
 

                                    
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Raport de monitorizare 

 
Elemente de propagandă, manipulare informațională și încălcare a 

normelor deontologiei jurnalistice în spațiul mediatic autohton 

 
1 iulie – 30 septembrie 2018 

 
 

 

 
 

 

 
 

 

 

 
 

 

 
 

 

 

 
 

 

 
 

 

Raportul este posibil datorită ajutorului generos al poporului american oferit prin intermediul Agenției SUA 
pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă în mod necesar 

poziţia USAID sau a Guvernului SUA. 

  



2 

 

 

INFORMAȚII GENERALE 
 
În perioada 1 iulie – 30 septembrie 2018, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a monitorizat 12 instituții 

media – portaluri de știri și posturi TV – pentru a identifica dacă în materialele jurnalistice difuzate se conțin 

încălcări ale normelor deontologice și elemente de manipulare informațională. A fost analizat modul în care 
acestea reflectă evenimentele de interes public din domeniul politicii, economiei, politicii externe și altele, și 

dacă respectă normele profesionale și etice, precum verificarea informațiilor din câteva surse, pluralismul de 

opinii, asigurarea echilibrului în cazul știrilor conflictuale etc. Astfel, raportarea la Codul Deontologic și la 

lucrările științifice de referință a permis identificarea unor procedee și tehnici de manipulare informațională.  
 

La baza analizei a fost pusă premisa că știrile sunt principalul produs mediatic din care oamenii se informează 

asupra actualităților în viața lor de zi cu zi. De aceea, indiferent de opiniile proprietarilor redacțiilor în chestiuni 
politice sau economice, știrile trebuie să conțină în exclusivitate fapte și nu opinii ale jurnaliștilor, trebuie scrise 

într-un limbaj neutru și accesibil, și să reflecte cât mai fidel realitatea, cu respectarea echilibrului surselor. 

 

Scopul monitorizării: 
 

Monitorizarea s-a făcut cu scopul de a stabili dacă mass-media, în abordarea subiectelor de interes public, 

respectă deontologia profesională și folosește tehnici de manipulare. Mai cu seamă, am urmărit să identificăm 
greșelile comise de jurnaliști (cu intenție sau fără) la relatarea faptelor, astfel încât studiile de caz și rapoartele 

de monitorizare să aibă un rol instructiv. Un alt scop este să contribuim la sporirea vigilenței consumatorilor de 

presă față de riscurile informării din surse nesigure. Monitorizarea îi ajută pe consumatori să înțeleagă în ce 
moduri presa poate manipula și să poată distinge între un produs jurnalistic manipulator și altul care reflectă 

echidistant realitatea. 

 

Criteriile de selectare a instituțiilor de presă monitorizate: 
● Aria de acoperire – națională; 

● Limba – română şi rusă; 

● Impactul – tirajul şi auditoriul. 
 

Audiovizual: TV Moldova 1, Publika TV, Canal 2, Accent TV, NTV Moldova, Jurnal TV, TV8, Pro TV 

Chișinău. 
 

Presa online: Noi.md, Sputnik.md, Kp.md, Unimedia.info.  

 

Metodologie: Au fost selectate evenimentele din domeniile politic, economic și social de interes public major 
care au avut loc în perioada monitorizării și a fost analizată modalitatea în care aceste evenimente au fost 

reflectate în media. Au fost analizate limbajul și imaginile folosite de jurnaliști, modul de selectare a 

evenimentelor pentru reflectare, corectitudinea citării surselor și tonalitatea expunerii prin prisma Codului 
Deontologic al Jurnalistului1, a ghidurilor și recomandărilor în domeniul presei responsabile și de calitate2, dar 

și a noțiunilor de manipulare și propagandă, așa cum sunt definite acestea în Dicționarul de Sociologie3.  

 

Manipularea este definită ca: „Acțiunea de a determina un actor social (persoană, grup, colectivitate) să 
gândească și să acționeze într-un mod compatibil cu interesele inițiatorului, iar nu cu interesele sale, prin 

utilizarea unor tehnici de persuasiune, care distorsionează intenționat adevărul, lăsând impresia libertății de 

gândire și de decizie. Spre deosebire de influența de tipul convingerii raționale, prin manipulare nu se 
urmărește înțelegerea mai corectă și mai profundă a situației, ci inculcarea unei înțelegeri convenabile, 

recurbându-se la inducerea în eroare cu argumente falsificate, cât și la apelul la palierele emoționale non-

raționale”. 
 

                                                
1
 Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova, http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf 

2
 Ghid de stil cu norme etice pentru jurnaliști, API, http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf 

3
 Cătălin Zamfir, Lazăr Vlăsceanu, Dicționar de Sociologie, București, 1998, p. 332, p. 457. 

http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-
Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro 

http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf
http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro


3 

 

 

Propaganda: „Activitatea sistematică de transmitere, promovare sau răspândire a unor doctrine, teze sau idei 

de pe pozițiile unei anumite grupări sociale și ideologii, în scopul influențării, schimbării, formării unor 
concepții, atitudini, opinii, convingeri sau comportamente. Propaganda se realizează astfel încât să ducă la 

realizarea scopurilor și intereselor grupului pe care îl servește, neexistând o propagandă neutrală valoric sau 

obiectivă”.  
 

Principalele subiecte monitorizate în perioada 1 iulie 2018 – 30 septembrie 2018 au fost: 

 

● Dezbaterile și votul în Parlamentul European privind sistarea ajutorului macrofinanciar (AMF) și a suportului 
bugetar (5 iulie 2018); 

● Votarea amnistiei capitalului (26 iulie 2018); 

● Manifestațiile din centrul Chișinăului din 26 august (26 august 2018); 
● Reținerea celor 7 angajați ai liceului „Orizont” (6 septembrie 2018); 

● Învestirea Silviei Radu și a lui Nicolae Ciubuc în funcția de miniștri în Guvernul Republicii Moldova (25 

septembrie 2018). 

 

I. TENDINȚE GENERALE. 
 

Datele monitorizării relevă faptul că jurnaliștii de la unele instituții media monitorizate continuă să scrie știrile 
comițând abateri de la normele deontologice. Au fost identificate atât încălcări ale Codului Deontologic al 

Jurnalistului cât și elemente caracteristice practicilor de propagandă și manipulare informațională: 

 
Tehnica duşmanului (intern şi/sau extern) – Publika TV, NTV Moldova (Dezbaterile și votul în Parlamentul 

European privind sistarea AMF); Canal 2, Kp.md (Evenimentele din centrul Chișinăului din 26 august); NTV 

Moldova, Publika TV (Reținerea celor 7 angajați ai liceului „Orizont”); Publika TV, Canal 2 (Învestirea Silviei 

Radu și a lui Nicolae Ciubuc în funcția de miniștri); 
 

Tehnica informaţiei prioritare – Canal 2, Publika TV, NTV Moldova (Manifestațiile din centrul Chișinăului 

din 26 august); 
 

Tehnica/mitul „Salvatorului naţional” (Mesia) – Accent TV (Dezbaterile și votul în Parlamentul European 

privind sistarea AMF); NTV Moldova (Votarea amnistiei capitalului); NTV Moldova, Accent TV 
(Evenimentele din centrul Chișinăului din 26 august); NTV Moldova (Reținerea celor 7 angajați ai liceului 

„Orizont”); Accent TV (Învestirea Silviei Radu și a lui Nicolae Ciubuc în funcția de miniștri). 

 

Răspândirea unei informații sau declarații false – Publika TV, Sputnik.md (Evenimentele din centrul 
Chișinăului din 26 august); Accent TV (Reținerea celor 7 angajați ai liceului „Orizont”); 

 

Generalizarea – NTV Moldova (Dezbaterile și votul în Parlamentul European privind sistarea AMF); Publika 
TV (Votarea amnistiei capitalului); Kp.md (Evenimentele din centrul Chișinăului din 26 august); 

 

Ironia – Canal 2, Sputnik.md (Evenimentele din centrul Chișinăului din 26 august); 

 
Sugestia – Accent TV (Dezbaterile și votul în Parlamentul European privind sistarea AMF); Publika TV 

(Votarea amnistiei capitalului); Canal 2 (Evenimentele din centrul Chișinăului din 26 august); TV8 (Reținerea 

celor 7 angajați ai liceului „Orizont”); 
 

Omisiunea – Canal 2 (Votarea amnistiei capitalului); Accent TV, Kp.md (Învestirea Silviei Radu și a lui 

Nicolae Ciubuc în funcția de miniștri); 
 

Estomparea – NTV Moldova (Reținerea celor 7 angajați ai liceului „Orizont”);  

 

Etichetarea –  Sputnik.md, Noi.md (Evenimentele din centrul Chișinăului din 26 august); Canal 2 (Reținerea 
celor 7 angajați ai liceului „Orizont”); Jurnal TV (Votarea amnistiei capitalului; Evenimentele din centrul 

Chișinăului din 26 august);  

 



4 

 

 

Amestec dintre fapte și opinii – Accent TV, Kp.md (Dezbaterile și votul în Parlamentul European privind 

sistarea AMF); Accent TV (Votarea amnistiei capitalului); Jurnal TV, Unimedia.info (Evenimentele din centrul 
Chișinăului din 26 august); Canal 2 (Reținerea celor 7 angajați ai liceului „Orizont”); Canal 2, NTV Moldova 

(Învestirea Silviei Radu și a lui Nicolae Ciubuc în funcția de miniștri); 

 
Prezentarea unor opinii şi/sau declaraţii drept adevăruri de ultimă instanţă – Publika TV (Evenimentele 

din centrul Chișinăului din 26 august); Accent TV, Sputnik.md (Reținerea celor 7 angajați ai liceului „Orizont”); 

NTV Moldova (Învestirea Silviei Radu și a lui Nicolae Ciubuc în funcția de miniștri); 

 
Exacerbarea faptelor – NTV Moldova (Evenimentele din centrul Chișinăului din 26 august); 

  

Prezentarea selectivă a faptelor, opiniilor şi declarațiilor – Publika TV (Evenimentele din centrul 
Chișinăului din 26 august); Jurnal TV (Dezbaterile și votul în Parlamentul European privind sistarea AMF);  

 

Dezechilibrul surselor – Publika TV, Accent TV, NTV Moldova (Dezbaterile și votul în Parlamentul European 

privind sistarea AMF);  
 

Lipsa dreptului la replică – Accent TV (Dezbaterile și votul în Parlamentul European privind sistarea AMF); 

Publika TV (Votarea amnistiei capitalului); Canal 2 (Evenimentele din centrul Chișinăului din 26 august); 
Publika TV (Reținerea celor 7 angajați ai liceului „Orizont”); Publika TV (Învestirea Silviei Radu și a lui 

Nicolae Ciubuc în funcția de miniștri); 

 
Trimitere la surse imposibil de verificat – Canal 2 (Votarea amnistiei capitalului); Sputnik.md (Evenimentele 

din centrul Chișinăului din 26 august); 

 

 
 

II. ANALIZA DATELOR. 
 

Subiectul 1. Dezbaterile și votul în Parlamentul European privind sistarea AMF și a suportului bugetar 

 
Context: La 5 iulie 2018, în Parlamentul European avut loc dezbateri cu referire la criza politică din Republica 

Moldova. În urma discuțiilor a fost adoptată o Rezoluție cu votul a 343 de europarlamentari, alți 160 de 

europarlamentari s-au abținut, iar 35 au votat contra. Textul Rezoluției a făcut referire la mai multe probleme, 

provocări și nereguli care au loc în Republica Moldova, iar drept rezultat PE a cerut sistarea Asistenţei macro-

financiare (AMF) de 100 milioane de euro și a suportului bugetar pentru ţara noastră 

 
Concluzie generală: Majoritatea instituțiilor media au manifestat un interes destul de mare pentru acest 

eveniment, unele chiar atribuindu-i aproape jumătate din durata totală a buletinului de știri din 5 iulie 2018 

(Jurnal TV). Unghiul de abordare a fost diferit de la o instituție media la alta. Câteva din ele au reflectat 
evenimentul neutru și au oferit un spațiu egal de emisie tuturor surselor (TV8, Pro TV Chișinău, Moldova 1, 

Unimedia.info); unele au insistat pe poziția anti-Rezoluție a europarlamentarilor, totodată evitând să 

menționeze clar și concret rezultatele procedurii de vot (Publika TV, Canal 2); altele, dimpotrivă, au insistat 
doar pe poziția pro-Rezoluție a europarlamentarilor (Jurnal TV). 

 

Publika TV a difuzat un reportaj de 7 minute şi 58 de secunde despre rezoluția adoptată de PE: „Rezoluție 

contra Moldovei”, în care a insistat mult pe procedura de dezbateri, însă a evitat momentul votului. Informaţia 
a fost prezentată într-un mod tendenţios și lipsit de echidistanţă, iar opinia unei părţi (Partidului Democrat din 

Moldova, PDM) a fost prezentată pe larg în defavoarea alteia (Partidul Acţiuni şi Solidaritate – PAS, Partidul 

Politic „Platforma Demnitate şi Adevăr” – PPDA, Partidul Liberal Democrat din Moldova – PLDM), fiind 
observate: 

● Amestecul faptelor cu opiniile: „Dodon Jubilează”; 
● Tehnica de manipulare a „duşmanului intern”, Maia Sandu (PAS), Andrei Năstase (PPDA) şi Viorel 

Cibotaru (PLDM) fiind prezentaţi drept duşmani ai Republicii Moldova; 
● Omisiunea: Publika TV a evitat să menţioneze că, în total, la vot au participat 538 de eurodeputați 

(din totalul de 751), pentru au votat 343 de europarlamentari, împotrivă – 35, iar 160 – s-au abținut; 
● Dezechilibrul surselor: au fost incluse doar părerile eurodeputaţilor (6) care au criticat rezoluţia. 

https://www.publika.md/reactii-privind-rezolutia-adoptata-de-parlamentul-european-care-blocheaza-finantarea-moldovei_3011863.html


5 

 

 

 

Canal 2 a prezentat informaţia cu foarte mici diferenţe, urmărind același text, imagini şi scenariu ca şi Publika 

TV şi făcând uz de aceleași încălcări ale normelor deontologice. 

 

Televiziunea publică Moldova 1 a reflectat informaţia într-un mod neutru şi echidistant, însă prin structura știrii 
a favorizat poziția PDM în acest caz. A fost sesizat un uşor amestec al faptelor cu opiniile: „Discuţiile au 

durat o oră şi au fost purtate cu sala aproape goală… Ceilalţi eurodeputaţi au revenit în plen, înainte de 

procedura de vot” (accent pe informaţia mai puţin relevantă); „Subiectul a împărţit sala în două…”. 

Totodată, televiziunea publică a atribuit un timp de emisie mai mare – comparativ cu celelalte surse – 
declaraţiilor purtătorului de cuvânt al PDM: a fost citită aproape integral declaraţia postată pe Facebook de 

Vitalie Gămurari. 

 
Jurnal TV a reflectat detaliat subiectul monitorizat, difuzând patru reportaje cu un total de emisie de 23 minute 

și 10 secunde, ceea ce a reprezentat jumătate din întregul buletin de știri din 5 iulie 2018. În știrile difuzate, 

Jurnal TV a asigurat dreptul la replică tuturor celor vizați în știre. Totuși, Jurnal TV i-a favorizat clar pe cei 

care s-au pronunțat pro-rezoluţie (12 surse diverse cu un timp de emisie de 8 minute și 10 secunde) și a 
defavorizat clar opiniile eurodeputaților anti-rezoluție (patru surse diverse cu un total de emisie de 1 minut și 6 

secunde). Acest lucru poate fi calificat drept selectarea părtinitoarea a declarațiilor, pentru a susține o 

anumită parte/tabără.  
 

Accent TV a reflectat evenimentul tendențios, încălcând mai multe norme ale Codului Deontologic, dar și 

făcând uz în mod flagrant de câteva tehnici de manipulare și propagandă. Accent TV a favorizat direct Partidul 
Socialiştilor din Republica Moldova (PSRM) și pe președintele Igor Dodon, defavorizând PDM și partidele de 

opoziție extra-parlamentare, pe care le-a prezentat într-un context negativ. Cele mai grave derapaje: 

● Lipsa echilibrului de opinii: Accent TV a insistat mult pe opiniile pro-rezoluție (5) și nu a prezentat 

niciuna din opiniile eurodeputaților care s-au pronunțat anti-rezoluție (doar s-a menționat printre altele 
că au fost și din acestea); 

● Amestecul faptelor cu opiniile: „Am ajuns să trăim zilele când Parlamentul European a observat în 

sfârșit criza politică din Chișinău. De ce însă atât de târziu, rămâne o întrebare fără răspuns, mai ales 
că Femida moldovenească nu odată a fost folosită în scop de unealtă pentru atingerea scopurilor 

politice. Despre asta s-a vorbit în repetate rânduri de la tribuna Consiliului Europei, în rapoartele 

OSCE”; „În cazul în care europenilor le convine o anumită derulare a situației, dacă nu stau chitic și 
tac…”; 

● Neasigurarea dreptului la replică: Andrei Năstase a fost vizat și acuzat direct fără a i se oferi dreptul 

la replică. 
● Sugestia la pachet cu tehnica de manipulare a „dușmanului extern”: UE a fost reprezentată în 

context negativ, ca o instituție care pedepsește Republica Moldova ori de câte ori are ocazia; 
● Tehnica „Salvatorului național” (Mesia): Preşedintele țării a fost prezentat drept „Salvatorul” în 

această situaţie: „Un asemenea final a prevăzut președintele țării… Potrivit lui Igor Dodon, rezoluția 
adoptată este un rezultat al luptei politice dintre partidele de dreapta din Moldova, însă au de suferit 

cetățenii simpli”, urmând declarația preşedintelui „…iată de ce aceste partide, după alegeri trebuie să 

își găsească locul în opoziție, iar socialiștii să salveze țara”. 
 
NTV Moldova a folosit subiectul pe de o parte pentru a accentua lupta din tabăra partidelor de dreapta care 

susțin cursul pro-european al țării – „Război între forțele proeuropene” –, iar pe de altă parte ca să reflecte 

PSRM și pe președintele Igor Dodon într-un context pozitiv și, implicit, drept singura forță care poate rezolva 
problemele: „…socialiștii vin să salveze țara…” (tehnica de manipulare a Salvatorului național). De 

asemenea, NTV Moldova a făcut uz de generalizare („Europarlamentarii au declarat că nu mai au nici cea 

mai mică încredere în Guvernul de la Chișinău”) şi tehnica de manipulare a dușmanului extern (UE în acest 
caz fiind duşmanul care pedepseşte Republica Moldova). 

 

Sputnik.md a publicat două ştiri, care în mare parte au respectat normele deontologice și nu au inclus tehnici 

de manipulare. KP.md, în una din știri, a admis un caz de ironie: „În Parlamentul European în privința crizei 
politice din Moldova chiar au fost organizate dezbateri” (original: „В Европейском парламенте по вопросу 

политического кризиса в Молдове даже проходили дебаты”). În cele 6 știri proprii, Noi.md a reflectat 

informația în mod neutru și echidistant, oferind spațiu pentru declarații și opinii atât eurodeputaților pro-, cât și 
anti-rezoluție. 

http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-05-iulie-2018-1900_89931.html
http://www.trm.md/ro/mesager/mesager-din-5-iulie-2018/
http://www.jurnaltv.md/news/2fc664324aa9cac7/jurnalul-orei-19-5-iulie.html
http://a-tv.md/index.php?newsid=47949
http://ntv.md/news/19034
https://www.kp.md/daily/26851.4/3893210/


6 

 

 

 

TV8 a reflectat subiectul neutru şi echidistant, incluzând atât opiniile contra, cât şi cele pro-rezoluţie. În prima 
ştire – „Asistenţa UE, suspendată” – , TV8 a vorbit despre cum au decurs lucrurile în Parlamentul European. 

Au fost incluse atât opiniile europarlamentarilor care au susținut rezoluţia, cât şi ale celor care au contestat-o. 

De asemenea, TV8 a inclus atât părerea celor pro-rezoluţie (PAS, PPDA, PLDM), a celor anti-rezoluţie (PDM), 
a preşedintelui Igor Dodon, dar şi cea a experţilor. La fel, şi Pro TV Chişinău a reflectat neutru şi echidistant 

evenimentul și a prezentat toate punctele de vedere (pro- şi anti-rezoluţie), asigurând dreptul la replică celor 

vizaţi. Unimedia.info publicat o știre în  care a transmis atât live-text, cât și prin transmisiune în direct (live 

streaming) dezbaterile și procedura de vot din PE privind aprobarea Rezoluției pentru Republica Moldova. 
Informația a fost prezentată neutru și echidistant.  

 

Subiectul 2. Votarea legii amnistiei capitalului 

 
Context: La 26 iulie 2018, Parlamentul a votat, în cadrul ședinței plenare, proiectul legii nr. 284 privind declararea 

voluntară și facilitarea fiscală. Legea a fost elaborată de câțiva deputați membri ai PDM și Grupului Popular 

European din Parlamentul Republicii Moldova. Legea prevede posibilitatea declarării bunurilor și surselor financiare 

care nu au fost anterior declarate, astfel fiind posibilă legalizarea acestora, achitând 3% din valoarea lor. Legea a 

fost criticată de partidele parlamentare și extraparlamentare, organizațiile societății civile, organizații/instituții 

internaționale (FMI, BM) și misiunile diplomatice (Ambasada SUA, Delegația UE). 

 
Concluzie generală: Votată în două lecturi în aceeași zi, fără o dezbatere publică, legea amnistierii capitalului 

a fost reflectată cât se poate de diferit de presă, iar unele instituții (NTV Moldova, Accent TV) au politizat 

subiectul, folosindu-l drept instrument pentru a discredita anumite partide politice. 

 
Canal 2 a difuzat două știri la acest subiect. În prima din ele Canal 2 a generalizat și a făcut trimitere la surse 

imposibil de verificat, sugerând că legea se bucură de o susținere masivă: „mai mulți experți, dar și mediul 

de afaceri au salutat inițiativa statului…”. Totodată, a făcut uz de tehnica de manipulare a „dușmanului 

intern”, cele 3 partide (PAS, PPDA, PLDM) fiind portretizate drept „dușmanii” ce se opun reformelor.  

 

Într-o altă ştire, Canal 2, a publicat informaţii despre un raport al Transparency Internarional (TI), care  spune 
că amnistia fiscală este o practică bună și eficientă, folosită la nivel internațional de țări precum Australia, Italia, 

Grecia și Turcia. Astfel, Canal 2 a încercat un transfer de imagine și de justificare a adoptării acestei legi, 

făcând abstracție de diferențele semnificative dintre țara noastră și statele respective. Informația de context a 

fost prezentată pentru a justifica adoptarea legii, prezentând în detaliu beneficiile înregistrate în țările respective. 
Totodată, nu au fost prezentate posibilele probleme (tehnica de manipulare prin omisiune) care pot apărea la 

aplicarea amnistiei fiscale și care au fost explicate anterior de mai multe instituții naționale și internaționale, 

societatea civilă și experți.  
 

Publika TV a reflectat subiectul în același scenariu, tematică, unghi de abordare, text și imagine ca și în cazul 

Canal 2, făcând uz de: 

● Tehnica de manipulare a „dușmanului intern” – PAS, PPDA, PLDM fiind prezentate într-un context 
negativ, ca niște entități ce se opun reformelor. Este o tehnică foarte des utilizată de mass-media 

autohtone, pentru a le induce cetățenilor un sentiment de frică și/sau angoasă; 
● Generalizare și amestecul faptelor cu opiniile: „Criticile vin în timp ce mai mulți experți economici, 

precum şi reprezentanți ai mediului de afaceri, au salutat inițiativa statului, care, potrivit lor, va aduce 

mai mulți bani la bugetul de stat și va duce la majorarea salariilor”; 
● Lipsa dreptului la replică/opinie – chiar dacă Publika TV a pus accentul pe faptul că trei partide au 

protestat (atenție și la titlul și burtiera din știre: „PAS, PPDA, PLDM au protestat din nou la 

Parlament”), acest post de televiziune nu a inclus nicio opinie a protestatarilor;  
● Tehnica sugestiei – ca şi Canal 2, Publika TV a menţionat concluziile unui raport al TI, care 

menționează că amnistia capitalului a adus venituri în bugetul unor țări ca Australia, Grecia, Turcia și 
Italia. Sugerând că această reforma va aduce beneficii și Moldovei, Publika TV nu a asigurat echilibrul 

surselor și opiniilor, or, argumentele mai multor organizații naționale și internaționale pentru 

respingerea unei asemenea măsuri au fost mai numeroase decât cele de susținere. 
 

Jurnal TV a admis în câteva cazuri amestecul faptelor cu opiniile și a aplicat unele determinative 

(echivalentul etichetării) care semnalează o atitudine părtinitoare a jurnaliștilor: „Legea celor 56 deputați ai 

https://www.youtube.com/watch?v=NzTet0AnTPw
http://protv.md/stiri/jurnale-de-stiri/stirile-pro-tv-de-la-ora-20-00-cu-sorina-obreja-05-07-2018---2297341.html
https://unimedia.info/stiri/live-update-parlamentul-european-discuta-invalidarea-alegerilor-de-la-chisinau--federica-mogherine-am-cerut-sistarea-financiara-deoarece-nu-s-au-respectat-preconditiile-politice-157232.html
https://unimedia.info/stiri/live-update-parlamentul-european-discuta-invalidarea-alegerilor-de-la-chisinau--federica-mogherine-am-cerut-sistarea-financiara-deoarece-nu-s-au-respectat-preconditiile-politice-157232.html
http://www.parlament.md/ProcesulLegislativ/Proiectedeactelegislative/tabid/61/LegislativId/4329/language/ro-RO/Default.aspx
http://www.parlament.md/ProcesulLegislativ/Proiectedeactelegislative/tabid/61/LegislativId/4329/language/ro-RO/Default.aspx
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-27-iulie-2018-1900_91213.html
http://www.jurnaltv.md/news/aafc3f4615724af4/jurnalul-orei-19-26-iulie.html


7 

 

 

puterii” (burtiera știrii); „În timp ce guvernanții afirmă că legea va stimula economia și mediul de afaceri, 

opoziția anti-oligarhică și societatea civilă sunt convinse că de fapt acum are loc legalizarea miliardului de 
dolari furat din sistemul bancar la finele lui 2014”. 

 

NTV Moldova a insistat mult pe declarațiile și interpretările legii făcute de reprezentanții PSRM, incluzând 
trei fragmente video cu declarațiile Zinaidei Greacenîi. Citatele acesteia au reprezentat aproape jumătate din 

știre (tehnica de manipulare a eroului salvator), ceea ce reprezintă un dezechilibru al surselor semnificativ. 

De asemenea, NTV Moldova nu a oferit dreptul la opinie autorilor legii (reprezentanților PDM, în acest caz). 

În ceea ce privește modalitatea de citare a surselor, e notabil că doar sursa PSRM a fost citată direct. În afară 
de aceasta, NTV Moldova a recurs la calificative (etichete) preluate din citatele surselor: „scandaloasa 

inițiativă”, „scandaloasa lege”. 

 
Accent TV a prezentat informația în mod părtinitor și neechidistant, oferind mai curând o interpretare a 

evenimentului decât o relatare a faptului în sine. De asemenea, Accent TV a făcut uz extins de câteva tehnici 

de manipulare: 

● Amestecul faptelor cu opiniile și etichetare: „Propunerile democraților privind reducerea 
impozitului pe venit și amnistia fiscală au devenit subiect de știri în Parlament. După cum și era de 

așteptat, atât cei din PDM cât și sateliții săi nu au avut întrebări la acest subiect. Lucru pe care nu îl 

putem spune și de opoziție. Chiar dacă au părăsit sala de ședință, refuzând să ia parte la schemele 

guvernării, socialiștii au făcut una cu pământul ideile democraților”; 
● Politizarea subiectului. PSRM a fost prezentat drept un partid care luptă cu guvernarea pentru binele 

cetățenilor și al țării. Tehnica de manipulare a Eroului Salvator – Mesia (în cazul dat, „eroul” fiind 
PSRM pe post de entitate politică care se opune guvernării) este folosit de fiecare dată când într-o 

societate anume criza socială, politică și economică se înrăutățește, iar pe fundal este promovată idea 

unui salvator care poate rezolva toate problemele; 
● Citarea excesivă a unor surse și lipsa dreptului la replică pentru cei vizați direct în știre. Zinaida 

Greceanîi a fost inclusă cu trei blocuri de declarații consecutive (cu un total de 2 minute și 14 secunde, 

adică aproximativ 50% din știre au constitut doar declarațiile ei, alte 40% fiind parafrazarea acestora 

de către reporter). Pe de altă parte, Guvernul și PDM, ca partid, au fost vizați și acuzați direct, dar 
acestora nu li s-a asigurat dreptul la opinie. 

 

TV8, Pro TV Chișinău, Unimedia.info și Moldova 1 au reflectat subiectul amnistiei fiscale neutru și 
echidistant. Portalul online Sputnik.md a publicat o știre, în care a reflectat informația neutru și echidistant. 

Kp.md a publicat două știri, la fel ca şi Noi.md, în majoritatea informația fiind expusă într-un mod neutru și 

nefiind semnalate încălcări deontologice sau folosirea tehnicilor de manipulare. 

 

Subiectul 3. Evenimentele din centrul Chișinăului din 26 august 

 
Context: Pentru data de 26 august, Primăria anunțase că au fost depuse patru cereri prealabile pentru organizarea 

unor manifestații de protest în Piața Marii Adunări Naționale (PMAN) din capitală. Una dintre ele a fost depusă de 

A.O „Credință Patriei”; a doua cerere de către Aurel Bucureanu, care se arată împotriva ridicării prețurilor la 

combustibili și revenirea acestora la 14-15 lei pentru un litru; a treia a fost depusă de organizația non-

guvernamentală „Salvgardare”, condusă de Maia Laguta; iar a patra a fost o cerere depusă de PLDM în numele 

Comitetului Mișcării de Rezistență Națională „ACUM”, care a indicat că vor organiza un protest anti-guvernare. 
Prioritate au avut grupurile conduse de Aurel Bucureanu și Maia Laguta, deoarece au fost primii care au depus 

declarația. Pentru a se evita altercațiile, piața a fost divizată de un cordon de carabinieri care aveau funcția de a 

asigura ordinea. Cu puțin timp înainte de începerea acțiunilor de protest organizate de Maia Laguta și Aurel 

Bucureanu, în PMAN au ajuns susținătorii Partidului Politic ȘOR, care au amplasat grătare, corturi, mese și o scenă. 

Ulterior, pe scena instalată au urcat reprezentanții Partidului Politic Șor, în frunte cu liderul acestuia, care au ținut 

discursuri împotriva opoziția extra-parlamentare (PLDM, PAS, PPDA). 

 

Concluzia generală: Canal 2 și Publika TV au reflectat evenimentele într-un mod asemănător, lipsit de 
echidistanță și tendențios, folosindu-se de proteste pentru a discredita anumite partide politice. Alte două 

instituții media, NTV Moldova și Accent TV, au prezentat cele trei acțiuni de protest mai curând în baza 

opiniilor și interpretărilor unor actori politici și experți decât a faptelor. Jurnal TV a folosit etichete și 
amestecul faptelor cu opiniile, iar TV8, Pro TV Chișinău și Unimedia.info au reflectat subiectul echidistant 

și neutru, cu detalii în baza faptelor. 

 

http://ntv.md/news/19259
http://a-tv.md/index.php?newsid=48680
https://www.youtube.com/watch?v=pj3eeeH6W-0
http://protv.md/stiri/jurnale-de-stiri/stirile-pro-tv-de-la-ora-20-00-cu-tatiana-nastas-26-07-2018---2312311.html
https://unimedia.info/stiri/live-update-Sedinta-parlamentului-cu-56-de-deputati-in-sala--legislativul-a-inceput-procedura-de-vot-158568.html
http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-26-iulie-2018/
https://sputnik.md/opinie/20180727/20828592/amnistia-fiscala-actiune-riscuri-majore.html


8 

 

 

Canal 2 a reflectat în mod peiorativ și tendențios evenimentele din 26 august din PMAN. Știrile despre 

manifestațiile din centrul capitalei au fost incluse abia la mijlocul buletinului de știri, instituția media calificând 
mai importante știrile despre un accident rutier din Bulgaria, moaștele de la Mănăstirea Curchi și incendiul 

clădirii Episcopiei de la Oradea. Astfel, Canal 2 a subminat intenționat importanța unor evenimente social-

politice naționale, în favoarea unor evenimente internaționale și a știrilor din categoria faptului divers (tehnica 

manipulării prin informații prioritare).  

 

Această instituție media a prezentat în detalii acțiunea de protest a Partidului Politic ȘOR, în defavoarea 

protestului ACUM. În cazul primei acțiuni, jurnaliștii postului au operat cu fapte și cu imagini video directe, 
oferind citate și declarații directe ale organizatorilor, iar în cazul celui de al doilea eveniment (protestul ACUM) 

au operat aproape exclusiv cu opinii sau interpretări ale jurnaliștilor și analiștilor politici. Totodată, manifestația 

organizată de Partidul Politic ȘOR a fost reflectată în context neutru spre pozitiv, iar protestul ACUM a fost 
prezentat într-un context exclusiv negativ.  

 

În plus, Canal 2 a difuzat informații false și a făcut uz de amestecul faptelor cu opiniile: „Președintele 

Partidului ȘOR a fost însoțit de doi europarlamentari, care au ținut discursuri înflăcărate”; „…La ora 
prânzului, oamenii au început să se adune la manifestația care oficial a fost organizată de PLDM, în față însă 

au ieșit liderii PAS și PPDA. Aceștia nu au putut împărți civilizat piața cu simpatizanții lui Șor, așă că și-au 

aruncat sticle peste zidul de polițiști, care separau cele două tabere” (fără a prezenta imagini care să probeze 
acuzația). Or, protestul ACUM nu a fost organizat oficial și în exclusivitate doar de PLDM. În acest fel, 

televiziunea dată a încercat să facă un transfer de imagine negativă dinspre PLDM ca partid politic asupra 

întregului protest ACUM (tehnica sugestiei). În afară de acestea, Canal 2 a manipulat cu ajutorul imaginilor 

și a montajului video. Postul TV a prezentat imagini filmate cu drona care au surprins masele de oameni 

prezenți în PMAN. Canal 2 a încercat să delimiteze cu ajutorul unor marcaje video (chenare) locul unde erau 

amplasați protestatarii ACUM. Totuși, postul TV nu a specificat ora la care au fost filmate acele imagini. În 

acest fel, prin intermediul montajului video, Canal 2 a încercat să inducă consumatorului media ideea că 
protestul ACUM ar fi eșuat pentru că ar fi participat foarte puțini oameni.  

 

Tehnica de manipulare a dușmanului intern și extern și transferul de imagine negativă au fost folosite și 
la nivel de context. Atât forma, cât și conținutul informațiilor de background sunt negative și acuzatoare: „PAS 

și PPDA a organizat aceste acțiuni în perioada când aceștia sunt acuzați că ar avea legături cu serviciile 

rusești. Recent jurnaliștii de la Zepellin au scris că Maia Sandu și Andrei Năstase au fost plimbați prin Europa 
de Fundația Open Dialog, condusă de Ludmila Kozlowska, expulzată din UE pe motiv că ar avea legături cu 

serviciile speciale rusești”. Cei doi politicieni moldoveni au fost arătați drept niște dușmani interni ai Republicii 

Moldova, în timp ce Kozlowska drept un dușman extern. De asemenea, Canal 2 nu a oferit dreptul la replică 

sau opinie celor vizați în știri – nici Maiei Sandu, nici lui Andrei Năstase.  
 

Pe de altă parte însă, liderii Partidului Politic ȘOR au fost prezentați în știri cu inserturi/declarații video de la 

eveniment, mimându-se astfel pluralismul surselor. Canal 2 a vorbit despre numărul participanților la 
manifestațiile organizate de Partidul Politic ȘOR și ai protestului ACUM, accentuând faptul că Partidul Politic 

ȘOR a scos în stradă „peste 5 mii de oameni… iar PLDM, PAS și PPDA au reușit să scoată în stradă peste 6 

mii de manifestanți” (tehnicile de manipulare prin ironie și ridiculizare). Prin intermediul intonației și a 

formulării, prezentatoarea a sugerat că un singur partid (Partidul Politic ȘOR) a reușit să mobilizeze 
aproximativ același număr de oameni ca și cele trei partide laolaltă. Prin intervievarea unor analiști politici, care 

au considerat că protestul ACUM „…a fost un eveniment eșuat”, Canal 2 a prezentat unilateral informația, 

punând accentul mai mult pe opinii și oferind o anumită interpretare (negativă) a evenimentului. În același timp, 
nu au fost incluse opinii sau interpretări alternative. 

 

Publika TV a reflectat evenimentele din 26 august utilizând – cu foarte mici excepții – același text, scenariu, 
imagini și mod de abordare ca și Canal 2. Astfel, încălcarea normelor deontologice, dar și tehnicile de 

manipulare specificate mai sus în cazul Canal 2 sunt aplicabile și în cazul reportajelor Publika TV. Pe lângă 

acestea însă, postul dat a mai admis și alte încălcări: 

● Prezentarea opiniilor drept fapte și adevăruri. Într-una din știri, Publika TV a distorsionat mesajul 
și scopul manifestațiilor așa cum a fost anunțat de organizatori, menționând că acestea nu au fost altceva 

decât începutul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare din 24 februarie 2019: „Câteva 

partide politice de opoziție s-au lansat în campania electorală prin manifestații în stradă”; 

http://www.canal2.md/emisiuni/reporter/reporter-cu-diana-spatarel-26-august-2018-1900_92495.html
https://www.publika.md/stirile-publika-tv---26-august-2018---ora-19_3016991.html


9 

 

 

● Manipulare prin intermediul titlurilor și a textelor. „Nu votați deputați care vă denigrează țara”; 

„Accident violent în PMAN. Un șofer, agresat de susținătorii PLDM, PAS, DA”; „PLDM, PAS, DA au 
intrat în campania pentru alegeri”; 

● Selectarea părtinitoare a declarațiilor și lipsa pluralității opiniilor. Reporterii Publika TV au 

intervievat participanții la manifestația organizată de Partidul Politic ȘOR sau au difuzat opiniile lor 
indirect, însă nu au intervievat și nici nu au difuzat opinii ale manifestanților de la protestul ACUM; 

● Fals și tehnica informației prioritare. Jurnaliștii Publika TV au stabilit de la început că cele trei 

partide de opoziție s-au lansat în campania electorală: „În același loc și PLDM a decis să se lanseze în 

campania electorală pentru parlamentare… Liberal-democrații și-au chemat alegătorii la un miting 
mascat, ca fiind anti-guvernare și unul civic. Formațiunii i s-au alăturat partidele Maiei Sandu și 

Andrei Năstase, care de fapt stau în spatele manifestației”. Astfel, Publika TV a prezentat o 

interpretare care a fost percepută de consumatorul media drept adevăr factologic. Abia ulterior, într-o 
a doua știre, Publika TV a menționat că această afirmație este opinia unor analiști politici (prezentarea 

unor opinii drept adevăruri în ultimă instanță). 
 

Jurnal TV nu a avut buletine informative pe parcursul lunii august, de aceea a fost monitorizată informația 
publicată pe parcursul zilelor de 26 și 27 august pe website-ul televiziunii Jurnaltv.md. În cele 4 știri publicate, 

Jurnal TV a admis câteva încălcări ale normelor deontologice, și anume: 

● Amestecul faptelor cu opiniile. „Prin tradiție deja, protestul societății civile și al opoziției 
antioligarhice, care urmează să aibă loc astăzi, în PMAN, va fi „însoțit” de o contramanifestație marca 

PD&Șor” (Știrea: „Contramanifestație PD&Șor la Chișinău; Oamenii sunt plătiți să vină la un miting 

cu Șor și Filip: „Va fi concert și mâncare”); 
● Etichetarea. „100 de lei, transportare gratuită, concert și mâncare – astfel vor fi remunerați 

contramanifestanții mobilizați de partidul oligarhului Vladimir Plahotniuc și cel al edilului penal de 

Orhei, Ilan Șor” (Știrea: „Contramanifestație PD&Șor la Chișinău; Oamenii sunt plătiți să vină la un 

miting cu Șor și Filip: „Va fi concert și mâncare”). 
 

Accent TV a difuzat o singură știre în care a prezentat informații generale vagi despre motivul și scopul 

acțiunilor, acordând cel mai mult timp și spațiu de emisie opiniei expuse de președintele Igor Dodon pe 
marginea evenimentelor din PMAN (prezentarea opiniilor în locul faptelor). Accent TV a făcut uz de tehnica 

de manipulare „mitul Salvatorul Național” (sau Mesia), unde Igor Dodon a fost prezentat drept 

„salvatorul/Mesia” și singura persoană responsabilă în această țară care se gândește la popor.  
 

NTV Moldova în ştirile la subiect au insistat pe opiniile (nu fapte) PSRM şi ale preşedintelui Igor Dodon pe 

marginea evenimentelor din PMAN. NTV Moldova a făcut uz de: 

● Tehnica informației prioritare. S-a prezentat întâi de toate o anumită interpretare asupra 
evenimentului (a PSRM și a lui Igor Dodon) și doar apoi au fost prezentate detalii și fapte de la 

eveniment. Astfel, consumatorul de media a asimilat întâi de toate opiniile cuiva și nu a avut ocazia de 

a-și forma propria sa opinie. Chiar dacă ulterior apare informația de bază despre eveniment, 
subconștientul telespectatorului ar putea să nu mai prindă această nuanțare și pentru a-și corecta 

impresiile; 
● Tehnica de manipulare a Eroului Salvator (sau Mesia). Atât PSRM, cât și președintele Igor Dodon 

sunt prezentați drept entități salvatoare. Acestora le sunt contrapuși ceilalți actori politici (atât partide, 
cât și politicieni: PPDA, PAS, PLDM, Partidul Politic ȘOR, Maia Sandu, Andrei Năstase) prezentați 

într-un context negativ (tehnica de manipulare a dușmanului intern); 
● Exacerbarea faptelor. Prin această tehnică de manipulare, NTV Moldova a accentuat nejustificat 

detalii care în mod obișnuit ar fi considerate de jurnaliști absolut nerelevante pentru o știre, însă care 

au avut drept scop aici discreditarea unei persoane (Andrei Năstase, în acest caz): „Discursul lui 

Năstase rostit de pe un scaun a fost intens discutat ulterior pe rețelele de socializare, deoarece 
politicianul a fost surprins ca și anul trecut cu pantalonii uzi. Probabil ca să scape de glumele 

internauților, Năstase a decis să se înfășoare cu un tricolor”. 
 

Sputnik.md a publicat nouă știri despre evenimentele din PMAN. Portalul a reflectat într-un mod tendențios și 
pe o notă negativă protestul ACUM. În știrile publicate Sputnik.md a recurs la: 

● Trimiterea la surse imposibil de verificat și invocarea unei autorități anonime. „La protestul de 

astăzi organizat de opoziția de centru-dreapta, au venit aproximativ cinci mii de oameni, a declarat 
pentru Sputnik Moldova o sursă din cadrul organelor de forță”; 

http://www.jurnaltv.md/
http://www.jurnaltv.md/news/75ac51a9d76ab8e3/contramanifestatie-pd-sor-la-chisinau-oamenii-sunt-platiti-sa-vina-la-un-miting-cu-sor-si-filip-va-fi-concert-si-mancare.html
http://www.jurnaltv.md/news/75ac51a9d76ab8e3/contramanifestatie-pd-sor-la-chisinau-oamenii-sunt-platiti-sa-vina-la-un-miting-cu-sor-si-filip-va-fi-concert-si-mancare.html
http://www.jurnaltv.md/news/75ac51a9d76ab8e3/contramanifestatie-pd-sor-la-chisinau-oamenii-sunt-platiti-sa-vina-la-un-miting-cu-sor-si-filip-va-fi-concert-si-mancare.html
http://www.jurnaltv.md/news/75ac51a9d76ab8e3/contramanifestatie-pd-sor-la-chisinau-oamenii-sunt-platiti-sa-vina-la-un-miting-cu-sor-si-filip-va-fi-concert-si-mancare.html
http://a-tv.md/index.php?newsid=49673
http://ntv.md/news/19485
https://sputnik.md/news/20180826/21483321/chisinau-protest-pas-ppda.html
https://sputnik.md/news/20180826/21483321/chisinau-protest-pas-ppda.html
https://sputnik.md/news/20180826/21483321/chisinau-protest-pas-ppda.html


10 

 

 

● Ironia și ridiculizarea. „Andrei Năstase și Maia Sandu s-au dus la plimbare”; 
● Sputnik.md a folosit repetiția unor afirmații/opinii pentru ca acestea ulterior să fie percepute de 

consumatorul media ca adevăr. Instituția media a încercat să facă un transfer de imagine negativă 

dinspre Vlad Filat spre Maia Sandu. Impresia defavorabilă este întărită prin faptul că la scrierea știrii a 

fost utilizat un limbaj peiorativ („camaradul său”, „pușcărie”); 
● Fals și manipulare prin intermediul titlurilor (care a avut drept scop instigarea la ură): „Liderul 

PPDA, Andrei Năstase: Vrem vărsare de sânge?”.  
 

Kp.md a reflectat informația într-un mod tendențios și lipsit de echidistanță, comiţând mai multe abateri de la 
normele deontologice: 

● Informație falsă și manipularea cu cifre fără a cita sursa: „Mai mult de 10 mii de oameni din 

întreaga țară au venit astăzi în PMAN pentru a susține proiectele sociale realizate de Partidul Politic 
ȘOR în frunte cu liderul formațiunii Ilan Șor”; 

● Generalizare şi fals: „Eurodeputații susțin proiectele sociale ale Partidului Politic ȘOR”; „La 

manifestații au participat și deputați ai Parlamentului European, ceea ce demonstrează susținerea de 

care se bucură Partidul ȘOR din partea UE, care a apreciat progresul atins în ultimii ani în dezvoltarea 
infrastructurii nu doar din municipiul Orhei, ci și din alte localități”; 

● Tehnica de manipulare a dușmanului intern. O tehnică care a avut drept scop să inducă 

consumatorului media un sentiment de frică față de anumite persoane (Maia Sandu și Andrei Năstase, 
în acest caz), iar pe de altă parte să înainteze un actor alternativ (Partidul Politic ȘOR și liderul acestuia) 

care luptă pentru protejarea cetățeanului de acești „dușmani”. 
 
Noi.md a publicat 10 știri cu referință la evenimentele din PMAN, dintre care una singură a fost trecută ca 

produs propriu: „PMAN, împărțită în două grupuri de protestatari. Carabinierii au format un scut uman 

(FOTO)”. În știrea proprie, Noi.md a admis un caz de etichetare: „...pe scena din fața Guvernului au urcat 

reprezentanții Partidului Șor, în frunte cu controversatul om de afaceri, Ilan Șor”. 
 

Televiziunea publică Moldova 1  şi Pro TV Chișinău au reflectat evenimentele din PMAN din 26 august într-

un mod neutru şi echidistant. TV8, alături de Unimedia.info, au reflectat foarte amplu și în detalii evenimentele 

din ziua de 26 august. Aceste instituții media au reflectat într-un mod neutru informaţia, asigurând tuturor în 

mod egal dreptul la replică și opinie. Totuși, în una din știri, reporterii de la Unimedia.info au încadrat 

informația într-un context nerelevant, printr-o expresie ce poate fi considerată drept amestec al faptelor cu 

opiniile: „Președintele Igor Dodon a postat pe o rețea de socializare un mesaj cu privire la protestele de astăzi 

din Piața Marii Adunări Naționale. Ce-i drept mesajul a apărut la ora 22:40” (Știrea: Mesajul președintelui 

cu privire la protestele de azi: Rușine, rușine…!).  
 

Subiectul 4. Reținerea celor 7 angajați ai liceului „Orizont” 

 
Context: La 6 septembrie 2018, Serviciul de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova (SIS) a reţinut 7 cetăţeni 

turci, care activau în calitate de profesori şi manageri în reţeaua de licee „Orizont”. Cei 7 „au fost declarați 

indezirabili de către organele competente” și expulzați în Turcia, la bordul unei cursei charter a companiei Air 

Moldova. Un număr mare de persoane publice, organizații naționale și internaţionale și-au exprimat dezacordul și au 
condamnat evenimentul, menţionând că aceasta s-a făcut „cu încălcarea flagrantă a procedurii de reținere, 

percheziționare și ridicare, cu violarea normelor cu privire la libertatea și securitatea persoanelor, stipulate în 

convențiile la care Republica Moldova este parte” (Amnesty International). 

 

Concluzie generală: Subiectul a arătat diferit la cele 12 instituţii media monitorizate. Câteva dintre ele au 
diminuat importanța evenimentului sau l-au reflectat într-o manieră ștearsă şi foarte superficială. Astfel, NTV 

Moldova și Accent TV au ignorat subiectul sau, cel mult, i-au atribuit un spaţiu de emisie nesemnificativ. 

Sputnik.md şi Kp.md au publicat o singură ştire care a reprodus comunicatul oficial. Publika TV și Canal 2 

au avut abordări tendenţioase şi selective, mai ales din perspectiva imaginilor video. În același timp, un grup 
de instituţii media, printre care Pro TV Chişinău, Unimedia.info și TV8, au inclus în știri mai multe opinii și 

surse, pentru a oferi un tablou complex și bine definit al întâmplărilor. 

 
NTV Moldova a inserat știrea despre reținerea celor 7 persoane la finalul buletinului de știri din 6 septembrie, 

ceea ce poate fi calificat drept o tentativă intenționată de a diminua importanța acestui eveniment (tehnica 

estompării). NTV Moldova a insistat mult pe apartenenţa etnică a persoanelor, sugerând – prin abordare și 

https://sputnik.md/society/20180826/21481850/protest-chisinau.html
https://sputnik.md/video/20180826/21481166/proteste-chisinau-pas-ppda.html
https://sputnik.md/video/20180826/21481166/proteste-chisinau-pas-ppda.html
https://sputnik.md/politics/20180826/21480405/protest-pman-pas-ppda.html
https://sputnik.md/politics/20180826/21480405/protest-pman-pas-ppda.html
https://www.kp.md/daily/26873.5/3916126/
https://www.kp.md/daily/26873.5/3916126/
https://www.kp.md/daily/26873.5/3916126/
https://noi.md/md/capitala/pman-impartita-in-doua-grupuri-de-protestatari-carabinierii-au-format-un-scut-uman-foto
http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-26-august-2018/
http://protv.md/stiri/jurnale-de-stiri/stirile-pro-tv-de-la-ora-20-00-cu-tatiana-nastas-26-08-2018---2332041.html
https://unimedia.info/stiri/permalink-160579.html
https://unimedia.info/stiri/permalink-160579.html
http://ntv.md/news/19619


11 

 

 

selecția cuvintelor – că aceștia ar reprezenta un pericol (tehnica de manipulare a dușmanului extern): „7 

turci, expulzați din Republica Moldova” – burtiera știrii difuzate.  

 

NTV Moldova a prezentat evenimentul doar din perspectiva unei singure surse (oficiale) și nu a mai intervievat 

alte surse, deși reacțiile familiilor celor arestați erau disponibile pentru public (omisiune). De notat că știrea a 
fost difuzată spre sfârșitul buletinului și a avut o durată de 47 secunde (!). Într-o altă ştire din buletinul de știri 

din 7 septembrie, - difuzată de asemenea pe finalul buletinului informativ – cu un total de 55 de secunde (!) – 

NTV Moldova s-a rezumat în mare parte la promovarea imaginii președintelui Igor Dodon (tehnica de 

manipulare a Eroului Salvator), care a cerut explicații SIS-ului. 
 

Accent TV a folosit în mare parte același scenariu, mod de abordare și imagini ca și NTV Moldova, prezentând 

cele 7 persoane expulzate doar prin prisma etniei acestora: „6 persoane din conducerea liceului „Orizont” 
fondat și condus de cetățeni turci, au fost reținute de către reprezentanți ai SIS și duși la aeroport și deportați 

în țara de origine. 2 din ele au fost eliberate”. Accent TV a făcut uz de: 

● Prezentarea opiniilor drept fapte și adevăruri: „Este de menționat că nu este prima dată când 

conducerea liceului „Orizont” are probleme cu justiția din Republica Moldova”; 
● Amestecul faptelor cu opiniile: „Întâmplător sau nu, problemele au început după ce în timpul vizitei 

din 5-7 mai, 2017, în RM prim-ministrul Turciei a cerut autorităților să închidă rețeaua de licee 

„Orizont” deoarece ar face parte dintr-o rețea teroristă, condusă de un cleric”;  
● Manipulare prin imagini sau difuzarea unor imagini video irelevante: Imaginile video folosite au 

fost doar unele care prezintă interiorul și exteriorul clădirilor liceelor „Orizont”. Chiar dacă existau 

imagini video din momentul reținerii, precum și fotografii ale intrării forțate în domiciliul unora din cei 
expulzați, Accent TV nu a prezentat aceste imagini (tehnica omisiunii). 

 

Publika TV a reflectat informația doar din perspectiva autorităților, cu trimitere la comunicatul de presă al SIS 

și la declarațiile oficiale ale demnitarilor (Monica Babuc, Pavel Filip). Au fost folosite și câteva tehnici de 
influențare a opiniei publice: 

● Jurnaliștii postului dat nu au inclus opinia celor reținuți (deși unul dintre ei a scris o postare pe o rețea 

de socializare) și nici pe cea a membrilor familiilor acestora, deși este obligația lor profesională să ofere 
mai mult context și să prezinte opinii alternative. Astfel, nu s-a asigurat dreptul la replică părții 

implicate direct: aceasta putea fi aflată/luată intervievând profesori ai liceului „Orizont”, avocați sau 

membri ai familiilor celor reținuți; 
● Tehnica de manipulare a dușmanului extern. Publika TV a prezentat persoanele reținute drept 

dușmani ai țării, care aduc „…ameninţări la adresa securității naționale” (potrivit SIS); 
● Tehnica sugestiei și mitul salvatorului național. Prim-ministrului Pavel Filip și Ministerul Educației, 

Culturii și Cercetării, în persoana ministrei Monica Babuc, au fost alese drept surse de referință, astfel 
că PDM este prezentat drept factorul decisiv care încearcă să rezolve această situație; 

● Au fost ascunse sau diminuate anumite detalii din filmul reținerii celor 7 persoane. De exemplu, 

Publika TV nu a prezentat imaginile video când, în momentul reținerii, s-a aplicat forța asupra celor 7 
angajați ai liceelor „Orizont”, fiind urcați într-o mașină și duși într-o direcție necunoscută. 

 

Canal 2 a difuzat o știre în buletinul de știri din 6 septembrie. În mare parte, modul de reflectare a fost 

asemănător celui de la Publika TV, cu deosebirea că jurnaliștii Canal 2 au inserat în material și câteva opinii 
suplimentare: cea a unui director adjunct a liceului „Orizont” din capitală și declarația parafrazată a 

președintelui Igor Dodon. Totuși, Canal 2 a repetat abaterile admise de Publika TV, menționate mai sus, pe 

lângă care notăm alte câteva încălcări al normelor deontologice, precum manipularea prin intermediului 

titlurilor  și etichetarea: „7 turci „periculoși”, trimiși acasă”. 
 

Sputnik.md a publicat o singură știre, prezentând informația doar dintr-o perspectivă, cea enunțată de SIS. Prin 
intermediul titlului știrii – „Acțiune de amploare SIS – securitatea națională a fost pusă în pericol”, 

Sputnik.md a făcut uz de amestecul faptelor și opiniilor, prezentând opinia drept adevăr în ultimă 

instanță. 

 
Pentru Pro TV Chișinău și TV8 expulzarea celor 7 profesori a fost cel mai important eveniment al zilei. 

Ambele posturi au reflectat evenimentul într-un mod neutru, echidistant, intervievând diverse surse vizate sau 

care au avut legătură cu acest eveniment: angajați ai liceului „Orizont”, avocați, președintele țării, SIS (prin 
poziția exprimată în comunicatul de presă), rudele persoanelor reținute, organizațiile internaționale (Amnesty 

http://ntv.md/index.php?newsid=19640
http://ntv.md/index.php?newsid=19640
https://www.publika.md/operatiuni-ale-sis-in-mai-multe-localitati-din-tara-sapte-cetateni-turci-de-la-un-liceu-privat-din-capitala-expulzati-din-moldova-_3017933.html
https://www.publika.md/filip-cere-ministerului-educatiei-sa-se-asigure-ca-procesul-de-invatamant-in-liceul-in-care-activau-cei-7-cetateni-turci-nu-este-afectat_3018025.html
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-vadim-stangaciu-06-septembrie-2018-1900_93257.html
https://sputnik.md/society/20180906/21685801/sis-securitate-nationala-pericol.html
http://protv.md/stiri/jurnale-de-stiri/stirile-pro-tv-de-la-ora-20-00-cu-sorina-obreja-06-09-2018---2339561.html
https://www.youtube.com/watch?v=u8aFfqj1EJs&index=10&list=PL9uZo1mBZWs0vygZAO-inY2yAGGiz1OGi&t=0s


12 

 

 

International Moldova) și reprezentanți ai partidelor politice (PAS, PLDM). Pro TV Chișinău a difuzat și o 

secvență filmată în direct la Aeroportul Internațional Chișinău, în care reportera a prezentat detalii și informații 
despre situația la acel moment. 

 

Totodată, în unele situații, TV 8 a admis: 
● Lipsa dreptului la replică/opinie pentru cei acuzați în știri: Vladimir Plahotniuc și Igor Dodon au 

fost acuzați indirect în știri, prin intermediul surselor intervievate. Astfel, TV8 avea obligația de a le 

acorda dreptul la replică sau, cel puțin, să specifice dacă au încercat să obțină opinia acestora; 
● Amestecul faptelor cu opiniile: În discuțiile din studio cu expertul invitat, prezentatoarea a tratat drept 

fapt ipoteza că expulzarea celor 7 persoane este un preț plătit de autoritățile moldovenești pentru 

investițiile făcute în Republica Moldova de către cetățeni turci, sugerând că în spatele acestui troc s-ar 

afla Vladimir Plahotniuc și Igor Dodon. 
 

Jurnaltv.md a publicat două știri despre reținerea celor 7 persoane. Una din ele despre reacția liderului PPDA, 

Andrei Năstase pe marginea acestui eveniment nu a oferit dreptul la replică persoanelor vizate (Igor Dodon 

şi Vlad Plahotniuc). Moldova 1 a reflectat într-un mod neutru și echidistant informația, inserând atât opiniile 
reprezentanților Liceului „Orizont” (profesori), cât și poziția oficială a autorităţilor Republicii Moldova.  

 

Unimedia.info a reflectat evenimentul într-un mod neutru, echidistant și exhaustiv, publicând opinii diverse: 
cei reținuți sau membrii familiilor acestora, angajații liceelor „Orizont” și părinții copiilor care învață acolo, 

reprezentații instituțiilor oficiale (SIS, Parlament, Guvern, Președinție), partide politice (PLDM, PAS), 

organizații internaționale.  
 

Subiectul 5. Învestirea Silviei Radu și a lui Nicolae Ciubuc în funcția de miniștri 

 
Context: La 18 septembrie 2018, liderul PDM, Vlad Plahotniuc anunța într-o conferință de presă niște modificări în 

componența Executivului care prevedeau că la conducerea Ministerului Sănătății, Protecției Sociale și Muncii va fi 

numită Silvia Radu, iar la cea a Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului, Nicolae Ciubuc. La 19 

septembrie, președintele țării, Igor Dodon, a refuzat repetat să semneze decretele de numire a celor doi miniștri noi, 
iar la 21 septembrie un grup de deputați din PDM a depus o sesizare la Curtea Constituțională (CC) pentru 

suspendarea temporară a președintelui din funcție. CC a decis pe 24 septembrie suspendarea temporară a 

prerogativelor lui Igor Dodon, iar imediat a doua zi, cei doi miniştri au depus jurământul în fața speakerului, Andrian 

Candu, care a și semnat decretele de numire în funcție.  

 

Concluzie generală: Publika TV și Canal 2 au prezentat subiectul din perspectiva PDM sau a reprezentanților 
acestuia (Pavel Filip, Andrian Candu), iar NTV Moldova și Accent TV au reflectat subiectul punându-l în 

lumină pozitivă pe președintele Igor Dodon și PSRM. Principalele metode de manipulare identificate pe 

parcursul monitorizării au fost tehnica dușmanului intern și cea a salvatorului național (Publika TV, Canal 2, 

NTV Moldova, Accent TV), iar normele deontologice au fost încălcate mai des prin combinarea faptelor cu 
opiniile şi lipsa dreptului la replică. Alte instituții media au reflectat evenimentul neutru și echidistant (TV8, 

Unimedia.info, Jurnaltv.md, etc). 

 
Televiziunea publică Moldova 1 a reflectat învestirea celor doi miniștri din mai multe perspective, inserând 

opiniile președintelui Parlamentului, prim-ministrului și președintelui (suspendat la acel moment), Igor Dodon; 

precum și declarațiile celor doi miniștri noi. Totodată, Moldova 1 a atribuit mult timp de emisie ministrei Silvia 
Radu, plasând-o într-o lumină neutră și pozitivă, după ce anunțarea candidaturii acesteia la Ministerul Sănătății, 

Muncii și Protecției Sociale a generat mai multe discuții și controverse generate de calificarea irelevantă a 

acesteia și lipsa ei de experiență în domeniile de referință. 

 
Publika TV a difuzat patru știri despre cei doi miniștri. În două știri, Publika TV a recurs la tehnica de 

manipulare a Salvatorului Național („Mesia”), pe de o parte, deoarece i-a prezentat pe Andrian Candu și 

Pavel Filip drept persoanele care vin să soluționeze o problemă, iar pe de altă parte, a sugerat că problema a 
fost creată de o altă entitate politică: președintele Igor Dodon (tehnica dușmanului intern). Totodată, Andrian 

Candu a lansat anumite atacuri la adresa președintelui Igor Dodon, care au fost preluate direct și indirect (titlul 

unei știri: „Candu, atac la Dodon: Îmi pun întrebarea dacă mai avem nevoie de instituția Președinției”), iar 

Publika TV avea obligația profesională să garanteze dreptul la replică celui acuzat, ceea ce instituția 
media nu a făcut. Canal 2 în mare parte a repetat unghiul de abordare al postului Publika TV, folosind aceleași 

http://www.jurnaltv.md/news/3b3eebafc4c0aa67/andrei-nastase-sesizeaza-ambasadele-si-institutiile-internationale-privind-retinerile-in-stil-nkvd-ist-la-liceul-orizont.html
http://www.jurnaltv.md/news/3b3eebafc4c0aa67/andrei-nastase-sesizeaza-ambasadele-si-institutiile-internationale-privind-retinerile-in-stil-nkvd-ist-la-liceul-orizont.html
http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-6-septembrie-2018/
https://unimedia.info/stiri/video-18--momentul-retinerii-celor-sase-persoane-din-liceul-orizont--profesorul-de-engleza-directorul-striga-este-nedrept-161120.html
https://unimedia.info/stiri/video-18--momentul-retinerii-celor-sase-persoane-din-liceul-orizont--profesorul-de-engleza-directorul-striga-este-nedrept-161120.html
https://unimedia.info/stiri/video-parinti-si-profesori--despre-situatia-de-la-liceul-orizont-sa-intre-mascati-si-sa-ia-profesorul-in-vazul-elevilor-este-un-lucru-strigator-la-cer-161159.html
https://unimedia.info/stiri/video-parinti-si-profesori--despre-situatia-de-la-liceul-orizont-sa-intre-mascati-si-sa-ia-profesorul-in-vazul-elevilor-este-un-lucru-strigator-la-cer-161159.html
https://unimedia.info/stiri/andrian-candu-a-solicitat-organizarea-unor-audieri-parlamentare-in-cazul-expulzarii-din-tara-a-celor-sapte-cetateni-turci-161163.html
https://unimedia.info/stiri/secretarul-de-stat-al-ministerului-justitiei--nicolae-esanu-sper-ca-in-mapele-sis-exista-documente-solide-care-justifica-expulzarea-cetatenilor-turci-161142.html
https://unimedia.info/stiri/igor-dodon-acuza-presa-de-standarde-duble-in-cazul-operatiunii-sis-fata-de-cei-7-cetateni-turci-au-fost-expulzari-mai-urate--pe-criterii-strict-politice-161155.html
https://unimedia.info/stiri/doc-pistrinciuc--despre-operatiunea-sis-la-liceul-orizont-acesta-este-pretul-pentru-evroremontul-presedintiei--sesizarea-fractiunii-pldm-161145.html
https://unimedia.info/stiri/pas--despre-retinerea-celor-sase-persoane-de-la-liceul-orizont-statul-republica-moldova-a-decis--in-schimbul-banilor-pentru-reconstructia-cladirii-presedintelui---sa-calce-in-picioare-drepturile-omului-161125.html
https://unimedia.info/stiri/apel-urgent-amnesty-international-moldova-condamna-rapirile-ilicite-de-oameni-in-cazul-retinerilor-de-la-liceul-orizont-161135.html?utm_source=trending_widget&utm_medium=trending_widget&utm_campaign=trending_widget
http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-25-septembrie-2018/
https://www.publika.md/silvia-radu-si-nicolae-ciubuc-au-depus-juramantul-de-investire-in-functiile-de-ministri-candu-e-important-ca-cetateanul-sa-simta-schimbarile_3019888.html
https://www.publika.md/pavel-filip-mesaj-pentru-radu-si-ciubuc-nu-stiu-daca-o-sa-va-ofer-clipe-placute-la-guvern-dar-va-pot-oferi-lacrimi-sudoare-si-multa-munca_3019897.html
https://www.publika.md/candu-atac-la-dodon-imi-pun-intrebarea-daca-mai-avem-nevoie-de-institutia-presedintiei_3019891.html
https://www.publika.md/candu-atac-la-dodon-imi-pun-intrebarea-daca-mai-avem-nevoie-de-institutia-presedintiei_3019891.html
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-vadim-stangaciu-25-septembrie-2018-1900_94262.html


13 

 

 

tehnici de manipulare a dușmanului intern şi cea a Salvatorului Național. În afară de acestea, Canal 2 a 

recurs la ironizare (una din burtiere: „L-au ocolit pe Dodon. Ministrul Sănătății și cel al Agriculturii au fost 
învestiți în funcție”). 

 

NTV Moldova a prezentat subiectul dezechilibrat, din perspectiva interpretării evenimentului de către 
președintele Igor Dodon și PSRM. Astfel, în ambele știri difuzate, NTV Moldova a inversat cursul logic al 

evenimentului, precum și regulile de bază în prezentarea unei informații: jurnaliștii acestui post au adus în prim-

plan poziția președintelui și a PSRM, în defavoarea prezentării informației de la învestire. NTV Moldova a 

insistat pe difuzarea unor opinii care au fost prezentate drept adevăr de ultimă instanță. De asemenea, 
televiziunea a mai făcut uz de:  

● Tehnica de manipulare a Salvatorului Național/„Mesia”. PSRM, ca partid, este prezentat într-un 

context exclusiv pozitiv drept un luptător pentru cauza dreptății;  
● Neacordarea dreptului la replică. PDM, Silvia Radu și Nicolae Ciubuc au fost vizați direct, însă 

niciunuia dintre ei nu i s-a oferit dreptul la replică; 

● Omisiunea și manipularea prin imagini. Chiar dacă tema ambelor știri a fost numirea celor doi 

miniștri în funcție, NTV Moldova nu a difuzat absolut nicio imagine de la procedura de învestire sau 
cel puțin o imagine în care să fie arătați cei doi demnitari proaspăt numiți.   

 

Accent TV a difuzat în detalii interpretarea președintelui Igor Dodon și a PSRM pe marginea numirii celor doi 
miniștri. În mare parte, Accent TV a reflectat informația în mod similar cu NTV Moldova, utilizând aceleași 

tehnici de manipulare și încălcând aceleași norme deontologice: tehnica de manipulare a Salvatorului 

Național, lipsa dreptului la replică și omisiunea difuzării imaginilor video de la evenimentul de învestire. 
Ca și în cazul NTV Moldova, Accent TV a insistat doar pe interpretarea evenimentului în detrimentul reflectării 

faptelor concrete. Totodată, Accent TV a tirajat un fals, susținând că instituția Președinției este „...lider la 

capitolul încrederii populației”. Potrivit sondajului de opinie publicat de Institutul Internațional Republican4, 

publicat în luna iulie 2018, instituția Președinției se situează doar pe locul 9. Nici Barometrul Opiniei Publice 
(BOP) pentru luna mai 2018, publicat de Institutul de Politici Publice din Moldova (IPP) nu plasează Președinție 

în capul topului celor mai de încredere instituții.5 

 
Sputnik.md a publicat două știri despre învestirea Silviei Radu și a lui Nicolae Ciubuc. Una din ele anunța 

despre evenimentul învestirii, iar a doua a prezentat detalii despre acest eveniment, cu o ușoară favorizare a 

președintelui țării, ale cărui declarații au fost prezentate direct și indirect. Kp.md nu a publicat niciun articol 
sau reportaj despre procedura de învestire din 25 septembrie a celor doi noi miniștri. Astfel, putem considera 

că instituția dată a făcut uz de omisiune în calitate de tehnică de manipulare, fiind una din puținele instituții 

media (și singura din cele monitorizate) care nu au reflectat acest eveniment.  

 
Jurnaltv.md a publicat o singură știre despre învestirea celor doi miniștri: „Silvia Radu și Nicolae Ciubuc vor 

depune astăzi jurământul de învestire în funcția de miniștri”, reflectând informația într-un mod neutru și 

echidistant, fără a manipula și fără a încălca normele deontologice. La fel, şi Noi.md a relatat neutru și 
echidistant informația în știrile proprii. Posturile Pro TV Chișinău și TV8, precum și portalul Unimedia.info 

au prezentat de asemenea informația într-un mod neutru și echidistant, incluzând opiniile tuturor celor vizați: 

miniștrii numiți, prim-ministrul, președintele Parlamentului și președintele țării. 

 

CONCLUZII 

 

Insituţiile mass-media au continuat să încalce normele deontologice şi să folosească tehnici de manipulare, care 
au avut intenţia de a distorsiona anumite realităţi şi a informa greşit consumatorul media. Chiar dacă s-a atestat 

o utilizare a acestora într-o mai mică măsură în comparaţie cu perioada de raportare precedentă (aprilie-iunie 

2018) pe parcursul căreia au avut loc alegeri locale noi, o mare parte din cele 12 instituţii media au făcut uz de 
o tehnică de manipulare şi/sau au încălcat cel puţin o dată o normă deontologică. Principalele probleme cu care 

se confruntă majoritatea instituţiilor media monitorizate rămân amestecul faptelor cu opiniile, generalizarea şi 

neasigurarea dreptului la replică.  

 

                                                
4
 International Republican Institute (IRI), Public Opinion Survey: Residents of Moldova, May-June 2018, accesibil la 

http://www.iri.org/sites/default/files/2018-7-16_moldova_poll_presentation.pdf.  
5
 Datele pot fi accesate/generate la www.bop.ipp.md.  

http://ntv.md/news/19899
https://www.youtube.com/watch?v=R9CqpgCUVvE
https://sputnik.md/politics/20180925/22098995/Silvia-radu-nicolae-ciubuc-depus-juramantul.html
https://sputnik.md/politics/20180925/22081204/ministridecret-numire-juramant-investire.html
http://www.jurnaltv.md/news/d5573f82535fc8ac/silvia-radu-si-nicolae-ciubuc-vor-depune-astazi-juramantul-de-investire-in-functia-de-ministri.html
http://www.jurnaltv.md/news/d5573f82535fc8ac/silvia-radu-si-nicolae-ciubuc-vor-depune-astazi-juramantul-de-investire-in-functia-de-ministri.html
http://www.iri.org/sites/default/files/2018-7-16_moldova_poll_presentation.pdf
http://www.bop.ipp.md/


14 

 

 

În această perioada de raportare au fost identificate noi tehnici de manipulare, cum ar fi estomparea (NTV 

Moldova, Accent TV), iar unele instituţii au revenit la utilizarea tehnicii de manipulare a informaţiei prioritare 
(Publika TV, Canal 2) – în mare parte, pentru a crea confuzie și pentru a impune pe agenda publică subiecte 

mai puţin importante, cu scopul de a distrage astfel atenţia de la cele care au un impact real asupra vieții publice 

și interesează întreaga societate. Totodată, s-a sesizat intensificarea difuzării de către unele instituţii media a 
informaţiei confuze, incomplete şi false. Cazurile de etichetare au revenit pe agenda unor instituţii media 

(Jurnal TV, Sputnik.md, Noi.md). În acelaşi timp, mai multe instituţii (NTV Moldova, Accent TV) au 

interpretat evenimentele şi au citat opiniile exprimate de anumite entităţi politice pe marginea unor subiecte, în 

detrimentul prezentării informaţiei în baza faptelor.  
  

Politizarea excesivă a subiectelor şi prezentarea acestora din pespectiva preferinţelor politice a continuat şi în 

această perioada de monitorizare. Astfel, posturile de televiziune Publika TV şi Canal 2 au difuzat în mare 
parte același conținut de știri, favorizând PDM și reprezentanții acestui partid. Un alt grup de instituţii media – 

Accent TV, NTV Moldova şi mai mult sau mai puțin Sputnik.md – au favorizat în știrile lor PSRM și 

reprezentanții acestui partid. Toate cele patru instituții sus-menţionate au încercat aproape de fiecare dată să 

combine două tehnici de manipulare : în cazul actorilor politici pe care îi susţin şi îi promovează au utilizat 
tehnica de manipulare a Salvatorului naţional/Mesia; iar în cazul oponenţilor politici ai primilor, au utilizat 

tehnica de manipulare a duşmanului intern şi/sau extern.  

 
Jurnal TV a politizat pe alocuri unele subiecte, favorizând un partid (PPDA) şi anumiţi politicieni (Andrei 

Năstase, Maia Sandu) şi defavorizând alte partide. Ca şi în rapoartele anterioare, Jurnal TV a folosit multe 

subiecte pentru a-i pune în lumină negativă pe reprezentanţii PDM. Televiziunea publică Moldova 1, în mare 
parte, a reflectat subiectele monitorizate într-un mod neutru şi echidistant, însă în anumite cazuri a admis 

încălcarea unor norme deontologice.  

 

Kp.md a folosit generalizarea și s-a folosit de tehnica duşmanului intern, iar Sputnik.md a folosit etichetările 
şi ironia, a prezentat opinii şi/sau declaraţii drept adevăruri de ultimă instanţă, a făcut trimitere la surse imposibil 

de verificat şi a răspândit în unele cazuri informaţii false.  

 
Instituţiile media TV8, Pro TV Chişinău și Unimedia.info au reflectat corect, neutru şi echidistant majoritatea 

subiectelor monitorizate, fiind înregistrate sporadic mici abateri, cum ar fi utilizarea tehnicii sugestia (TV8) și 

amestecul faptelor şi opiniilor (Unimedia.info). 
 

 

RECOMANDĂRI 

 
Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA), în baza art. 4 din Codul Audiovizualului, ar trebui să se 

autosesizeze și să inițieze monitorizarea posturilor TV despre al căror conținut primește semnale că difuzează 

informații manipulatoare, pentru a constata derogările de la legislație și a aplica sancțiuni. 
 

Editorii posturilor TV sunt îndemnați să supravegheze conținutul editorial pentru ca acesta să corespundă 

misiunii presei de a informa publicul și a reflecta corect realitatea, și nu dorinței cercurilor politice de a-și 

promova interesele și distruge adversarii. 
 

Reporterii sunt îndemnați să relateze de pe teren toate faptele relevante, echidistant și cu verificarea 

informațiilor, nu selectiv și unilateral. 
 

Consumatorilor de presă li se recomandă să se informeze din mai multe surse media, pentru a evita riscul de a 

primi o informație eronată și manipulatoare. 
 


	Subiectul 2. Votarea legii amnistiei capitalului
	Subiectul 3. Evenimentele din centrul Chișinăului din 26 august
	Subiectul 4. Reținerea celor 7 angajați ai liceului „Orizont”
	Subiectul 5. Învestirea Silviei Radu și a lui Nicolae Ciubuc în funcția de miniștri

