
            
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Raport de monitorizare  
 

Elemente de propagandă, manipulare informațională și încălcare a normelor 

deontologiei jurnalistice în spațiul mediatic autohton 

 

1 aprilie – 27 iunie 2018 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
__________________________________ 

Raportul de monitorizare este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în calitate de partener în 

cadrul proiectului „Mass-media în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-
M), finanțat de USAID și implementat de Internews. Proiectul MEDIA-M își propune să promoveze dezvoltarea 

unei prese independente și profesioniste în Moldova, oferindu-le cetățenilor acces la o diversitate de 

perspective și contribuind la formarea unui sector media mai rezistent la presiuni politice și financiare. 

  



 

 

2 

INFORMAȚII GENERALE 
 
În perioada 1 aprilie – 27 iunie 2018, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a monitorizat 12 instituții 

media – portaluri de știri și posturi TV – pentru a identifica dacă în materialele jurnalistice difuzate se conțin 

încălcări ale normelor deontologice și elemente de manipulare informațională. A fost analizat modul în care 
acestea reflectă evenimentele de interes public din domeniul politicii, economiei, politicii externe și altele, și 

dacă respectă normele profesionale și etice, precum verificarea informațiilor din câteva surse, pluralismul de 

opinii, asigurarea echilibrului în cazul știrilor conflictuale etc. Astfel, raportarea la Codul Deontologic și la 

lucrările științifice de referință a permis identificarea unor procedee și tehnici de manipulare informațională.  
 

La baza analizei a fost pusă premisa că știrile sunt principalul produs mediatic din care oamenii se informează 

asupra actualităților în viața lor de zi cu zi. De aceea, indiferent de opiniile proprietarilor redacțiilor în chestiuni 
politice sau economice, știrile trebuie să conțină în exclusivitate fapte și nu opinii ale jurnaliștilor, trebuie scrise 

într-un limbaj neutru și accesibil, și să reflecte cât mai fidel realitatea, cu respectarea echilibrului surselor. 

 

Scopul monitorizării: 
 

Monitorizarea s-a făcut cu scopul de a stabili dacă mass-media, în abordarea subiectelor de interes public, 

respectă deontologia jurnalistică și nu folosește tehnici de manipulare. Mai cu seamă, am urmărit să identificăm 
greșelile comise de jurnaliști (cu intenție sau fără) la relatarea faptelor, astfel încât studiile de caz și rapoartele 

de monitorizare să aibă un rol instructiv. Un alt scop este să contribuim la sporirea vigilenței consumatorilor de 

presă față de riscurile informării din surse nesigure. Monitorizarea îi ajută pe consumatori să înțeleagă în ce 
moduri presa poate manipula și să poată distinge între un produs jurnalistic manipulator și altul care reflectă 

echidistant realitatea. 

 

Criteriile de selectare a instituțiilor de presă monitorizate: 

 Aria de acoperire – naţională; 

 Limba – română şi rusă; 

 Impactul – tirajul şi auditoriul. 
 

Audiovizual: Publika.md, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Jurnal TV, Accent TV, NTV Moldova, RTR Moldova 

(buletinele de știri produse în Republica Moldova ), TV Moldova 1. 
 

Presa online: Noi.md, Sputnik.md, Deschide.md. 

 

Metodologie: 

 

Au fost selectate evenimentele din domeniile politic, economic și social de interes public major care au avut 

loc în perioada monitorizării și a fost analizată modalitatea în care aceste evenimente au fost reflectate în media. 
Au fost analizate limbajul și imaginile folosite de jurnaliști, modul de selectare a evenimentelor pentru 

reflectare, corectitudinea citării surselor și tonalitatea expunerii prin prisma Codului Deontologic al 

Jurnalistului1, a ghidurilor și recomandărilor în domeniul presei responsabile și de calitate2, dar și a noțiunilor 
de manipulare și propagandă, așa cum sunt definite acestea în Dicționarul de Sociologie3.  

 

Manipularea este definită ca: „Acțiunea de a determina un actor social (persoană, grup, colectivitate) să 
gândească și să acționeze într-un mod compatibil cu interesele inițiatorului, iar nu cu interesele sale, prin 

utilizarea unor tehnici de persuasiune, care distorsionează intenționat adevărul, lăsând impresia libertății de 

gândire și de decizie. Spre deosebire de influența de tipul convingerii raționale, prin manipulare nu se 

urmărește înțelegerea mai corectă și mai profundă a situației, ci inculcarea unei înțelegeri convenabile, 
recurgându-se la inducerea în eroare cu argumente falsificate, cât și la apelul la palierele emoționale non-

raționale”. 

 

                                                
1 Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova, http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf 
2 Ghid de stil cu norme etice pentru jurnaliști, API, http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf 
3 Cătălin Zamfir, Lazăr Vlăsceanu, Dicționar de Sociologie, București, 1998, p. 332., p. 457. 
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-

Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro 

http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf
http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro


 

 

3 

Propaganda: „Activitatea sistematică de transmitere, promovare sau răspândire a unor doctrine, teze sau idei 

de pe pozițiile unei anumite grupări sociale și ideologii, în scopul influențării, schimbării, formării unor 
concepții, atitudini, opinii, convingeri sau comportamente. Propaganda se realizează astfel încât să ducă la 

realizarea scopurilor și intereselor grupului pe care îl servește, neexistând o propagandă neutrală valoric sau 

obiectivă”.  
 

Principalele subiecte monitorizate în perioada 1 aprilie 2018 – 27 iunie 2018 au fost: 

 

 Condamnarea lui Chiril Lucinschi în prima instanță de judecată (4 aprilie 2018); 

 Manifestațiile de 1 mai organizate de PSRM (1 mai 2018); 

 9 mai: Ziua Victoriei sau Ziua Europei? (9 mai 2018); 

 Marșul „Fără Frică” (19 mai 2018); 

 Turul doi al alegerilor locale noi pentru funcția de primar al municipiului Chișinău (3 iunie 2018) ; 

 Protestul împotriva invalidării mandatului de primar a lui Andrei Năstase (24 iunie 2018). 

 

I. TENDINȚE GENERALE. 

 

Datele monitorizării relevă faptul că jurnaliștii de la unele instituții media monitorizate continuă să scrie știrile 
comițând abateri de la normele deontologice. Au fost identificate atât elemente caracteristice practicilor de 

propagandă și manipulare informațională, cât și încălcări ale Codului Deontologic al Jurnalistului: 

 
Etichetarea – NTV Moldova (Manifestațiile de 1 mai organizate de PSRM); Sputnik.md (Marșul „Fără Frică”); 

Publika.md (Turul doi al alegerilor locale noi pentru funcția de primar al municipiului Chișinău). 

 

Prezentarea selectivă a faptelor, opiniilor şi declaraţiilor – Jurnal TV (Manifestațiile de 1 mai organizate de 
PSRM); Accent TV (Manifestațiile de 1 mai organizate de PSRM; 9 mai: Ziua Victoriei sau Ziua Europei?; 

Turul doi al alegerilor locale noi pentru funcția de primar al municipiului Chișinău); RTR Moldova (9 mai: 

Ziua Victoriei sau Ziua Europei?).  
 

Lipsa dreptului la replică – Aproape fiecare instituţie media a făcut uz de această încălcare cel puţin o singură 

dată în ştirile monitorizate; 

 
Amestec dintre fapte și opinii – Toate instituţiile media au făcut uz de această încălcare; 

  

Trimitere la surse imposibil de verificat – Accent TV (Manifestațiile de 1 mai organizate de PSRM; 9 mai: 
Ziua Victoriei sau Ziua Europei?).  

 

Răspândirea unei informații sau declaraţii false – NTV Moldova (Condamnarea lui Chiril Lucinschi în prima 
instanță de judecată); Publika.md (Turul doi al alegerilor locale noi pentru funcția de primar al municipiului 

Chișinău); Accent TV (Turul doi al alegerilor locale noi pentru funcția de primar al municipiului Chișinău).  

 

Generalizarea – Jurnal TV (Manifestațiile de 1 mai organizate de PSRM; Turul doi al alegerilor locale noi 
pentru funcția de primar al municipiului Chișinău); RTR Moldova (Manifestațiile de 1 mai organizate de 

PSRM; 9 mai: Ziua Victoriei sau Ziua Europei?); NTV Moldova (Manifestațiile de 1 mai organizate de PSRM; 

9 mai: Ziua Victoriei sau Ziua Europei?); Publika.md (Turul doi al alegerilor locale noi pentru funcția de primar 
al municipiului Chișinău). 

 

Ironia – Deschide.md (Manifestațiile de 1 mai organizate de PSRM); Prime TV (Turul doi al alegerilor locale 
noi pentru funcția de primar al municipiului Chișinău).   

 

Sugestia – NTV Moldova (Manifestațiile de 1 mai organizate de PSRM); Prime TV (Turul doi al alegerilor 

locale noi pentru funcția de primar al municipiului Chișinău); Jurnal TV, Accent TV (Protestul împotriva 
invalidării mandatului de primar al lui Andrei Năstase). 

 

Trunchierea declaraţiilor şi scoaterea acestora din context – Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika.md, NTV 
Moldova (Turul doi al alegerilor locale noi pentru funcția de primar al municipiului Chișinău); Publika.md 

(Protestul împotriva invalidării mandatului de primar al lui Andrei Năstase). 



 

 

4 

 

Tehnica duşmanului (intern şi/sau extern) – Accent TV (9 mai: Ziua Victoriei sau Ziua Europei?; Marșul 
„Fără Frică”; Turul doi al alegerilor locale noi pentru funcția de primar al municipiului Chișinău); NTV 

Moldova (Manifestațiile de 1 mai organizate de PSRM; Marșul „Fără Frică”); Sputnik.md (Marșul „Fără 

Frică”), Accent TV, NTV Moldova, Publika.md (Protestul împotriva invalidării mandatului de primar al lui 
Andrei Năstase). 

 

Tehnica informaţiei prioritare – Deschide.md (Condamnarea lui Chiril Lucinschi în prima instanță de 

judecată); Noi.md (Condamnarea lui Chiril Lucinschi în prima instanță de judecată); Accent TV (Turul doi al 
alegerilor locale noi pentru funcția de primar al municipiului Chișinău); NTV Moldova (Protestul împotriva 

invalidării mandatului de primar al lui Andrei Năstase). 

 
Tehnica ţapului ispăşitor – Canal 2 (Condamnarea lui Chiril Lucinschi în prima instanță de judecată). 

 

Tehnica „mitul Salvatorului naţional” (sau „Mesia”) – Prime TV, Canal 2 (Turul doi al alegerilor locale noi 

pentru funcția de primar al municipiului Chișinău). 
 

II. ANALIZA DATELOR. 

 

Subiectul 1. Condamnarea lui Chiril Lucinschi în prima instanță de judecată 
 

Context: La 4 aprilie fostul deputat Chiril Lucinschi a fost condamnat de prima instanță la 5 ani și 6 luni de 

închisoare într-un penitenciar de tip semi-închis, cu interdicția de a ocupa funcții publice pe o perioadă de 4 ani. 

La fel, instanța a admis solicitarea procurorilor privind confiscarea averii acestuia. Sentința nu a fost una 

definitivă și putea poate fi contestată. Chiril Lucinschi a fost reținut pe 25 mai 2017. El este învinuit în dosarul 
delapidărilor de la cele trei bănci neperformante și este acuzat de spălare de bani în proporții deosebit de mari.  

 

Concluzie generală: Condamnarea lui Chiril Lucinschi în prima instanță a fost reflectată de toate cele 12 

instituții media monitorizate. Unele din acestea s-au rezumat la includerea subiectului în rubrica „Știri pe scurt” 

(NTV Moldova), în timp ce altele au manifestat un interes mult mai mare, difuzând știrea prima în buletinele 

zilei (Jurnal TV, Prime TV). Principala abatere observată la mai multe instituții media este că au prezentat 
decizia instanței de fond ca pe una definitivă (Deschide.md, Moldova 1) sau doar pe finalul știrii au menționat 

că decizia poate fi contestată, ceea ce poate fi calificat drept încălcare a normelor deontologice și tentativă de 

manipulare a consumatorului media („tehnica informației prioritare”). Unele instituții media au încercat să 

politizeze subiectul (Prime TV, Publika.md, Canal 2 și Canal 3) accentuând insistent fosta apartenență 

politică a persoanei condamnate „fost deputat PLDM” („tehnica țapului ispășitor”). 
 

Deschide.md a publicat o știre despre condamnarea lui Chiril Lucinschi în prima instanță de judecată, 
prezentând în detaliu informațiile cazului. Știrea a fost redată în mare parte neutru, fără elemente sau tehnici de 

propagandă specifice. Totuși, declarația sursei a fost transcrisă neglijent, cu erori gramaticale care îngreunează 

percepția mesajului pentru cititor, iar titlul succint menționează doar: „Chiril Lucinschi a fost condamnat”. 
Nici în titlu, nici în lead nu se spune că este decizia primei instanțe. Chiar dacă mai jos în text se precizează că 

„pedeapsa va fi pusă în aplicare după ce va emisă o sentință definitivă”, consumatorul media deja își făcuse 

concluzia – din titlu –, ceea ce poate fi catalogat drept tehnica informației prioritare. 
 
În perioada 4 – 12 aprilie, Noi.md a publicat patru știri despre condamnarea în primă instanță a lui Lucinschi. 

De asemenea, instituția media a transmis online, în direct, ședința de judecată la care s-a pronunțat sentința. Din 

cele patru știri publicate în perioada de referință, doar două au fost produse proprii ale portalului, iar celelalte 
două au fost preluate de la alte instituții media (Publika.md, Agora.md). Informația a fost reflectată 

echidistant. În una din știrile proprii, Noi.md scrie despre detaliile ședinței de judecată. Ca și majoritatea altor 

instituții monitorizate, Noi.md a omis să menționeze din capul locului că decizia luată de instanța de fond nu 
este una definitivă (tehnica informației prioritare) și, doar la finalul știrii, instituția media a menționat că 

„…sentința este cu drept de apel”.  
 

În perioada 15 martie – 5 aprilie, Sputnik.md a publicat trei știri despre procesul de judecată, precum și ședința 
de judecată la care s-a pronunțat sentința primei instanțe. În știrea din 15 martie („Chiril Lucinschi riscă să stea 

după gratii șase ani și jumătate”), Sputnik.md a utilizat o imagine care nu corespunde normelor 

https://deschide.md/ro/stiri/social/28899/NEWS-ALERT--Chiril-Lucinschi-a-fost-condamnat.htm
https://noi.md/md/societate/lucinschi-a-fost-condamnat-la-5-ani-si-jumatate-de-inchisoare
https://sputnik.md/politics/20180315/17874122/chiril-lucinschi-inchisoare.html


 

 

5 

deontologice. Astfel, este prezentată o fotografie în care Chiril Lucinschi este surprins într-o ipostază 

nefavorabilă (cu limba scoasă afară), iar alăturarea imaginii și a informației din titlu creează un efect de ironie. 
De asemenea, jurnaliștii acestei instituții media au făcut uz de amestecul faptelor cu opiniile: „Apărătorii lui 

Chiril Lucinschi au declarat că au prezentat pe parcursul judecării cauzei probe care răstoarnă total învinuirea 

adusă de acuzatorul de stat clientului lor”. Totodată, în știrea de la ședința la care s-a dat citire sentinței emise 
de prima instanță, Sputnik.md nu a specificat din start că aceasta nu este una definitivă, rezumându-se pe final 

a aminti că: „Instanța a mai decis… plasarea acestuia sub control judiciar până la pronunțarea sentinței de 

către instanțele ierarhic superioare” (tehnica informației prioritare). 
 
Postul public de televiziune Moldova 1 a difuzat în „Mesager”-ul din 4 aprilie o știre despre condamnarea lui 

Chiril Lucinschi în prima instanță de judecată (50 de secunde). Moldova 1 a admis: 

1. Amestecul faptelor cu opiniile. Prezentatorul a menționat la începutul știrii: „Sentință pentru Chiril 
Lucinschi. Fostul deputat va sta mai mulți ani după gratii”. Până nu există o sentință definitivă, 

jurnalistul trebuie să respecte prezumția nevinovăției; 

2. Neacordarea dreptului la replică. Chiar dacă reporterul Moldova 1 a menționat că „Bănuitul a 

declarat că e nevinovat…”, cazul este prea sensibil și important pentru publicul larg pentru a fi rezumat 
doar la parafrazarea declarației lui Lucinschi de către reporter, fără a include un insert video cu citarea 

sentinței, declarația judecătoarei sau opinia procurorului de caz; 

3. Ca și în cazul altor instituții media, Moldova 1 nu a menționat că sentința nu este una definitivă, ci doar 
s-a rezumat să menționeze pe final de știre că: „Sentința este cu drept de atac” (tehnica informației 

prioritare). 

 
RTR Moldova a difuzat o știre la subiectul monitorizat cu un total de emisie de două minute. Acest post de 

televiziune a reflectat neutru și echidistant informația. Au fost solicitate toate sursele implicate în proces și au 

fost prezentate direct opiniile acestora: persoana condamnată, avocați și procurorul care a instrumentat cazul. 
 

Jurnal TV a difuzat o știre despre condamnarea lui Lucinschi în prima instanță, cu un timp de emisie de trei 

minute și 50 secunde. Informația a fost prezentată neutru și echidistant. De asemenea, instituția media a inclus 
declarațiile tuturor surselor: judecătoare, inculpat, avocați și procurorul de caz.  
 

NTV Moldova a prezentat condamnarea lui Chiril Lucinschi în grupajul de „Știri pe scurt” (35 de secunde). 

Acest post de televiziune a pus accentul pe faptul că Lucinschi a fost deputat în Parlament din partea PLDM. 
Accent TV a difuzat o știre despre subiectul monitorizat (timp de emisie: un minut și 10 secunde). Reporterii 

Accent TV a făcut uz de limbaj, tonalitate și formulări agresive şi, de asemenea, nu i s-a acordat dreptul la 

replică/opinie sursei vizate în știre (Chiril Lucinschi). 

 
Prime TV și Publika.md au reflectat în mare parte asemănător subiectul, folosind același text și imagini. Prime 

TV a reflectat în știrea din 4 aprilie informația într-un mod neutru și echidistant, difuzând declarațiile tuturor 
surselor implicate. Totuși, instituția media a subliniat apartenența politică a lui Chiril Lucinschi („…Fostul 

deputat PLDM Chiril Lucinschi, învinuit de spălare de bani în dosarul fraudelor de la Banca de Economii”). 

În cele trei știri monitorizate, Publika.md a insistat mult pe apartenența politică a lui Lucinschi. Același 
scenariu de prezentare a informației l-a urmat și Canal 3. În știrea-text publicată pe website-ul televiziunii, 

sintagma „fostul deputat PLDM” a fost repetată de trei ori. Și Canal 2 a publicat la rându-i o știre-text la acest 

subiect pe website. Informația a fost prezentată într-un mod relativ echidistant, însă la fel ca și în cazul Canal 

3, această televiziune a accentuat trecutul politic al persoanei condamnate: „fostul deputat liberal-democrat”, 
„ex-deputatul PLDM”. Chiar dacă au respectat formal normele profesionale în reflectarea evenimentului 

propriu-zis, toate cele patru televiziuni au încercat să politizeze contextul acestui subiect și au făcut uz de 

tehnica „țapului ispășitor”: o tehnică de manipulare politică, care are drept scop identificarea unui grup sau 
individ „străin” sau „dușman” (din opoziție, în acest caz), care este învinuit de toate (sau doar anumite) 

rele/greșeli/eșecuri, chiar dacă nu el este autorul/vinovat de acestea.[1] 
 

Subiectul 2. Manifestațiile de 1 mai organizate de Partidul Socialiștilor din Republica Moldova 

 
Context: La 1 mai, Partidul Socialiștilor din Republica Moldova a organizat manifestații dedicate Zilei 

Internațională a Muncii, cu genericul „Pentru o guvernare responsabilă și echitate socială”. Astfel, la ora 10.00 

marșul PSRM a pornit din două direcții diferite, manifestanții fiind grupați în două coloane care s-au întâlnit în 

fața Parlamentului, unde s-a ținut un miting la care au participat, potrivit organizatorilor, 30 de mii de oameni. 

https://sputnik.md/reference/20180404/18305652/chiril-lucinschi-condamnat.html
http://www.trm.md/ro/mesager/mesager-din-4-aprilie-2018/
https://www.youtube.com/watch?v=nalYRT1Akjg&t=0s&list=PLUIteKEAZKOuHEI-x2KWAVyl6lAZJgksy&index=32
http://www.jurnaltv.md/news/7942f9bbf81ec87f/jurnalul-orei-19-4-aprilie.html
http://ntv.md/news/17299
http://a-tv.md/index.php?newsid=43976
https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_70785_pagev_4.html
https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_70785_pagev_4.html
http://www.canal3.md/ro/cinci-ani-si-sase-luni-de-inchisoare-cu-confiscarea-unor-bunuri-pentru-fostul-deputat-pldm-chiril-lu_65333.html
http://www.canal2.md/news/fostul-deputat-pldm-chiril-lucinschi-fost-condamnat-la-cinci-ani-si-sase-luni-de-inchisoare_84435.html
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-condamnarea-lui-chiril-lucinschi-prima-instanta-de-judecata/#_ftn1


 

 

6 

 

Concluzie generală: Manifestațiile Partidului Socialiștilor din Republica Moldova (PSRM) cu ocazia zilei de 
1 mai au fost reflectate de toate instituțiile monitorizate. Unele instituții au acordat foarte multă atenție și timp 

de emisie subiectului, reflectându-l tendențios și favorizând anumite partide sau politicieni (NTV Moldova, 

Accent TV), pe când altele au menționat în treacăt manifestațiile organizate de PSRM (Canal 2). Platformele 
online monitorizate au abordat subiectul fie într-o perspectivă pozitivă și elogioasă la adresa PSRM 

(Sputnik.md, Noi.md), fie negativă și dezaprobatoare (Deschide.md). Posturile cu acoperire națională Prime 

TV, Canal 3 și Publika.md au folosit același scenariu, text și imagini. 

 
Sputnik.md a publicat trei ştiri cu referinţă la manifestaţiile de 1 mai organizate în Chişinău de PSRM. Una 

din acestea a fost oarecum tangențială tematicii şi a constat în republicarea unei fotografii din 1977, cu 

descrierea marșurilor grandioase desfăşurate cu ocazia acestui eveniment în perioada URSS-ului. Altele două 
s-au referit direct la evenimentul organizat de PSRM. Atât în cazul uneia, cât şi a alteia, sursa unică a fost 

preşedintele ţării, Igor Dodon, care a criticat celelalte autorităţi ale statului şi a acuzat actuala guvernare că ar 

fi „un provocator intern”. Sputnik.md nu a solicitat opinia celor vizaţi în ştire. 
 
Noi.md a publicat la fel trei ştiri la acest subiect. Două dintre acestea au fost preluate de la alte instituţii media 

(Sputnik.md, Bloknot-Moldova.md), iar una din ele a fost o scurtă ştire intitulată „Marșul PSRM de la 

înălțimea zborului de pasăre (VIDEO)”, cu date generale despre manifestații şi transmisiunea live a 
evenimentului.  
 

Deschide.md a publicat două ştiri despre manifestaţiile de 1 mai organizate de PSRM. Una din ele a anunțat că 
în Chişinău se va circula cu dificultate pe anumite străzi, datorită marşurilor organizate. A doua ştire a punctat 

principalele idei ale Rezoluţiei adoptate de participanţii mitingului. Deschide.md a făcut uz de: 

 Amestecul faptelor cu opiniile: „Chiar dacă oficial, Igor Dodon, nu mai este membru al Partidului 

Socialiștilor, acesta nu a lipsit de la evenimentul îmbucsit (sic!) cu logouri socialiste”; 
„…Manifestanții s-au pronunţat categoric împotriva politicii regimului de guvernămînt din Moldova”; 

 Accente şi limbaj ironic: „Marșul s-a făcut auzit în centrul Capitalei cu lozinci... lansate chiar de 

deputați PSRM, care conduceau coloana de oameni”. 

 
Televiziunea publică Moldova 1 a atribuit acestui subiect o singură ştire (prima din buletinul informativ) – 

„Miting de Ziua Internaţională a Muncii”, cu un total de emisie de un minut şi 45 de secunde. Informaţia a fost 
reflectată în mare parte neutru şi echidistant. Totuşi, Moldova 1 a făcut uz într-un caz de amestecul faptelor 

cu opiniile: „Sărbătoare cu iz sovietic la Chişinău…”.  
 
Jurnal TV a difuzat o ştire-reportaj cu un total de emisie de 4 minute şi 20 de secunde. Jurnal TV a reflectat 

evenimentul într-un context negativ: 

 Amestecul faptelor cu opiniile: „Plictiseala, dorinţa de distracţie sau dorinţa de a-l vedea pe Igor 
Dodon în ziua de 1 mai”; 

 Generalizări: „Au mărşăluit, dar nu ştiu pentru ce…”; „Oamenii au spus că au fost aduşi în mod 

organizat de Partidul Socialiştilor”; 

 Selectarea părtinitoarea a opiniilor în sondajul vox-pop. Chiar dacă vox-populi a fost unul echilibrat 
din perspectiva genului (număr de femei și bărbaţi intervievaţi), totuşi au fost prezentate doar opiniile 

celor care nu puteau argumenta motivul prezenței lor sau au oferit răspunsuri confuze. 

 
RTR Moldova nu a difuzat buletine de ştiri pe 1 mai. În buletinul informativ din 2 mai, RTR Moldova a 

difuzat două ştiri despre evenimentele din ziua precedentă. RTR Moldova a reflectat subiectul într-un mod 

exclusiv pozitiv. Au fost favorizați atât reprezentanţii PSRM şi Igor Dodon, cât și cei ai Partidului „ŞOR”, 
făcând uz de: 

 Generalizare: „Pentru toţi cei care au venit la acest miting, 1 mai este o zi deosebită: Ziua Păcii, Ziua 

Muncii şi dragostea de ţară (sic!)”; 
 Neacordarea dreptului la replică: RTR Moldova a difuzat declarațiile politice ale reprezentanților 

PSRM, în care guvernarea a fost acuzată direct de situaţia proastă în care se află Republica Moldova, 

iar opinia acesteia nu a fost solicitată. 

 
Prime TV a difuzat o ştire („1 mai, în stil socialist”). Evenimentului i s-a dat mai mult o conotaţie negativă: 

„La marş a participat şi Igor Dodon, care deşi nu se mai află în Partidul Socialiştilor, continuă să susţină 

https://sputnik.md/incidents/20180501/18900874/incredibil-arata-capitala-1-mai-ani-urma-foto.html
https://sputnik.md/incidents/20180501/18900874/incredibil-arata-capitala-1-mai-ani-urma-foto.html
https://sputnik.md/incidents/20180501/18900216/1-mai-partidul-socialistilor-scandal-tara-prezidentiala.html
https://sputnik.md/incidents/20180501/18899585/coloane-manifestanti-strazile-capitala.html
https://noi.md/md/societate/marsul-psrm-de-la-inaltimea-zborului-de-pasare-video
https://deschide.md/ro/stiri/social/30171/Aten%C8%9Bie-%C8%99oferi!-Sunt-manifestan%C8%9Bii-%C3%AEn-Capital%C4%83-Pe-unele-str%C4%83zi-se-va-circula-cu-dificultate.htm
https://deschide.md/ro/stiri/social/30185/REZOLU%C8%9AIE--Sociali%C8%99tii-%C8%99i-au-b%C4%83tut-%C3%AEn-cuie-obiectivul-de-baz%C4%83-dup%C4%83-parlamentare-Dodon-%C3%AEn-fruntea-coloanei-la-mitingul-lor.htm
http://www.trm.md/ro/mesager/mesager-din-1-mai-2018/
http://www.jurnaltv.md/news/d6d3c5fdb08e0934/jurnalul-orei-19-1-mai.html
https://www.youtube.com/watch?v=qdtgFvhG6A4&index=3&t=0s&list=PLUIteKEAZKOuHEI-x2KWAVyl6lAZJgksy
https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_72202.html


 

 

7 

formaţiunea”; „…Astfel, evenimentul care ar fi trebuit să fie unul social, s-a transformat într-unul politic”. De 

asemenea, Prime TV a amestecat faptele cu opiniile: „Simpatizanţii PSRM au organizat astăzi tradiţionalul 
miting de 1 mai. Ei au mers în coloane pe străzile capitalei pe muzică sovietică şi cu steaguri socialiste în 

mâini, exact ca pe timpurile URSS”. 
 
În buletinul de ştiri din 1 mai, Canal 2 doar a menţionat în sumarul ediţiei că PSRM a organizat manifestaţii de 

1 mai, însă nu a reflectat evenimentul în ştirile propriu-zise din buletin. Pe de altă parte, Canal 3 a difuzat o 

ştire intitulată „Marş al PSRM în capitală”, cu un scenariu, text, imagini video şi surse identice cu cele din 

știrea de la Prime TV. Postul Publika.md la fel a difuzat o ştire despre manifestaţiile PSRM de 1 mai („Paradă 

cu iz sovietic”). La fel, cu foarte mici excepţii, această ştire a urmat exact scenariul, textul şi modul de prezentare 

a ştirilor de la Prime TV şi Canal 3. Atât în burtiera ştirii, cât şi ştire jurnaliştii au făcut uz în câteva rânduri 
de amestecul faptelor cu opiniile: „Paradă cu iz sovietic”; „La marș a venit şi preşedintele socialist, Igor 

Dodon, care nu a ezitat prea mult să dea evenimentului un aspect politic”. Și în ştirea de la Canal 3, şi în cea 

de la Publika.md jurnalistul care intervievează participanţii la miting ţine în mână doar microfonul cu logoul 

Prime TV. 
 

Accent TV a reflectat pe larg manifestaţiile organizate de PSRM de 1 mai, cu un total de emisie de nouă minute 

și 40 de secunde, ceea ce a acoperit mai mult de jumătate din buletinul de ştiri din ziua respectivă. Accent TV 
a reflectat ambele ştiri în context exclusiv pozitiv, triumfalist, maximizând importanța acestei zile pentru 

cetățenii Republicii Moldova. Jurnaliştii acestui post de televiziune au mai admis: 

 Amestecul faptelor cu opiniile: „… Sub drapelele roşii enunțând slogane (…), cu zâmbete și 

atmosferă frumoasă”; „… Participanţii purtau în mâini drapele, scandând lozinci fără încetare”; „… 
Avându-l pe şeful statului în frunte, cele două coloane au devenit un tot întreg”; „În ciuda faptului că 

preşedintele nu mai este şi şeful formaţiuni politice, spiritual continuă să fie cel mai apropiat aliat”. 

 Trimitere la surse inexistente sau greu identificabile: „Conform estimărilor 30 mii de persoane au 
participat la eveniment”. 

 Neasigurarea dreptului la replică sau la opinie a celor care au fost acuzaţi ori li s-au adus învinuiri 

grave – formaţiuni politice și politicieni (PPDA, PAS, PCRM, Maia Sandu și Victor Ţopa). 
 Selectarea părtinitoare a opiniilor în sondajul vox-populi. Accent TV a difuzat doar opinii pozitive 

ale participanţilor la manifestaţii.  

 
NTV Moldova a difuzat patru ştiri, care au acoperit 18 minute din totalul de emisie, adică aproximativ 60% 

din totalul buletinului de ştiri. NTV Moldova a reflectat în acelaşi mod ca şi Accent TV manifestaţiile de 1 

mai. Chiar dacă a menţionat în fiecare din cele patru ştiri că 1 mai este o sărbătoare socială, NTV Moldova a 
politizat subiectul reflectând pozitiv PSRM şi pe reprezentanţii acestui partid. Astfel, NTV Moldova a admis: 

 Etichetare: „Şi tinerii care au participat într-un număr mare la marş spun că totul trebuie să înceapă 

cu schimbarea guvernării, care a sărăcit populaţia timp de 9 ani, iar acum le oferă străinilor şi 

unioniştilor ţara pe tavă”. Prin aceste etichete „străini” și „unioniști”, NTV Moldova a aplicat metoda 
de manipulare cunoscută drept „tehnica duşmanului intern”. 

 Amestecul faptelor cu opiniile: „Şeful statului s-a bucurat că la sărbătoare au participat mulţi copii 

alături de părinţii lor, arătându-se convins că marşurile de 1 mai vor deveni o tradiţie”;  
 Lipsa dreptului la replică/opinie. Guvernul și reprezentanții acestuia, precum și partidele politice 

PAS, PLDM și altele câteva au fost vizați și învinuiți direct de situația proastă din economie și că „…au 

adus țara în prag de faliment”. Jurnaliștii de la Accent TV nu a solicitat și opinia reprezentanților 

Guvernului. 

 
De asemenea, NTV Moldova (de altfel, ca și Accent TV) a făcut uz de o serie de tehnici de manipulare: 
„tehnica dușmanului intern”, reflectând într-un context negativ guvernarea și orice alte partide politice cu 

excepția PSRM, fără a le garanta dreptul la replică și învinuindu-i de toate problemele cu care se confruntă 

Republica Moldova. Totodată, prin intermediul tehnicii sugestiei aceste două instituții media au insistat pe 

ideea că doar PSRM – prin câștigarea alegerilor parlamentare din toamnă – este partidul capabil să rezolve 
aceste probleme („tehnica/mitul salavatorului național” sau „Mesia”). 
 

Subiectul 3. 9 mai: Ziua Victoriei sau Ziua Europei? 

 
Context: La 9 mai, pentru al doilea an la rând, în Republica Moldova sunt marcate „Ziua Victoriei” și „Ziua 

Europei”, iar în majoritatea localităților au avut loc evenimente şi manifestații dedicate celor două interpretări ale 

http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-vadim-stangaciu-01-mai-2018-1900_86027.html
https://www.canal3.md/ro/stirile-canal-3-17-00-01-05-2018_67014.html
https://www.canal3.md/ro/stirile-canal-3-17-00-01-05-2018_67014.html
https://www.publika.md/parada-cu-iz-sovietic-cum-au-sarbatorit-simpatizantii-si-membrii-psrm-ziua-muncii_3004390.html#ixzz5EXEp7kZB
https://www.youtube.com/watch?v=OEojSMX7YTw
https://www.youtube.com/watch?v=JhdR2vaLVTc


 

 

8 

acestei zile. O parte din populația Republicii Moldova sărbătorește sfârşitul celui de-al Doilea Război Mondial, în 

versiunea promovată de Rusia drept „Marele război pentru apărarea patriei” (9 mai 1945) şi comemorează pe toţi 

cei care şi-au pierdut viaţa în acest conflict, în timp ce pentru o altă parte a populației, în ziua de 9 mai este 

sărbătorită „Ziua Europei”. 

 
Concluzie generală: Caracterul dual al zilei de 9 mai a împărțit cele 12 instituții media monitorizate în câteva 

tabere. Astfel, NTV Moldova, Accent TV, Sputnik.md au pus accentul exclusiv pe 9 mai ca „Ziua Victoriei”, 

Jurnal TV – pe „Ziua Europei”, în timp ce Prime TV, Canal 2, Canal 3 și Publika.md au încercat „să împace” 

cele două tabere, prezentând ziua de 9 mai din ambele perspective. Majoritatea presei monitorizate a politizat 
evenimentele, favorizând sau defavorizând un partid politic sau politician anume. Cea mai semnificativă abatere 

înregistrată la toate instituțiile media vizate a fost amestecul faptelor cu opiniile.  

 
Televiziunea publică Moldova 1 a reflectat subiectul în ediţia „Mesager”-ului din 9 mai, difuzând şase ştiri, cu 

un total de emisie de 16 minute (aprox. 45% din buletinul de ştiri). Prima ştire a relatat cum și ce au sărbătorit 

partidele politice în această zi. Chiar dacă ştirea a fost una neutră şi echidistantă, totuşi s-a sesizat o uşoară 

favorizare a Partidului Democrat (PDM). Între cei care au sărbătorit doar Ziua Europei (Partidul Liberal) şi cei 
care au sărbătorit doar Ziua Victoriei (PSRM şi PCRM), PDM a fost prezentat drept un fel de împăciuitor al 

celor două tabere: „În timp ce socialiştii şi comuniştii au comemorat Ziua Victoriei prin marşuri de amploare 

şi depuneri de flori, liberalii au sărbătorit Ziua Europei, prin defilarea steagurilor Uniunii Europene. 
Democraţii au marcat concomitent Ziua Europei şi Ziua Victoriei printr-un program special”. Într-o altă ştire 

(„Concert grandios de Ziua Victoriei şi Ziua Europei”) Moldova 1 a recurs la amestecul faptelor cu opiniile. 

Reportera care a avut o intervenție în direct a descris evenimentul în termeni elogioși și cu o intonație admirativă 
la adresa PDM. 
 

RTR Moldova a dedicat timp de emisie masiv subiectului monitorizat. Această televiziune a reflectat 

evenimentele zilei exclusiv în contextul „Zilei Victoriei”. RTR Moldova a făcut uz de: 
 Amestecul faptelor cu opiniile: „Mii de manifestanţi au mărşăluit pe străzi cu portretele buneilor şi 

străbuneilor care au luptat şi care le-au asigurat un cer paşnic deasupra capului”; 

 Selectarea părtinitoare a opiniilor despre acest eveniment. Toate opiniile au fost luate de la 
participanţii la Marş și au prezentat exclusiv în lumină pozitivă evenimentul, precum şi semnificaţia 

zilei de 9 mai ca „zi a victoriei URSS asupra fascismului”.  

 
Jurnal TV a reflectat informaţia evidențiind conotația negativă a sărbătorii „Zilei Victoriei” şi folosind 

evenimentul pentru a acuza direct sau indirect autoritățile şi partidul de guvernare (PDM) de situaţia proastă în 

care se află veteranii de război. În al doilea rând, postul a relatat despre faptul că „…o altă parte a populaţiei 

sărbătoreşte Ziua Europei”. În contextul evenimentului, instituția media a folosit ocazia pentru a ataca și 
discredita anumiţi politicieni (Vladimir Plahotniuc, Igor Dodon). Jurnal TV a făcut uz de: 

 Amestecul faptelor cu opiniile: „În zi de 9 mai Chişinăul îmbracă o haină sovietică. Oraşul e marcat 

de steaguri cu secera şi ciocanul, panglici negru-oranj, iar pe străzi merg tineri şi bătrâni în uniforma 
armatei roşii…”; „Imagini rupte ca din filme poliţiste, Vladimir Plahotniuc şi Igor Dodon au fost păziţi 

azi de zeci de bodyguarzi”; 

 Neacordarea dreptului la replică celor vizaţi în ştiri controversate („Plahotniuc şi Dodon, cu pază 

sporită”). Vladimir Plahotniuc şi Igor Dodon au fost prezentaţi într-un context negativ și nu li s-a 
asigurat dreptul la replică. 

 

Întreg buletinul de ştiri al NTV Moldova, care a durat 48 minute, a fost structurat ca o relatare directă de la 
manifestaţiile organizate cu ocazia acestei zile şi a inclus doar ştiri despre ziua de 9 mai, prezentată de NTV 

Moldova drept „Ziua Victoriei” (Prezentatorul pe final de buletin: „Doamnelor şi Domnilor, aţi urmărit o 

ediţie specială dedicată Zilei Victoriei. Să aveţi parte de linişte şi pace, iar ororile războiului din secolul trecut 
să rămână doar în amintiri”). NTV Moldova a prezentat evenimentul în termeni elogioși la adresa PSRM şi a 

reprezentanţilor acestui partid. Preşedintele Igor Dodon şi reprezentanţii PSRM au fost reflectaţi masiv în toate 

ştirile din buletin. NTV Moldova a aplicat în ştiri şi reportaje: 

 Generalizări: „Pentru cetăţenii Republicii Moldova, Ziua Victoriei este una din cele mai importante 
sărbători. Toţi aşteaptă, se pregătesc şi participă masiv la eveniment”; 

 Cazuri de amestec al faptelor şi opiniilor: „În pofida tentativelor de minimalizare a rolului ostaşilor 

sovietici, deputaţii socialişti cred că cetăţenii rămân fideli faptelor eroice ale buneilor şi străbuneilor 
noştri”. 

http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-9-mai-2018/
https://www.youtube.com/watch?v=xPOWv6Vk-J0&list=PLUIteKEAZKOuHEI-x2KWAVyl6lAZJgksy&index=6
http://www.jurnaltv.md/news/ee7a5d3c8b0628e6/jurnalul-orei-19-9-mai.html
https://www.youtube.com/watch?v=mwrhV1QBXzY


 

 

9 

 
Accent TV a făcut uz de: 

 Amestecul faptelor cu opiniile: „9 mai ca pe timpuri. Flori, muzică de fanfară şi o amintire vie a 

celor care şi-au pus în joc propria viaţă”; „…Preşedintele Dodon şi PSRM, care tradiţional, a solicitat 

manifestanţilor să facă abstracţie de preferinţele politice şi să participe la un marş al victoriei pentru 
istoria ce ne uneşte pe toţi”; 

 Politizarea şi favorizarea directă a unor partide şi politieni (PSRM): „Mii de oameni au dat curs 

invitaţiei lansate de preşedintele Igor Dodon şi PSRM şi au venit astăzi dis-de-dimineaţă în scuarul 
TNOB unde au pornit în marş către Memorialul Eternitate”; 

 Tehnica de manipulare a „duşmanului extern”. Accent TV a difuzat un reportaj cu genericul „În 

Basarabia, românii au creat 49 ghetouri”, menţionând că România – ca naţiune şi ţară – (generalizare 
şi fals) se face vinovată de tragedia omorârii evreilor (dar nu numai) în timpul celui de-al Doilea Război 

Mondial. Totodată, Accent TV a sugerat prin formulări şi tonalitatea prezentatoarei că și în prezent, 

România ar fi un stat care continuă să atenteze la suveranitatea Republicii Moldova. De asemenea, 

Accent TV a făcut trimitere la surse imposibil de verificat: „Conform documentelor, a fost 
planificată moarte a o treime din populaţia de dinainte de război…”. 

 
Prime TV a reflectat subiectul zilei de 9 mai menţionând această zi atât ca „Zi a Victoriei”, cât şi ca „Ziua 
Europei”. Prime TV a difuzat imagini atât de la evenimentul de depunere a florilor de către oficialii ţării la 

Monumentul Eternitate, cât şi de la manifestaţiile din centrul Chişinăului desfăşurate cu ocazia „Zilei Europei”. 

De asemenea, Prime TV a reflectat în ştiri şi Marşul organizat de preşedintele Igor Dodon şi PSRM de „Ziua 
Victoriei”. Informaţia dată a fost reflectată în mod neutru. Totuşi, Prime TV a favorizat PDM şi pe 

reprezentanţii acestui partid, în special pe Vlad Plahotniuc. Prime TV a făcut uz în ştiri de amestecul faptelor 

cu opiniile: „Prim-ministrul a ţinut morţiş să facă o poză cu bucătarul…”. Canal 2, Canal 3 şi Publika.md 
au reflectat, cu foarte mici excepţii, în acelaşi mod, urmând acelaşi scenariu şi enunţând aproximativ aceeași 

informaţie ca şi Prime TV. De notat că imaginile video utilizate de toate cele patru televiziuni au fost cele de 

la Publika.md, și totuşi acest fapt nu a fost specificat de niciuna din ele. 
 
Deschide.md a publicat 12 ştiri la tematica evenimentelor organizate de 9 mai. Deschide.md a făcut uz în 

majoritatea ştirilor de amestecul amestecul faptelor cu opiniile: 

 „Una dintre mașinile de colecție din coloana auto care „decorează” marșul socialiștilor s-a stricat în 
plină stradă. Unde mai pui că nu era goală, ci plină cu veterani de război care își etalează pieptul 

țanțos plin cu medalii sovietice”[1];  

 „Stalin a înviat la Chișinău. Dodon aplaudă”[2];  
 „Un „simbol al Păcii” și-a lăsat excrementele pe sacoul său după ce a fost lansat în zbor. 

„Năstrușnicia” pasării i-a împroșcat și pe alții care se aflau în jurul șefului de la Condrița...”[3]. 

 
Noi.md a publicat 10 ştiri la subiectul monitorizat. Șase din acestea au fost preluări de la alte instituţii media, 

iar patru – produs propriu. Noi.md a reflectat doar evenimentele care au avut tematica „Zilei Victoriei”. 

Sputnik.md a reflectat numai evenimentele car au avut legătură exclusiv cu „Ziua Victoriei” în 13 ştiri 
publicate. Doar într-o singură ştire Sputnik.md a încercat să explice de ce „Ziua Victoriei și Ziua Europei sunt 

sărbătorite concomitent în Moldova”. În multe din ştirile Sputnik.md preşedintele Igor Dodon a fost principala 

sursă: „Pe cine a decorat astăzi președintele Dodon”; „Președintele Igor Dodon despre 9 Mai: Poporul nostru 

va fi mereu recunoscător eroilor”; „Preşedintele Moldovei, în fruntea marşului „Regimentul Nemuritor”: Ce a 
declarat Dodon”. În câteva cazuri, instituţia media a recurs la amestecul faptelor cu opiniile. 
 

Subiectul 4. Marșul „Fără Frică”  

 
Context: La 19 mai 2018, la Chișinău a avut loc Marșul „Fără Frică”. Evenimentul a fost organizat de către 

Organizația „Gender-Doc M” cu ocazia celei de-a XVII-a ediții a Festivalului Moldova Pride, care a avut drept 

obiectiv organizarea unor măsuri de solidarizare cu persoanele din comunitatea LGBT. Participanții la evenimentul 

din 19 mai au pornit de la intersecția străzilor București cu Ismail și au mers până la strada Maria Cebotari.  

 

Concluzie generală: Marșul „Fără Frică” din acest an a coincis cu perioada alegerilor locale, care a ținut prim-
planul tuturor posturilor TV și a buletinelor de știri. Totuși, o parte din instituțiile media au reflectat subiectul 

Marșului, însă au optat pentru prezentarea informației într-un mod tendențios și dezechilibrat (Sputnik.md, 

Noi.md), imprimând evenimentului o conotație exclusiv negativă. Altele au oferit, cu mici excepții, informația 

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=8AEQPVyysmw
https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_72629_pagev_2.html
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-09-mai-2018-1900_86579.html
https://www.canal3.md/ro/stirile-canal-3-22-30-09-05-2018_67535.html
https://www.publika.md/cu-lacrimi-si-flori-mii-de-oameni-au-comemorat-victimele-celui-de-al-doilea-razboi-mondial-la-complexul-memorial-eternitate-_3005287.html
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-9-mai-ziua-victoriei-sau-ziua-europei/#_ftn2
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-9-mai-ziua-victoriei-sau-ziua-europei/#_ftn3
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-9-mai-ziua-victoriei-sau-ziua-europei/#_ftn4
https://sputnik.md/society/20180510/19096119/ziua-victoriei-ziua-europei.html
https://sputnik.md/society/20180510/19096119/ziua-victoriei-ziua-europei.html
https://sputnik.md/incidents/20180508/19062442/decorat-presedintele-dodon.html
https://sputnik.md/society/20180504/18971311/igor-dodon-felicitare-9-mai.html
https://sputnik.md/society/20180504/18971311/igor-dodon-felicitare-9-mai.html
https://sputnik.md/moldova/20180509/19071804/presedintele-dodo-marsul-regimentul-nemuritor.html
https://sputnik.md/moldova/20180509/19071804/presedintele-dodo-marsul-regimentul-nemuritor.html


 

 

10 

despre Marș într-un mod neutru și fără abateri mari (Moldova 1, Deschide.md), pe când Prime TV, 

Publika.md, Canal 2 și Canal 3 au reflectat evenimentul pe o tonalitate pe alocuri depreciativă.  
 

Moldova 1 a difuzat o știre despre Marșul „Fără Frică”, care a descris în detalii evenimentul, organizatorii și 

participanții la Marș, precum şi contra-protestul organizat. Moldova 1 a reflectat informația în mod neutru și 
obiectiv. Echilibrul surselor a fost asigurat, televiziunea oferind spațiul de emisie tuturor celor implicați și/sau 

vizați în știre.  
 

Prime TV a difuzat o știre – „Fără frică de iubire”, reflectată în mod echidistant, asigurând dreptul la opinie 
tuturor celor vizați. Principala abatere făcută de Prime TV a fost enunțarea unor expresii care pot fi calificate 

drept peiorative, precum și amestecul faptelor cu opiniile: „Zeci de oameni cu orientare sexuală 

netradițională şi susţinătorii acestora au mărșăluit cu inimi roz în mâini pe strada București”. 
 

Publika.md a reflectat evenimentul în trei materiale difuzate în direct pe parcursul zilei de 19 mai 2018. În 

primul reportaj de la eveniment, Publika.md a difuzat imagini și intervenția în direct a reporterului, care a 

relatat de la fața locului. Un al doilea reportaj live difuzat pe parcursul zilei a alocat o durată mai mare 
protestului contra-manifestanților și a reflectat opiniile acestora referitor la evenimentul desfășurat, fără vreo 

intervenție sau un text al jurnaliștilor. Al treilea material a fost o știre – „Marșul LGBT din nou contestat” – a 

inclus ambele părți. Informația a fost reflectată neutru și echidistant, totuși. Canal 2 a publicat o știre intitulată 
„Marș cu huiduieli”, folosind pe alocuri un limbaj peiorativ: „Susținătorii persoanelor cu orientare sexuală 

netradițională…”. La fel și Canal 3, a reflectat evenimentul într-o știre din buletinul informativ din 19 mai. 

Ambele televiziuni au reflectat evenimentele, cu foarte mici excepții, în acelaşi mod, urmând acelaşi scenariu 
şi enunţând aproximativ aceeași informaţie ca şi Prime TV și Publika.md. De notat că imaginile video utilizate 

de toate cele patru televiziuni au fost cele de la Publika.md, și totuşi acest fapt nu a fost specificat de niciuna 

din ele. 
 
În cazul instituțiilor media online a fost monitorizat conținutul publicat pe parcursul perioadei de 10 – 21 mai 

2018. În cele trei știri proprii, Noi.md a defavorizat Marșul „Fără Frică”, reflectând doar atitudinea negativă 

față de acest Marș: a reprezentanților Bisericii (10 mai 2018), a locuitorilor capitalei (12 mai 2018) și a unor 
jurnaliști (16 mai 2018). Astfel, Noi.md a prezentat informația despre subiectul monitorizat într-un mod 

tendențios și lipsit de echilibru, fără a include opinia organizatorilor acestui Marș. Astfel, Noi.md nu a 

asigurat dreptul la replică și/sau opinie. 
 

Sputnik.md a reflectat în lumină negativă informația cu referință la eveniment, prezentând informația 

tendențios, dezechilibrat și doar dintr-o singură perspectivă (a celor care s-au opus Marșului). Astfel, 

Sputnik.md a admis în știrile proprii: 
 Amestecul faptelor cu opiniile și generalizarea: „Acum, în centrul Capitalei: Homosexualii 

defilează, protejați de Poliție” (titlul știrii din 19 mai); „Numărul polițiștilor și al jurnaliștilor care au 

venit să transmită de la eveniment este mai mare decât al participanților la parada homosexualilor”; 
 Etichetarea și utilizarea unui limbaj peiorativ: „Însuși șeful adjunct al Inspectoratului General al 

Poliției, Gheorghe Cavcaliuc, conducea operațiunea polițiștilor de protecție a celor care preferă 

relațiile sexuale deviante”. 

 
Totodată, Sputnik.md a făcut uz de tehnica de manipulare „Imaginea dușmanului” – așa cum arată 

monitorizările efectuate până acum, o tehnică predilectă a mass-mediei autohtone pentru influențarea opiniei 
publice. Aceasta are drept scop să le inducă consumatorilor media un sentiment de frică față de un subiect 

sensibil sau controversat sau să amplifice fricile existente, pârghia mecanismului fiind completată de anumite 

acțiuni sau „soluții” propuse de partea cointeresată în manipulare, care au menirea să-i protejeze pe cetățeni în 

fața unui „rău” intern sau extern.  

 
Sputnik.md: „Reprezentanții comunității homosexualilor și lesbienilor s-au adunat în 

centrul Capitalei pentru a participa la marșul căruia ei i-au spus „fără frică” și care este 

organizat în Capitală, în cadrul Pride Week 2018. Pe la ora 12:00, vreo două sute de 

manifestanți, care promovează relațiile sexuale homosexuale, au început să defileze prin 

Capitală, fiind flancați de sute de polițiști, care îi protejează de nemulțumirea și mânia celor 

care sunt adepții moralității și normalității”. 

 

http://www.trm.md/ro/mesager/mesager-din-19-mai-2018/
https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_73192.html
https://www.publika.md/fara-frica-de-iubire-astazi-la-chisinau-se-desfasoara-marsul-lgbt-galerie-fotovideo_3006485.html
https://www.publika.md/fara-frica-de-iubire-astazi-la-chisinau-se-desfasoara-marsul-lgbt-galerie-fotovideo_3006485.html
https://www.publika.md/fara-frica-de-iubire-astazi-la-chisinau-se-desfasoara-marsul-lgbt-galerie-fotovideo_3006485.html
https://www.publika.md/marsul-lgbt-din-nou-contestat-de-enoriasi-noi-suntem-o-tara-ortodoxa-rusine-rusine-fotoreport_3006507.html
https://www.publika.md/marsul-lgbt-din-nou-contestat-de-enoriasi-noi-suntem-o-tara-ortodoxa-rusine-rusine-fotoreport_3006507.html
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-19-mai-2018-1900_87138.html
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-19-mai-2018-1900_87138.html
https://www.canal3.md/ro/stirile-canal-3-22-30-19-05-2018_68110.html
https://noi.md/md/societate/mitropolitul-vladimir-cere-neadmiterea-desfasurarii-marsului-lgbt
https://noi.md/md/societate/locuitorii-chisinaului-se-opun-organizarii-marsului-lgbt-video
https://noi.md/md/societate/jurnalistii-despre-marsul-fara-frica-chestiunile-personale-ar-trebui-sa-ramina-personale
https://noi.md/md/societate/jurnalistii-despre-marsul-fara-frica-chestiunile-personale-ar-trebui-sa-ramina-personale
https://sputnik.md/society/20180519/19310272/centrul-capitalei-homosexuali-defileaza-protejati-politie.html


 

 

11 

Deschide.md a publicat două știri cu referință la evenimentul monitorizat. Ambele știri au fost neutre și 

echidistante, și totuși au pus accent pe conflictul celor două tabere: participanții la Marș și contra-manifestanții 
religioși. De asemenea, Deschide.md a admis în unele situații amestecul faptelor cu opiniile: „Deși 

organizatorii marșului „Fără frică de iubire”, organizat de către comunitatea LGBT au spus că evenimentul a 

trecut fără incidente majore, imagini apărute pe facebook după eveniment ne demonstrează contrariul” (Știrea: 
„Reprezentanții bisericii au încercat să atace marșul LGBT. Poliția a aplicat gaze lacrimogene”). 
 

NTV Moldova și Accent TV nu au reflectat în zilele de 19, 20 sau 21 mai 2018 tematica Marșului „Fără Frică”. 

Omisiunea poate fi explicată prin faptul că în zilele de sâmbătă și duminică aceste televiziuni nu produc buletine 
de știri. Totuși, exact în această perioadă au avut loc alegeri locale noi, iar ambele instituții au avut câte o ediție 

specială de știri, cu materiale dedicate exclusiv alegerilor. 
 
Ulterior, în buletinul informativ din 22 mai, Accent TV a difuzat informații de context despre Marșul „Fără 

Frică” în una din știri – „Dodon este împotriva desfășurării marșurilor LGBT” – care au reflectat opinia 

președintelui Igor Dodon asupra Marșului, mai curând decât evenimentul propriu-zis: 

 Amestecul faptelor cu opiniile: „Întrebat de jurnaliști despre marșul LGBT, Igor Dodon a spus-o pe 
șleau: își dorește o relație bună atât cu Estul, cât și cu Vestul, însă nu va permite impunerea unor 

valori care ne sunt străine. Totodată, președintele a fost nemulțumit că din cauza marșului, centrul 

capitalei a devenit impracticabil”; 

 
NTV Moldova a abordat tematica Marșului „Fără Frică” în buletinul de știri din 22 mai 2018, în contextul 

vizitei în Republica Moldova a lui Brian Brow, președintele Organizației Internaționale a Familiilor precum și 
a întrunirii pe care a avut-o acesta cu Igor Dodon. În cadrul știrii „În sprijinul familiei tradiționale”, NTV 

Moldova a inclus secvențe video de la Marșul „Fără Frică”, iar reporterul a menționat că „Igor Dodon a 

condamnat acțiunile guvernaților de a susține manifestațiile și marșurile comunității LGBT”, neasigurând 

ulterior și dreptul la replică celor care au fost vizați în știre. 
 

Atât NTV Moldova, cât și Accent TV au politizat acest subiect în relatările lor, sugerând că astfel de activități 
și marșuri sunt impuse de Occident și Uniunea Europeană: „Președintele Igor Dodon a mai declarat că într-un 

stat în care autoritățile nu au verticalitate în gestionarea economiei, sunt gata să îndeplinească orice să dirijeze 

vectorul extern al țării în funcție de preferințele Occidentului, sau chiar să impună valori improprii societății”. 

Astfel, instituțiile date au manipulat consumatorii media, folosind tehnica de manipulare a „dușmanului 

extern”: aceasta se bazează pe un mecanism al fricii, prin care se încearcă să li se inducă consumatorilor media 

un sentiment de pericol care vine din afară (în acest caz, dușmanul extern fiind Occidentul și Uniunea 

Europeană). Totodată, ca și în cazul materialelor publicate de Sputnik.md, publicului i se sugerează că există 
altcineva care îi poate apăra împotriva acestui pericol (președintele, Biserica Ortodoxă din Moldova sau anumite 

partide politice). 
 

Subiectul 5. Turul doi al alegerilor locale noi pentru funcția de primar al municipiului Chișinău 

 
Context: Alegerile locale anticipate pentru funcția de primar al municipiului Chișinău s-au desfășurat la 20 mai 

2018. Datorită faptului că în primul tur al scrutinului niciun candidat nu a acumulat majoritatea voturilor, la 3 iunie 

a avut loc cel de-al doilea tur de scrutin, la care au participat primii doi clasați: Andrei Năstase, candidatul comun 

al PPDA/PAS/PLDM, și Ion Ceban, candidatul PSRM. Rata de participare pentru cel de-al doilea tur a fost de 

39.10%, iar câștigător în urma numărării voturilor a devenit Andrei Năstase, care a acumulat 52.57%.  

 
Concluzie generală: Toate instituțiile media au reflectat în buletinele lor informative sau în știri rezultatele 

celui de-al doilea tur al alegerilor locale pentru funcția de primar al municipiului Chișinău. Câteva instituții au 

favorizat clar unul din candidați (Accent TV, NTV Moldova, Jurnal TV). Alte instituții au încercat să 
politizeze subiectul favorizând anumite partide politice (cum ar fi Prime TV, Canal 2, Canal 3 și Publika.md, 

favorabile PDM). Ca și în alte cazuri monitorizate anterior, principala abatere deontologică comisă de 

majoritatea instituțiilor media a fost amestecul faptelor cu opiniile. 
 
În jurnalul informativ din 4 iunie, Prime TV a difuzat cinci știri despre rezultatele alegerilor locale din turul 

doi pentru funcția de primar al municipiului Chișinău. În știrile sale, Prime TV a făcut uz de: 

 Amestecul faptelor cu opiniile și tehnica sugestiei: „Deși a promis că va fi primarul tuturor 
locuitorilor capitalei, Năstase nu a vorbit despre planurile sale pe 1 an de mandat, întrucât se gândește 

https://deschide.md/ro/stiri/social/31139/VIDEO--Reprezentan%C8%9Bii-bisericii-au-%C3%AEncercat-s%C4%83-atace-mar%C8%99ul-LGBT-Poli%C8%9Bia-a-aplicat-gaze-lacrimogene.htm
http://a-tv.md/index.php?newsid=46108
http://a-tv.md/index.php?newsid=46108
https://www.youtube.com/watch?time_continue=735&v=okL_cjqzh8U
https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_74062_pagev_2.html


 

 

12 

deja la alegerile parlamentare” (Știrea: „Năstase, ales primar”). Însă la conferința de presă, Andrei 

Năstase nu a spus nicidecum că va candida la alegerile parlamentare. El doar a afirmat, la general: „Am 
pus bazele prin această victorie… în perspectiva viitoarelor alegeri parlamentare… în ciuda 

speculației opoziției, care s-a plâns de fraudare” (Știrea: „Declarația democraților”); 

 Ironie și deplasarea accentelor: „Liderul PPDA a menționat că nu are de gând să îl pună pe Ion 
Ceban pentru funcția de vice-primar, întrucât nu vrea să facă alianță cu PSRM. Anterior, candidatul 

socialiștilor a declarat că îi va face o astfel de ofertă lui Năstase” (Știrea: „Năstase, ales primar”). 

 Lipsa dreptului la replică celor vizați în știre: În știrea „Declarația democraților”, PL și PSRM au 

fost acuzați că au gestionat prost capitala, însă acestor partide nu li s-a asigurat dreptul la replică. 
 Tehnica de manipulare „mitul salvatorului național” sau „Mesia”: „Democrații speră că perioada 

de instabilitate politică din capitală s-a încheiat… PDM consideră că decizia de a nu înainta un 

candidat PDM pentru aceste alegeri a fost una corectă politic, iar acum primăria capitalei revine unor 
forțe politice de opoziție, ceea ce reprezintă un exercițiu de echilibru de putere în stat” (Știrea: 

„Declarația democraților”). PDM apare astfel ca partidul care a contribuit la salvarea Chișinăului cu cel 

mai mare aport la victoria lui Andrei Năstase și este prezentat – prin intermediul tehnicii sugestiei – ca 

fiind deasupra tuturor „instabilităților politice”. 
 Trunchierea declarațiilor prin scoaterea acestora din context.  

 
Prime TV: Dorin Chirtoacă – „Muțumim, locuitori ai Chișinăului! Felicitări Andrei”. 

 

Declaraţia integrală, postată de Dorin Chirtoacă pe Facebook: „Eu am primit 

mandatul de primar de la locuitorii Chișinăului, nu de la Plahotniuc, Dodon, Leancă etc. 

Cu toate dosarele și amenințările lor, nu puteam proceda altfel decât să transmit acest 
mandat înapoi chișinăuienilor, iar ei să decidă, prin vot, cine să fie primar, nu 

uzurpatorii. Mulțumim, locuitori ai Chișinăului și ai suburbiilor pentru rațiune, caracter, 

consecvență, încredere și putere de a merge înainte! Felicitări, Andrei! Cu ceea ce voi 

putea, voi contribui mai departe la dezvoltarea Chișinăului. Acum rămâne ca acest 

rezultat să fie asigurat și la parlamentare, pe baza unui singur bloc electoral pro-

românesc și pro-european, cu câte un candidat în fiecare circumsripție și o singură listă.” 

 
Canal 2 a difuzat patru știri în buletinul informativ din 4 iunie. Modul de prezentare a informației, imaginile, 

subiectele și scenariul știrilor a fost aproape identic cu cel de la Prime TV. Canal 2 a admis în știri: 

 Amestecul faptelor cu opiniile: „Liderul PPDA a declarat că va fi primarul tuturor locuitorilor 
Chişinăului. În loc să spună ce proiecte va implementa la primărie, Andrei Năstase este deja cu gândul 

la alegerile parlamentare” (Știrea: „Năstase a câştigat cursa pentru Chişinău”). 

 Tehnica de manipulare „mitul salvatorului național” sau „Mesia”. PDM, ca partid, este prezentat 

drept elementul decisiv în victoria lui Andrei Năstase: „Formaţiunea crede că decizia de a nu înainta 
un candidat la aceste alegeri a fost una corectă, iar acum primăria capitalei revine unor forţe politice 

de opoziţie, ceea ce reprezintă un echilibru de putere în stat” (Știrea: „PDM: Scrutinul din Chişinău a 

fost democratic”); 
 Lipsa dreptului la opinie a celor vizați: „PDM a făcut apel la cetăţeni încă înaintea campaniei să 

dea un vot împotriva socialiştilor, dar şi a liberalilor”. Canal 2 nu a asigurat dreptul la replică PSRM 

şi PL. 
 Trunchierea, selectarea părtinitoare și scoaterea din context a declaraţiilor. Declarația lui Dorin 

Chirtoacă plasată pe Facebook a fost citată exact ca și în cazul Prime TV. 

 
Canal 3 a difuzat trei știri la tema rezultatelor alegerilor pentru primăria capitalei. Acest post de televiziune a 

reflectat informația la subiectul monitorizat exact ca și Prime TV și Canal 2, cu exact aceleași greșeli 

deontologice și tehnici de manipulare.  
Publika.md a difuzat șapte ştiri despre rezultatele alegerilor locale noi. În majoritatea acestora, tematica, textul 

şi scenariul au coincis cu cele din ştirile difuzate de Prime TV, Canal 2 şi Canal 3. Pe lângă acestea, în una 

din ştiri („Andrei Năstase este noul primar al Capitalei”), Publika.md a făcut uz de: 

1. Amestecul faptelor cu opiniilor: „Acesta [Andrei Năstase] are în spate o avere impresionantă. Asta 
chiar dacă susţine că nu a câştigat niciun bănuţ în ultimii doi ani. Potrivit declaraţiei de avere, Andrei 

Năstase a trăit din banii soției, stabilită în Germania, care a câştigat 64 de mii de euro. O altă sursă 

de venit au fost și indemnizațiile copiilor, de peste 14 mii de euro”; 
2. Fals şi manipulare a declaraţiilor: „Năstase mai are în proprietate 11 case, una dintre care se află 

în oraşul german Bad Homburg. Acolo locuiesc soţia şi copiii săi”. Liderul PPDA a declarat că doar 

http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-vadim-stangaciu-04-iunie-2018-1900_88074.html
https://www.canal3.md/ro/stirile-canal-3-22-30-04-06-2018_69054.html
https://www.publika.md/andrei-nastase-este-noul-primar-al-capitalei_3008187.html
https://www.publika.md/andrei-nastase-este-noul-primar-al-capitalei_3008187.html


 

 

13 

trei din „cele 11 case” sunt case în sensul propriu al cuvântului, iar celelalte sunt construcții de tip anexe 

sau garajuri, şi că nu deţine nici un imobil în proprietate pe teritoriul Germaniei; 
3. Generalizare şi trimitere la surse greu de identificat: „Jurnaliştii au mai scris că Năstase şi-a folosit 

propria mamă în operaţiuni de spălare a banilor proveniţi de la condamnaţii fugari Victor şi Viorel 

Ţopa. El a depus pe conturile mamei sale, din venituri personale şi prin transferuri de la companii off-
shore, peste 5,6 milioane de lei, sumă retrasă în perioada 2009 – 2012. Același scenariu l-a aplicat şi 

în cazul soacrei. Ambele transferuri au fost recunoscute public de Năstase”; 

4. Etichetare: „…în operaţiuni de spălare a banilor proveniţi de la condamnaţii fugari Victor şi Viorel 

Ţopa”; 
5. Nu a fost asigurat dreptul la replică/opinie: Andrei Năstase a fost acuzat de mai multe încălcări. 

Publika.md, pentru a respecta principiile unui jurnalism corect şi profesionist din punct de vedere 

deontologic, ar fi trebuit să îi asigure dreptul la opinie celui vizat în ştire, ceea ce televiziunea nu a 
făcut. 

 
Postul public de televiziune Moldova 1 a difuzat trei ştiri în buletinul „Mesager” din 4 iunie despre rezultatele 
alegerilor locale pentru primăria capitalei. Moldova 1 a prezentat informaţia într-un mod neutru şi echidistant, 

oferind dreptul la opinie atât lui Andrei Năstase, cât şi contracandidatului său, Ion Ceban. Ca şi în cazul Prime 

TV, Publika.md, Canal 2 şi Canal 3, postul public de televiziune a trunchiat şi a prezentat selectiv declaraţia 
lui Dorin Chirtoacă, fostul primar al Chişinăului. Reporterii Moldova 1 au evitat să prezinte prima parte a 

declarației, în care Chirtoacă vorbește despre jocurile politice dintre Vlad Plahotniuc și Igor Dodon, și au 

prezentat doar partea unde Chirtoacă îi adresează felicitări lui Năstase.  
 
RTR Moldova, în buletinul informativ din 4 iunie 2018, a publicat o ştire despre rezultatele alegerilor locale. 

Informaţia a fost reflectată într-un mod neutru şi echidistant. 
 
În buletinul de ştiri din 4 iunie, Jurnal TV a alocat subiectului despre rezultatele alegerilor pentru primăria 

municipiului Chişinău nu mai puțin de 10 ştiri care au constituit aproximativ 80% din totalul acestuia. Jurnal 

TV a prezentat informaţia detaliat, în mare parte neutru şi echidistant, solicitând opiniile tuturor surselor şi 
actorilor vizaţi. Totuşi, Jurnal TV l-a favorizat pe Andrei Năstase și PPDA, atacând şi acuzând anumite partide 

politice şi/sau politicieni (PDM, PSRM, Vlad Plahotniuc, Igor Dodon). Jurnal TV a făcut uz de: 

 Generalizare: „Despre victoria lui Năstase au scris New York Times, Asociated Press şi mai toată 

presa de la Bucureşti” (Ştirea 6: „Victoria lui Năstase, în vizorul presei”); 
 Neasigurarea dreptului la replică pentru cei vizaţi/acuzaţi. În una din ştiri (Ştirea 1: „Andrei 

Năstase, primar al capitalei”) Igor Dodon şi Vlad Plahotniuc a fost vizați direct, iar reporterii Jurnal 

TV nu le-au solicitat acestora opinia; 
 Amestecul faptelor cu opiniile: „Mai târziu, Vladimir Cebotari a lăsat totuşi să se înţeleagă că PD 

are un favorit pentru alegerile locale noi pentru Chişinău…” (Ştirea 8: „Felicitare” marca PD”); 

 Trimiterea la surse imposibil de verificat şi generalizare: „Cebotari nu a dat atunci nume, dar 
opinia publică ştie că dintre cei doi candidaţi pentru primăria capitalei, doar Ion Ceban a primit diurne 

pentru participarea la şedinţele municipale la CMC, iar Andrei Năstase are imaginea unui politician 

antisistem…”. (Ştirea 8: „Felicitare” marca PD”). 

 
Accent TV a difuzat în buletinul de știri din 4 iunie cinci știri cu referință la rezultatele celui de-al doilea tur al 

alegerilor pentru primăria Chișinău. Accent TV a admis: 

 Un fals de informație (prin tehnica informației prioritare), prezentatoarea menționând în sumar: „51 
la sută din chișinăuieni au votat pentru candidatul PSRM, Ion Ceban. CEC a făcut totalurile celui de-

al doilea tur al alegerilor”, pe fundal difuzându-se imagini cu Ion Ceban cu familia sa, iar în burtieră 

menționându-se că „Andrei Năstase este un primar al suburbiilor”. Ulterior însă, în prima știre din 
buletin („Rezultatele alegerilor preliminare în capitală”), se spune că alegerile au fost câștigate de 

Andrei Năstase „…cu doar 13 mii voturi”..  
 Amestecul faptelor cu opiniile: „…Atât socialistul Ion Ceban, cât și președintele PPDA, Andrei 

Năstase, au ieșit în fața presei cu cuvinte de gratitudine. Cu toate acestea, Ceban în mesajul său de 

mulțumire, a ținut să-și expună recunoștința fața de locuitorii municipiului pentru prezența la urme, 

pe când Năstase a ținut să-și mulțumească întâi de toate echipa și cei care l-au susținut din 

străinătate”; 
 Mesajul lui Năstase a fost denaturat și prin selectarea părtinitoare a declarațiilor și scoaterea 

acestora din context. Or, în conferința sa de presă, Andrei Năstase de asemenea a început prin a le 

http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-4-iunie-2018/
https://www.youtube.com/watch?v=wEylGflZS1o&t=0s&index=13&list=PLUIteKEAZKOuHEI-x2KWAVyl6lAZJgksy
http://www.jurnaltv.md/news/4234a992ee2be8b1/jurnalul-orei-19-4-iunie.html
http://a-tv.md/index.php?newsid=46705


 

 

14 

mulțumi chișinăuienilor – „…le mulţumesc tuturor celor care au decis astăzi să iasă la vot, dar absolut 

tuturor, indiferent cu cine au ales să voteze” (din declaraţia oficială a lui Andrei Năstase) – și apoi a 
menționat echipa și partenerii de peste hotare care l-au susținut (Știrea 2: „Candidații au comentat 

rezultatele alegerilor”). 

 În știrea „Suburbiile au decis soarta capitalei”, Accent TV a admis din nou amestecul faptelor cu 

opiniile și a făcut uz de tehnica de manipulare a informației prioritare. Postul de televiziune a 

continuat să insiste pe faptul că alegerile au fost câștigate de Ion Ceban, locuitorii capitalei votând în 

proporție de 51% pentru acesta, în timp ce „suburbiile au decis soarta Chișinăului”. Totodată, Accent 

TV a încercat să dea vina pe suburbii pentru faptul că Ceban a pierdut alegerile, făcând astfel uz de 
tehnica de manipulare a „dușmanului intern”, în calitate de „dușman” servind aici locuitorii 

suburbiilor. În același timp, Dorin Chirtoacă și Mihai Ghimpu au fost vizați și acuzați direct, iar Accent 

TV nu le-a oferit acestora dreptul la replică sau la opinie. 
 

NTV Moldova a difuzat trei ştiri la subiectul monitorizat în buletinul de ştiri din 4 iunie. Informaţia prezentată, 

precum şi imaginile şi scenariul acestora a fost în mare parte același ca şi în cazul Accent TV. NTV Moldova 

a politizat subiectul, favorizându-l deschis pe Ion Ceban și PSRM ca partid politic, făcând uz de: 
 Amestecul faptelor şi opiniilor, precum și trunchierea şi interpretarea greşită a unor declaraţii: 

„Imediat după aflarea rezultatelor Andrei Năstase a şi anunţat că se pregăteşte de alegerile 

parlamentare” (Ştirea 1: „Andrei Năstase, noul primar al capitalei”). Năstase a menţionat că urmează 
alegerile parlamentare şi că partidele trebuie să înceapă pregătirile, nu el însuşi, ca persoană; 

 Lipsa dreptului la replică celor vizaţi direct: „Potrivit şefului statului, Dorin Chirtoacă a fost un 

prima atât de prost, încât orice candidat de dreapta, inclusiv Andrei Năstase ar putea fi avantajat o 
perioadă…” (Ştirea 2: „Vot geopolitic pentru Chişinău”). 

 
Sputnik.md a publicat șase știri despre rezultatele alegerilor locale din Chișinău. Toate au avut un caracter 
neutru, mai mult informativ, iar informația a fost prezentată într-un mod echidistant. Deschide.md a publicat 

15 știri la subiectul monitorizat. În mare parte, Deschide.md nu a făcut abateri și încălcări de ordin deontologic. 

Doar într-un caz, jurnaliștii Deschide.md au făcut uz de amestecul faptelor cu opiniile: „Dodon după un nou 
eșec socialist: Vă mulțumesc. Ne vedem la toamnă”; „Dodon pare a fi supărat pe alegători, deoarece, deşi se 

plâng de problemele orașului, și-au făcut alegerea în baza criteriului geopolitic”. (Știrea: „Dodon după un nou 

eșec socialist: Vă mulțumesc. Ne vedem la toamnă”). 
 
Portalul online Noi.md a publicat 18 știri despre rezultatele alegerilor pentru municipiul Chișinău. Zece din 

acestea au fost preluate de la alte instituții media, iar informația a fost reflectată într-un mod neutru și 

echidistant. În cele opt știri care au avut conținut propriu, s-a putut sesiza o ușoară favorizare a lui Ion Ceban și 
PSRM.  

 

Subiectul 6. Protestul împotriva invalidării mandatului de primar de Chișinău al lui Andrei Năstase 
 

 

Context:  
În ultima duminică a lunii iunie 2018, la Chișinău a avut loc un protest față de invalidarea de către două 
verigi ale sistemului judecătoresc a mandatului primarului capitalei, ales pe 3 iunie. Protestul a precedat 

ședința instanței superioare (Curtea Supremă de Justiție), care urma să se pronunțe luni, 25 iunie, cu 

privire la validarea alegerilor locale.  

 
Concluzie generală: Protestul cauzat de invalidarea alegerilor locale din 3 iunie 2018 a fost mediatizat pe larg, 

dar și de această dată, un subiect de interes public a fost tratat atât de diferit și selectiv, încât consumatorul de 

informație a fost nevoit să consulte un număr important de surse pentru a-și crea o imagine despre evenimentul 
din 24 iunie. Războiul cifrelor și al declarațiilor au creat confuzie, și cetățeanul a avut nevoie de timp, răbdare 

și spirit critic pentru a înțelege ce și cum s-a întâmplat duminică.  

 

Posturile de televiziune Prime TV, Canal 2 și Canal 3, precum și portalul Publika.md, în știrile „Poliția a 
împărțit apă manifestanților care protestează în PMAN”, „Protest în centrul Capitalei. Aproximativ trei mii de 

persoane prezente. IMAGINI DIN DRONĂ (FOTO/VIDEO)”, și parțial Noi.md, în știrile „Invalidarea 

alegerilor a scos oamenii la proteste în centrul Chișinăului (FOTO)” și „INP vine cu cîteva sfaturi cum să fi-ți 
în siguranță la proteste”, au reflectat evenimentele oferind șapte știri cu un conținut similar. Subiectul a fost 

http://ntv.md/news/18521
https://deschide.md/ro/stiri/politic/31970/Dodon-dup%C4%83-un-nou-e%C8%99ec-socialist-V%C4%83-mul%C8%9Bumesc-Ne-vedem-la-toamn%C4%83.htm
https://deschide.md/ro/stiri/politic/31970/Dodon-dup%C4%83-un-nou-e%C8%99ec-socialist-V%C4%83-mul%C8%9Bumesc-Ne-vedem-la-toamn%C4%83.htm
https://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_75085.html
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-vadim-stangaciu-24-iunie-2018-1900_89227.html
https://www.canal3.md/ro/stirile-canal-3-17-00-24-06-2018_70298.html
https://www.publika.md/politia-a-impartit-apa-manifestantilor-care-protesteaza-in-pman_3010537.html
https://www.publika.md/politia-a-impartit-apa-manifestantilor-care-protesteaza-in-pman_3010537.html
https://www.publika.md/protest-in-centrul-capitalei-aproximativ-trei-mii-de-persoane-prezente-imagini-din-drona--fotovideo_3010531.html
https://www.publika.md/protest-in-centrul-capitalei-aproximativ-trei-mii-de-persoane-prezente-imagini-din-drona--fotovideo_3010531.html
https://noi.md/md/capitala/protest-in-centrul-capitalei-peste-o-mie-de-persoane-prezente-foto
https://noi.md/md/capitala/protest-in-centrul-capitalei-peste-o-mie-de-persoane-prezente-foto
https://noi.md/md/societate/inp-vine-cu-citeva-sfaturi-cum-sa-fi-ti-in-siguranta-la-proteste
https://noi.md/md/societate/inp-vine-cu-citeva-sfaturi-cum-sa-fi-ti-in-siguranta-la-proteste


 

 

15 

abordat dintr-un unghi de vedere identic, subliniind, pe de o parte, corectitudinea și profesionalismul forțelor 

de ordine în timpul protestului, iar pe de altă parte, presupusa organizare proastă a evenimentului și prezența 
impusă sau forțată la acesta a oamenilor. În unele știri, reporterii au sugerat deschis că unii protestatari nu știau 

de ce se aflau acolo. 

 
În știrile de la Prime TV, Canal 2, Canal 3 și Publika.md s-a utilizat, în special: 

- trunchierea, selectarea părtinitoare și scoaterea din context a declaraţiilor (reporter: „După câteva 

de ore de demonstraţii, liderul DA s-a declarat nemulţumit de felul în care a fost organizat protestul” – 

„Eu ştiu că nu am venit prea bine pregătiţi”, a spus Andrei Năstase în secvența video; reporter: „Înainte 

de acţiune, într-o intervenţie live pe Facebook, Andrei Năstase a folosit un limbaj licenţios” – „Am 

să repet. Şi eu m-am zaibit. Şi eu m-am zaibit ca şi Alexandru. Sandu, şi eu ca şi tine m-am zaibit deja”, 

a spus Andrei Năstase în altă secvență video); 

- tehnica „dușmanului intern” și a sugestiei („Alţii nu au vrut să spună de ce au ieşit în stradă”, „Unii 

nici habar nu aveau de ce au venit să protesteze”; „La demonstrație sunt și mai multe persoane din 
raioanele țării, asta deși nu au participat și nici nu au dreptul să participe la alegerile din Chișinău”;„În 

timpul protestului, circulaţia pe bulevardul Ştefan cel Mare şi Sfânt a fost blocată, fapt care a stârnit 

nemulţumirea şoferilor, dar şi a pasagerilor”; „Poliţia a făcut apel la calm şi, în timpul acţiunii, a 
împărţit pliante participanţilor, prin care i-a îndemnat să manifesteze paşnic şi civilizat”; Poliţiştii au 

împărţit protestatarilor sticle cu apă”; „Liderii partidelor au implicat în acțiune și copii care au scandat 

lozinci alături de politicieni”).  
 

Posturile de televiziune Moldova 1 și RTR Moldova, precum și portalul Sputnik.md au difuzat câte un subiect 

despre protest, tratându-l relativ echilibrat, fără note subiective ale reporterului sau interepretări tendențioase 

evidente. 

 

Posturile de televiziune NTV Moldova și Accent TV au difuzat câte un subiect cu o durată de câte șapte minute 

fiecare, în care s-au referit la protestul din 24 iunie. În ambele materiale jurnalistice : 

- opiniile au fost amestecate cu faptele, iar opiniile au precedat de regulă faptele, printr-un procedeu al 
tehnicii informației prioritare („Protestul de duminică organizat de PPDA împreună cu PAS și PLDM 

este rezultatul unui scenariu politic pus la cale de echipele lui Vlad Plahotniuc și Andrei Năstase. Acesta 

este punctul de vedere al politologului Bogdan Țîrdea. El consideră că isteria legată de nevalidarea 

mandatului are scopul doar de a consolida alegătorii pe dreapta în pragul alegerilor parlamentare” ; 

„după ce patronii politici din Occident împreună cu PD au asigurat victoria lui Năstase în alegeri, a fost 

declanșată a doua etapă a scenariului, spune analistul politic Bogdan Țârdea”); 

- s-a utilizat tehnica generalizării („De fapt, subiectul furtului miliardului este unul foarte dureros pentru 
societatea noastră, și de aceea este utilizat la absolut toate mitingurile organizate de Andrei Năstase; 

oficialii europeni au apreciat ajutorul și sprijinul pe care Vladimir Plahotniuc l-a oferit lui Andrei Năstase 

în cel de-al doilea tur de scrutin – vorbește un singur deputat european din România); 

- s-a atestat lipsa dreptului la replică pentru cei vizați; 

- s-a utilizat tehnica trunchierii, unele cuvinte, expresii sau imagini video fiind scoase din context („În 
fața oamenilor răsunau discursuri rusofobe, erau lansate lozinci unioniste și critici în adresa 

președintelui țării”) ;  

- s-a utilizat tehnica sugestiei, bazată pe interpretarea părtinitoare a faptelor („Mai departe când 

manifestanții s-au mai înviorat, au început să apară lozinci unioniste. Astfel, fostul deputat Oazu Nantoi 
a chemat poporul la unire – Oazu Nantoi: „Unire!”; Mai târziu lozinca unionista a fost pronunțată și de 

un copil: „Unire!”; Și nimeni dintre organizatori nu a încercat să stopeze desfășurarea mitingului pe 

făgașul unionist. Dimpotrivă, organizatorii nici nu au observat acest lucru, continuând să-i cheme pe 
reprezentanții populației ruse să fie toleranți și să se alăture mișcării protestatare. Ca și cum din 

întâmplare unionistul convins s-a îmbrăcat în cămașa națională cu elemente românești și nu 

moldovenești”). 

 
Postul de televiziune Jurnal TV a dedicat 40 de minute din 50 ale Jurnalului de la ora 19.00 din 25 iunie (nouă 

știri din 17) protestelor din 24 iunie. Postul s-a referit pe larg la diferite aspecte, inclusiv: revendicările 

oamenilor, discursurile participanților, protestul din timpul nopții, protestul moldovenilor din diaspora, 
mobilizarea polițiștilor, sau cifrele vehiculate în spațiul public cu referire la numărul participanților la protest. 

Toate materialele au prezentat protestele în lumină pozitivă, iar organizatorii au beneficiat de spații mari de 

emisie în buletinul de știri. Postul a utilizat: 

http://trm.md/ro/mesager/mesager-stop-cadru-din-24-iunie-2018/
https://rtr.md/peredachi/vesti-moldova
https://sputnik.md/politics/20180624/20061291/protest-la-chisinau-validarea-mandatului.html
http://ntv.md/news/18877
http://a-tv.md/index.php?newsid=47537
http://www.jurnaltv.md/news/31ca3171ee2b1a22/jurnalul-orei-19-25-iunie.html


 

 

16 

- amestecul faptelor cu opiniile și etichetarea („sursele media afiliate oligarhului Plahotniuc au 

manipulat cu cifre eronate, a scris Andrei Năstase pe facebook”); 

- sugestia („transportul public a fost sistat intenționat”); 

- generalizarea („oameni din întreaga republică și-au revendicat drepturile”). 
 

La rândul său, portalul Deschide.md a publicat trei știri cu referire la protestul din 24 iunie: prima știre 

intitulată „(VIDEO) Năstase se declară „zai*it”: Ieșiți la protest… și eu m-am zai*it”, a doua știre „(FOTO) 
UPDATE // Protestarii se îndreaptă în marș spre sediul Parlamentului” și a treia știre „Rezoluție adoptată în 

PMAN: Protestele vor continua până când alegerile vor fi validate”. Portalul a admis cuvinte licențioase în 

unul din titlurile celor trei materiale publicate, expresiile fiind citate dintr-un discurs video al lui Andrei 

Năstase („Năstase se declară „zai*it”: Ieșiți la protest... și eu m-am zai*it”), reporterul afirmând că „Năstase 
a avut o reacție mai puțin obișnuită unui politician”. Alte două materiale au relatat relativ echilibrat 

desfășurarea protestului, referindu-se inclusiv la Rezoluția adoptată în PMAN.  

 

CONCLUZII 

 

Campania electorală pentru alegerile locale noi a acutizat utilizarea încălcărilor deontologice şi tehnicilor de 

manipulare la care au apelat cele 12 instituţii media monitorizate. Astfel, concluzia generală este că toate 
instituţiile monitorizate au admis atât încălcarea principiilor Codului Deontologic al Jurnalistului, cât şi 

utilizarea anumitor tehnici de manipulare informaţională. Principala problemă cu care se confruntă toate 

instituțiile este amestecul faptelor cu opiniile – o abatere comisă de fiecare dintre acestea cel puţin o dată în 
ştirile proprii. Generalizarea şi lipsa dreptului la replică au fost o altă încălcare frecventă observată în această 

perioadă la instituțiile monitorizate.  

 
În general, mass-media din Republica Moldova continuă să reflecte subiectele de interes public în baza 

preferinţelor politice. Posturile de televiziune Publika.md, Prime TV și Canal 2 – care au difuzat în mare 

parte acelaşi conţinut de știri – au favorizat Partidul Democrat din Republica Moldova (PDM) și pe diverși 

reprezentanți ai acestuia. Un alt grup de instituţii media – Accent TV, NTV Moldova şi mai mult sau mai puţin 
Sputnik.md – l-au favorizat în știrile lor pe Igor Dodon, Partidul Socialiştilor din Republica Moldova (PSRM) 

și pe reprezentanții acestuia.  

 
Publika.md, Prime TV și Canal 2, Canal 3 au deraiat adesea de la normele eticii profesionale, apelând la 

tehnici de manipulare precum etichetarea, trunchierea opiniilor și declarațiilor, lipsa dreptului la replică sau 

tehnica salvatorului naţional (Mesia). 
 

Televiziunile Accent TV şi NTV Moldova au reflectat subiectele monitorizate într-un mod unilateral şi 

tendenţios, favorizând direct Partidul Socialiştilor din Republica Moldova (PSRM). În multe cazuri, aceste 

instituţii media au dezinformat publicul prin falsuri, au făcut trimitere la surse imposibil de verificat și au făcut 
abuz de tehnica duşmanului intern şi extern. 

 

Jurnal TV a politizat pe alocuri subiectele, favorizând un partid (PPDA) şi anumiţi politicieni (Andrei Năstase, 
Maia Sandu) şi defavorizând alte partide. Mai multe subiecte au fost reflectate dintr-o perspectivă defavorabilă 

pentru PDM şi reprezentanţii acestui partid, fiind accentuate informațiile care îi pun în lumină negativă. Jurnal 

TV a admis în ştirile sale amestecul faptelor și opiniilor, generalizări şi lipsa dreptului la replică. 

 
În cazul postului public de televiziune Moldova 1 s-a observat că această instituție media, în unele știri, și-a 

construit scenariile și modul de prezentare a știrilor după tiparul celor de la Prime TV, Canal 2 și Canal 3. În 

majoritatea cazurilor, totuși, televiziunea publică a prezentat informația într-un mod neutru și echidistant. 
Principala încălcare sesizată a fost amestecul faptelor cu opiniile.  

 

Deschide.md a utilizat adesea ironia pentru a prezenta informația și s-a folosit de tehnica informației prioritare, 
iar Sputnik.md a aplicat frecvent etichete şi a recurs, ca și Accent TV şi NTV Moldova, la tehnica duşmanului 

intern. Noi.md nu a asigurat dreptul la replică în câteva cazuri şi a făcut uz te tehnica informaţiei prioritare.  

 

Astfel, în termeni de norme profesionale și etice, derapajele cele mai frecvent identificate la instituţiile 
monitorizate au fost:  

A. Amestecul faptelor și opiniilor; 

https://deschide.md/ro/stiri/politic/32929/(VIDEO)-N%C4%83stase-se-declar%C4%83-%E2%80%9Ezai*it%E2%80%9D-Ie%C8%99i%C8%9Bi-la-protest-%C8%99i-eu-m-am-zai*it.htm
https://deschide.md/ro/stiri/social/32938/(FOTO)-UPDATE--Protestarii-se-%C3%AEndreapt%C4%83-%C3%AEn-mar%C8%99-spre-sediul-Parlamentului.htm
https://deschide.md/ro/stiri/social/32938/(FOTO)-UPDATE--Protestarii-se-%C3%AEndreapt%C4%83-%C3%AEn-mar%C8%99-spre-sediul-Parlamentului.htm
https://deschide.md/ro/stiri/social/32944/Rezolu%C8%9Bie-adoptat%C4%83-%C3%AEn-PMAN-Protestele-vor-continua-p%C3%A2n%C4%83-c%C3%A2nd-alegerile-vor-fi-validate.htm
https://deschide.md/ro/stiri/social/32944/Rezolu%C8%9Bie-adoptat%C4%83-%C3%AEn-PMAN-Protestele-vor-continua-p%C3%A2n%C4%83-c%C3%A2nd-alegerile-vor-fi-validate.htm


 

 

17 

B. Trimiterea la surse imposibil de verificat; 

C. Lipsa dreptului la replică pentru cei vizaţi; 
D. Generalizări şi trunchieri ale declaraţiilor.   

 

Totodată, tehnicile de manipulare folosite de jurnalişti în perioada de monitorizare s-au amplificat. Printre cele 
mai frecvente putem menționa: tehnica informaţiei prioritare, tehnica duşmanului intern şi/sau extern, tehnica 

salvatorului naţional (Mesia) şi tehnica sugestiei. Instituţiile media care au făcut cel mai des apel la acestea au 

fost: Accent TV, NTV Moldova, Prime TV şi Deschide.md.  

 

RECOMANDĂRI 

 

Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA), în baza art. 4 din Codul Audiovizualului, ar trebui să se 
autosesizeze și să inițieze monitorizarea posturilor TV despre al căror conținut primește semnale că difuzează 

informații manipulatoare, pentru a constata abaterile de la legislație și pentru a aplica sancțiunile de rigoare. 

 

Editorii posturilor TV sunt îndemnați să supravegheze conținutul editorial pentru ca acesta să corespundă 
misiunii presei de a informa publicul și a relata corect realitatea, și nu dorinței cercurilor politice de a-și promova 

interesele și de a regla conturile cu adversarii. 

 
Reporterii sunt îndemnați să relateze de pe teren toate faptele relevante, în mod complet, echidistant și cu 

verificarea informațiilor, nu selectiv și unilateral. 

 
Consumatorilor de presă li se recomandă să se informeze din mai multe surse media, pentru a evita riscul de a 

primi o informație eronată și manipulatoare. 


	Subiectul 1. Condamnarea lui Chiril Lucinschi în prima instanță de judecată
	Subiectul 2. Manifestațiile de 1 mai organizate de Partidul Socialiștilor din Republica Moldova
	Subiectul 3. 9 mai: Ziua Victoriei sau Ziua Europei?
	Subiectul 4. Marșul „Fără Frică”
	Subiectul 5. Turul doi al alegerilor locale noi pentru funcția de primar al municipiului Chișinău
	Subiectul 6. Protestul împotriva invalidării mandatului de primar de Chișinău al lui Andrei Năstase

