 de 

secunde; Igor Grosu (PAS) – 18 secunde; Ghenadie Verdeș (Pro-Moldova) – 19 secunde; Dumitru 

Marian (PAS) – 9 secunde. 

 
 

 

12 din cele 21 știri totale (inclusiv cele 4 rubrica Știri pe scurt) – nu au avut surse citate direct; 3 dintre 

ele au avut 1 sursă; alte 3 – câte 2 surse; 2 știri – 3 surse, iar câte o știre – 4 surse și, respectiv, 6 surse 

citate direct.  

 

 
 

Analiza calitativă 

În „Mesager”-ul din 3 septembrie 2020, autoritățile centrale și/sau locale au fost favorizate atât prin 

timpul dedicat citărilor directe, cât și prin numărul mare de știri în care acestea au fost menționate 

și/sau citate. Unii funcționari au fost puși într-o lumină pozitivă prin formulările utilizate sau detaliile 

de context oferite de jurnaliști. De exemplu, în cazul știrii plasate la rubrica Știri pe scurt despre 

„659.000 de beneficiari de pensii și alocații sociale vor primi în octombrie un suport financiar unic de 

20

41

18

45

41 40
38

18 19

9

0

13

25

38

50

Igor Dodon Ion Chicu Alexandru
Pînzari

Andrei Popov Ilie Ceban Alexandr
Stoianoglo

Andrei
Năstase

Igor Grosu Ghenadie 
Verdeș

Dumitru
Marian

Declarații directe, în secunde

12

3

3

2
1 1

Numărul de surse citate direct în știri

Fără surse citate direct

1 sursă

2 surse

3 surse

4 surse

6 surse



10 

900 de lei. Guvernul a majorat cu 200 de lei ajutorul, care inițial se propune a fi de 700 lei... 

Premierul Ion Chicu a declarat că decizia a fost luată în urma aplicării coeficientului de indexare a 

pensiilor și prestațiilor sociale cu 1,07% de la 1 octombrie”, jurnaliștii au accentuat că „norma legală 

a fost propusă de președintele Igor Dodon și va fi implementată din data de 1 octombrie. Șeful statului 

a declarat anterior că acest ajutor trebuie să fie oferit de 2 ori pe an”, iar cu declarație directă fiind 

inclus premierului Ion Chicu. Astfel, referință în adresa lui Igor Dodon o putem considera irelevantă în 

acest context, din moment ce Guvernul a fost menționat drept cel care o operat/făcut această majorare 

și a fost inclus premierul Ion Chicu cu declarație. Menționarea președintelui Igor Dodon nu a avut 

decât scopul de a-l scoate pe acesta în evidență și a-l pune într-o lumină pozitivă. 

 

Totodată, 5 din totalul celor 21 de știri au fost conflictuale. Prima ține de anunțul procurorului general 

Alexandr Stoianoglo privind finalizarea urmăririi penale în cazul implicării unei bănci comerciale în 

frauda bancară și devalizarea sistemului bancar, în care beneficiarul final ar fi omul de afaceri Vlad 

Plahotniuc. Alta este despre acuzațiile liderului PPPDA, Andrei Năstase, precum că mai mulți 

consilieri locali PAS și Pro-Moldova din satele Ciutești și Vulcănești ar fi contribuit la închiderea a 

două gimnazii. A treia vizează acuzația socialistului Alexandr Nesterovschi la adresa deputatului Pro-

Moldova Gheorghe Brașovschi privind declarația de avere a acestuia. Potrivit primului, documentul ar 

conține mai multe omisiuni și neconcordanțe. A patra știre informează despre un flashmob organizat 

de tinerii PAS, care i-au transmis „colaci de nuntă premierului Ion Chicu”, iar a cincea transmite 

intenția lui Andrei Popov, ambasador cu misiuni speciale, de a-l acționa în judecată pe deputatul 

PPPDA Iurie Reniță pentru calomnie și minciună. În primele 4 știri, Moldova 1 a asigurat dreptul la 

replică celor vizați, dar nu și în cazul ultimei, Iurie Reniță fiind vizat și acuzat de principala sursă a 

știrii (lipsa dreptului la replică).  

 

4 septembrie 2020 

 

Analiza cantitativă 
„Mesager”-ul din 4 septembrie 2020 a fost constituit din 20 de știri (în afara celor sportive – 3 știri), 

dintre care 4 la rubrica Știri pe scurt. 6 știri – direct sau indirect – au avut drept tematică pandemia de 

Covid-19. Printre alte teme s-au numărat noile numiri din sistemul judecătoresc, refuzul CEC de a 

include partidul politic PACE în lista formațiunilor cu drept de a susține candidați la alegerile 

prezidențiale, recolta înjumătățită de floarea soarelui în acest an, reținerea la frontiera moldo-română a 

moldovenilor cu contrabandă de țigări, lucrări de reparație pe strada Albișoara, un rezumat al emisiunii 

„Președintele răspunde” și altele. 

 

Cinci din cele 20 de știri l-au avut drept protagonist și/sau sursă pe președintele Igor Dodon. Printre 

alți demnitari și funcționari care au fost cel mai des menționați și/sau citați direct în știri au fost: 

Marina Golovaci, secretară de stat în cadrul Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale; miniștrii 

Igor Șarov și Pavel Voicu; șeful Direcției politici de producție din cadrul Ministerului Agriculturii, 

Dezvoltării Regionale și Mediului (MADRM), Vasile Șarban. În ceea ce privește politicienii, atunci 

Andrei Năstase (PPPDA) și Sergiu Litvinenco (PAS) au fost protagoniștii unei știri, iar Gheorghe 

Cavcaliuc (PACE) a fost vizat într-o altă știre.  

 

Președintele Igor Dodon a fost inclus cu 3 declarații directe în 2 știri, care au avut un total de 114 

secunde, fiind urmat de secretara de stat Marina Golovaci, cu 2 intervenții de 73 secunde; ministrul 

http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-4-septembrie-2020


11 

Pavel Voicu – cu o intervenție de 31 de secunde; ministrul Igor Șarov cu o intervenție de 25 de 

secunde și șeful Vasile Șarban, cu 2 intervenții și un total de 50 de secunde.  

 

Dintre politicieni, în știri a fost citat Andrei Năstase (PPPDA) cu o declarație directă de 42 de secunde, 

iar la capitolul experți, Viorel Chistruga a intervenit direct de 2 ori, cu un timp total de emisie de 60 de 

secunde.  

 

 
 

 

10 din cele 20 știri totale au avut surse citate direct: 4 dintre acestea – o singură sursă; două – 2 surse; 

o știre – 3 surse; o știre – 4 surse; două știri – 5 surse. 10 știri din total celor principale(inclusiv 4 de la 

rubrica Știri pe scurt) nu au avut nici o sursă citată direct.  

 

 
 

Analiza calitativă 

În „Mesager”-ul din 4 septembrie 2020, Moldova 1 l-a favorizat pe președintele Igor Dodon, atât prin 

numărul de știri în care acesta a fost citat, cât și prin timpul de emisie de care a beneficiat, implicit prin 

modul în care jurnaliștii au reflectat știrile în care acesta a fost vizat. În acest sens, Moldova 1 l-a pus 

114

73

25
31

50
42

60

0

30

60

90

120

Igor Dodon (3) Marina Golovaci
(2)

Igor Șarov Pavel Voicu Vasile Șarban (2) Andrei Năstase Viorel Chivriga (2)

Declarații directe, în secunde

10

3

2

2

1

2

Numărul de surse citate direct în știri

Fără surse citate direct

1 sursă

2 surse

3 surse

4 surse

5 surse



12 

pe președintele Igor Dodon într-o lumină pozitivă, iar în unele știri el a fost citat direct chiar dacă 

declarațiile/opiniile sale nu erau relevante subiectului/nu aduceau plusvaloare informației.  

 

Spre exemplu, în știrea cu titlul „Angajații din sistemul medical luptă deja de șase luni cu Covid-19”, 

jurnaliștii au început subiectul prin menționarea provocărilor cu care se confruntă sistemul medical și 

angajații acestuia odată cu debutul pandemiei, ca mai apoi să scoată în evidență faptul că „pentru a 

sprijini angajații medicali, dar și tinerii specialiști, Guvernul a dispus majorarea, în trei etape, a 

salariilor cadrelor medicale. (…) Proiectul de modificare a regulamentului privind salarizarea 

angajaților din instituțiile medico-sanitare publice a fost propus de președintele Igor Dodon. (…) 

Inițiativa de majorare a salariilor lucrătorilor medicali este o recunoștință a muncii depuse de medicii 

moldoveni”. Ulterior, autorii știrii au citat direct 3 medici care salută inițiativa de majorare a salariilor 

și au completat cu opinia primarului din satul Congaz pe marginea acestui subiect. În context, 

reporterul a menționat repetat despre faptul că, „din 30 septembrie, salariile angajaților din sistemul 

de sănătate a fost majorat cu 30 la sută. Potrivit președintelui țării, Igor Dodon, decizia de dublare a 

salariilor în domeniul medical a fost aprobată prin lege și prevede 3 etape…” și l-a citat direct pe 

șeful statului. Știrea s-a finalizat cu mențiunea jurnalistului: „Șeful statului, Igor Dodon, își propune 

să vină cu o inițiativă similară și în domeniul educațional. Propunerea prezidențială prevede dublarea 

salariilor tuturor angajaților din sistemul Educației. Președintele țării susține că majorarea de două 

ori a salariilor va stopa exodul angajaților din acest sector”. 

 

O altă știre vorbește despre o eventuală anulare a indemnizației de 16.000 de lei destinată personalului 

infectat cu Covid-19 la locul de muncă. În material, autorii accentuează că inițiativa nu va fi votată în 

Parlament de fracțiunea PSRM, pentru că „asigurări în acest sens au fost date astăzi de președintele 

Igor Dodon. (…) Reacția vine după ce fosta ministră a Sănătății, Ala Nemerenco, a scris pe pagina sa 

de Facebook că pachetul de legi adoptate ieri de Guvern (…) ar prevede și anularea acestei 

indemnizații”. Și în acest caz, prin modul în care a fost elaborată știrea, Igor Dodon a fost pus într-o 

lumină pozitivă, drept singura autoritate care poate rezolva orice problemă sau provocare (tehnica de 

manipulare a Salvatorului național).  

 

A treia știre în care președintele Igor Dodon a fost favorizat, inclusă la rubrica Știri pe scurt, vizează 

„o nouă rundă de negocieri privind încheierea unui acord de creditare cu Federația Rusă”, care a 

avut loc în săptămâna anterioară monitorizării, iar „șeful statului, Igor Dodon, a declarat în cadrul 

emisiunii «Președintele răspunde» că au fost abordate deja câteva articole din respectivul document. 

Igor Dodon s-a arătat convins că negocierile se vor încheia în octombrie și că, în scurt timp, țara 

noastră va putea beneficia de cele 200 de milioane de euro. Moldova are nevoie de creditul rusesc 

pentru a intra în noul an cu rezerve financiare, a mai spus șeful statului”.  

 

Moldova 1 a difuzat și o știre în care a făcut un rezumat al emisiunii „Președintele răspunde”, 

publicată săptămânal pe rețelele de socializare ale șefului statului. În material, autorul s-a focusat pe 

opinia lui Igor Dodon, potrivit căreia „actualul Parlament nu corespunde rezultatelor alegerilor din 

2019 și trebuie dizolvat. Declarația a fost făcută de președintele Igor Dodon în cadrul emisiunii 

tradiționale «Președintele răspunde»”. Știrea s-a bazat în exclusivitate pe declarația directă a lui Igor 

Dodon, preluată din emisiunea sus-amintită, și care a constituit peste jumătate din timpul de emisie al 

întregii știri. Moldova 1 l-a favorizat pe șeful statului prin includerea unor declarații directe irelevante 

și care denotă tendențiozitate, de exemplu: „Noi cum am promis, socialiștii, nu am primit niciun 

transfug. Nu am primit niciun deputat din alte fracțiuni să treacă la noi”.  



13 

 

5 septembrie 2020 

 

Analiza cantitativă 

„Mesager”-ul din 5 septembrie 2020 a fost constituit din 20 de știri, dintre care 6 au abordat, direct sau 

indirect, pandemia de Covid-19. Printre alte subiecte se numără graficul de lucru și activitate al 

instituțiilor de educație timpurie; alegerile locale ce urmează a fi organizate în localitățile Târnova, 

Dondușeni și Nucăreni, Telenești; despre iurtele kârgâze construite în Republica Moldova; lucrările 

din parcul „La Izvor” din Capitală; despre faptul că Partidul Comuniștilor din Republica Moldova 

(PCRM) nu va avea un candidat la alegerile prezidențiale; candidatura fostului vicepremier Constantin 

Oboroc la alegerile prezidențiale, dar și o știre în care „mama șefului statului, Galina Dodon, a 

povestit pentru prima dată despre accidentul rutier din septembrie 2018, cu implicarea a două mașini 

prezidențiale”.  

 

În cazul acestei ediții a buletinului informativ, Moldova 1 a citat direct diverse surse, cel mai des fiind 

vorba de cetățeni de rând, experți, primari, polițiști, specialiști IT, operatori ai serviciului 112, 

politicieni, etc. Doar în două știri Moldova 1 a citat direct reprezentanți ai autorităților centrale și/sau 

locale. Astfel, în ceea ce privește spațiul de emisie acordat declarațiilor directe, atunci Vitalie Tarlev, 

secretar de stat în cadrul Ministerului Economiei și Infrastructurii (MEI) a fost citat cu o intervenție de 

35 de secunde, iar primarul municipiului Chișinău, Ion Ceban, cu o declarație de 25 de secunde. Din 

politicieni, Elena Bodnarenco (PCRM) a intervenit direct cu o declarație de 24 de secunde, iar 

potențialul candidat independent pentru alegerile prezidențiale Constantin Oboroc a avut o intervenție 

de 34 de secunde. 

 

 
 

11 știri nu au avut surse citate direct, 4 știri au avut câte o sursă citată direct, 2 știri – câte 2 surse, 2 

știri – câte 3 surse și o știre – 7 surse citate direct.  

 

35

25

34

24

0

9

18

27

36

45

Vitalie Tarlev Ion Ceban Constantin Oboroc Elena Bodnarenco

Declarații directe, în secunde

http://www.trm.md/ro/mesager/mesager-din-5-septembrie-2020


14 

 
 

 

Analiza calitativă 

Moldova 1 a difuzat o știre tendențioasă, ce poate fi calificată drept PR politic în favoarea 

președintelui Igor Dodon. Mai exact, jurnaliștii postului public au transmis secvențe din cadrul unui 

film publicat de președintele Igor Dodon (fără a indica sursa imaginilor video), în care „...mama 

șefului statului, Galina Dodon, a povestit pentru prima dată despre accidentul rutier din septembrie 

2018, cu implicarea a două mașini prezidențiale. În acea zi, șeful statului, împreună cu mama și unul 

dintre fiii săi, se întorceau de la o mănăstire. Dezvăluirile au fost făcute în cadrul unui film publicat 

de Igor Dodon la sfârșitul primului mandat de președinte al Republicii Moldova”. Prin această știre, 

Moldova 1 a dat dovadă de tendențiozitate și lipsă de echidistanță, pentru că informația nu este nici de 

actualitate, nici de interes public, îl promovează și îl pune într-o lumină pozitivă pe Igor Dodon. 

Totodată, Moldova 1 a făcut apel la emoții (mai ales prin includerea declarațiilor directe ale Galinei 

Dodon în care aceasta plânge și își amintește cu teamă despre accidentul în cauză), ceea ce este contrar 

rigorilor deontologice ale unei știri corecte și neutre, care trebuie să conțină doar fapte (nu opinii), fără 

a face apel la factorul emoțional al consumatorului de știri.  

 

6 septembrie 2020 

 

Analiza cantitativă 
Ediția din 6 septembrie 2020 a „Mesager”-ului a inclus 14 știri. 3 dintre ele au avut drept tematică 

pandemia de Covid-19. Printre alte subiecte se numără seceta care „continuă să facă ravagii în 

întreaga țară”; alocațiile sociale anunțate de Guvern pentru pensionari; inaugurarea oficială a unui 

sens giratoriu în satul Oxentea, raionul Dubăsari, la care a participat și președintele Igor Dodon; o 

nouă ediție a Sărbătorii Fagului, organizată în satul Rădenii Vechi, raionul Ungheni; lucrările de 

reparații în mai multe grădinițe; un nou proiect de securizare a traficului din Capitală; etc. 

 

Cele mai des citate surse direct au fost reprezentanții autorităților locale (atât de nivel ul unu, cât și de 

nivelul doi): primarul de Rădeni (Ungheni), Oleg Casian – o intervenție de 28 de secunde; președintele 

raionului Dubăsari, Grigore Filipov – o intervenție de 20 de secunde; primarul satului Oxentea, 

11

4

2

2
1

Numărul de surse citate direct în știri

Fără surse citate direct

1 sursă

2 surse

3 surse

7 surse

http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-6-septembrie-2020


15 

Valeriu Rusu – două intervenții cu un total de 40 de secunde; primarul satului Congaz, Mihai Esir – o 

intervenție de 22 de secunde; vicepreședinta raionului Ungheni, Tatiana Lazăr – o intervenție de 15 

secunde și viceprimarul municipiului Chișinău, Victor Chironda – o intervenție de 23 de secunde. 

Președintele Igor Dodon a fost vizat într-o știre în care a fost citat direct cu o declarație de 20 de 

secunde. Totodată, au fost citați direct cetățeni de rând, ecologiști, meșteri populari, antreprenori, 

fermieri, etc.  

 

 
 

În ceea ce privește numărul surselor citate direct, atunci 7 știri au fost fără astfel de surse; o știre - cu o 

sursă directă; o știre – 2 surse; o știre – 4 surse; 2 știri – 6 surse; o știre – 8 surse și o știre – 9 surse 

citate direct.  

 

 
 

Analiza calitativă 

Tematica Covid-19 a fost mai puțin prezentă în „Mesager”-ul din 6 septembrie 2020. Doar 3 știri din 

totalul celor 14 au vizat acest subiect, fiind amplasate în debutul buletinului informativ. Totodată, 

autoritățile locale au fost citate preponderent drept surse, cu intervenții în 5 materiale.  

 

În ceea ce privește aspectul deontologic al conținutului, atunci 2 din cele 14 știri au prezentat 

informația într-un mod tendențios și selectiv, și/sau l-au favorizat și l-au prezentat într-o lumină 

pozitivă pe președintele Igor Dodon sau PSRM.  

 

Bunăoară, în una din știri, Moldova 1 a titrat că „pensionarii și beneficiarii de alocații sociale, în 

special cei cu venituri lunare de până la 3.000 de lei, vor beneficia, în termeni reali, de una dintre cele 

28

20

40

15

22 23
20

0

10

20

30

40

50

Oleg Casian Grigore Filipov Valeriu Rusu Tatiana Lazăr Mihai Esir Victor Chironda Igor Dodon

Declarații directe, în secunde

7

1
1

1

2

1
1

Numărul de surse citate direct în știri

Fără surse citate direct
1 sursă
2 surse
4 surse
6 surse
8 surse
9 surse



16 

mai mari indexări cumulative de pensie anuală, de aproximativ 8.1%”, accentuând faptul că „anunțul 

a fost făcut de președintele fracțiunii PSRM, Corneliu Furculiță, într-o postare pe Facebook”. 

Ulterior, jurnaliștii de la Moldova 1 au menționat că „majorarea făcută de Guvern, de la 700 de lei la 

900 de lei, înseamnă un echivalent al indexării pensiei cu 3,3 la sută dacă luăm în calcul și 1,07 la 

sută cu cât se indexează de la 1 octombrie. Amintim că, în premieră, în acest an, indexarea pensiilor 

se produce de două ori pe an. La 1 aprilie a fost de 4,8%, iar cu cele 3,3% înseamnă o indexare 

efectivă de peste 8 la sută”. În primul rând, în contextul acestui subiect, Moldova 1 nu trebuia să 

sugereze (sugestia) că această inițiativă aparține unui deputat anume (Corneliu Furculiță) prin citarea 

declarației acestuia de pe Facebook. În al doilea rând, Moldova 1 a pus într-o lumină pozitivă 

Guvernul. Pentru asigurarea echilibrului, jurnaliștii aveau misiunea să consulte opinia separată a unui 

expert independent (analist economic), care să explice această inițiativă. 

 

Într-o altă știre („Noi investiții în infrastructura rutieră din țară”), Moldova 1 a reflectat evenimentul 

oficial de inaugurare a unui sens giratoriu de la intrarea din localitatea Oxentea, raionul Dubăsari. 

Potrivit informației, proiectul a fost realizat în cadrul programului „Drumuri bune pentru Moldova”. 

Modalitatea în care a fost construită știrea și felul în care au fost citate sursele demonstrează faptul că 

Moldova 1 l-a favorizat și l-a pus într-o lumină pozitivă pe președintele Igor Dodon. De exemplu, 

primarul de la Oxentea, Valeriu Rusu, a fost inclus cu o declarație directă afirmând că acest proiect a 

fost posibil de implementat pentru că s-a „adresat cu un demers către președintelui țării, pentru a ne 

susține și a face acest sens giratoriu... Suntem foarte bucuroși că s-a rezolvat această problemă 

enormă”, idee preluată și de jurnaliști, care au accentuat repetat că „...proiectul a costat peste 220.000 

de lei și a fost realizat cu sprijinul președintelui țării, Igor Dodon. Prezent la inaugurare, șeful 

statului a menționat că, deși trăim într-un an dificil, totuși oamenii muncitori și gospodari izbutesc să 

facă și lucruri frumoase”, afirmație completată cu un citat direct al șefului statului.  

 

CONCLUZII 

 

În perioada 31 august – 6 septembrie 2020, televiziunea publică Moldova 1 a reflectat în mare parte 

neutru informația în buletinele informative principale ale zilei. Pe parcursul monitorizării au fost 

identificate, totuși, câteva abateri deontologice care se referă în special la lipsa echidistanței și/sau 

plasarea în lumină pozitivă a unor demnitari (ex. Igor Dodon) – atât prin acordarea spațiului mai mare 

de emisie pentru intervenții directe, prin frecvența aparițiilor acestora în știrile difuzate, cât și prin 

modalitatea în care protagoniștii au fost prezentați în știri.  

 

Sub aspect cantitativ, cea mai des abordată tematică a știrilor televiziunii publice a fost pandemia de 

Covid-19. Fiecare ediție a „Mesager”-ului a debutat cu știri ce au vizat direct sau indirect acest subiect 

(de la 3 până la 8 știri per ediție). Acestea au constituit 27% din volumul total de știri al fiecărui 

buletin informativ, ceea ce înseamnă că fiecare a 4-a știre s-a referit la pandemia de Covid-19, direct 

sau indirect. Totodată, aproape fiecare ediție a „Mesager”-ului a inclus cel puțin câte 2 știri ce au vizat 

Primăria municipiului Chișinău.  

 

Mai mult de jumătate din cele 138 de știri difuzate în perioada de monitorizare nu au avut surse citate 

direct, ci doar menționate și/sau citate indirect de către prezentatorii ori reporterii canalului TV. La 

nivel instituțional, autoritățile continuă să se numere printre entitățile cel mai des abordate drept surse, 

citate sau menționate în știri. Totuși, în comparație cu perioada de monitorizare anterioară (9 – 15 

martie 2020), frecvența citării directe sau indirecte a autorităților centrale în calitate de surse directe s-



17 

a redus. Pe de altă parte, a crescut ponderea citării directe sau indirecte a reprezentanților autorităților 

locale, în special cei din administrația municipiului Chișinău. Comparativ cu perioada anterioară de 

raportare (9 – 15 martie 2020), s-a observat o mai mare diversitate în ceea ce privește sursele citate 

direct. Persoana menționată și/sau citată – direct sau indirect – cel mai des rămâne a fi președintele 

Igor Dodon, urmat de premierul Ion Chicu, ministrul Educației, Culturii și Cercetării, Igor Șarov, și 

reprezentanții Primăriei municipiului Chișinău (ex. viceprimara Angela Cutasevici). Președintele Igor 

Dodon a fost menționat și/sau citat direct/indirect în cel puțin 16 știri, ceea ce a însemnat fiecare a 9-a 

știre.  

 

Cu referire la elementul politic din știrile Moldova 1, televiziunea publică l-a favorizat și l-a pus într-o 

lumină pozitivă pe președintele Igor Dodon (unele știri fiind chiar la limita publicității politice și a PR-

ului electoral, precum știrea din 6 septembrie 2020, despre inaugurarea oficială a unui sens giratoriu în 

satul Oxentea, raionul Dubăsari, sau cea din 5 septembrie 2020, despre declarațiile mamei șefului 

statului, Galina Dodon, la doi ani de la accidentul în care dânsa a fost implicată, alături de președinte). 

 

Sub aspect calitativ, Moldova 1 a admis câteva abateri deontologice: 

▪ Lipsa dreptului la replică.  

a. Știrea din 3 septembrie 2020, în care se menționează despre intenția lui Andrei Popov, 

ambasador cu misiuni speciale, de a-l acționa în judecată pe deputatul PPPDA Iurie Reniță 

pentru calomnie și minciună. Dat fiind faptul că este o știre conflictuală, Moldova 1 avea 

misiunea să asigure dreptul la replică parlamentarului vizat, ceea ce nu s-a întâmplat.  

b. Știrea din 2 septembrie 2020, în care se menționează despre faptul că Ministerul de Interne 

de la Moscova a încheiat urmărirea penală în „dosarul Landromat” în care sunt vizați Vlad 

Plahotniuc, Renato Usatîi și omul de afaceri Veaceslav Platon. Dat fiind acuzațiile grave 

care le-au fost aduse celor trei protagoniști de către Ministerul de Interne al Federației 

Ruse, Moldova 1 avea misiunea să le asigure dreptul la replică, ceea ce nu s-a întâmplat.  

▪ Lipsa sursei pe imaginile video preluate. În știrea din 1 septembrie 2020, despre 6 angajați ai 

cimitirului Sfântul Lazăr din Chișinău, care au fost reținuți pentru un posibil act de corupție, 

Moldova 1 a inclus imagini cu scene în timp ce cineva ia mită, dar nu a indicat sursa 

imaginilor video preluate. 

▪ Sugestia. În știrea din 6 septembrie 2020, Moldova 1 a titrat că „pensionarii și beneficiarii de 

alocații sociale, în special cei cu venituri lunare de până la 3.000 de lei, vor beneficia, în 

termeni reali, de una dintre cele mai mari indexări cumulative de pensie anuală, de 

aproximativ 8,1%”, accentuând faptul că „anunțul a fost făcut de președintele fracțiunii 

PSRM, Corneliu Furculiță, într-o postare pe Facebook”. Astfel, Moldova 1 a sugerat că 

această realizare aparține deputatului Corneliu Furculiță și PSRM ca și partid politic. 

▪ Tehnica Salvatorului național/Mesia. În majoritatea știrilor, președintele Igor Dodon a fost 

prezentat într-un context pozitiv, de cele mai multe ori creându-se impresia – mai ales prin 

formulările jurnaliștilor – că el este cel care poate rezolva orice problemă și are totul sub 

control: „...șeful statului, Igor Dodon, a îndemnat candidații care luptă pentru fotoliul de 

președinte să dea dovadă de corectitudine în această campanie electorală” (1 septembrie 

2020); „Norma legală a fost propusă de președintele Igor Dodon și va fi implementată din 

data de 1 octombrie. Șeful statului a declarat anterior că acest ajutor trebuie să fie oferit de 

două ori pe an” (3 septembrie 2020); „Pentru a sprijini angajații medicali, dar și tinerii 

specialiști, Guvernul a dispus majorarea în trei etape a salariilor cadrelor medicale. (…) 



18 

Proiectul de modificare a regulamentului privind salarizarea angajaților din instituțiile 

medico-sanitare publice a fost propus de președintele Igor Dodon. (…) Șeful statului, Igor 

Dodon, își propune să vină cu o inițiativă similară și în domeniul educațional. Propunerea 

prezidențială prevede dublarea salariilor tuturor angajaților din sistemul educației. 

Președintele țării susține că majorarea de două ori a salariilor va stopa exodul angajaților din 

acest sector” (4 septembrie 2020); Igor Dodon a dat asigurări că anularea indemnizației de 

16.000 de lei destinată personalului infectat cu Covid-19 la locul de muncă nu va fi votată în 

Parlament de fracțiunea PSRM (4 septembrie 2020); Igor Dodon s-a arătat convins că 

negocierile cu Federația Rusă se vor încheia cu succes și că în scurt timp țara noastră va putea 

beneficia de cele 200 mln euro. Moldova are nevoie de creditul rusesc pentru a intra în noul an 

cu rezerve financiare, a mai spus șeful statului (4 septembrie 2020) etc. 

 

RECOMANDĂRI 

  

 Consiliul Audiovizualului (CA), în baza art. 13 (Asigurarea informării corecte), art. 75 

(Atribuțiile Consiliului Audiovizualului) și 86 (Cooperarea cu societatea civilă) din Codul 

serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova, să se autosesizeze și să monitorizeze 

postul Moldova 1 pentru a constata abaterile deontologice și/sau de la legislație, cu aplicarea 

sancțiunilor de rigoare în cazurile justificate.  

 Membrii Consiliului de Supraveghere al Instituției Publice Compania „Teleradio-Moldova” 

(TRM), în baza art. 45 (Atribuțiile Consiliului de supraveghere) din Codul serviciilor media 

audiovizuale al Republicii Moldova, dar și în baza art. 17 din Regulamentul de organizare şi 

funcționare a Consiliului de Supraveghere al Instituției Publice Naționale a Audiovizualului 

Compania „Teleradio-Moldova”, să supravegheze activitatea Moldova 1 în scopul realizării 

misiunii acesteia, precum și să analizeze conținutul produs pentru a înainta recomandările de 

rigoare. 

 Directorul și editorii Moldova 1 să supravegheze conținutul editorial pentru ca acesta să 

corespundă misiunii mass-mediei publice, să reflecte corect realitatea, fără a favoriza sau 

defavoriza o persoană sau alta, o entitate sau alta, o instituție sau alta, un partid 

politic/politician sau altul.  

 Reporterii Moldova 1 să pună în prim-plan interesul public la selectarea subiectelor pentru 

știri, să relateze de pe teren toate faptele relevante, echidistant și cu verificarea informațiilor. 

Pornind de la faptul că Moldova 1 este o instituție media publică - nu „de stat” sau „oficială” - 

jurnaliștii și angajații acestei instituții trebuie să înțeleagă că sunt în slujba 

publicului/cetățenilor Republicii Moldova, care prin intermediul taxelor/impozitelor achitate 

finanțează activitatea postului. 

http://lex.justice.md/md/378387/
http://lex.justice.md/md/378387/
http://lex.justice.md/md/378387/
http://lex.justice.md/md/378387/
http://trm.md/files/documente/Regulamentul%25252525252520de%25252525252520organizare%25252525252520si%25252525252520functionare%25252525252520a%25252525252520Consiliului%25252525252520de%25252525252520Supraveghere.PDF
http://trm.md/files/documente/Regulamentul%25252525252520de%25252525252520organizare%25252525252520si%25252525252520functionare%25252525252520a%25252525252520Consiliului%25252525252520de%25252525252520Supraveghere.PDF
http://trm.md/files/documente/Regulamentul%25252525252520de%25252525252520organizare%25252525252520si%25252525252520functionare%25252525252520a%25252525252520Consiliului%25252525252520de%25252525252520Supraveghere.PDF

