
                                                

 

 

 

 

 

 

 

Raport de monitorizare 

 

Elemente de propagandă, manipulare informațională și încălcare a 

normelor deontologiei jurnalistice în spațiul mediatic autohton 

 

1 ianuarie - 31 martie 2019 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Acest raport este parte a proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și 

responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID, UK aid și implementat de 

Internews in Moldova, care are ca scop promovarea dezvoltării mass-media independente și 

profesioniste, și crearea unui sector media mai rezistent la presiunile politice și economice. 

Conținutul acestui material ține de responsabilitatea Centrului pentru Jurnalism Independent 

și nu reflectă în mod necesar viziunea Uk aid, USAID sau a Guvernului Statelor Unite. 



INFORMAȚII GENERALE 

În perioada 1 ianuarie - 31 martie 2019, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a 

monitorizat 12 instituții media - portaluri de știri și posturi TV - pentru a identifica dacă în 

materialele jurnalistice difuzate se conțin încălcări ale normelor deontologice și elemente de 

manipulare informațională. Și anume, a fost analizat modul în care acestea reflectă 

evenimentele de interes public din domeniul politicii, economiei, politicii externe ș.a., și dacă 

respectă normele profesionale și etice, cum ar fi verificarea informațiilor din câteva surse, 

asigurarea pluralismului de opinii și a echilibrului în cazul știrilor conflictuale etc. Raportarea 

produselor media analizate la Codul Deontologic și la lucrările științifice de referință a permis 

identificarea unor procedee și tehnici de manipulare informațională. 

La baza analizei a fost pusă premisa că știrile sunt principalul produs mediatic din care oamenii 

se informează asupra actualității zilnice. Motiv din care, indiferent de opiniile pe care 

proprietarii redacțiilor le împărtășesc în diverse chestiuni politice sau economice, știrile trebuie 

să conțină în exclusivitate fapte, și nu opinii ale jurnaliștilor. De asemenea, ele trebuie 

scrise/prezentate într-un limbaj neutru și accesibil și să reflecte cât mai corect realitatea, cu 

respectarea echilibrului surselor. 

Scopul monitorizării: 

Monitorizarea s-a făcut cu scopul de a stabili dacă, în abordarea subiectelor de interes public, 

mass-media respectă deontologia profesională sau, dimpotrivă, folosesc tehnici de 

manipulare. Mai cu seamă, am urmărit să identificăm greșelile comise de jurnaliști (cu intenție 

sau fără) la relatarea faptelor, astfel încât studiile de caz și rapoartele de monitorizare să aibă 

un rol instructiv. Un alt scop este să contribuim la sporirea vigilenței consumatorilor de presă 

față de riscurile informării din surse nesigure. Monitorizarea îi ajută pe consumatori să 

înțeleagă în ce mod mass-media pot manipula, respectiv să distingă între un produs jurnalistic 

manipulator și unul ce reflectă echidistant realitatea. 

Criteriile de selectare a instituțiilor de presă monitorizate: 

 Aria de acoperire - națională; 

 Limba - română și rusă; 

 Impactul - tirajul și audiența. 
 

Audiovizual: TV Moldova 1, Prime TV, Canal 3, Accent TV, NTV Moldova, Televiziunea 

Centrală (Orhei), Jurnal TV, TV8, PRO TV Chișinău. 

Presa online: Sputnik.md, Kp.md, Unimedia.info. 

Metodologie: Au fost selectate evenimentele din domeniile politic, economic și social de 

interes public major ce s-au produs pe durata monitorizării și a fost analizată modalitatea în 

care subiectele în cauză au fost reflectate în media. Mai exact, au fost analizate limbajul și 

imaginile folosite de jurnaliști, modul de selectare a evenimentelor, corectitudinea citării 

surselor și tonalitatea expunerii prin prisma Codului Deontologic al Jurnalistului1, a ghidurilor 

                                                           
1 Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova, 

http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf 

http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf


și recomandărilor în domeniul presei responsabile și de calitate2, dar și a noțiunilor de 

manipulare și propagandă, așa cum sunt definite acestea în Dicționarul de Sociologie3. 

Manipularea este definită ca: „Acțiunea de a determina un actor social (persoană, grup, 

colectivitate) să gândească și să acționeze într-un mod compatibil cu interesele inițiatorului, 

iar nu cu interesele sale, prin utilizarea unor tehnici de persuasiune ce distorsionează 

intenționat adevărul, lăsând impresia libertății de gândire și de decizie”. 

Propaganda: „Activitatea sistematică de transmitere, promovare sau răspândire a unor 

doctrine, teze sau idei de pe pozițiile unei anumite grupări sociale și ideologii, în scopul 

influențării, schimbării, formării unor concepții, atitudini, opinii, convingeri sau comportamente. 

Propaganda se realizează astfel, încât să conducă la realizarea scopurilor și intereselor 

grupului pe care îl servește, neexistând o propagandă neutrală valoric sau obiectivă”.  

Principalele subiecte monitorizate în perioada 1 ianuarie - 31 martie 2019 au fost: 

 Declarațiile de avere ale liderilor politici (4-8 ianuarie 2019); 

 Startul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare (25 ianuarie 2019); 

 Rezultatele preliminare ale alegerilor parlamentare (25 februarie 2019); 

 Indexarea pensiilor și oferirea ajutoarele sociale de Paști, enunțate de Vlad 
Plahotniuc (7 martie 2019); 

 Prima ședință a Parlamentului nou ales (21 martie 2019). 

I. TENDINȚE GENERALE 

Datele monitorizării relevă faptul că jurnaliștii de la unele dintre cele 12 instituții media continuă 

să producă știri cu abateri de la normele deontologice. Au fost identificate atât elemente 

caracteristice pentru practicile de propagandă și de manipulare informațională, cât și încălcări 

ale Codului Deontologic al Jurnalistului, între care:  

Etichetarea - Canal 3, Prime TV, Unimedia.info (Declarațiile de avere ale liderilor politici); 

Prime TV (Startul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare); Canal 3 (Rezultatele 

preliminare ale alegerilor parlamentare); Prime TV, Kp.md, Televiziunea Centrală (Prima 

ședință a Parlamentului nou ales); 

Prezentarea/Trunchierea selectivă a faptelor, opiniilor și declarațiilor - NTV Moldova 

(Startul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare); Sputnik.md, Prime TV (Prima 

ședință a Parlamentului nou-ales);  

Lipsa dreptului la replică - Canal 3 (Declarațiile de avere ale liderilor politici); Prime TV, PRO 

TV Chișinău (Startul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare); Prime TV, 

Televiziunea Centrală (Indexarea pensiilor și oferirea ajutoarelor sociale de Paști, enunțate de 

Vlad Plahotniuc); Prime TV (Prima ședință a Parlamentului nou-ales); 

Amestecul dintre fapte și opinii - Canal 3, Prime TV, TV8, Accent TV, Unimedia.info, Kp.md 

(Declarațiile de avere ale liderilor politici); Prime TV, Canal 3, PRO TV Chișinău, Jurnal TV, 

NTV Moldova, Televiziunea Centrală (Rezultatele preliminare ale alegerilor parlamentare); 

Canal 3, Televiziunea Centrală, Sputnik.md (Indexarea pensiilor și oferirea ajutoarelor sociale 

                                                           
2 Ghid de stil cu norme etice pentru jurnaliști, API, http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf 

3 Cătălin Zamfir, Lazăr Vlăsceanu, Dicționar de Sociologie, București, 1998, p. 332, p. 457. 

http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-

Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro 

http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro


de Paști, enunțate de Vlad Plahotniuc); Prime TV, Accent TV, Sputnik.md, Kp.md, TV8, 

Televiziunea Centrală (Prima ședință a Parlamentului nou-ales); 

Trimiterea la surse imposibil de verificat - Unimedia.info (Declarațiile de avere ale liderilor 

politici); Canal 3 (Indexarea pensiilor și oferirea ajutoarelor sociale de Paști, enunțate de Vlad 

Plahotniuc); Televiziunea Centrală (Prima ședință a Parlamentului nou-ales); 

Răspândirea unei informații sau declarații false - Televiziunea Centrală (Rezultatele 

preliminare ale alegerilor parlamentare); Accent TV (Prima ședință a Parlamentului nou-ales); 

Generalizarea - Canal 3, Kp.md (Declarațiile de avere ale liderilor politici); Televiziunea 

Centrală (Prima ședință a Parlamentului nou-ales); 

Ironia - Canal 3, Prime TV (Declarațiile de avere ale liderilor politici); Unimedia.info 

(Rezultatele preliminare ale alegerilor parlamentare); Accent TV, Kp.md (Prima ședință a 

Parlamentului nou-ales); 

Sugestia - Accent TV (Declarațiile de avere ale liderilor politici); NTV Moldova (Startul 

campaniei electorale pentru alegerile parlamentare); Prime TV, Televiziunea Centrală 

(Rezultatele preliminare ale alegerilor parlamentare);  

Omisiunea - NTV Moldova, Moldova 1, Sputnik.md, Televiziunea Centrală (Declarațiile de 

avere ale liderilor politici); Sputnik.md (Startul campaniei electorale pentru alegerile 

parlamentare); NTV Moldova, Accent TV, Kp.md (Indexarea pensiilor și oferirea ajutoarelor 

sociale de Paști, enunțate de Vlad Plahotniuc); 

Estomparea - Prime TV (Startul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare); Accent 

TV (Prima ședință a Parlamentului nou-ales); 

Tehnica dușmanului (intern și/sau extern) - Prime TV, Canal 3 (Startul campaniei electorale 

pentru alegerile parlamentare); Prime TV (Indexarea pensiilor și oferirea ajutoarelor sociale de 

Paști, enunțate de Vlad Plahotniuc); Televiziunea Centrală (Prima ședință a Parlamentului 

nou-ales); 

Tehnica informației prioritare - Televiziunea Centrală, NTV Moldova (Startul campaniei 

electorale pentru alegerile parlamentare); Prime TV (Rezultatele preliminare ale alegerilor 

parlamentare); 

Tehnica/mitul Salvatorului național (Mesia) - Canal 3, NTV Moldova (Startul campaniei 

electorale pentru alegerile parlamentare); Prime TV (Indexarea pensiilor și oferirea ajutoarelor 

sociale de Paști, enunțate de Vlad Plahotniuc); NTV Moldova, Accent TV (Prima ședință a 

Parlamentului nou-ales); 

Manipularea prin intermediul imaginilor video și/sau a coloanei audio - Canal 3 

(Declarațiile de avere ale liderilor politici); Prime TV (Startul campaniei electorale pentru 

alegerile parlamentare); Prime TV, Accent TV (Prima ședință a Parlamentului nou-ales); 

Transferul de imagine negativă - Canal 3 (Declarațiile de avere ale liderilor politici); Prime 

TV (Prima ședință a Parlamentului nou-ales). 

 

 

 

 



II. ANALIZA DATELOR 

Subiectul 1. Declarațiile de avere ale liderilor politici 

Context: Începând cu data de 4 ianuarie 2019, Comisia Electorală Centrală (CEC) a început a 
face publice declarațiile de avere ale candidaților înregistrați în campania pentru alegerile 
parlamentare din 24 februarie 2019, atât pe circumscripția națională, cât și pe cele uninominale. 
A fost monitorizat conținutul publicat de cele 12 instituții media, informația difuzată de acestea 
despre declarațiile de avere ale liderilor partidelor și blocurilor politice, printre care: Vladimir 
Plahotniuc, Maia Sandu, Andrei Năstase, Vladimir Voronin, Zinaida Greceanîi și Ilan Șor. 

 
Concluzie generală: Majoritatea instituțiilor media monitorizate au reflectat în mod subiectiv 

și selectiv informația, demonstrându-și preferințele politice. Unele redacții (Canal 3, Prime TV) 

s-au folosit de acest subiect pentru a-i prezenta în context negativ pe unii politicieni, în timp ce 

pe alții i-au trecut cu vederea. Alte instituții media au ignorat subiectul (NTV Moldova, 

Moldova 1, Televiziunea Centrală, Sputnik.md), iar un al treilea grup de redacții au preluat 

și au republicat informația fără a o confrunta sau verifica (ex. Unimedia.info). Or, preluarea și 

republicarea unei informații nu absolvă o instituție media de greșelile deontologice sau de 

tehnicile de manipulare folosite de către instituția media care a creat acest conținut. 

Canal 3 a reflectat tendențios, dezechilibrat, lipsit de corectitudine și de echidistanță subiectul 
privind declarațiile de avere ale liderilor politici. Această instituție media a admis: 

 Manipularea prin intermediul titlurilor: „Sandu și Năstase, șomeri de aproape doi 
ani”; 

 Amestecul faptelor cu opiniile/Ironia: „Timp de aproape doi ani nu au câștigat niciun 
leu, iar acum se avântă în lupta pentru fotoliul de deputat”; 

 Etichetarea repetitivă: „…vorbim despre liderii binomului PAS-PPDA, Maia Sandu 
și Andrei Năstase, care și-au depus declarațiile de avere la CEC”; „…au decis să 
candideze în alegerile din 24 februarie atât pe circumscripții uninominale, cât și pe lista 
Blocului binomului PAS-PPDA”; 

 Sugestia/Transferul de imagine negativă, implicit etichetare: „…Pe această lista 
se regăsesc nume controversate. Este vorba despre judecătorii Domnica Manole și 
Gheorghe Balan, demiși cu scandal din funcțiile pe care le dețineau. Totodată, pe lista 
blocului creat de binomul PAS și PPDA se regăsesc și liberal-democrații Maria Ciobanu 
și Ion Terguță, oameni apropiați fostului premier Vlad Filat, condamnat pentru acte de 
corupție”; 

 Neasigurarea dreptului la replică: Niciunuia dintre cei care au fost vizați și/sau 
acuzați (Domnica Manole și Gheorghe Balan) direct în știre nu i s-a solicitat opinia 
pentru a comenta cele menționate. 

Totodată, Canal 3 a difuzat un reportaj bazat pe opiniile „unor” oameni simpli privind 

declarațiile de avere ale Maiei Sandu și Andrei Năstase. Și în acest material informația a fost 

reflectată într-un mod tendențios și dezechilibrat, autorii recurgând la următoarele procedee: 

 Falsul/Amestecul faptelor cu opiniile și Generalizările: „Sunt implicați în activități 
îndoielnice, se ocupă cu ilegalități sau cheltuiesc banii din conturile deschise în 
străinătate. Din asta trăiesc politicienii care se declară șomeri în declarațiile de avere 
pe care le-au prezentat la CEC… Cel puțin, asta cred oamenii simpli despre cei care 
le cer votul”; 

 Manipularea prin intermediul titlurilor/Generalizarea: „Ce cred oamenii despre 
deputații șomeri”; 

 Manipularea prin context. Postul TV a anunțat că știrea va fi despre „deputați” în 
general, dar autorii s-au concentrat exclusiv pe liderii Blocului electoral ACUM. Astfel, 
Canal 3 a manipulat prin faptul că, deși cei intervievați se referă la politicieni în general, 
reportajul a fost construit în asemenea mod, încât rezultă că în răspunsurile lor oamenii 

https://www.canal3.md/ro/stirile-canal-3-22-30-08-01-2019_82246.html
https://www.canal3.md/ro/stirile-canal-3-22-30-10-01-2019_82333.html


îi vizează doar pe Maia Sandu și Andrei Năstase, și că anume acești politicieni sunt 
cei mai corupți; 

 Manipulare prin intermediul imaginilor video. În timp ce oamenii vorbeau despre 
corupția politicienilor în general, Canal 3 a inclus imagini care îi prezentau doar pe 
Maia Sandu și pe Andrei Năstase; casele din Frankfurt în care, potrivit unor instituții 
media, locuiesc Victor și Viorel Țopa, precum și locuința personală din Chișinău a lui 
Andrei Năstase. Astfel, postul TV a sugerat că cei doi politicieni sunt corupți și că și-au 
acumulat averea în mod ilicit/incorect. Totodată, Canal 3 a prezentat imagini în care 
Maia Sandu și Andrei Năstase apar în ipostaze exclusiv negative - de exemplu, de la 
evenimente anterioare, când sunt în dispute verbale și fizice cu unii manifestanți; 

 Neacordarea dreptului la replică. Nici Maiei Sandu, nici lui Andrei Năstase nu le-a 
fost acordat dreptul la opinie. 

Prime TV, de asemenea, a reflectat subiectul în două reportaje (declarațiile de avere ale Maiei 

Sandu și Andrei Năstase; și opiniile unor cetățeni pe marginea declarațiilor de avere ale 

politicienilor). Prime TV a avut aceeași abordare, același scenariu și a prezentat aceleași 

imagini ca și Canal 3.  

PRO TV Chișinău și TV8 au reflectat subiectul declarațiilor de avere ale liderilor politici într-

un mod obiectiv și echidistant, oferind toate detaliile ce ar fi în interesul consumatorilor media, 

fără a admite vreo abatere de la normele deontologice și fără a folosi tehnici de manipulare în 

reflectarea subiectului monitorizat.  

Accent TV nu a reflectat în știri subiectul monitorizat. Totuși, în buletinul informativ din 11 
ianuarie 2019, acest post TV a difuzat o știre cu titlul „Sandu nu încredințează banii proprii 
băncilor din Moldova”, care s-a bazat pe anumite detalii din declarația de avere a liderei PAS. 
De facto, Accent TV a scos din context și a distorsionat informația făcută publică de Maia 
Sandu la emisiunea „Puterea a patra” de la postul de televiziune N4. Știrea a fost una 
tendențioasă și lipsită de echidistanță, jurnaliștii urmărind nu informarea obiectivă a cetățenilor, 
ci prezentarea politicienei (Maia Sandu) într-o lumină exclusiv negativă. Accent TV a mai 
admis, între altele: 

 Sugestia: „Candidatul la funcția de deputat din partea Blocului electoral ACUM, Maia 
Sandu, cu doi ani înainte de furtul secolului, nu a avut încredere în sectorul bancar al 
țării”; 

 Amestecul faptelor cu opiniile: „Cu toate acestea, politicianul, care în 2012 s-a 
reîntors de fapt în Moldova, a ocupat o funcție în Guvernul Filat și spunea cu voce tare 
că s-a întors acasă pentru a ridica nivelul de trai din țară. În pofida promisiunilor și 
încrederea în viitorul prosper al Moldovei, Sandu nu a riscat să transfere banii din 
banca americană într-un cont din banca din Moldova”. 

Jurnal TV a reflectat exclusiv informația despre declarația de avere a liderului PDM, Vlad 

Plahotniuc, materialul fiind realizat în baza detaliilor menționate în documentul oficial depus 

de politician la CEC. Jurnal TV a abordat subiectul într-un mod selectiv, în informația cu 

pricina vorbind doar despre declarația de avere a președintelui democrat, fără a menționa și 

despre averile declarate de alți politicieni. 

Unimedia.info a publicat două știri, în care a oferit detalii despre declarațiile de avere ale 
liderilor Blocului electoral ACUM, Maia Sandu și Andrei Năstase, și cea a liderului PDM, Vlad 
Plahotniuc (preluată în mare parte de pe ZdG.md). În știrile publicate și/sau preluate și 
adaptate, Unimedia.info a admis: 

 Amestecul faptelor cu opiniile: „Astfel, spre deosebire de liderul democraților, cei doi 
candidați în alegerile parlamentare nu prea se pot lăuda cu mașini, imobile de lux și 
salarii”; 

 Etichetarea: „Controversatul politician și om de afaceri susține că, în perioada 2017-
2018...”; 

https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_85013_pagev_3.html
https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_85013_pagev_3.html
https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_85099_pagev_2.html
https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_85099_pagev_2.html
http://protv.md/stiri/jurnale-de-stiri/stirile-pro-tv-de-la-ora-20-00-cu-sorina-obreja-08-01-2019---2450681.html
http://tv8.md/tv8-show/stiri-cu-angela-gonta-08-01-19/
http://a-tv.md/index.php?newsid=54614
http://a-tv.md/index.php?newsid=54614
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=C2dFAgi4t6o
http://www.jurnaltv.md/news/a658a5af38cb5a67/jurnalul-orei-19-8-ianuarie.html
https://unimedia.info/ro/news/c9e6b9087b68d8b4/declaratiile-de-avere-ale-liderilor-blocului-acum-cu-ce-se-lauda-maia-sandu-si-andrei-nastase.html
https://unimedia.info/ro/news/c9e6b9087b68d8b4/declaratiile-de-avere-ale-liderilor-blocului-acum-cu-ce-se-lauda-maia-sandu-si-andrei-nastase.html
https://unimedia.info/ro/news/ceed0d5a2f7e2b58/cel-mai-bogat-candidat-pentru-alegerile-parlamentare-declaratia-de-avere-a-lui-vlad-plahotniuc.html?utm_source=Site%20Widgets&utm_medium=Trend%20News%20Widget&utm_campaign=Trend%20News%20Widget
https://unimedia.info/ro/news/ceed0d5a2f7e2b58/cel-mai-bogat-candidat-pentru-alegerile-parlamentare-declaratia-de-avere-a-lui-vlad-plahotniuc.html?utm_source=Site%20Widgets&utm_medium=Trend%20News%20Widget&utm_campaign=Trend%20News%20Widget


 Trimiterea la surse imposibil de verificat: „Vladimir Plahotniuc, considerat de mulți 
cel mai bogat cetățean al Republicii Moldova, a avut în ultimii doi ani, 2017-2018, 
venituri din dividende, dobânzi și vânzarea unui automobil”. 

Kp.md, de asemenea, a publicat două articole. Unul, despre declarația de avere a liderului 

PDM, Vlad Plahotniuc, cu informație preluată în mare parte de pe ZdG.md, iar cel de-al doilea 

– despre nemulțumirea deputatei PCRM Inna Șupac, exprimată pe Facebook în adresa CEC, 

care a șters declarațiile de venit ale candidaților de pe platforma sa online. În prima știre, 

Kp.md a admis un caz de generalizare: „Vladimir Plahotniuc, considerat de mulți cel mai 

bogat cetățean al R. Moldova…” (chiar dacă informația a fost preluată de pe ZdG.md, 

jurnalistul avea obligația să o verifice). 

Posturile NTV Moldova, Televiziunea Centrală (Orhei), Moldova 1 și portalul Sputnik.md 

nu au reflectat subiectul în niciunul dintre buletinele lor de știri, respectiv în conținutul informativ 

publicat online în perioada 8-11 ianuarie 2019, ceea ce poate fi calificat drept omisiune.  

Subiectul 2. Startul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare din 24 februarie 

2019 

Context: La 25 ianuarie 2019 a fost dat startul campaniei electorale pentru alegerile 
parlamentare din 24 februarie 2019. CEC a anunțat că, până la acel moment, s-au 
înregistrat, în circumscripția națională, opt partide și un bloc. Pentru circumscripțiile 
electorale uninominale fuseseră depuse 360 de dosare pentru înregistrarea în calitate de 
candidat la funcția de deputat: 246 de concurenți electorali fuseseră înregistrați, șapte 
cereri de înregistrare fuseseră respinse, iar 107 se mai aflau în curs de examinare. 

 
Concluzie generală: Campaniile electorale pot servi drept barometru pentru măsurarea 

gradului de servilism politic al mass-media; pentru testarea nivelului de corectitudine și 

deontologie profesională; și pentru identificarea tehnicilor de manipulare, la care recurg 

instituțiile de presă. Aproape toate mass-media monitorizate au admis cel puțin o încălcare a 

normelor deontologice și/sau o tehnică de manipulare. Printre cele mai des folosite au fost 

etichetările, accentele ironice, opiniile în loc de fapte, sugestiile și tehnica de manipulare a 

dușmanului intern. 

Prime TV a reflectat tendențios și disproporționat informația în toate cele trei știri difuzate. 
Reportajul despre lansarea PDM în campania electorală a fost cel mai lung ca durată de emisie 
(4.40 minute), formațiunea în cauză fiind prezentată în context exclusiv pozitiv. În același timp, 
în reportajul despre PSRM (2.02 minute) și cel despre Blocul electoral ACUM (2.10 minute), 
Prime TV a folosit o conotație negativă pentru ambele entități politice. Astfel, dacă, pentru 
Prime TV, „PDM s-a lansat în campania electorală”, atunci „Reprezentanții PAS-PPDA și-au 
dat întâlnire în fața Parlamentului…”, iar „Socialiștii... au fost criticați de reprezentanții 
Partidului Șor”. Drept urmare, Prime TV a manipulat consumatorii media prin utilizarea unui 
limbaj pozitiv în adresa unor partide (PDM) și, din contră, a unui limbaj peiorativ în adresa altor 
formațiuni politice (PSRM, Blocul electoral ACUM). De asemenea, Prime TV a admis: 

 Manipularea (selectarea tendențioasă) prin intermediul imaginilor. În momentul 
când Vlad Plahotniuc menționează că „Opoziția nu are oferte clare, programe de 
guvernare…”, sunt proiectate imagini cu liderii Blocului electoral ACUM și ai PSRM; iar 
în știrea despre Blocul electoral ACUM, când liderii formațiunii menționează despre 
guvernare și/sau PDM, sunt prezentate imagini în care Maia Sandu și Andrei Năstase 
zâmbesc. 

 Schimbarea de accente și tehnica estompării. Dacă, în cazul PDM, formațiunea își 
prezintă angajamentele din programul electoral („Programul electoral al formațiunii este 
practic scris de alegători, include problemele și solicitările cetățenilor, dar și soluțiile, 
ceea ce nu poate fi spus despre Opoziție, a precizat Vlad Plahotniuc”), atunci PSRM 
„…nu au propus soluții concrete pentru problemele din Chișinău, în schimb au criticat 

https://www.kp.md/daily/26927.3/3976828/
https://www.kp.md/daily/26927.3/3976828/
https://www.kp.md/daily/26927.3/3976922/
https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_85868_pagev_2.html


fosta administrație a capitalei…”; iar Blocul ACUM aruncă „…mesaje pline de ură și 
atacuri la persoană”. 

 Neacordarea/Nesolicitarea dreptului la opinie/replică. Prime TV nu a solicitat 
dreptul la replică celor vizați în știri (PSRM, PL). 

 Etichetările repetitive. „Discursul agresiv al Maiei Sandu a fost urmat de un discurs 
la fel de agresiv al partenerului său de binom, Andrei Năstase”; „Tonul agresiv a fost 
dat de către liderul PAS, Maia Sandu, și a fost preluat de către ceilalți candidați ai 
binomului PAS-PPDA”. 

 Tehnica „diabolizării”, care este un mod de poluare a spațiului public printr-un limbaj 
infam, schimbare a accentelor și prin procedeul de „diabolizare” a celuilalt. Astfel, PDM 
este prezentat drept partid progresiv și cu „soluții la probleme” (tehnica Salvatorului 
național), în timp ce PSRM și Blocul electoral ACUM sunt prezentate ca niște partide-
dușman ale țării (tehnica Dușmanului intern). 

Canal 3 a difuzat două știri despre startul campaniei electorale - a PDM și a Blocului electoral 
ACUM -, reflectând informația în același mod și folosind aceleași imagini ca și Prime TV, 
modificând doar pe alocuri unele formulări și construcții gramaticale. Pe lângă abaterile 
menționate în cazul Prime TV, Canal 3 a mai admis: 

 Amestecul faptelor cu opiniile: „Întâlnirea cu Pavel Filip se pare că le-a prins bine 
localnicilor…”; 

 Tehnica Salvatorului național. Vlad Plahotniuc și Pavel Filip au fost prezentați ca 
niște persoane care vin să salveze situația atât în țară, cât și în circumscripțiile în care 
candidează (Nisporeni, Strășeni); 

 În același timp, Blocul electoral ACUM este prezentat drept o entitate politică agresivă, 
care inspiră frică și care e reprezentată de oameni fără experiență politică și de 
guvernare (tehnica Dușmanului intern). 

Televiziunea Centrală (Orhei) a reflectat subiectul monitorizat în patru știri din buletinul 

informativ din 25 ianuarie 2019. Lansarea PSRM a fost prezentată într-un context exclusiv 

negativ, a PDM - neutru spre pozitiv, iar a Blocului electoral ACUM - în context exclusiv negativ. 

Televiziunea Centrală a admis tehnica informației prioritare. Aceasta instituție media a 

difuzat mai întâi o știre în care Partidul Politic Șor aduce anumite acuzații PSRM ca formațiune 

politică, plasându-l într-un context negativ, după care a publicat o știre despre lansarea în 

campanie a PSRM.  

NTV Moldova a prezentat informația într-un mod tendențios și lipsit de echidistanță, făcând 
uz de mai multe tehnici de manipulare: 

 Tehnica informației prioritare. Înaintea știrii despre lansarea în campanie a PSRM, 
NTV Moldova a difuzat o știre despre opinia Președintelui Igor Dodon asupra alegerilor 
care vin. Acesta îi îndeamnă pe cetățeni să facă „o alegere conștientă, un pas chibzuit”, 
menționând că „e nevoie de un parlament legitim” și sugerând oarecum că, până în 
prezent, acesta - Parlamentul - și guvernarea în general nu au fost legitime (tehnica 
sugestiei). Ulterior, NTV Moldova difuzează și știrea despre „PSRM, care s-a lansat 
în campania” și cei „15 mii de agitatori ai PSRM”, care și-au început astăzi activitatea; 

 Selectarea părtinitoare a surselor. Dacă, în cazul PSRM și PDM, NTV Moldova a 
difuzat inserturi video directe cu liderii acestor partide de la evenimentele de lansare, 
în știrea despre Blocul electoral ACUM a fost inclusă doar o secvență video cu unul 
dintre membrii Blocului; 

 Selectarea și prezentarea părtinitoare a informației și schimbarea accentelor. 
Dacă „Deputații PSRM și-au prezentat viziunile sociale, economice și politice…”, atunci 
liderii Blocului electoral ACUM „…timp de oră… au ținut discursuri și au făcut 
promisiuni”; 

 Tehnica de manipulare a „Salvatorului național”. PSRM, implicit Președintele 
Dodon, au fost prezentați în imagini și după un scenariu pozitiv drept un partid care 

https://www.canal3.md/ro/stirile-canal-3-22-30-25-01-2019_83314.html
https://www.youtube.com/watch?v=nhJeN3C_nXs
https://www.youtube.com/watch?v=nhJeN3C_nXs
http://ntv.md/news/21336


vine să rezolve problemele acumulate pe „…parcursul celor zece ani de guvernare a 
PDM, PLDM, PL”. 

Accent TV, în mare parte, a reflectat startul campaniei electorale după același scenariu, mod 

de abordare și folosind aceleași imagini ca și NTV Moldova. Respectiv, au fost admise 

aceleași tehnici de manipulare și încălcări deontologice (fiind omise, însă, știri și informații 

despre lansarea în campania electorală a Blocului electoral ACUM). Pe lângă acestea, Accent 

TV a mai admis: 

 Manipulare prin intermediul titlurilor: „Din politician în meteorolog”; 
 Amestecul faptelor cu opiniile: „În pofida declarațiilor lui Candu, campania electorală 

este o competiție de idei, afiliatul său de partid… Pavel Filip a început din nou să 
vorbească despre presupusele realizări, dar nu despre planuri de viitor. Doar 
promisiuni efemere și niciun fel de măsuri și decizii concrete”; „În timp ce Filip nu 
garantează un miracol, șeful său de partid, Vladimir Plahotniuc… a fost generos la 
promisiuni…”. 

PRO TV Chișinău a reflectat startul campaniei electorale pentru cele trei partide într-un mod 

neutru și echidistant. Jurnaliștii acestei televiziuni au acordat timp de emisie în egală măsură 

celor trei formațiuni politice, citând direct surse din cadrul fiecăreia. Totuși, au fost semnalizate 

unele abateri, printre care Amestecul faptelor cu opiniile/Accente ironice: „…și în timp ce 

Filip vorbea, Plahotniuc se dezmorțea”, „Deși lansarea în campanie a ținut-o în secret, 

Plahotniuc a vorbit despre alegeri transparente și corecte”; „…socialiștii au dat start valului de 

promisiuni”. 

Și TV8 a reflectat startul campaniei electorale de o manieră neutră și echidistantă. Televiziunea 

în cauză a difuzat patru știri la subiectul monitorizat, iar singura abatere a TV8 ține de un caz 

de amestec al faptelor cu opiniile: „Fruntașii partidului au ținut discursuri presărate pe alocuri 

cu glume; chiar dacă e prima zi de campanie, Pavel Filip s-a arătat sigur că PDM obține un 

scor mare”. Aceeași abordare neutră și echidistantă au avut-o postul public Moldova 1 și 

Jurnal TV, fără a fi identificate abateri de la normele deontologice sau folosirea unor tehnici 

de manipulare.  

Unimedia.info a publicat patru știri despre debutul campaniei electorale - una generală și câte 

una despre fiecare partid politic ce se lansase în acea zi în cursa pentru parlamentare: PDM, 

PSRM, Blocul electoral ACUM. În toate cele patru știri, Unimedia.info a prezentat informația 

neutru și echidistant, focusându-se pe evenimente în sine și inserând declarații ale surselor 

relevante.  

În perioada 25-27 ianuarie 2019, Kp.md a publicat doar o știre la subiectul monitorizat, despre 

lansarea PSRM în campanie. Evenimentele de lansare ale celorlalte două partide (PDM și 

Blocul electoral ACUM) nu au fost reflectate de Kp.md, ceea ce poate fi catalogat drept 

omisiune și prezentarea selectivă a informației. Sputnik.md nu a reflectat subiectul în 

conținutul informativ publicat online în perioada 25-27 ianuarie 2019, ceea ce poate fi calificat 

drept omisiune. 

Subiectul 3. Rezultatele preliminare ale alegerilor parlamentare 

Context: La 24 februarie 2019 în Republica Moldova au avut loc alegeri parlamentare. 
Pentru prima dată, deputații din viitorul Legislativ au fost aleși în baza sistemului de vot 
mixt. Rata de participare la scrutin a fost de puțin peste 49%. Potrivit rezultatelor 
preliminare, anunțate de CEC în ziua de 3 martie, pe circumscripția națională PSRM a 
obținut 18 mandate, ACUM - 14 mandate, PDM - 13, Partidul Politic „Șor” - 5. Pe 
circumscripțiile uninominale, PSRM și PDM au luat câte 17 mandate, fiind urmați de 

http://a-tv.md/index.php?newsid=55032
https://www.youtube.com/watch?v=kqdil4o4NyA
http://tv8.md/tv8-show/stiri-cu-angela-gonta-hd-25-01-19/
http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-25-ianuarie-2019
http://www.jurnaltv.md/news/3854b473afe269ad/jurnalul-orei-19-25-ianuarie.html
https://unimedia.info/ro/news/60738e2e07ee3950/start-campaniei-electorale-de-astazi-partidele-incep-sa-faca-agitatie-electorala-timp-de-o-luna.html
https://unimedia.info/ro/news/27824c71b84a395b/video-partidul-democrat-s-a-lansat-n-campania-electorala-pentru-alegerile-parlamentare-plahotniuc-nu-ne-am-invatat-sa-gestionam-frigul-de-afara-o-s-o-facem-si-pe-asta.html
https://unimedia.info/ro/news/2b3715fa758e38c1/live-lansarea-in-campania-electorala-a-partidului-socialistilor-din-republica-moldova.html
https://unimedia.info/ro/news/e9104dd4133eb88c/live-lansarea-in-campanie-a-blocului-acum-invingem-acum-pentru-dreptate-si-viata-buna.html
https://www.kp.md/online/news/3366702/


ACUM - 12 și Partidul Politic „Șor” - 2. Trei mandate de parlamentar au fost adjudecate 
de trei candidați independenți. 

 
Concluzia generală: Prin modul în care a fost reflectat acest subiect, pentru unele instituții 

media câștigători ai scrutinului au fost PDM și reprezentanții acestei formațiuni (Prime TV, 

Canal 3); pentru alții a învins PSRM (NTV Moldova, Accent TV); în timp ce pentru unii 

(Televiziunea Centrală) - Partidul Politic „Șor”. Principala constatare este că mass-media a 

reflectat diferit rezultatele, în funcție de preferințele politice. Diferite au fost și încălcările 

deontologice și tehnicile de manipulare la care s-a recurs: de la amestecul faptelor cu opiniile 

până la cazuri de estompări, etichetări, sugestii și informații false. 

Prime TV a reflectat rezultatele alegerilor din 24 februarie într-un mod disproporționat, lipsit 

de neutralitate și echidistanță, punând accentul pe scorurile înregistrate de PDM și Partidul 

Politic „Șor” în circumscripția națională și de exponenții acestor formațiuni în circumscripțiile 

uninominale. În cazul celorlalte partide - PSRM, Blocul electoral ACUM - rezultatele au fost 

prezentat tendențios, fie în context negativ, fie diminuând din importanța scorului luat de ele. 

Spre exemplu, dacă „liderul PDM, Vladimir Plahotniuc, inițiatorul și promotorul sistemului mixt 

de vot, este unul dintre candidații care a beneficiat de susținerea masivă a locuitorilor din 

Nisporeni… Și premierul Pavel Filip a avut susținerea alegătorilor din raionul său de baștină”, 

iar „Ilan Șor a câștigat detașat în circumscripția…”, atunci „Maia Sandu a acumulat aproape 

81% din voturi”. Prime TV a admis amestecul faptelor cu opiniile: „Liderii Blocului PAS-

PPDA, care au criticat sistemul mixt de vot, au beneficiat și ei de noul sistem. Spre deosebire 

de mulți alți candidați, cei doi au ales să nu lupte pentru fotoliul de deputat în raioanele de 

baștină”. În plus, a făcut uz de tehnica sugestiei și a informației prioritare. Astfel, spre 

deosebire de rezultatele pentru circumscripțiile uninominale care au fost prezentate în ordinea 

procentelor acumulate de formațiunile candidate, în cazul circumscripției naționale acestea au 

fost prezentate în ordinea în care au fost în buletinele de vot. Prime TV s-a condus de 

numărul/poziția ocupată de partide în buletinul de vot, manipulând și sugerând consumatorilor 

media că PDM (care a fost primul în lista din buletine) ar fi câștigat și aici mai multe voturi 

decât concurenții săi. 

Canal 3 a reflectat rezultatele preliminare ale alegerilor parlamentare, folosind același mod de 

abordare, scenariu, imagini și text ca și Prime TV, punând accent pe rezultatele obținute de 

PDM și reprezentanții săi. De asemenea, Canal 3 a relatat într-un mod tendențios și lipsit de 

echidistanță despre rezultatele altor formațiuni politice (PSRM, Blocul electoral ACUM). Astfel, 

Canal 3 a manipulat prin intermediul tehnicii estompării, limitând accesul la o informație 

corectă și echidistantă pentru consumatorii media. Totodată, postul a admis cazuri de 

etichetări - „Ion Terguță, reprezentantul Blocului binomului PAS-PPDA” - și a recurs la 

selectarea părtinitoare a surselor, și anume: reprezentanții PDM au fost incluși cu declarații 

directe, în timp ce reprezentanții celorlalte partide fie nu au fost incluși deloc, fie doar au fost 

parafrazați. 

NTV Moldova a reflectat rezultatele preliminare ale campaniei într-un mod lipsit de 

echidistanță și de neutralitate. Această televiziune a prezentat masiv și cu multe detalii 

rezultatele PSRM și ale reprezentanților respectivului partid, dar mai puțin sau chiar deloc 

scorurile acumulate de ceilalți concurenți electorali (PDM, Blocul electoral ACUM, Partidul 

„Șor”): „PSRM, cel mai mare scor electoral…”; „…în circumscripția 1, Zinaida Greceanîi a 

obținut o victorie categorică…”. Accent TV a reflectat rezultatele scrutinului, utilizând același 

scenariu, text, imagini și mod de abordare ca și NTV Moldova. La fel, a insistat masiv pe 

rezultatele detaliate ale PSRM și a prezentat într-un mod foarte general rezultatele obținute de 

celelalte partide (PDM, Blocul electoral ACUM, Partidul „Șor”): „…celelalte circumscripții au 

fost împărțite de PDM, Blocul electoral ACUM și candidați independenți”.  

https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_87537.html
https://www.canal3.md/ro/stirile-canal-3-17-00-25-02-2019_85314.html
http://ntv.md/news/21676
http://a-tv.md/index.php?newsid=56225


Televiziunea Centrală a reflectat tendențios și lipsit de neutralitate rezultatele alegerilor. 
Instituția media a admis falsuri și, în câteva rânduri, a prezentat greșit cifrele: bunăoară, 
atunci când a menționat - verbal, dar și grafic - că PDM a obținut 34 de mandate în viitorul 
Parlament, iar PSRM – 31, când de fapt era invers. La fel, Televiziunea Centrală a admis 
cazuri de generalizare: „Trebuie remarcat faptul că, conform statisticilor, alegerile 
parlamentare din 2019 s-au dovedit a fi cele mai nepopulare în rândul cetățenilor. Prezența 
alegătorilor a fost cea mai scăzută după proclamarea independenței Republicii Moldova…”. 
Televiziunea Centrală a mai admis: 

 Sugestia: „Potrivit CEC, diaspora, de asemenea, nu a fost prea activă. De exemplu, 
în circumscripția nr. 50, unde potrivit datelor preliminare a câștigat Maia Sandu, 
prezența la vot a fost mai mică decât la alegerile prezidențiale din 2016. Deși ea a 
acumulat peste 80%, aceste procente sunt parte a unui număr foarte mic de votanți”. 
Așadar, Televiziunea Centrală a sugerat (tehnica sugestiei) că scorul Maiei Sandu 
nu este reprezentativ. În schimb, „Ilan Șor și Marina Tauber au câștigat detașat 
alegerile pentru circumscripțiile din Orhei. Aceștia i-au devansat pe candidații lor...”. 

 Prezentarea selectivă a informației și datelor: În circumscripțiile unde Partidul Politic 
„Șor” a câștigat alegerile, Televiziunea Centrală a reflectat în detalii rezultatele votului, 
și nu a menționat despre învingătorii din localitățile în care această formațiune politică 
a înregistrat scoruri modeste.  

 Amestecul faptelor cu opiniile: „Prin rezultatele obținute, liderul Partidului „Șor” a 
confirmat încă o dată încrederea oamenilor și recunoștința lor pentru toate proiectele 
de succes realizate în ultimii trei ani… Semn că toate schimbările pozitive vor avea 
continuitate, iar în viitor urmează construcția altor locuințe sociale, magazine sociale, 
reconstrucția grădinițelor, reabilitatea drumurilor…”. 

 Fals: „Zinaida Greceanîi a acumulat puțin peste 14%…”. De fapt scorul luat de lidera 
PSRM, pe circumscripția uninominala Nr. 1, a fost de 46,18%.  

Jurnal TV a difuzat patru știri despre rezultatele preliminare ale alegerilor parlamentare, în 

cadrul cărora a prezentat într-un mod pozitiv Blocul electoral ACUM și pe exponenții acestuia, 

și de o manieră neutră și/sau negativă celelalte formațiuni. Postul TV a admis amestecul 

faptelor cu opiniile: „Sistemul mixt de vot adoptat de PDM și PSRM a adus roade electorale 

doar unuia dintre cei doi actori politici. Rezultatele alegerilor de ieri arată că singura formațiune 

politică ce a avut de câștigat de pe urma schimbării sistemului electoral este PDM, care va 

obține mai multe mandate decât scorul pe lista națională…”. 

Postul public Moldova 1, PRO TV Chișinău și TV8 au reflectat rezultatele în mod neutru și 

echidistant, fără a admite încălcări deontologice sau utilizarea tehnicilor de manipulare. 

În cazul Sputnik.md au fost analizate 22 de știri ce au reflectat rezultatele preliminare ale 

alegerilor pe circumscripția națională și pe cele uninominale. În unele știri, Sputnik.md a admis 

cazuri de amestec al faptelor cu opiniile: „Înfrângere grea pentru Dorin Chirtoacă: A pierdut 

în fața candidatului ACUM, Mihai Popșoi”: „Rezultatele preliminare prezentate de Comisia 

Electorală Centrală arată clar că primarul de Orhei, Ilan Șor, conduce detașat în circumscripția 

18, Orhei”; „Astfel, acum le putem da dreptate sociologilor, care arătau în sondajele din 

campania electorală că primarul de Orhei va câștiga în această circumscripție. Analiștii politici 

și sociologii nu i-au dat din start lui Valeriu Munteanu prea multe șanse de câștig, cu toate 

acestea, candidatul ACUM s-a încăpățânat să demonstreze că-l poate învinge pe primarul de 

Orhei, Ilan Șor”. 

Kp.md a operat, în diferite materiale, cu diferite cifre privind numărul de mandate obținute de 

cele patru formațiuni politice. Dacă în unul din articole PSRM a luat 33 mandate în total, atunci 

în altul s-a menționat despre 34 mandate, iar în cazul unui al treilea articol s-a operat cu cifra 

de 35 mandate câștigate de acest partid. Fără o verificare prealabilă a informației, publicarea 

ei poate fi considerată drept manipulare a consumatorilor media. La fel, Kp.md a admis cazuri 

https://www.youtube.com/watch?v=g6OFZrummQY
http://www.jurnaltv.md/news/23f41b5a34b7a802/jurnalul-orei-19-25-februarie.html
http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-25-februarie-2019
http://protv.md/stiri/jurnale-de-stiri/stirile-pro-tv-de-la-ora-20-00-cu-sorina-obreja-25-02-2019---2494971.html
http://tv8.md/tv8-show/stiri-cu-angela-gonta-hd-25-02-19/
https://sputnik.md/elections2019/20190224/24932894/Infrngere-grea-pentru-Dorin-Chirtoaca-A-pierdut-in-fata-Ninei-Costiuc-primar-de-Budesti.html
https://sputnik.md/society/20190224/24927857/Alegeri-parlamentare-2019-Ilan-sor-castiga-detasat-in-circumscriptia-Orhei.html
https://sputnik.md/society/20190224/24927857/Alegeri-parlamentare-2019-Ilan-sor-castiga-detasat-in-circumscriptia-Orhei.html


de amestec al faptelor cu opiniile: „Au devenit cunoscute numele a 48 deputați norocoși”; 

„Liderii opoziției de dreapta își smulg părul din cap…”. Totodată, multe dintre articolele Kp.md 

nu au fost marcate din ce categorie fac parte: opinii sau știri/reportaje: ex. cel semnat de Leonid 

Reabkov și altul de Tatiana Vladimirskaia. 

În cazul Unimedia.info (17 știri) s-a sesizat o reflectare pozitivă în favoarea Blocului electoral 
ACUM și o abordare ușor negativă, iar pe alocuri ironică, în cazul PDM, al Partidului Politic 
„Șor” și al PSRM. Pe lângă aceasta, Unimedia.info a mai admis în știrile monitorizate: 

 Titluri tendențioase și ironice: „Cadou de ziua sa? Primarul de Hâncești a câștigat 
un loc în Parlament pe circumscripția nr. 38”; „Independenții Transnistriei” sau cum doi 
politicieni apropiați cercurilor Puterii au câștigat detașat alegerile în circumscripțiile din 
Stânga Nistrului”; „Înfrângere zdrobitoare pentru Monica Babuc la Ialoveni! Candidatul 
ACUM, Liviu Vovc, va reprezenta circumscripția 22 în Parlament”; 

 Amestecul faptelor cu opiniile: „Votul pare mai neverosimil, dacă ne uităm la 
statisticile alegerilor naționale pe stânga Nistrului. Aici, PSRM câștigă confortabil, 
adunând peste o jumătate din numărul total de voturi, 16 401. La uninominal însă, deși 
a prezentat candidați, a pierdut lamentabil”; „Zvonurile despre susținerea acestora de 
către cercurile de putere de la Chișinău în strânsă legătură cu cele de la Tiraspol pot 
avea un dram de adevăr” (Știrea: „Independenții Transnistriei” sau cum doi politicieni 
apropiați cercurilor Puterii au câștigat detașat alegerile în circumscripțiile din Stânga 
Nistrului); „Surpriză pe circumscripția 22. Ministra Educației, Culturii și Cercetării, 
Monica Babuc, a pierdut categoric alegerile. Asta chiar dacă în campanie a beneficiat 
de toată resursa administrativă posibilă” (Știrea: „Înfrângere zdrobitoare pentru Monica 
Babuc la Ialoveni! Candidatul ACUM, Liviu Vovc, va reprezenta circumscripția 22 în 
Parlament”); 

 Ironie: „KO pentru Constantin Țuțu: Andrei Năstase, lider pe circumscripția nr. 33”. 

Subiectul 4. Indexarea pensiilor și ajutoarele sociale de Paști, enunțate de Vlad 

Plahotniuc 

Context: La 7 martie 2019, în cadrul unui briefing, liderul PDM, Vlad Plahotniuc, anunța 
că Executivul intenționează să-și asume răspunderea în privința a două proiecte, care 
urmăresc: a) indexarea, de la 1 aprilie, cu 5,3% a pensiilor; b) acordarea unui ajutor de 
600 de lei, în preajma sărbătorilor de Paști, persoanelor cu venituri lunare mai mici de 
2000 de lei. În aceeași zi, Guvernul a aprobat proiectul de lege, așa cum a enunțat liderul 
PDM. 

 

Concluzie generală: Majoritatea instituțiilor media au publicat sau au difuzat informația 

despre cele două inițiative sociale, anunțate de liderul PDM și executate de Guvern, excepție 

fiind NTV Moldova, Accent TV și Kp.md (omisiune). Dintre cele care au reflectat subiectul, 

toate (excepție Jurnal TV) s-au rezumat la prezentarea surselor oficiale care au lansat 

inițiativele în cauză, fără a solicita și/sau include surse alternative, care să comenteze 

importanța, semnificația și impactul acestora (experți economici). Printre abaterile 

deontologice și tehnicile de manipulare, la care au recurs instituțiile media monitorizate, 

amestecul faptelor cu opiniile și tehnica Salvatorului național vs. cea a Dușmanului intern au 

fost în topul „preferințelor”. 

Prime TV a reflectat într-un mod triumfalist inițiativa anunțată de Vlad Plahotniuc. 
Consumatorului media i s-a prezentat informația într-un mod tendențios și exclusiv prin prisma 
guvernării/PDM. Prime TV a admis: 

 Tehnica de manipulare a Dușmanului intern. Partidele de opoziție au fost 
diabolizate, sugerându-se astfel că acestea se împotrivesc inițiativelor sociale ale 
PDM. Spre exemplu, pe final de știre, Prime TV a sugerat că reformele enunțate pot fi 
stopate de către unele forțe politice - din context rezultă că jurnaliștii se referă la 
Opoziție, ce ar „…putea depune o moțiune de cenzură în adresa Guvernului”. În același 

https://www.kp.md/online/news/3397078/
https://www.kp.md/daily/26946.7/3997929/
https://www.kp.md/daily/26946.5/3997947/
https://www.kp.md/daily/26946.5/3997947/
https://www.kp.md/daily/26947/3998977/
https://unimedia.info/ro/news/af28323e1757593b/cadou-de-ziua-sa-primarul-de-hincesti-a-castigat-un-loc-in-parlament-pe-circumscriptia-nr-38.html
https://unimedia.info/ro/news/af28323e1757593b/cadou-de-ziua-sa-primarul-de-hincesti-a-castigat-un-loc-in-parlament-pe-circumscriptia-nr-38.html
https://unimedia.info/ro/news/a8a407d63ad32827/independentei-transnistriei-sau-cum-2-politicieni-apropiati-cercurilor-puterii-au-castigat-detasat-alegerile-in-circumscriptiile-din-stanga-nistrului.html
https://unimedia.info/ro/news/a8a407d63ad32827/independentei-transnistriei-sau-cum-2-politicieni-apropiati-cercurilor-puterii-au-castigat-detasat-alegerile-in-circumscriptiile-din-stanga-nistrului.html
https://unimedia.info/ro/news/a8a407d63ad32827/independentei-transnistriei-sau-cum-2-politicieni-apropiati-cercurilor-puterii-au-castigat-detasat-alegerile-in-circumscriptiile-din-stanga-nistrului.html
https://unimedia.info/ro/news/c455c9645eef68e7/infrangere-zdrobitoare-pentru-monica-babuc-la-ialoveni-candidatul-acum-liviu-vovc-va-reprezenta-circumscriptia-22-in-parlament.html
https://unimedia.info/ro/news/c455c9645eef68e7/infrangere-zdrobitoare-pentru-monica-babuc-la-ialoveni-candidatul-acum-liviu-vovc-va-reprezenta-circumscriptia-22-in-parlament.html
https://unimedia.info/ro/news/a8a407d63ad32827/independentei-transnistriei-sau-cum-2-politicieni-apropiati-cercurilor-puterii-au-castigat-detasat-alegerile-in-circumscriptiile-din-stanga-nistrului.html
https://unimedia.info/ro/news/a8a407d63ad32827/independentei-transnistriei-sau-cum-2-politicieni-apropiati-cercurilor-puterii-au-castigat-detasat-alegerile-in-circumscriptiile-din-stanga-nistrului.html
https://unimedia.info/ro/news/a8a407d63ad32827/independentei-transnistriei-sau-cum-2-politicieni-apropiati-cercurilor-puterii-au-castigat-detasat-alegerile-in-circumscriptiile-din-stanga-nistrului.html
https://unimedia.info/ro/news/c455c9645eef68e7/infrangere-zdrobitoare-pentru-monica-babuc-la-ialoveni-candidatul-acum-liviu-vovc-va-reprezenta-circumscriptia-22-in-parlament.html
https://unimedia.info/ro/news/c455c9645eef68e7/infrangere-zdrobitoare-pentru-monica-babuc-la-ialoveni-candidatul-acum-liviu-vovc-va-reprezenta-circumscriptia-22-in-parlament.html
https://unimedia.info/ro/news/c455c9645eef68e7/infrangere-zdrobitoare-pentru-monica-babuc-la-ialoveni-candidatul-acum-liviu-vovc-va-reprezenta-circumscriptia-22-in-parlament.html
https://unimedia.info/ro/news/c1631d12b4513a66/ko-pentru-constantin-tutu-andrei-nastase-il-depaseste-pe-democrat-pe-circumscriptia-nr-33.html
https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_88096_pagev_2.html


timp, PDM și reprezentanții acestei formațiuni politice au fost prezentați drept singurii 
care se gândesc la cetățenii țării (tehnica de manipulare a Salvatorului 
național/Mesia); 

 Nu a asigurat dreptul la replică celor vizați de alte surse. Vlad Plahotniuc, în 
intervenția sa, a acuzat/vizat direct „unele partide de opoziție” (chiar dacă ele nu sunt 
numite, este clar la cine se referă liderul PDM), însă acestora din urmă nu li s-a 
solicitat/oferit dreptul la opinie. 

Canal 3 a reflectat subiectul în același mod, cu același scenariu și același text, ca și Prime 

TV, admițând aceleași încălcări deontologice și folosind aceleași tehnici de manipulare. Pe 

lângă aceasta, Canal 3 a admis amestecul faptelor cu opiniile: „Liderul PDM, Vlad 

Plahotniuc a spulberat speculațiile Opoziției, care susține că Guvernul nu v-a mai opera 

indexări. Plahotniuc a tratat aceste declarații drept slăbiciuni ale oponenților”.  

Postul public Moldova 1 a reflectat subiectul în mod triumfalist, prezentând Guvernarea și 

PDM într-un context exclusiv pozitiv: „Pensii mai mari cu 5,3% din 1 aprilie. Guvernul și-a 

angajat răspunderea în fața Parlamentului și a adoptat o nouă metodă de indexare a 

alocațiilor… Tot astăzi, membrii Executivului au decis că peste 600 de mii de persoane vor 

primi ajutoare de Paști, în sumă de 600 de lei”; „Decizia de indexare a fost luată în cadrul 

ședinței partidului de guvernământ”; „Oamenii salută indexarea pensiilor...”. Este o tonalitate 

care denotă faptul că televiziunea publică a prezentat tendențios subiectul monitorizat. 

Televiziunea Centrală (Orhei) a prezentat subiectul într-un mod selectiv și tendențios, 
prezentând informația într-un mod triumfalist, din perspectiva Guvernării/PDM. Instituția media 
a admis: 

 Amestecul faptelor cu opiniile: „PDM nu va pierde timpul cu „capriciile” politice ale 
partidelor care nu vor să vină la negocieri” (burtieră/titlu); 

 Neasigurarea dreptului la replică celor vizați. Partidele de opoziție (în special, PPDA 
și PAS) au fost acuzate, de către una din sursele știrii, însă acestora nu li s-a oferit 
dreptul la replică/opinie. 

PRO TV Chișinău a reflectat subiectul monitorizat în mod echidistant și neutru, cu toate 

acestea, jurnaliștii de la PRO TV au admis un caz ce poate fi interpretat drept amestec al 

faptelor cu opiniile/ironie: „…pe un ton pesimist, Plahotniuc a spus că așteaptă un răspuns de 

la celelalte partide pentru a se întâlni la discuții”. TV8 și Jurnal TV au prezentat subiectul într-

un mod echidistant ș neutru. Jurnaliștii de la ambele televiziuni nu au încălcat norme 

deontologice și nu au admis tehnici de manipulare în informația prezentată. Totodată, Jurnal 

TV este singura instituție media din cele 12 monitorizate, care a solicitat și a și inclus, în 

materialul realizat, opinia partidelor menționate, dar și cea a ministrului Economiei. 

Sputnik.md a publicat două știri: una despre anunțul propriu-zis făcut de Vlad Plahotniuc, a 

doua - cu mai multe detalii, în baza comunicatului difuzat de Guvern. Aici, a fost identificată o 

singură formulare a jurnaliștilor, care poate fi calificată drept amestec al faptelor cu opiniile, 

și anume: „Zis și făcut: Guvernul și-a asumat răspunderea pentru un proiect adoptat astăzi, 

potrivit căruia aproximativ 600 de mii de pensionari vor primi câte 600 de lei cu prilejul 

sărbătorilor de Paști”. 

În toate cele patru știri publicate cu referire la subiectul monitorizat, Unimedia.info a prezentat 

în mod neutru și echidistant informația, fără a încălca normele deontologice și/sau a folosi 

anumite tehnici de manipulare. Totodată, posturile NTV Moldova și Accent TV, precum și 

portalul Kp.md, nu au reflectat subiectul în niciunul dintre buletinele de știri, respectiv în 

conținutul informativ publicat online în perioada 7-9 martie 2019, fapt ce poate fi calificat drept 

omisiune. 

 

https://www.canal3.md/ro/stirile-canal-3-17-00-07-03-2019_85982.html
http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-7-martie-2019
https://www.youtube.com/watch?v=ew_q_Rq5R-0
http://protv.md/stiri/jurnale-de-stiri/stirile-pro-tv-de-la-ora-20-00-cu-sorina-obreja-07-03-2019---2505531.html
http://protv.md/stiri/jurnale-de-stiri/stirile-pro-tv-de-la-ora-20-00-cu-sorina-obreja-07-03-2019---2505531.html
http://www.jurnaltv.md/news/74a14ac9df5c396d/jurnalul-orei-19-7-martie.html
https://sputnik.md/society/20190307/25100553/Decis-de-Pasti-600-mii-pensionari-600-lei-detalii.html
https://sputnik.md/society/20190307/25096024/Declaratie-Guvernul-va-indexa-pensiile-cu-peste-5-la-suta.html
https://sputnik.md/society/20190307/25096024/Declaratie-Guvernul-va-indexa-pensiile-cu-peste-5-la-suta.html


Subiectul 5. Prima ședință a Parlamentului nou-ales 

Context: La 21 martie 2019 a avut loc prima ședință a noului Parlament al Republicii 
Moldova, prezidată de Eduard Smirnov (PSRM). În cadrul acesteia, trei partide (PSRM, 
PDM, Partidul Politic „Șor”) și-au anunțat crearea grupurilor parlamentare. Blocul ACUM 
a anunțat că va decide în privința creării grupului sau a grupurilor parlamentare în decurs 
de zece zile de la prima ședință. Ședința a durat aproximativ o oră, din cauza lipsei unei 
majorități parlamentare. În aceeași zi, în fața Parlamentului, a fost organizat un miting de 
protest împotriva condamnărilor în cazurile lui Gheorghe Petic și Sergiu Cebotari. 

 
Concluzie generală: Accentul pe senzațional a fost firul roșu, comun majorității instituțiilor 

media în reflectarea subiectului - 11 din cele 12 redacții monitorizate au fost interesate mai 

mult de aspectele de „senzație” ale evenimentului („Marina Tauber și parasolarul”; 

competențele lingvistice ale lui Eduard Smirnov), decât de prezentarea informației ce merita 

inserată în știri. În plan deontologic, acest subiect a fost unul dintre cele mai aglomerate la 

capitolul încălcări și tehnici de manipulare. Aproape toate cele 12 instituții media au comis cel 

puțin o abatere deontologică și/sau au folosit cel puțin o tehnică de manipulare (excepție: 

Unimedia.info și Moldova 1). 

Prime TV a prezentat informația despre prima ședință a noului Legislativ într-un mod 
tendențios și lipsit de echidistanță. Printre cele mai mari abateri deontologice admise de Prime 
TV au fost:  

 Amestecul faptelor cu opiniile: „…trebuie să mai spunem că unitatea celor din Blocul 
ACUM rămâne sub semnul întrebării. Un element la fel de important este că Maia 
Sandu, copreședintele Blocului ACUM, a lipsit de la prima ședință a Parlamentului” (de 
notat că Andrian Candu la fel a lipsit, informația însă nu s-a regăsit în știre); 

 Neacordarea dreptului la replică/opinie. Pavel Filip, în intervenția sa, a menționat 
despre faptul că Blocul ACUM nu dorește să se întrunească și să discute posibile 
scenarii de alianțe, sugerând astfel că acest partid nu vrea să se așeze la masa de 
negocieri. Pentru a asigura neutralitatea, echidistanța și corectitudinea, jurnaliștii 
Prime TV aveau misiunea și obligația de a le oferi și reprezentanților Blocului ACUM 
spațiu pentru opinie; 

 Selectarea părtinitoare a declarațiilor. Dacă, în cazul lui Igor Dodon și Pavel Filip, 
declarațiile au fost selectate în funcție de context, în cazul Blocului ACUM reporterii au 
inclus o scurtă declarație de-a lui Andrei Năstase, despre gestul Marinei Tauber. Mai 
mult, insertul difuzat, pe lângă faptul că este nereprezentativ, nicidecum nu poate fi 
calificat drept asigurarea dreptului la replică; 

 Titluri tendențioase: „ACUM a protestat împotriva lor”; „Protest cu insulte”; 
 Manipulare cu ajutorul imaginilor. În momentul în care unul dintre protestatarii din 

fața Parlamentului vorbește despre faptul că „bandiții trebuie să plece” - și este clar că 
se referă la alte partide decât cele din cadrul Blocului ACUM -, Prime TV a insistat 
tocmai pe imagini cu membrii acestei formațiuni politice, sugerând că protestatarii se 
referă la ei; 

 Transferul de imagine negativă/Etichetări. Jurnaliștii Prime TV, în câteva rânduri, 
au încercat să sugereze că Blocul ACUM susține mișcări extremiste: „La manifestație 
a participat și un reprezentant al organizației extremiste „Antifa”, recidivistul Pavel 
Grigorciuc”; „au fost prezenți și oameni certați cu legea – vorbim aici de unul dintre 
fruntașii organizației extremiste „Antifa”…”. 

 Imagini preluate fără menționarea sursei. În una din secvențe, jurnalistul care 
intervievează sursele ține în mână doar microfonul cu logoul Canal 2. 

Canal 3 a reflectat subiectul primei ședințe a Parlamentului aproape în aceeași manieră și 

urmând același scenariu ca și Prime TV, respectiv admițând, în mare parte, aceleași abateri 

deontologice. Deosebirea majoră a constat în faptul că acest post de televiziune s-a focusat 

https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_88831.html
https://www.canal3.md/ro/stirile-canal-3-22-30-21-03-2019_86903.html


exclusiv pe evenimentele din plen, fără a include în reportaj și informația despre protestul care 

a avut loc în fața Legislativului (așa cum a făcut Prime TV).  

NTV Moldova a difuzat două știri despre evenimentele de la prima ședință a Parlamentului. 

În prima știre, NTV Moldova a menționat despre „ședința de constituire”. Aceasta a fost 

precedată de o alta, care a descris în detalii „mesajul către deputați și cetățeni” al lui Igor 

Dodon către noul Parlament și „cele cinci priorități ale Președintelui”. Cea din urmă știre a 

depășit, ca durată, de trei ori știrea despre evenimentul propriu-zis. Astfel, NTV Moldova a 

făcut uz de tehnica de manipulare a Salvatorului național (Mesia), în care Igor Dodon este 

prezentat ca singura persoana ce își dorește stabilitate și bunăstare pentru țară și cetățenii ei. 

Accent TV a prezentat informația în mod tendențios, selectiv și disproporționat, punând 
accentul - ca și NTV Moldova - pe persoana și pe discursul lui Igor Dodon în Legislativ (pe 
care l-a transmis aproape integral). Accent TV a admis falsuri: „Prima ședință a Legislativului 
a fost deschisă de Președintele Republicii Moldova, Igor Dodon, care s-a adresat 
reprezentanților poporului și națiunii. În numele tuturor deputaților și în numele său, șeful 
statutului i-a felicitat pe cetățeni pentru alegerea noului Parlament și le-a mulțumit pentru 
participarea în alegeri”. Nu Igor Dodon, de facto, a fost cel care a deschis ședința Legislativului 
- primul cuvânt l-au avut socialistul Eduard Smirnov și președintele Curții Constituționale, Mihai 
Poalelungi. Astfel, Accent TV l-a scos în prim-plan pe Igor Dodon și i-a atribuit o importanță 
mai mare (tehnica de manipulare a Salvatorului național/Mesia). De asemenea, Accent 
TV a mai admis: 

 Amestec al faptelor cu opiniile: „Primele bilanțuri ale activității Parlamentului nu pot 
fi calificate ca unele de succes”; „Înainte de a-și prezenta componența, Partidul Șor a 
decis să organizeze un spectacol, probabil, pentru a se evidenția măcar așa în această 
ședință”. 

 Manipulare prin intermediul titlurilor: „Trei fracțiuni au fost create. „ACUM este la 
răscruce”. 

 Manipulare prin intermediul sunetelor audio: „Între timp, Ilan Șor s-a legănat în 
fotoliu toată ședința”, pe fundal fiind inclusă o coloană audio a unui cântec de leagăn. 

În cele 17 știri de referință, Sputnik.md a reflectat tendențios informația despre prima ședință 
a noului Legislativ. Sputnik.md a admis mai multe încălcări ale normelor deontologice, printre 
care: 

 Amestecul faptelor cu opiniile: „Protest bizar în fața Parlamentului: Iată ce au făcut 
simpatizanții blocului ACUM”; „Deocamdată nu au fost sesizate ciocniri și nici măcar 
altercații între oamenii legii și cei care au venit la Parlament, care nici măcar nu au 
anunțat că ar fi venit să protesteze. S-ar putea însă să avem astăzi acțiuni de protest, 
dat fiind că în ajun liderii Blocului Electoral ACUM au chemat lumea să vină astăzi, la 
Parlament”; 

 Prezentarea unei informații trunchiate și selective: „Cunoaște-ți deputații: Ei nu au 
mai stat în fotoliul de deputat, vezi cine sunt”. Chiar dacă Sputnik.md dă de înțeles că 
îi va prezenta pe toți deputații care au acces pentru prima data în Parlament, acest 
portal online i-a trecut în revistă doar pe legislatorii din partea Partidului Politic „Șor”; 

 Sugestia: „Cele câteva sute de oameni – în majoritatea lor, oameni în etate – i-au 
aplaudat pe deputații ACUM atunci când aceștia au adus critici guvernării, dar și 
Opoziției socialiste...”. Sputnik.md a sugerat că Blocul electoral ACUM este simpatizat 
doar de oamenii în vârstă.   

În cazul Kp.md au fost analizate trei articole. Unul dintre ele relatează despre felul în care au 
derulat evenimentele din Parlament, dar și din afara acestuia (cazul lui Sergiu Sîrbu și Pavel 
Grigorciuc). Chiar dacă este semnat de un editorialist (Roman Vladimirov), acest material nu 
este marcat ca fiind editorial/articol de opinie. Celelalte două articole semnate de aceeași 
persoană (Pavel Muntean) sunt tendențioase și se referă la Maia Sandu (lipsa acesteia la 
prima ședință a Parlamentului; Maia Sandu în Parlament pe scaunul/locul lui Vlad Filat), 
prezentând-o pe politiciană într-o imagine exclusiv negativă, fără a-i oferi dreptul la 

http://ntv.md/news/21904
http://a-tv.md/index.php?newsid=57341
https://sputnik.md/video/20190321/25234105/Protest-bizar-fata-Parlamentului-ACUM-Video.html
https://sputnik.md/video/20190321/25234105/Protest-bizar-fata-Parlamentului-ACUM-Video.html
https://sputnik.md/politics/20190321/25224769/Primele-grupuri-de-protestatari-se-apropie-de-Parlament-Ce-urmeaza-Foto.html
https://sputnik.md/politics/20190321/25224769/Primele-grupuri-de-protestatari-se-apropie-de-Parlament-Ce-urmeaza-Foto.html
https://sputnik.md/politics/20190321/25224769/Primele-grupuri-de-protestatari-se-apropie-de-Parlament-Ce-urmeaza-Foto.html
https://sputnik.md/politics/20190321/25224769/Primele-grupuri-de-protestatari-se-apropie-de-Parlament-Ce-urmeaza-Foto.html
https://sputnik.md/politics/20190321/25224769/Primele-grupuri-de-protestatari-se-apropie-de-Parlament-Ce-urmeaza-Foto.html
https://sputnik.md/politics/20190321/25006455/Cunoate-ti-deputaiti-fotoliul-de-deputat-vezi-cine-sunt-FOTO.html
https://sputnik.md/politics/20190321/25006455/Cunoate-ti-deputaiti-fotoliul-de-deputat-vezi-cine-sunt-FOTO.html
https://www.kp.md/daily/26956/4010024/
https://www.kp.md/daily/26956/4010024/
https://www.kp.md/daily/26956.4/4009898/
https://www.kp.md/daily/26956.4/4009898/
https://www.kp.md/daily/26957.7/4010545/


replică/opinie. Ambele articole, nefiind marcate ca editoriale, abundă în acuzații, transfer de 
imagine negativă, calomnii, ironii, etichetări și amestec al faptelor cu opiniile. Doar 
câteva dintre acestea: 

 „Prima sesiune a Parlamentului a fost ignorată de copreședinta ACUM. Nu este exclus 
că celelalte, la fel, vor fi înlocuite cu deplasările la Bruxelles. La moment, noi nu știm 
nimic despre planurile de viitor ale Maiei Sandu”. 

 „Până ce Filat își ispășește pedeapsa în închisoare pentru corupție și abuz de serviciu, 
copreședinta ACUM i-a luat locul în Parlament”. 

 „Se pare că mercurul într-adevăr a avut efect asupra fostei opozante”.  
 „Domnișoara nu a fost sunată și nu a fost invitată personal la prima ședință, iată de ce 

ea s-a supărat și a zburat în Europa, neprezentându-se la serviciu în prima zi de lucru”. 

Postul public Moldova 1 a reflectat informația într-un mod neutru și echidistant, fără a admite 

încălcări ale normelor deontologice sau a folosi tehnici de manipulare. 

Televiziunea Centrală (Orhei) a relatat tendențios informația la subiectul monitorizat, 
reflectând într-un context pozitiv Partidul Politic „Șor” și PDM, și într-un context negativ Blocul 
ACUM. Printre încălcările deontologice și tehnicile de manipulare admise de această instituție 
media au fost: 

 Amestecul faptelor cu opiniile: „…totuși, proaspeții aleși ai poporului nu au reușit să 
facă mare treabă”; „…iar doi deputați ai Partidului „Șor” au obținut victorii incontestabile 
în circumscripțiile în care au candidat”; 

 Tehnica Dușmanului intern. Prin modul în care a fost prezentat (negativ, nu vrea să 
accepte negocierile etc.) și prin durata scurtă a declarațiilor/opiniilor, Televiziunea 
Centrală (Orhei) a prezentat Blocului ACUM ca pe o entitate ce se opune tuturor 
discuțiilor și inițiativelor; 

 Generalizări/Citarea și trimiterea la surse imposibil de verificat. „Anterior experții 
au declarat că pun la îndoială integritatea Blocului ACUM, deoarece între cei doi lideri 
a existat și există concurență”; „Surse din interiorul Blocului ACUM au declarat pentru 
Actual.md că dezbaterile încinse, care au degenerat în ceartă, au avut loc ieri, inclusiv 
la Bruxelles, acolo unde se aflau Maia Sandu și Andrei Năstase. Din același motiv, 
Sandu a preferat să rămână în capitala Belgiei…”; 

 Etichetări. „Se încing spiritele în Blocul ACUM. Maia Sandu ar fi refuzat să vină la 
Chișinău pentru a participa la ședința Parlamentului din cauza unor dispute privind 
numărul de fracțiuni ce trebuie să reprezinte binomul PAS-PPDA”. 

PRO TV Chișinău a reflectat subiectul într-un mod neutru și echidistant, postul incluzând și 

oferind tuturor actorilor spațiu de emisie pentru declarații. La fel, PRO TV Chișinău a inclus 

opiniile relevante ale celor vizați (inclusiv știri separate pentru și despre fiecare formațiune 

politică în parte). Totuși, unele afirmații ale jurnaliștilor PRO TV Chișinău ar putea fi calificate 

drept amestec al faptelor cu opiniile: „Plahotniuc și Șor s-au tot legănat pe scaune, iar Sandu 

și Candu au lipsit”; „Liderul PD… nu s-a manifestat astăzi, lăsându-și colegii să vorbească în 

numele formațiunii. El s-a tot legănat pe scaun și și-a aranjat pe masă telefoanele mobile și a 

împărțit indicații”. 

Și TV8 a reflectat informația în mod neutru și echidistant, solicitând opinia tuturor celor vizați 

în materiale. Totuși, în câteva cazuri, jurnaliștii TV8 au admis anumite încălcări deontologice, 

care pot fi calificate drept amestec al faptelor cu opiniile: „…însă până la alegerea 

Guvernului mai este cale lungă și asta pentru că la ședința de astăzi abia de s-au format trei 

din cele patru fracțiuni”; „sediul Parlamentului a fost păzit ca pe timp de asediu”; „…discursurile 

lungi se pare că i-au cam plictisit pe unii deputați, care au fost surprinși legănându-se pe scaun, 

sau uitându-se în telefon”. 

Jurnal TV a difuzat cinci știri despre prima ședință a Parlamentului nou-ales și/sau despre 

evenimentele conexe (care au acoperit mai mult de jumătate din timpul de emisie al buletinului 

https://www.youtube.com/watch?v=JWwlBp3MU0c
http://protv.md/stiri/jurnale-de-stiri/stirile-pro-tv-de-la-ora-20-00-cu-sorina-obreja-21-03-2019---2520741.html
http://tv8.md/tv8-show/stiri-cu-angela-gonta-hd-21-03-19/
http://www.jurnaltv.md/news/e6629064aeacf8e6/jurnalul-orei-19-21-martie.html


informativ - peste 22 minute). Accentul a fost pus pe protestul organizat în fața Legislativului 

și pe „Măsurile de securitate pentru Vlad Plahotniuc”, toate precedate de o știre despre faptul 

că „Parlamentul a fost constituit”. Prin modul în care au construit mesajele și scenariul, Jurnal 

TV a prezentat PDM în imagine negativă, PSRM – neutru, iar Blocul ACUM – pozitiv. 

Unimedia.info a reflectat cel mai exhaustiv și în detalii prima ședință a noului Parlament și 

protestul din fața Legislativului în cele 17 știri identificate, oferind spațiu de exprimare tuturor 

actorilor implicați. De asemenea, Unimedia.info a publicat știri cu și despre experți politici care 

au comentat evenimentele din prima zi de constituire a Legislativului. 

 

CONCLUZII 

În perioada de raport, 1 ianuarie - 31 martie 2019, toate cele 12 instituții media monitorizate 

au admis cel puțin o încălcare a normelor deontologice și/sau au folosit în reflectarea celor 

cinci subiecte selectate cel puțin o tehnică de manipulare. Pe parcursul celor trei luni de 

monitorizare s-a atestat o majorare a numărului de încălcări deontologice, fapt cauzat, în mare 

parte, de campania electorală pentru alegerile parlamentare din 24 februarie 2019. Principala 

încălcare admisă de toate cele 12 media - cel puțin o dată din totalul celor cinci subiecte - a 

fost amestecul faptelor cu opiniile. Pe locul doi se situează neacordarea dreptului la replică 

pentru cei vizați și/sau acuzați în știri.  

Și etichetările au fost folosite frecvent (Prime TV, Canal 3). În unele cazuri, aceleași etichetări 

au fost preluate și tirajate și de alte instituții media (Televiziunea Centrală). De asemenea, au 

fost înregistrate cazuri de utilizare a tehnicii de manipulare a Dușmanului intern, folosită la 

pachet cu tehnica de manipulare a Salvatorului național. S-au intensificat manipulările prin 

intermediul imaginilor și al montajului video (Canal 3, Prime TV, Accent TV). Transferul de 

imagine negativă și așa-numita tehnică de diabolizare în adresa unor politicieni la fel au fost 

folosite intens de către unele instituții media. O altă tehnică de manipulare, care a fost reluată 

și utilizată de mai multe ori pe parcursul primelor trei luni ale anului 2019, a fost tehnica de 

manipulare a informației prioritare.  

Câteva instituții media au continuat să utilizeze în această perioadă generalizări (Canal 3, 

Kp.md, Televiziunea Centrală), altele au trunchiat și/sau prezentat selectiv faptele, opiniile și 

declarațiile (NTV Moldova, Prime TV, Sputnik.md). Politizarea excesivă a subiectelor și 

prezentarea acestora din perspectiva preferințelor politice a continuat și în această perioadă. 

Bunăoară, posturile Prime TV și Canal 3 au difuzat în mare parte același conținut de știri 

favorizând PDM și pe reprezentanții acestui partid, și prezentând într-o lumină exclusiv 

negativă Blocul electoral ACUM. În același timp, NTV Moldova și Accent TV au favorizat în 

știrile proprii PSRM și pe președintele Igor Dodon. Jurnal TV a politizat pe alocuri subiectele, 

favorizând Blocul electoral ACUM și anumiți politicieni (Andrei Năstase, Maia Sandu) și 

defavorizând alte partide (PDM și PSRM). 

La Kp.md și Sputnik.md au fost semnalate mai multe încălcări decât în alte perioade de 

raportare. Printre cele mai sugestive încălcări, în cazul ambelor media, pot fi menționate: 

amestecul faptelor cu opiniile, nemarcarea corespunzătoare a articolelor de opinie, 

neacordarea dreptului la replică, etichetări și trunchieri ale faptelor și declarațiilor.  

Televiziunea publică Moldova 1 a prezentat triumfalist și ușor tendențios unele inițiative ale 

Guvernului, însă în general a reflectat obiectiv informația monitorizată. TV8, PRO TV Chișinău 

și Unimedia.info au reflectat în mare parte corect, neutru și echidistant majoritatea 

subiectelor, cu unele abateri: amestec între fapte și opinii (TV8, PRO TV Chișinău); ironie 

(Unimedia.info). 



 

RECOMANDĂRI 

 Consiliul Audiovizualului (CA), în baza art. 75 (Atribuțiile Consiliului Audiovizualului) și 
86 (Cooperarea cu societatea civilă) din Codul serviciilor media audiovizuale al 
Republicii Moldova, să se autosesizeze și să monitorizeze posturile TV despre care 
primește semnale că ar difuza informații manipulatoare, pentru a constata derogările 
de la legislație și a aplica sancțiuni de rigoare. 

 Editorii posturilor TV sunt îndemnați să supravegheze conținutul editorial pentru ca 
acesta să corespundă misiunii presei de a informa publicul și de a reflecta corect 
realitatea, și nu dorinței cercurilor politice de a-și promova interesele și a ataca 
adversarii. 

 Jurnaliștii trebuie să conștientizeze faptul că preluarea unei informații și republicarea 
ei cu menționarea sursei primare nu îi absolvă de responsabilitate, de greșelile 
deontologice și de tehnicile de manipulare folosite de cei care au generat respectivul 
produs. Astfel, recomandăm jurnaliștilor să verifice veridicitatea și corectitudinea 
informației preluate.  

 Reporterii sunt îndemnați să relateze de pe teren toate faptele relevante, echidistant și 
cu verificarea informațiilor, nu selectiv și unilateral. 

 Consumatorilor de presă li se recomandă să se informeze din mai multe surse media, 
pentru a evita riscul de a primi o informație eronată și manipulatoare. 

 

http://lex.justice.md/md/378387/
http://lex.justice.md/md/378387/

